Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:54

Bmamavan2 schreef:
Maar dan ff een vraag: Mijn dochter is heel, laten we zeggen TE voorzichtig met haar pony. Ze begint nu te leren dat ze hem bijvoorbeeld op de poetsplaats ook moet aanpakken omdat hij anders geen seconde stilstaat en lekker doet wat hij wilt, en feitelijk over haar heen walst.
Ze doet dit dit door hem nu consequenter naar zijn plaats te wijzen en hem te corrigeren met haar stem. Heel soms een tik tegen zijn borst en je ziet dat hij nu steeds netter stilstaat met poetsen en ook weer netjes zijn hoeven geeft om te krabben. Dus ja, "streng" aanpakken werpt wel zijn vruchten af.
Maar nu gingen we vandaag even naar buiten met hem en was hij heel druk/nerveus. Dus heb ik hem uit veiligheidsoverwegingen maar overgenomen. Ergens dacht hij iets engs te horen of te zien en toen bokte/dribbelde hij weg. Op zo'n moment heb ik ook wel schrik dat hij mij ondersteboven gooit (ben niet groot of sterk), ik hou hem dan van me af en laat hem een rondje lopen. Iemand zei toen dat ik hem dan maar eens een flinke tik met het halstertouw of een schop moest geven, maar werkt dat niet juist averechts in zo'n situatie? Dat hij helemaal wild wordt? Kijk ik kan er nog enigzins naar handelen maar mijn dochter natuurlijk niet. Heb hem nu van me af gehouden met mijn arm en hem eens ferm toegesproken dat hij normaal moest doen. Toen liep hij gewoon mee, tot het volgende enge "iets" . Dus hoe volgende keer duidelijk maken dat dit geen gewenst gedrag is?

Ligt er aan hoe. Bedoelde diegene een schop omdat hij iets eng vond? Dan vind ik dat lomp. Als hij jou omver loopt kun je hem wel op zn donder geven, maar dan vind ik een schop ook "iets" overdreven eigenlijk, een zwaai met je hand voor zn kop en een brul is dan waarschijnlijk wel voldoende.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:58

MirandaDvG schreef:
Ik vermoed zo dat de mensen die hier roepen dat ze zo tegen shoppen zijn geen eigen paard hebben. Of van die goedzakjes die alles mogen.
Zodra je een moeilijk paard op stal hebt staan verandert die mening wel.

Weet niet hoe dat bij de rest is maar IN ieder geval niet bij mij. Heb een verzorg tinker met behoorlijk veel pit. En als hij iets doet waarvan ik vindt dat dat gewoon puber gedrag is of dergelijke dan gebruik ik simpel weg mijn stem en houding. Dan stopt hij en weet hij dat hij dat niet moet doen. Heb hem nog nooit geschopt, heb dan wel geen eigen paard maar dit paard mag en kan ik als eigen behandelen als het ware en het is zeker geen paard dat alles mag. Dit alles zonder geweld. Dus ja...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:00

Mindim schreef:
Bij mijn paarden stonden op een bepaald moment ook andere paarden in, nou ja prima. Ik wil mijn paard uit het land halen, maar dat ziet de nieuwe merrie anders. En begint gericht naar me te schoppen, nou jammer dan dat het een paard is van iemand anders, maar die heeft een paar flinke meppen gehad met mijn halster aan het touw. Na de eerste keer, zou ze er even een schepje boven opdoen. Ik heb toch zo uit gehaald en heb daarbij ook zo staan schreeuwen. Ze stond met haar maat aan de andere kant van de wei, kwam ze er weer aan, dan was ze met een stemverheffing terug te sturen. Ik heb nooit weer last gehad. Dus ook dat je niet aan het paard van een ander mag komen, nou soms wel hoor. Heb het ook aan de eigenaresse verteld trouwens, was geen punt.

Dat vind ik dan ook nog wel anders dan het geval van ts, bij jou ging het ook meer op levensbehoud zogezegd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:03

@noaenkelly
Mijn tinker heb ik ook genoeg aan mijn houding en een stem afstraffing.
Toch was hij niet zo toen hij bij mij kwam. Nu wel omdat hij weet hoe de regels zijn.

Maar als ze ooit geleerd hebben bij een vorige eigenaar dat die regels niet streng zijn en je bij bijten of trappen de zin krijgen, dan kom je er niet bij je stem. Dan zal hij eerst moeten leren wat die stem en die houding betekend.
Bij een niet dominant paard is dat al voldoende bij een rukje aan het halster, een ander heeft echt wel even wat hardere hand nodig.
Dus bij een door een ander persoon goed opgevoed paarden zeggen, ik hoef dat niet, is wat kort door de bocht.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:14

little_king schreef:
@noaenkelly
Toch was hij niet zo toen hij bij mij kwam. Nu wel omdat hij weet hoe de regels zijn.

