wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 00:19

2a54z6e45r6r schreef:
TS, hoe gaat het nu met je wond? Niet te veel pijn?

Met de wonde gaat wel goed, Dank je! Gisteren op controle geweest en de arts zei dat het er beter uitzag dan hij verwachtte.. pijn valt al bij al nog goed mee, mits voldoende pijnstillers. Komt goed, al zal het een "mooie" herinnering blijven ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:21

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:28

Majabeestje; ik kende de vorige eigenaar goed, maar ik heb nu al een hele tijd geen contact meer met haar. Ik ben dus totaal niet op de hoogte van wat er daar aan de hand is, ik wil me er ook niet tussen steken. Ik vind het alleen jammer voor Ravottie (en natuurlijk voor TS!), want ik ken hem inderdaad als een heerlijk dier, met flink wat kuren maar ook met flink wat humor. En zoals TS al zegt, een heerlijk dier onder het zadel, zodra je hem even de rangorde hebt uitgelegd :D

Ik hoop oprecht dat iemand de uitdaging met hem wil aangaan, ik vind inslapen absoluut te rigoureus bij dit dier. Zoals ik al zei, ik zou hem zo overnemen als ik de mogelijkheid had.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:29

Dan nog, moet je dat paard dan opnieuw proberen te vertrouwen tot het weer mis gaat? Mij lijkt dat een behoorlijk risico en ergens ook niet eerlijk tov het paard, je kijkt er toch met andere ogen. Natuurlijk heeft dit paard ook zijn positieve kanten zoals elk wezen dat heeft. Maar ik denk dat verstandig is om die twee eerlijk met elkaar te vergelijken en ach daarvan een juiste keuze te maken.

Vooral omdat het paard het zo vanuit het niets doet lijkt me dit onmogelijk te trainen. Wat als er nu per ongeluk iemand anders in zijn buurt komt die wordt aangevallen? Ik zou persoonlijk dat risico niet aandurven. Waar ik wel echt kwaad om kan worden is dat de vorige eigenaar dit heeft verzwegen..

TS Sterkte met je besluit, ik hoop dat je voor jezelf de juiste keuze maakt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:32

beatje schreef:
keeyzie schreef:
Om even te relativeren. Een hond wordt afgemaakt nadat hij een keer heeft gebeten. Dit paard heeft blijkbaar al meerdere keren mensen te grazen genomen. Waarom zijn mensen hier dan zo fel op het advies inslapen?

Ik geloof dat er net als bij ons mensen ook dieren zijn die "een steekje los hebben" moet je dan maar afwachten tot het weer mis gaat? Veel, heel veel is op te lossen met de juiste training. Maar dit vind ik persoonlijk gewoon gevaarlijk.

Een hond word ook niet afgemaakt nadat hij eenmaal gebeten heeft.
Dit paard heeft flink gebeten,maar als hij gewild had ,zou hij de Ts ook kunnen doden.Dit heeft hij in 18 jaar nog bij niemand gedaan.Ik vind het gegil van Killer paard zo over dreven.Dominant paard ,niet opgevoed paard....
Blijkbaar kent Catnip hem en vind hem met de juiste gebruiksaanwijzing zelfs een leuk paard.

Als het paard iets anders gemikt had had het flink anders kunnen aflopen... |(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:42

keeyzie schreef:
Als het paard iets anders gemikt had had het flink anders kunnen aflopen... |(

Dat had hij gekunt maar dat heeft hij niet gefaan, dat is Beatje haar hele punt.

Catnip: dat is makkelijk praten als je het niet hoeft te doen natuurlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:05

Ook al zou er iemand zijn die dit paard "goed" krijgt..Voor hoelang gaat het dan goed?? De factor behoorlijk onvoorspelbaar gaat hierin de hoofdrol spelen! En wie heeft er zin om dit nog op z'n nek te halen voor een 18 jarig paard?? De verantwoordelijkheid had bij de oude eigenaar moeten liggen: zij had conclusie moeten trekken dat dit een onverkoopbaar paard was. Triest dat zij iemand anders opzadelt met haar probleem! Ik vraag me af of oude eigenaar ook ooit is aangevallen?
Het meest eerlijke zou ik vinden als op kosten vd oude eigenaar het paard grondig medische wordt onderzocht!
Ts: Hoe ga je nu met ravottie om?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:32

