wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiNik

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:44

sronnie schreef:
Anders gezegt: Ik geef een paard een lel omdat hij niet op 4 benen kan blijven of mij bijt, is iets wat ik terecht vind.
Maar jij bent het daar niet mee eens dus is het onterecht?

Ik zou zeggen bepaal de rangorde eens via een join-up onder begeleiding......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

En daarom heb ik altijd een hekel aan voorbijgangers die menen dat ik mijn paard mishandel omdat ik hem een tik geef. Ze hadden daarvoor niet gezien dat hij mij aanviel...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

En wat nou als ik tegen een join-up ben..

Edit: Tegen klinkt ook zo wat, anders gezegt: Ik ben er geen fan van.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 26-09-06 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:46

NikkiNik schreef:

Heb trouwens ook diverse keren een join-up gedaan en daarna kun je weer zoveel meer met je paard, omdat hij je vertrouwt. Echt een aanrader, mits onder goede begeleiding. En het is niet zweverig, ik zou niet weten waarom.

Een paard rondjes laten rennen totdat hij zich onderwerpt aan jou noem ik niet een vertrouwensband opbouwen, maar laten zien wie de baas is.
De tekenen die een paard tijdens een join-up geeft zijn dezelfde tekens die een paard geeft in de natuur als hij zich onderwerpt aan een sterker paard.
En zichzelf dus lager opstelt in de rangorde.
Heeft niks met vertrouwen te maken, maar met rangorde-bepaling.

Het ging hier over schoppen en slaan.
Een corrigerende tik vind ik niet meer als normaal. Als een paard mij bijt kan-ie een tik terugverwachten.
Maar ook een beloning wanneer alles gewoon goed gaat.
Wanneer een paard slaat, zonder reden dan krijgt hij toch echt een trap terug.
En wedden dat zijn trap bij mij harder aankomt dan mijn trap bij hem?
Liever dat zo afstraffen als dat hij me de volgende het licht uit mijn ogen slaat Knipoog

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:46

Welshcobfan schreef:
Maar kun jij dat ook zo makkelijk voor anderen bepalen of iets terrecht of onterrecht is?

Ik sta er toch bij, bij de lessen en op de plaats waar de paarden geborsteld worden. Kom op, zeg, op zulke momenten zie je echt wel wat er speelt. Ik let er zelfs regelmatig op, omdat ik zo'n verschil zie met mijn benadering van mijn paard. En ik word er niet vrolijk van.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:49

Bij manegepaarden is het zowiezo een ander verhaal, omdat je daar geen band op kunt bouwen. Maar het het om eigen paarden gaat weet jij niet wat er thuis is gebeurt in het verleden of wat dan ook. Jij ziet slechts een momentopname en dat is te kort om daar een oordeel over te vellen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:50

NikkiNik ik vraag mij af op wat voor een moment jij tot zulk soort conclusies komt, en in hoeverre je verder die paarden gevolgd hebt.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:51

Amanda schreef:
NikkiNik schreef:

Heb trouwens ook diverse keren een join-up gedaan en daarna kun je weer zoveel meer met je paard, omdat hij je vertrouwt. Echt een aanrader, mits onder goede begeleiding. En het is niet zweverig, ik zou niet weten waarom.

Een paard rondjes laten rennen totdat hij zich onderwerpt aan jou noem ik niet een vertrouwensband opbouwen, maar laten zien wie de baas is.
De tekenen die een paard tijdens een join-up geeft zijn dezelfde tekens die een paard geeft in de natuur als hij zich onderwerpt aan een sterker paard.
En zichzelf dus lager opstelt in de rangorde.
Heeft niks met vertrouwen te maken, maar met rangorde-bepaling.

Jammer dat je er zo over denkt, want zo ging het helemaal niet bij mijn paard en mij tijdens de join-up. Ik kan het je helaas niet laten zien. In elk geval heb ik een jong fris paard, die niet slaat, me niet bijt, me niet omver loopt, moeilijk doet of wat dan ook. En vergis je niet, hij is jong en heeft ook zijn momenten. Maar hij respecteert mijn ruimte, volgt me, komt naar me toe in het land en is gewoon een schat van een paard. En slaan is gewoon niet nodig, maar ik gebruik liever de 'terugzetmethode'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:51

NikkiNik schreef:
Als je zulke problemen met trailerladen hebt, vraag ik me af hoe goed je paard je volgt tijdens het gewone leiden. Misschien ben je dan niet overtuigend genoeg als je hem in de trailer wilt zetten.....

Mijn paarden laden beide zonder problemen, lopen zo achter me aan de trailer op. Ben nog niet toe aan targettend laden, maar daar wil ik wel naar toe. Maar ik kom vaak genoeg gevallen tegen waarbij het wel zo gaat en die er met wat meer druk (lijntje achter de achterhand) toch gewoon inlopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:53

NikkiNik schreef:
. En slaan is gewoon niet nodig, maar ik gebruik liever de 'terugzetmethode'.

Is ook een manier om het te formuleren. Ik bereik dat toch anders dan via die " terugzetmethode" volgens Roberts. Niks mis mee, helemaal in gevallen waar het snel moet, en waar de mensen weten hoe het werkt, en vooral hoe ze daarna door moeten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:55

NikkiNik schreef:

Jammer dat je er zo over denkt, want zo ging het helemaal niet bij mijn paard en mij tijdens de join-up. Ik kan het je helaas niet laten zien. In elk geval heb ik een jong fris paard, die niet slaat, me niet bijt, me niet omver loopt, moeilijk doet of wat dan ook. En vergis je niet, hij is jong en heeft ook zijn momenten. Maar hij respecteert mijn ruimte, volgt me, komt naar me toe in het land en is gewoon een schat van een paard. En slaan is gewoon niet nodig, maar ik gebruik liever de 'terugzetmethode'.