Maar als ze ooit geleerd hebben bij een vorige eigenaar dat die regels niet streng zijn en je bij bijten of trappen de zin krijgen, dan kom je er niet bij je stem. Dan zal hij eerst moeten leren wat die stem en die houding betekend.
Bij een niet dominant paard is dat al voldoende bij een rukje aan het halster, een ander heeft echt wel even wat hardere hand nodig.
Dus bij een door een ander persoon goed opgevoed paarden zeggen, ik hoef dat niet, is wat kort door de bocht.

Daarmee ben ik het met je eens, als hij daarvoor geen duidelijke regels heeft gehad dan moet hij die leren kennen. Maar ik ben van mening dat dat ook op een andere manier dan dan maar simpelweg een paard echt gaan slaan of schoppen. Dat vindt ik kort door de bocht en de makkelijkste weg. En als ik een paard zou hebben bij wie je alleen respect krijgt als je hem schopt zou ik bij mezelf gaan denken moet ik dit wel doen, heeft het wel nut voor mij en mijn paard en wil ik zo wel de baas over hem worden via "geweldt". Want zo is het eigenlijk als je hem schopt. Ik hoef dat niet zo ik wil gewoon rust en hij moet luisteren zo niet dan maak ik dat duidelijk zonder geweld. Zou behoud je respect denk ik en kun je uiteindelijk heel goed met elkaar opschieten en beste maatjes worden maar als ik mijn paard ooit zou moeten schoppen dan zou ik dat niet over mijn hart verkrijgen, maakt niet uit hoe hart of wanneer ik schop ik kan dat gewoon niet. Vindt het namelijk ook niet fijn als ie mij schopt dus waarom zou ik dat wel mogen en hij niet. Zo zie ik het.

rozanlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:21

mijn pony heeft de neiging om te bijten zodra ik de singel vastmaak. Hierbij hoef ik alleen maar even met mijn stem duidelijk te maken dat dit niet mag en ze draait haar hoofd gelukkig al weg.

Ik vind een 'corrigerende schop' heel wat anders dan dieren afbeulen. Bijvoorbeeld: mijn pony trapt ook als de hond achter haar aan zat, dus waarom zou een mens een paard niet mogen straffen zodra deze verkeerd gedrag vertoont. Als het dier bang is zou ik het niet doen, maar aangezien mijn pony echt niet bang van mij wordt, zou ik d'r wel een schop/tik geven zodra ze mij opzettelijk bijt o.i.d.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:22

noaenkelly schreef:
little_king schreef:
@noaenkelly

Daarmee ben ik het met je eens, als hij daarvoor geen duidelijke regels heeft gehad dan moet hij die leren kennen. Maar ik ben van mening dat dat ook op een andere manier dan dan maar simpelweg een paard echt gaan slaan of schoppen. Dat vindt ik kort door de bocht en de makkelijkste weg. En als ik een paard zou hebben bij wie je alleen respect krijgt als je hem schopt zou ik bij mezelf gaan denken moet ik dit wel doen, heeft het wel nut voor mij en mijn paard en wil ik zo wel de baas over hem worden via "geweldt". Want zo is het eigenlijk als je hem schopt. Ik hoef dat niet zo ik wil gewoon rust en hij moet luisteren zo niet dan maak ik dat duidelijk zonder geweld. Zou behoud je respect denk ik en kun je uiteindelijk heel goed met elkaar opschieten en beste maatjes worden maar als ik mijn paard ooit zou moeten schoppen dan zou ik dat niet over mijn hart verkrijgen, maakt niet uit hoe hart of wanneer ik schop ik kan dat gewoon niet. Vindt het namelijk ook niet fijn als ie mij schopt dus waarom zou ik dat wel mogen en hij niet. Zo zie ik het.

Hiermee bevestig je juist wat ik zei

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:39

Yamcha schreef:
Ik ga in deze discussie mee met onkeltje, Ninx en nog een paar.

Honden op de rug leggen is vreselijk achterhaald, en onzinnig. Ze doen het bij elkaar ook niet. Honden gaan zeker wel op de rug liggen, maar dan uit zichzelf, vrijwillige overgave. Dat kun je niet afdwingen, dat is zoiets als iemand een witte vlag aan de handen vastplakken, volkomen zinloos. Zolang iemand zich niet wil overgeven, of dat nu paard, hond of mens is, zullen ze het simpelweg niet doen. Overgave kán alleen maar als het 100% vrijwillig is.