Catnip schreef:
Majabeestje; ik kende de vorige eigenaar goed, maar ik heb nu al een hele tijd geen contact meer met haar. Ik ben dus totaal niet op de hoogte van wat er daar aan de hand is, ik wil me er ook niet tussen steken. Ik vind het alleen jammer voor Ravottie (en natuurlijk voor TS!), want ik ken hem inderdaad als een heerlijk dier, met flink wat kuren maar ook met flink wat humor. En zoals TS al zegt, een heerlijk dier onder het zadel, zodra je hem even de rangorde hebt uitgelegd :D

Ik hoop oprecht dat iemand de uitdaging met hem wil aangaan, ik vind inslapen absoluut te rigoureus bij dit dier. Zoals ik al zei, ik zou hem zo overnemen als ik de mogelijkheid had.

Had TS geweten waar het dier toe in staat was, had ze hem niet gekocht. De woorden "karakterpaard" en "niet voor beginners" zijn hier een absoluut understatement. Op zijn minst 3 mensen in het ziekenhuis geholpen waar je van weet en misschien nog meer waar je niet van weet.
Er had beter "onbetrouwbaar" kunnen staan, maar dan had de vorige eigenaresse er natuurlijk niet vanaf gekomen, want wie wil nu een onbetrouwbaar paard van 18?
Daar gaat het om. Er is TS een verkeerde voorstelling van zaken gegeven - op zn minst niet netjes te noemen - en nu zit ze met een paard waar ze angst voor heeft (heel begrijpelijk, zou ik ook hebben) en niet meer kan vertrouwen. En die ze met goed fatsoen niet meer kan verkopen.
Dat de oude eigenaresse dat wel kan en het blijkbaar niet veel interesseert zegt ook wel iets over haar en de band die ze met haar paard had. De oude eigenaresse had heel goed kunnen weten dat dit de uitkomst zou zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:13

Mijn vriend heeft altijd professioneel in de paarden gewerkt. Hij zegt dit is geen kwestie van trainen of heropvoeden, dat lukt niet meer. Sommige paarden zijn zo, hij heeft er ook meegewerkt en ook dit soort wonden gezien. Als je er niet mee om kan gaan, blijf er dan ver uit de buurt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:49

Nikass schreef:
Mijn vriend heeft altijd professioneel in de paarden gewerkt. Hij zegt dit is geen kwestie van trainen of heropvoeden, dat lukt niet meer. Sommige paarden zijn zo, hij heeft er ook meegewerkt en ook dit soort wonden gezien. Als je er niet mee om kan gaan, blijf er dan ver uit de buurt.

Ook als je er wel mee om kan gaan is het risico bij deze ravottie ( wel toepasselijke naam trouwens ) veel te hoog!

Anoniem

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:50

Ik denk dus oprecht niet dat dit paard "gemikt" heeft, ook niet dat ieder willekeurig persoon zijn aas/ doelwit is. Als paarden bijten dan is dat eigenlijk altijd in de boven-arm..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:05

Echt niet hoe kom je er bij. De keren dat ik gebeten ben was achter op de rug en in mijn schouder dus ze pakken je waar ze je krijgen kunnen als ze zo gestoord zijn. Mikken op dat we ze kunnen pakken.. Als je dat een keer meegemaakt hebt ben je er ook meteen klaar mee. In mijn geval waren het ook niet mijn eigen paarden maar achteraf wel paarden die het vaker gedaan hadden. Levensgevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:11

De paarden die ik ken die hapten deden dat in arm of bovenbeen. Vingers vooral uit gulzigheid, nek is nog nooit gebeurd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en die uitzonderingen zijn vaak ook de gevaarlijkste, maar niet perse killers. Het wordt ze niet bij ieder willekeurig persoon rood voor de ogen omdat ze er een prooi in zien..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:14

Nou mijn oude merrie greep me eens in mn schouder omdat ik met iemand bij een ander paard stond te praten en ze even geen aandacht kreeg. Echt mn volledige schouder had ze in dr mond, gelukkig beet ze niet hard.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:15

En wie kozen ze dan uit als slachtoffer en op welke tijdstippen en hoe hard beten ze dan precies?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:31

Het is ook niet snel goed he. In sommige topics moeten paarden afgemaakt worden en in sommige kosten wat kost gered.

