Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:39

Tycho schreef:
Over het paard in het filmpje . Valt me wel op dat hij niet voor de kill gaat nadat de man op de grond ligt. Misschien toch niet zo vals als het eruit ziet en idd zelfbescherming ???

En hij viel niet aan toen de koene held met zijn rug (nota bene) naar het paard toe weg liep. Nee, paardje loopt braaf naar baasje. Wie is er nu fout? Wie heeft geen respect voor wie? Paard heeft toch al duidelijk aangegeven dat ie het zat was en toch door gaan.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:40

ik vind het een beetje een vage topic. het is helemaal niet waar dat mensen zich niet verplaatsen. tuurlijk zitten er een aantal bij die het iq hebben van een kiwi, en die dus helemaal nergens verder overnadenken.

maar wat ik wou zeggen, verdiep je eens echt goed in de paardenwereld, en je ziet dat er wel degelijk goede mensen zijn. en dan heb ik het niet over zweefteven, maar ook mensen die in de sport rijden.

bovendien vinden paarden het fijn om te volgen. ik ben het er mee eens dat de communicatie vaak erbij inschiet bij sommige, het is dan onbegrip van beide kanten, hoewel mensen beter kunnen weten.

maar bij mij is het, waarschuwing, geen reactie, straf. stel een lijn, en wees de lijder, dieren van 600 kg moeten niet over je leren heenwalsen omdat je denkt dat het zielig is om te domineren. kinderen moet je toch ook domineren?

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:51

aikon schreef:
Tycho schreef:
Over het paard in het filmpje . Valt me wel op dat hij niet voor de kill gaat nadat de man op de grond ligt. Misschien toch niet zo vals als het eruit ziet en idd zelfbescherming ???

En hij viel niet aan toen de koene held met zijn rug (nota bene) naar het paard toe weg liep. Nee, paardje loopt braaf naar baasje. Wie is er nu fout? Wie heeft geen respect voor wie? Paard heeft toch al duidelijk aangegeven dat ie het zat was en toch door gaan.

Idd wat waarschijnlijk om in parelli termen te blijven een friendly game had moeten zijn werd uitgevoerd als een driving game op de achterhand en als het paard de held aankijkt en de held blijft de achterhand driven( haha vernederlandst) dan moet je als paard wel naar voren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:52

maura schreef:
mylittlejoy schreef:
Is hij trouwens echt aan het bijten? Of is het speels gehap? In het eerste geval zou ik een tik op de neus geven. Het is afhankelijk van het paard hoe hard die tik is. Dit is m.i. gewoon een situatie dat je snel moet handelen en niet gebeten worden is even belangrijker dan het op zijn vriendelijkst oplossen.

Leuk, eindelijk wat inhoud.
Ik zou geen tik op de neus geven, voornamelijk omdat die neus heel snel weg kan, maar nog sneller terug. Zoals spelende paarden erg effectief kunnen demonstreren wanneer ze kijken wie het lukt in wiens lip te bijten.
Zowel een bijtend als een ongewenst happend paard corrigeer ik op de borst of schouder (aan te raden bij bijterds met losse voorbeentjes). Twee voordelen. Paard verwacht dat niet en het leidt dus snel en effectief af van het happen. En je zet je paard achteruit of zijwaarts verder van je af, waardoor je minder kans hebt om direct opnieuw gebeten te worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'm altijd nog makkelijk heb kunnen raken indien nodig, haha! :') Maar nu je het zegt, ik kneep ook wel eens als correctie in z'n borst en daar reageert ie ook prima op. Maar bij bijten vond ik persoonlijk een tik op de neus effectiever (misschien omdat dat mijn eerste ingeving is, dus het snelst). Is denk ik net wat voor jezelf en het paard het beste/makkelijkst werkt.

Maritje1991 schreef:
Je vertelt je paard dat hij normaal moet doen: Wat is dan normaal voor je paard ;)
Hij vind het blijkbaar normaal om de 1e keer wel te schrikken en de andere keer niet.