Dan vind ik de vergelijking met honden vrij belachelijk, omdat ten eerste de dominantietheorie ongelooflijk achterhaald is. Honden doen niet aan dominantie/onderdanigheid, je hebt zelfverzekerde en onzekere honden, nerveuze honden en relaxte honden, pinnige honden en zachte honden, ze bestaan in onvoorstelbaar veel verschillende persoonlijkheden en karakters, en de neiging om dat te willen onderbrengen in een rechtlijnig systeem vind ik simplistisch en stupide, en doet de intelligentie en complexe verhoudingen en vriendschappen van honden ernstig tekort.
Bij paarden lijkt dominantie en onderdanigheid wel te spelen, maar dan weer is het een veel complexer en intelligenter systeem dan die rechtlijnige pikorde die mensen ervan willen maken, die pikorde zou echt aan de kant geschoven moeten worden, dat is veel te simplistisch, paarden zijn complexere wezens dan mensen ze toedichten, maar als je een dolfijn beoordeelt op zijn vermogen in bomen te klimmen, zal het dier zijn leven lang denken dat het dom is.
Ten tweede is een hond een roofdier, een jager, (oké, ze zijn niet als wolven, de instincten van een hond zijn lang zo sterk niet, maar het blijven roofdieren) een paard is een prooidier, totaal anders. Dat vind ik echt onvergelijkbaar.

Dan is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten. Ik geloof niet dat paarden de baas proberen te worden over mensen, ik vind de gedachte dat een paard hoger in rang probeert te komen echt heel simplistisch en ik denk eerlijk gezegd dat het meer zegt over menselijk gedrag dan over paardengedrag.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden gaan proberen waar de grens ligt, zeker, maar ik denk niet dat ze dat doen om de baas over je te worden, ik denk eerlijk gezegd meer dat ze gewoon duidelijkheid willen van je.

Ik heb geen bezwaar tegen correcties, zolang ze goed getimed en gedoseerd zijn. Dat zijn ze in de meeste gevallen niet, vind ik.
Met goed getimed bedoel ik: direct, in hetzelfde moment nog, dat doen paarden onderling ook, dat begrijpt een paard (en een mens ook trouwens, mensen kunnen ook geen linken leggen bij slechte getimede correcties).
Met gedoseerd bedoel ik: in proportie. Paarden hebben vaak een heel scala aan waarschuwingen, van minimaal tot heel groot. Het probleem vind ik met veel mensen is, dat ze de serie aan voorafgaande subtiele signalen missen, en alleen de schop zien, en dan denken dat het doodnormaal is om zo te corrigeren, want dat doen ze onderling ook. Fout, vind ik, een paard zal er alsnog niets van snappen als je ervoor geen kleinere waarschuwingen geeft.

Dan dit: ik schop als hij schopt. Ik denk dat je dan voor die tijd ontzettend veel gemist hebt, je hebt het gefluister gemist, en nu schreeuwt je paard tegen je. Laat ik wel wezen: als een paard mij schopt, schop ik ook terug, maar: ik heb het nooit nodig.....
Ik heb echt een probleem met de gedachte dat dieren (paarden en honden) door geweld en fysieke kracht onderworpen moeten worden. Wat is dat voor waanzin? Vanwaar al dat geweld toch steeds? Paarden zijn over het algemeen heel vredelievend, honden zijn dat ook. Als je ziet wat paarden en honden van mensen accepteren voor er een lipje omhoog gaat of er oren in de nek worden gelegd..... en dat zijn vrij extreme signalen al.

Waarom denk je dat honden en paarden (en op dat punt vind ik ze wel te vergelijken) zo een enorm scala aan kalmerende signalen hebben? Daarmee doel ik dus op waarschuwingssignalen. Om te voorkomen dat er geweld gebruikt moet worden, dat willen ze namelijk helemaal niet, en dus wordt er eerst op allerlei manieren aangegeven dat dít niet prettig is, dat iets zeer doet (hoezo dieren geven geen pijn aan? Echt wel!) dat jij vervelend bent, dat iets ze bang maakt, dat jij ze bang maakt, dat ze hier boos van worden, enz, enz, enz......

en dan heb je van die mensen die denken dat als ze daarnaar luisteren het dier dan wint en boven ze staat, en dus gaan ze straffen voor die kalmerende signalen, waardoor er de volgende keer wél ineens geweld gebruikt wordt 8)7
Ik vind het echt heel, heel lomp en respectloos om al die signalen over te slaan en ineens te beginnnen met slaan en schoppen en op de rug leggen valt daar ook onder trouwens. Dat is géén paardentaal, en géén hondentaal, dat is lomp en respectloos en niets anders dan dat, en als je paard je daarom een lel terug zou geven, zou ik hem/haar persoonlijk groot gelijk geven.