Ts, denk er gewoon rustig over na. Wat zijn de kansen voor dit paard bij een ander en neem daarbij je eigen tekort komingen ook in ogenschouw. Je stond al op 1-0 achterstand omdat je niet wist dat dit ergens op de loer zou kunnen liggen.
Als je het echt niet veilig acht, ook niet bij een ander is misschien inslapen de enige optie. Maar dat kunnen wij hier vanachter ons scherm echt niet bepalen. Ook niet aan de hand van een foto van de wond.

Als je besluit toch verder met hem te gaan zou ik misschien wel op zoek gaan naar heel gedegen begeleiding. Iemand die even mee kan kijken als buitenstaander hoe jullie met elkaar omgaan. Iemand die de ruis op de lijn weg kan halen tussen jullie.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:49

catnip Ik heb foto's gezien van dit paard , is nu veel aan te zien !
Ik heb het idee dat hij niet gerevalideerd is of niet gerevalideerd kon worden vanuit lichamelijke ongemak maar dit kan ook vanuit verkeerd trainen ontstaan !
Een paard die zo bijt en zo dominant zou zijn zou het veel vaker doen in die 18 jaar !
Iets triggert hem en ik denk dat hij géén onverwachte bewegingen wil in zijn buurt ,omdat hij met bepaalde snelle bewegingen zichzelf tegenkomt !
Ik ken de Ramiro's...prachtige paarden om mee te werken , maar ook respect geven en terug krijgen !
Zodra dit in balans is zie je ook de humor bij deze paarden !
Is hij geopereerd toen jij met dit paard omging ?
Is er ook een na-check geweest of er géén schiefel is ontstaan, wil bij deze operaties wel gebeuren .
Even vlug een foto maken ...iets in de hand hebben en onverwacht versnellen.. kan ook een trigger zijn voor sommige paarden die een trauma hebben opgelopen en paarden die bij bepaalde beweging pijn ervaren !
Had hij toen jij ermee omging ook voernijd ?
werd er veel met dit paard gereden/gewerkt destijds ?
Hoelang is dit geleden ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:08

pol1 schreef:
Nikass schreef:

Ook als je er wel mee om kan gaan is het risico bij deze ravottie ( wel toepasselijke naam trouwens ) veel te hoog!

Ben ik deels mee eens, ik zou er persoonlijk niet aan beginnen en je moet de juiste faciliteiten hebben om zo'n paard te huisvesten. Maar als het gaat om dure paarden (ook hengsten) die hoog in de sport lopen dan worden die niet ff naar de slacht gebracht.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:10

Shanna schreef:
Ik denk dus oprecht niet dat dit paard "gemikt" heeft, ook niet dat ieder willekeurig persoon zijn aas/ doelwit is. Als paarden bijten dan is dat eigenlijk altijd in de boven-arm..

Sorry, maar die aanname klopt niet, hoor. Een paard grijpt je waar hij kan, en een bovenarm ligt nu toevallig meest voor de hand.
Mij doet het verhaal van die Ravottie denken aan dat filmpje op youtube van die wilde kudde, waar de hengst een te zwak veulen bij de nek grijpt en ermee zwiert met de bedoeling het te doden.
Ik krijg er de kriebels van, eerlijk gezegd...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:12

@Nikass: nee, klopt, maar moest ik zo'n paard zijn, ik zou liever dood zijn dan het leven te moeten leiden van zulke paarden. Eeuwig afgezonderd, altijd op stal, enz enz
En als ze niet meer meekunnen in de sport moeten ze alsnog hemelen. Is dat dan meer wenselijk??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:17

pol013 schreef:
Als je besluit toch verder met hem te gaan zou ik misschien wel op zoek gaan naar heel gedegen begeleiding. Iemand die even mee kan kijken als buitenstaander hoe jullie met elkaar omgaan. Iemand die de ruis op de lijn weg kan halen tussen jullie.