Overigens is hetzelfde eendje, aan de linkerkant compleet anders. Paarden zien het als het ware opnieuw met het andere oog ;)

Het is eigenlijk meer een uitspraak, maar "normaal" is dat hij niet reageert op een eend die, minding his own business, in een slootje langs de kant zwemt. Hij mag van mij best aangeven dat hij iets moeilijk vindt, hij mag ook zeker aangeven dat iets spannend is, maar wel op een redelijke manier = lichaam iets aanspannen, hoofd iets omhoog brengen, bijv. Het hoofd omhoog gooien of opzij springen, het bit vastpakken, dat soort dingen, is in mijn ogen een onredelijk heftige reactie, zeker wanneer het wordt gebruikt om onder het werk uit te komen.

Nu, om alvast een volgende vraag te beantwoorden, hoe weet ik dat hij dit gebruikt om onder het werk uit te komen en dat hij niet daadwerkelijk bang is voor de eend: dit is moeilijk uitleggen. Ik ken mijn paard en weet dat in ieder geval qua karakter niet bang is aangelegd. En zoals ik eerder zei, het is nogal een boef (zo eentje die in de kudde ook een ander stiekem een hap in z'n billen geeft en vervolgens zelf snel wegrent, dat type :') ). Daarnaast voel ik bij hem een duidelijk verschil tussen angst en koppigheid. Het is moeilijk uitleggen, maar als hij angst heeft, zoekt hij me juist op en houdt hij juist alle lijnen open om met me te communiceren. Als hij het werk moeilijk vindt en er de brui aan geeft echter, heeft hij eerder de neiging mij buiten te sluiten.

Maar hoe zou jij het oplossen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:57

@mlj: Ik heb daar al ergens een uitgebreid stukje over geschreven.

Ik vind dat je je paard moet aanleren wat hij WEL moet doen en niet alleen maar moet bestraffen voor wat hij NIET mag doen. Geeft een hele positieve omgang en sfeer als je met je paard bezig bent, als je je beseft dat alles wat je paard doet (goed of slecht), dat hij dat doet omdat jij hem dat aangeleerd hebt of omdat jij gefaald hebt om hem iets beters aan te leren. Het is bekend vanuit de gedragsleer dat gedrag overschaduwen met ander gedrag een stuk beter werkt, dan gedrag afstraffen. Het paard zal dan bij stress snel terugvallen in het oude gedrag omdat er geen alternatief geboden is.

Ik doe eigenlijk niet aan symptoombestrijding. Dat wil zeggen, ik ga me dus niet bezig houden met het bijten an sich. Dat hele bijten is helemaal niet interessant.
Als je weet wat de drive is voor je paard om te gaan bijten, dan zal ik eerst proberen aan de behoefte te voldoen. Paarden die op stal staan en geen sociaal contact hebben bijten een stuk meer, dan paarden die in een groep staan. Het extra wat hij dan nog nodig heeft aan spelen, zich uitleven en sociale stimulatie dat zal ik hem dan proberen te bieden.

Een paard die goed onder controle staat, die bijt niet. Daarnaast kan je je paard interessante dingen aanbieden als je hem goed onder controle hebt.
Eerste stap bij alle negatief gedrag is dus dat je paard op een licht signaal van jou reageert. Je leert hem dus positief gedrag aan. Dit doe je door lichte druk te geven en bij elke poging in de juiste richting te belonen met de druk loslaten.
Bij bijv. bijten kan je je paard naar achter sturen zodat hij 3 meter van je vandaan staat. Hij kan je dan niet eens bijten en kan niets eens contact krijgen. Aangezien je paard dat erg graag wil, vraag je hem weer naar voren. Als hij niet bijt, dan is dat de beloning. Als hij wel bijt, dan gaat hij weer naar achteren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:58

Als mijn paard zou schrikken van een eend, langs de bakrand. Ja, dan zou ik in de buurt van die eend blijven en dan vooral dingen vragen :)

Mijn paard is er niet 1 die onder werk uit wil komen :) Ze is eerder nog een pleaser, maar vind dingen moeilijk en loopt zichzelf over ( en gaat dan als reactie rennen)

Dus ik zou wel in de buurt blijven bij het enge en daar zo veel mogelijk laten doen. Lees: sideways, f8, transitions etc.