Ik denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in de taal van paarden, zowel leren lezen als spreken (geldt ook voor honden trouwens). Het maakt de omgang met je dieren zoveel beter, en makkelijker. Niet simpeler, dat niet, maar de band die je met ze hebt wordt er veel dieper van, je dieren waarderen het ook als je ze serieus neemt en naar ze luistert, en dat ondermijnt jouw gezag helemaal niet, sterker nog, ze zullen je blind volgen omdat je hun vertrouwen hebt.

Heel mooi beschreven +:)+

Ik denk dat de meeste mensen de subtiliteit die jij beschrijft gewoon nooit hebben meegemaakt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:03

Ayasha schreef:
Yamcha; jij vermenselijkt dieren gruwelijk. :) Of dat zoveel beter is betwijfel ik. Buiten dat; een schop op het juiste moment doet niks af aan je band. Sam was een week bij mij toen hij een trap tegen zijn kont kreeg omdat hij zijn achterbeen dreigend op trok. Nog voor hij de kans kreeg uit te halen, had ie een trap van mij. Sam haalt het niet meer in zijn hoofd naar mij te dreigen en is ontzettend op mij gericht. Peerd weet waar ie aan toe is met me, wat ie mag en wat ie vooral niet mag en voelt zich daarin veilig.

Dit zijn zulke hopeloze discussies omdat de mensen die het hardst schreeuwen nooit geweld nodig te hebben, vaak met relatief brave paarden werken (van nature) die door hun toedoen "moeilijk" worden. Ze denken dus een ontzettend moeilijk paard te hebben maar in wezen zijn het gewoon brave beesten die geen leiding krijgen en er dus maar op los gokken wat toegelaten is, zulke paarden worden onzeker gemaakt en maar goed dat ze van nature niks slechts in zich hebben want eentje die dat wel zou hebben, daar vielen gewonden bij, bij deze mensen. :)

Oh en wat ga ik hier mee gruwelijk veel mensen op de tenen trappen ( :D ) maar goed, kan het ook niet helpen dat dat mijn indruk is..

Denk dat je mijn post niet helemaal goed gelezen hebt; ik geef best een skup voor de kont als het nodig is, alleen is het gewoon zelden nodig, omdat als je eerder ingrijpt het allemaal veel kleiner en subtieler kan. Ik heb geen probleem met een goed getimede en goed gedoseerde correctie, vind een beetje bijzonder dat iedereen uit mijn tekst lijkt te halen dat ik alleen maar aai, dat staat er namelijk helemaal niet :D

Ik wil gerust discussieren hoor, geen probleem mee, alleen is het wel fijn als mensen dan ook echt lezen wat er staat, en niet reageren op iets wat ze dénken wat er staat, maar wat ik nooit geschreven heb. Dus doe me een lol en vul niet van alles voor me in, dat praat wat makkelijker, anders moet ik eerst raden wat iemand denkt te lezen, dan uitleggen wat er echt staat, dan het nog weer zo uitleggen dat het net zo genuanceerd overkomt als ik het bedoelde, en dan kunnen we discussieren, ik persoonlijk vind dat wat omslachtig.

little_king

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:28

kellyennoa
Als ik continue zou moeten schoppen en slaan zou ik ook geen paarden willen houden.
Paarden die bij mij gekomen zijn als veulen hebben nooit een tik gehad.
Maar er komen ook wel eens andere paarden op je pad die van een euh pad op niets aantrokken.
Dmv een euh plus tik wisten ze daarna dat die tik pas kwam als er aan mijn lichaamshouding en stem geen reactie kwam.

Een paard aan het been maken doe je eigenlijk hetzelfde.
Maar daar valt niemand over.

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:38

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

vind jij dat normaal dan om een dier te trappen?? Sommige paarden die doen dat gewoon uit hun eigen en dat kan je ook niet afleren.
Als jij dan iets verkeerds doet in iemand anders zijn of haar ogen mogen zij jou ook trappen, zo zie ik het.

gr emma

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:44

Als een paard gericht een trap geeft, is een GOED GETIMDE trap op de kont terug niet erg. Hoeft vaak ook maar 1x. Of ga jij een gesprek aan met je paard? :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:47

emma_14 schreef:
xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

Sommige paarden die doen dat gewoon uit hun eigen en dat kan je ook niet afleren.