Dit heeft geen enkele zin. Als deze verstandhouding nog kans van slagen had dan had het paard al níet gebeten in de eerste plaats. Dan had ie al geweten dat ie dat bij ts niet hoefde te flikken. Ik geloof er niet in dat je dit overwicht kunt leren, niet bij deze paarden. En door wat er gebeurt is heb je al zo'n achterstand, dat ga je ook met begeleiding niet goed krijgen. Ik raad ts aan dat risico niet te gaan lopen.

Sevke dat begrijp ik. Het is ook niet mijn keus om op die manier een paard te houden.

Je hoort mij niet gauw zeggen dat inslapen een goede optie is, maar welke deskundige zit op dit paard te wachten? (Om te hebben dus) en als die niet te vinden is en ts moet er echt niet zelf meer iets mee willen imo, dan denk ik dat er geen andere optie is. Hoe triest ook.
Ik zou ook direct de merrie uit zijn buurt halen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:24

Shanna schreef:

Nee hoor, onderrug, schouder, zelfs een keer in mijn flank. Rug en flank heb ik toch wel het langst gevoeld. En het waren niet de 'rotzakken' die in mijn rug eb flank hingen. Bovenarm idd ook een keer.

Pol1: feitelijk geldt dat voor elk paard. Maar daar staan we liever niet bij stil. Zelfs het braafste paard kan een keer om slaan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:54

Lieve TS,

Wat een verhaal, ik hoop dat je arm zonder complicaties geneest.

Vanachter een schermpje is het voor ons makkelijk zeggen wat je moet doen, omdat wij niet emotioneel betrokken zijn (meningen en adviezen heb je genoeg gehad, die hoef ik je niet te geven). Wij hebben geen band met het paard en staan niet in jouw schoenen. Het moet ontzettend moeilijk voor je zijn, gevoel en verstand zeggen niet altijd hetzelfde.

Ik wil je veel sterkte wensen. Ik hoop dat je samen met je partner een besluit neemt waar jullie beide achter staan.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:29

Ik heb een heel groot gedeelte gelezen. 15 paginas en daarna alle berichten van ts zelf. Ik begrijp heel erg hoe moeilijk het is een beslissing te nemen. Je voelt jezelf een moordenaar. Toch denk ik dat inslapen het beste is. Het dier weet niet beter. Het gaat meer om jullie gevoel. Neem idd niet t risico dat ie ergens anders terecht komt en er nog iets gebeurt. In ieder geval veel sterkte voor jullie en beterschap voor jou.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:57

Nikass schreef:
pol013 schreef:

Dit heeft geen enkele zin. Als deze verstandhouding nog kans van slagen had dan had het paard al níet gebeten in de eerste plaats. Dan had ie al geweten dat ie dat bij ts niet hoefde te flikken. Ik geloof er niet in dat je dit overwicht kunt leren, niet bij deze paarden. En door wat er gebeurt is heb je al zo'n achterstand, dat ga je ook met begeleiding niet goed krijgen. Ik raad ts aan dat risico niet te gaan lopen.[/qoute]

Ik ben niet zo'n ontzettende fluisteraar. Maar we kennen de ts helemaal niet.
Wie weet geeft ze op heel subtiel niveau steeds de (voor dit paard) verkeerde boodschap. Soms 'simpel' te verhelpen door de grens heel ergens anders al neer te leggen. Heel ver weg bij dit gedrag.
En ik raad haar niet aan om haar paard te houden. Maar áls ze hem wil houden het wel echt anders aan te pakken, liefst onder heel goede begeleiding.

Ik lees namelijk ook dat ze in het verleden al een aardige 'work around' hebben opgezet om met dit paard te dealen. En daar gaat het dan mogelijk al mis.
Geen verwijt aan de ts overigens. Lijkt mij dat ze dit op deze manier niet echt heeft zien aankomen en dat had ook niet gehoeven. Want erg afwijkend is het zeker.