Zodra er ontspanning komt, vertrek ik als beloning naar een plek waar het niet spannend is en krijgt ze daar rust.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:58

Tycho schreef:
Idd wat waarschijnlijk om in parelli termen te blijven een friendly game had moeten zijn werd uitgevoerd als een driving game op de achterhand en als het paard de held aankijkt en de held blijft de achterhand driven( haha vernederlandst) dan moet je als paard wel naar voren.

En daar staat koen held in de weg. Boem. Valt mij ook op dat held steeds breed staat, maar voor de boem is ie druk met zijn touw en smal. Ja, mooie opening voor een "confrontatie". En dan komen we weer op het LEZEN van paarden en daar op inspelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:02

mylittlejoy schreef:
Het is eigenlijk meer een uitspraak, maar "normaal" is dat hij niet reageert op een eend die, minding his own business, in een slootje langs de kant zwemt. Hij mag van mij best aangeven dat hij iets moeilijk vindt, hij mag ook zeker aangeven dat iets spannend is, maar wel op een redelijke manier = lichaam iets aanspannen, hoofd iets omhoog brengen, bijv. Het hoofd omhoog gooien of opzij springen, het bit vastpakken, dat soort dingen, is in mijn ogen een onredelijk heftige reactie, zeker wanneer het wordt gebruikt om onder het werk uit te komen.

JIJ vind dit een onredelijke reactie. Voor je paard is dit gewoon normaal. Die leeft gewoon in het moment en die reageert gewoon zoals hij reageert. Denk je echt dat je paard weet van: "gut, nou dit was wel een onredelijk heftige reactie zeg, zal het niet meer doen " :?

Daarnaast reageren de meeste paarden heftig omdat de ruiter de eerste signalen over het hoofd gezien heeft.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:12

mylittlejoy schreef:
Maar bij bijten vond ik persoonlijk een tik op de neus effectiever (misschien omdat dat mijn eerste ingeving is, dus het snelst). Is denk ik net wat voor jezelf en het paard het beste/makkelijkst werkt.

Absoluut. Ik zette het er voornamelijk bij als 'ook een optie', niet om te roepen dat jouw optie fout zou zijn o.i.d.

sanne83 schreef:
Ik vind dat je je paard moet aanleren wat hij WEL moet doen en niet alleen maar moet bestraffen voor wat hij NIET mag doen. Geeft een hele positieve omgang en sfeer als je met je paard bezig bent, als je je beseft dat alles wat je paard doet (goed of slecht), dat hij dat doet omdat jij hem dat aangeleerd hebt of omdat jij gefaald hebt om hem iets beters aan te leren. Het is bekend vanuit de gedragsleer dat gedrag overschaduwen met ander gedrag een stuk beter werkt, dan gedrag afstraffen. Het paard zal dan bij stress snel terugvallen in het oude gedrag omdat er geen alternatief geboden is.

Het valt me op dat je in deze discussie de nadruk legt op positieve communicatie als je het over paarden hebt. Maar in je toon naar mensen in dit topic lees ik - met uitzondering van de momenten waarop je het tegen TS hebt - juist een negatieve, smalende toon. Herken je dat en doe je dat bewust? En zo ja, waarom?

Een voorbeeld van de toon die ik bedoel:
sanne83 schreef:
Sorry hoor, maar een beetje hengst zal dit een fantastisch spelletje vinden en in je opgeheven vinger proberen te bijten.

sanne83 schreef:
Ik doe eigenlijk niet aan symptoombestrijding. Dat wil zeggen, ik ga me dus niet bezig houden met het bijten an sich. Dat hele bijten is helemaal niet interessant.
Als je weet wat de drive is voor je paard om te gaan bijten, dan zal ik eerst proberen aan de behoefte te voldoen.

Ik ben heel benieuwd hoe jij denkt over het touw-in-mond-voorbeeld dat TS eerder in het topic zelf gaf en vooral ook of jij gelooft in 'mouthy' paarden die 'zomaar' in touwen happen?