Ja hoor, is wel af te leren, zorgen dat je eerder schopt dan het paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:49

Qimm schreef:
Ja hoor, is wel af te leren, zorgen dat je eerder schopt dan het paard

:D _O-

Edit: quote verkloot..

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:55

Ja hoor, is wel af te leren, zorgen dat je eerder schopt dan het paard[/quote]

ik vind da gewoon niet kunnen, je gaat paarden toch niet schoppen? dan ben je echt niet goed bij je hoofd en zo leren ze het ook al helemaal niet af, je moet ze wel de baas zijn maar dat kan ook op een andere manier. Ik haat echt van die mensen die hun paarden alleen maar slaan of schoppen als ze iets niet goed doen want daardoor stoppen ze echt niet.

gr emma

Bo_Cassey

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:57

Lekker genuanceerd...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:57

Tja, wat doe jij dan met een dominant kreng wat aanvalt, bijt en gericht trapt? Een trap werkte prima toen. In combinatie met veel grondwerk, dat wel. Misschien 2x een trap moeten geven onder d'r hol.

lolalover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:58

gebruik je stem om te straffen of geef een tik. een schop is wel wat anders dat komt al heel wat harder aan een paard kan ook al weten doormiddel van stemverheffing ow ik mag dit niet doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:59

emma_14 schreef:
ik vind da gewoon niet kunnen, je gaat paarden toch niet schoppen? dan ben je echt niet goed bij je hoofd en zo leren ze het ook al helemaal niet af, je moet ze wel de baas zijn maar dat kan ook op een andere manier. Ik haat echt van die mensen die hun paarden alleen maar slaan of schoppen als ze iets niet goed doen want daardoor stoppen ze echt niet.

gr emma

Maar paarden mogen jou schoppen? Of vraag je dan of hij alsjeblieft wilt stoppen?

Niemand heeft het over continu schoppen en slaan, maar waar nodig is, op het juiste moment, in juiste proportie.
Als je dat soort mensen 'haat' kun je beter niet meer in het paardenwereldje rondhangen, want bijna iedereen heeft het weleens gedaan waar nodig.
Ik vraag me of mensen zoals ooit wel omgang hebt gehad met echt moeilijke paarden, dat betwijfel ik behoorlijk.
Continu slaan en schoppen is dierenmishandeling, maar dat heb ik nog niemand zien goedpraten hier.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:00

Alleen maar schoppen en slaan is zeker niet goed.
want dan klopt er iets niet aan de timing of aan het karakter van het baasje.

Maar een lik op stuk tik, als daarmee het paard weet, iets te ver.
Daar is weinig mis mee.
Maar emma leg jij eens uit hoe jij een paard opvoed die bij een vorig baasje heeft geleerd dat als hij bijt of trap zijn zin mag doen?

Zeggen hoe het niet moet kan ik ook maar leg eens een oplossing uit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:01

lolalover13 schreef:
gebruik je stem om te straffen of geef een tik. een schop is wel wat anders dat komt al heel wat harder aan een paard kan ook al weten doormiddel van stemverheffing ow ik mag dit niet doen.

Stemverheffing werkt niet altijd bij een doorgeslagen paard, anders zou diegene dat echt wel doen.
Paarden zijn niet van suiker he, wat denk je dat ze bij elkaar doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:01

emma_14 schreef:

gr emma

niemand zegt dat dat constant moet. Als het constant moet doe je ook iets gruwelijk fout. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:03

emma_14 schreef:

gr emma

Ik ben prima bij m'n hoofd. 1 goed getimde schop en je hoeft nooit weer en het paard heeft de boodschap begrepen. Denk je werkelijk dat wij met onze pruts spiertjes een paard echt veel pijn kunnen doen? Wij mensen kunnen lang niet zo hard trappen als een paard

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:06

Qimm schreef:
emma_14 schreef:

gr emma

Ik ben prima bij m'n hoofd. 1 goed getimde schop en je hoeft nooit weer en het paard heeft de boodschap begrepen. Denk je werkelijk dat wij met onze pruts spiertjes een paard echt veel pijn kunnen doen? Wij mensen kunnen lang niet zo hard trappen als een paard

dat klopt maar heb jij er dan een goed gevoel bij als je een paard trapt? ik niet. Een paard blijft een wiild dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:08

Tuurlijk niet. Het is niet leuk om te trappen maar liever een welgemikte, goed getimede trap en ineens het punt duidelijk hebben dan te blijven lemmeteren.
Paard dat onder het zadel is enz kan je nog amper een wild dier noemen. En dan nog, wat doet dat er toe?