Ik denk er inderdaad zo over.
Omdat het zo is.
Een join-up kan heel fijn werken, natuurlijk.
Het bouwt alleen echt geen band op met je paard, maar een rangorde.
Daarom is jouw paard braaf, ook al is hij jong.
Hij ziet jou als zijn 'meerdere' in de rangorde en heeft dus respect voor je.
Daarnaast kan je een vertrouwensband kweken door veel met hem om te gaan, veel met hem te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:55

Nikkinik:1 ervaring met je paard zegt nog niets over alle 1001 paarden en hun eigenaren: elk paard en elke eigenaar is uniek, die beide een verschillende methode gebruiken die succesvol kunnen zijn. Wat bij jouw paard werkt, hoeft niet per definitie bij alle paarden te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:56

Rangorde bepalen kan ook via grondwerk. De terugzetmethode zie ik dan weer als psychische dreun, helemaal bij paarden die uit het land worden geplukt, aan deze methode worden onderworpen terwijl ze niets verkeerd hebben gedaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:56

join up heeft idd te maken met de rangorde bepaling Lachen Daardoor wordt een paard braaf: omdat hij weet wie zijn leider is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:57

Welshcobfan schreef:
Nikkinik:1 ervaring met je paard zegt nog niets over alle 1001 paarden en hun eigenaren: elk paard en elke eigenaar is uniek, die beide een verschillende methode gebruiken die succesvol kunnen zijn. Wat bij jouw paard werkt, hoeft niet per definitie bij alle paarden te werken.

Neem Jordy maar als voorbeeld.
De tinker van supertje van bokt.
De band tussen die 2 is geweldig. Daar kunnen veel mensen nog wat van leren.

Maar doe geen join-up met hem, want hij raakt totaal in paniek.
Juist omdat hij weggejaagd wordt.
En ja, die join-up gebeurt op de juiste manier.
Het werkt gewoon niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:57

Welshcobfan schreef:
join up heeft idd te maken met de rangorde bepaling Lachen Daardoor wordt een paard braaf: omdat hij weet wie zijn leider is.

Dat zeg ik Haha!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:59

Amanda schreef:
NikkiNik schreef:

Ik denk er inderdaad zo over.
Omdat het zo is.
Een join-up kan heel fijn werken, natuurlijk.
Het bouwt alleen echt geen band op met je paard, maar een rangorde.
Daarom is jouw paard braaf, ook al is hij jong.
Hij ziet jou als zijn 'meerdere' in de rangorde en heeft dus respect voor je.
Daarnaast kan je een vertrouwensband kweken door veel met hem om te gaan, veel met hem te doen.

Natuurlijk, ik ga veel met mijn paard om, doe veel met hem, al mag hij ook nog genieten van zijn vrijheid in het land. Maar ik loop ook met hem langs de weg, terwijl hij het verkeer best eng vindt. En vooral op dat soort momenten merk ik dat hij steun bij me zoekt, me vertrouwt. Net als tijdens het borstelen dat hij dan zo heerlijk rustig wordt. Bij anderen is dat nl. niet zo, hij moet je wel kennen en zich goed bij je voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:04

Gisteren moest ik met een voor mij vreemd paard langs een sjofel die volop aan het werk was, en het paard was ongerust toen we er op af liepen. Als ik op dat moment tussen het enge ding en het paard in ga lopen, kan het paard zich achter mij verschuilen, en komt het ook allemaal goed. Hebben wij tijd gehad om de verhoudingen recht te zetten? Nee. Heb ik tijd gehad om vertrouwen te kweken? Nee. Maar als ik al rond loop met een air van: ik ben de baas en in dit geval ga ik er gewoon tussen staan, en jij mag je achter me verschuilen, dan ben ik op dat moment gewoon de baas. Geen join-up voor nodig.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:15

Helemaal mee-eens, je houding maakt een groter verschil dan de trucjes die je gebruikt.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:49

Nu hebben jullie het over join-up he....Maar wat vinden jullie van ruiters die tijdens het rijden steeds hun paard verrot schelden...Ik maak dit vaak op wedstrijden mee

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:52

Dat paard zal echt niet merken dat het scheldwoorden zijn hooguit dat zn ruiter boos is.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:54

Ja.....maar als jullie rijden heb je dr dan zelf geen last van als dat heel de tijd maar door blijft gaan??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:54

Ik stoor me daar niet aan, ik scheld ook wel eens als hij aan het klieren is.

zinnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:06

je kunt respect krijgen of je kunt respect afdwingen...
ik hou meer van het respect krijgen door het op te bouwen door vertrouwen.
het paard wat ik rij voor iemand zou ik gaan starten op concour..maar hoe neem je een paard mee op de trailer als ze die eng vind.
ze had een link met de trailer en dat was omdat ze in een zomer veel koliek had gehad en naar de kliniek moest een aantal keer!
denk dus maar nie dat ze er op ging...
ik heb het 3 weken geoefend en nu gaat ze er zo op!
geen geweld aan te pas gekomen alleen veel TIJD!
ik zeg nie dat het altijd zo werkt maar het kan wel!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:08

Dan heb je het over angst bij een paard, dan is het logisch dat je een paard neit gaat slaan of wat dan ook natuurlijk.