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:18

Maura, jij vind het dus niet 'zomaar' als mijn touw gewoon in de weide ligt, ik verderop ben met mijn eigen paard. Dat het andere paard dan mijn touw in haar mond heeft?

Mijn intentie is dan: Oooo, vind je het leuk met het touw spelen? Ik oook! laten we nog meer met het touw spelen.

Het verschil is voor mij: "NEE, blijf van dat touw af, TIK

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:23

sanne83 schreef:
@mlj: Ik heb daar al ergens een uitgebreid stukje over geschreven.

Niet sinds de "hengstenvraag" kwam, vandaar dat ik het gemist heb waarschijnlijk.

Citaat:

Dit ziet m.i. niet op de vraag m.b.t. de hengst. Die moet je juist nog dingen gaan aanleren. Als je eenmaal je opvoeding bevestigd hebt, a la. Maar we waren nu bezig met juist het aanleren. De eigenaar heeft dus nog niet gefaald, maar een jonge hengst gekocht en wil hiermee aan de slag. Dat is het uitgangspunt van de vraag, toch?

Citaat:
Als je weet wat de drive is voor je paard om te gaan bijten, dan zal ik eerst proberen aan de behoefte te voldoen. Paarden die op stal staan en geen sociaal contact hebben bijten een stuk meer, dan paarden die in een groep staan. Het extra wat hij dan nog nodig heeft aan spelen, zich uitleven en sociale stimulatie dat zal ik hem dan proberen te bieden.

Op zich kan ik me daar best in vinden en als dat inderdaad voor jou werkt, prima. Ik vind alleen dat in het geval van een bijtende hengst, dat je hier niet mee wegkomt. Dat hele bijten kan je niet interessant vinden, maar kan je serieus verwonden, dus vind het wel degelijk een symptoom om apart alvast aan te pakken. Bij een hengst is de "drive" niet zo heel moeilijk, daarnaast kwam in het voorbeeld het paard uit de kudde nieuw in handen, dus is het logisch dat hij grenzen op gaat zoeken.

Overigens, als er in een kudde gebeten wordt, worden ze ook afgestraft door de dominantere partij. Dit is dus helemaal zo onnatuurlijk niet. De alfa merrie zal ook niet zeggen "joh, ik negeer dat je me in m'n reet bijt, maar goed dat je sociaal gestimuleerd bent om je te uiten". Nee, ze geven een knauw terug, jagen hem desnoods van de kudde weg en als hij zijn meerdere erkend heeft, is het ook weer klaar. Hij zal dan ook zelf weer (onderdanig) toenadering zoeken.

Citaat:
Een paard die goed onder controle staat, die bijt niet. Daarnaast kan je je paard interessante dingen aanbieden als je hem goed onder controle hebt.

Een beetje overbodig. Nee, een opgevoed paard bijt niet. Mijn paarden bijten ook niet. Maar we hadden het hier over de hengst van Jaime die ze gekocht had en die beet.

Citaat:
Eerste stap bij alle negatief gedrag is dus dat je paard op een licht signaal van jou reageert. Je leert hem dus positief gedrag aan. Dit doe je door lichte druk te geven en bij elke poging in de juiste richting te belonen met de druk loslaten.
Bij bijv. bijten kan je je paard naar achter sturen zodat hij 3 meter van je vandaan staat. Hij kan je dan niet eens bijten en kan niets eens contact krijgen. Aangezien je paard dat erg graag wil, vraag je hem weer naar voren. Als hij niet bijt, dan is dat de beloning. Als hij wel bijt, dan gaat hij weer naar achteren.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het namelijk vrij belangrijk om mezelf heel te houden voor een volgende opvoedkundige sessie. Als mijn net-aangeschafte hengst mij dus zal proberen te bijten, ga ik niet eerst ontdekken of hij op dat lichte signaal reageert. Het lichte signaal (de vinger) staat bij mij voor een waarschuwing. Maar dit grijpt weer terug op hoe ik eerder aangaf dat ik het zou aanpakken.

Daarnaast, door hem weg te sturen (waarvan ik overigens mijn twijfels heb of dit de meest effectieve wijze is om een bijtaanval te stoppen), sluit je hem uit van (jouw) kudde. Zoals ik eerder aangaf, gebeurt dit ook wel in de kudde, maar nadat de dominantere partij al een knauw terug heeft gegeven. Dus eigenlijk zou je kunnen beredeneren dat het wegsturen nog een grotere en negatievere straf is dan een tik geven en dat dit niet past is de positieve sfeer die jij aangeeft te willen bereiken. Ook een paard dat je een terechte tik hebt gegeven waarbij het kwartje valt, zal opnieuw toenadering zoeken. Als hij dit "normaal" (zonder bijten) doet, laat ik hem weer toe. Kortom, in wezen verschillen onze methodes niet zo heel veel.

Overigens vind ik jouw post wat tegenstrijdig met jouw eerdere commentaar op mijn methode. Eerst geef je aan dat "een beetje hengst een spelletje zal maken en in mijn vinger zal willen bijten", maar nu geef je aan met een licht signaal te willen werken.

Edit: toevoeging:

Citaat:
JIJ vind dit een onredelijke reactie. Voor je paard is dit gewoon normaal. Die leeft gewoon in het moment en die reageert gewoon zoals hij reageert. Denk je echt dat je paard weet van: "gut, nou dit was wel een onredelijk heftige reactie zeg, zal het niet meer doen " :?

Daarnaast reageren de meeste paarden heftig omdat de ruiter de eerste signalen over het hoofd gezien heeft.

Aangezien ik gewoon met respect met je aan het discussiëren ben met je, kan ik het heel waarderen als je mij hetzelfde plezier zou doen. Draagt wel bij aan de positieve sfeer.

Ik gaf aan, het is moeilijk uitleggen, maar ik ken mijn boef. Hij weet wel degelijk welk gedrag wel en welk gedrag niet gewenst is. Wellicht niet zo bewust als jij nu typt, maar het komt zeker bij hem aan. Hij gebruikt dit ook steeds minder, een teken dat dit werkt. Alleen, aangezien we steeds meer gaan vragen, komen we altijd weer een punt tegen waar hij het moeilijk krijgt en dus eigenlijk liever niet meewerkt.

Maar dit zou nu een specifieke discussie worden over hoe mijn paard reageert op een bepaald iets, waarbij ik het paard ken en jij niet. Daar gaan wij het bij voorbaat dus al niet eens over worden en voegt weinig toe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:31

maura schreef:
mylittlejoy schreef:
Maar bij bijten vond ik persoonlijk een tik op de neus effectiever (misschien omdat dat mijn eerste ingeving is, dus het snelst). Is denk ik net wat voor jezelf en het paard het beste/makkelijkst werkt.

Absoluut. Ik zette het er voornamelijk bij als 'ook een optie', niet om te roepen dat jouw optie fout zou zijn o.i.d.

sanne83 schreef:

Het valt me op dat je in deze discussie de nadruk legt op positieve communicatie als je het over paarden hebt. Maar in je toon naar mensen in dit topic lees ik - met uitzondering van de momenten waarop je het tegen TS hebt - juist een negatieve, smalende toon. Herken je dat en doe je dat bewust? En zo ja, waarom?

Een voorbeeld van de toon die ik bedoel:
sanne83 schreef:
Sorry hoor, maar een beetje hengst zal dit een fantastisch spelletje vinden en in je opgeheven vinger proberen te bijten.

sanne83 schreef:
Als je weet wat de drive is voor je paard om te gaan bijten, dan zal ik eerst proberen aan de behoefte te voldoen.

Ik ben heel benieuwd hoe jij denkt over het touw-in-mond-voorbeeld dat TS eerder in het topic zelf gaf en vooral ook of jij gelooft in 'mouthy' paarden die 'zomaar' in touwen happen?

Ja, dat is inderdaad zeer smalend bedoeld.
Ik vind het nogal wat om de TS van alles en nog wat te beschuldigen en belachelijk te maken en dan uiteindelijk zelf met zo'n oplossing aan te komen: Met je vingertje wijzen, uh! roepen en een tikje geven...
Dan vraag ik me inderdaad hard af of je zelf weleens met een wat speelser paard hebt gewerkt.
Iedereen weet dat het dan zeker niet bij "een tikje" zal blijven. Dat is een beetje het probleem bij deze methode, je weet van te voren niet welk paard er volhardend is. Je gaat ondertussen wel de strijd aan en bij sommige paarden zal je aan het eind van die strijd een stuk hout nodig hebben om ze van je af te slaan.

Als een paard graag in een touw bijt, dan kan dat veel verschillende oorzaken hebben. Ik zou altijd eerst even naar de tanden kijken. Meestal is het gewoon een jong paard met een hoge playdrive, dan zal ik er voor zorgen dat hij dat kwijt kan.
Op het moment dat hij het touw pakt, zou ik inderdaad zeggen" ja, leuk, touw! hier, pak nog meer touw!
Meestal bijten ze niet meer op het touw (of op jou :D ) als je ze gewoon iets boeiend te doen geeft.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:39

Maritje1991 schreef:
Maura, jij vind het dus niet 'zomaar' als mijn touw gewoon in de weide ligt, ik verderop ben met mijn eigen paard. Dat het andere paard dan mijn touw in haar mond heeft?

Dat lijkt me inderdaad niet zomaar. Dat lijkt mij - overigens normaal - onderzoekend gedrag. Als je in zo'n geval staakt wat je aan het doen was om naar het andere paard te gaan om dat touw verder in haar mond te stoppen dan ben ik bij deze werkelijk volkomen kwijt wat je van dat paard wilt? Ik denk namelijk niet dat dat paard het verder in de mond duwen van het touw opvat als: "wat leuk, nog meer met het touw spelen!". Ik zou dat paard lekker met het touw laten rommelen en te zijner tijd nog eens aanbied om te zien of er voldoende interesse is om te leren apporteren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:44

maura schreef:
Maritje1991 schreef:

Dat lijkt me inderdaad niet zomaar. Dat lijkt mij - overigens normaal - onderzoekend gedrag. Als je in zo'n geval staakt wat je aan het doen was om naar het andere paard te gaan om dat touw verder in haar mond te stoppen dan ben ik bij deze werkelijk volkomen kwijt wat je van dat paard wilt? Ik denk namelijk niet dat dat paard het verder in de mond duwen van het touw opvat als: "wat leuk, nog meer met het touw spelen!". Ik zou dat paard lekker met het touw laten rommelen en te zijner tijd nog eens aanbied om te zien of er voldoende interesse is om te leren apporteren.

ER zijn 2 opties, ik doe het op het deze manier. (in dit geval, ik praat enkel over DIT paard)

De rest die slaat op het hoofd.

Mijn touw, mag best in haar mond prima. Van de andere mag het niet. Ze mag namelijk in de toekomst ook niet op de teugels bijten. Men wil het dus afgeleerd hebben. Enkel is dit paard erg onderzoekend met haar mond. Op alles, houten hek, je jas, broek, schoenen alles.

Ik vind het niet erg, ik zou als het mijn paard was. Haar bepaalde dingen leren te pakken met haar mond.

Ik ben meer voor mee gaan in overdreven vorm zodat de lol er snel af is, dan iedere keer weer een pets op haar hoofd. Helaas is het niet mijn paard en gaat iedereen dus zijn gang ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:48

mylittlejoy schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het namelijk vrij belangrijk om mezelf heel te houden voor een volgende opvoedkundige sessie. Als mijn net-aangeschafte hengst mij dus zal proberen te bijten, ga ik niet eerst ontdekken of hij op dat lichte signaal reageert. Het lichte signaal (de vinger) staat bij mij voor een waarschuwing. Maar dit grijpt weer terug op hoe ik eerder aangaf dat ik het zou aanpakken.

Daarnaast, door hem weg te sturen (waarvan ik overigens mijn twijfels heb of dit de meest effectieve wijze is om een bijtaanval te stoppen), sluit je hem uit van (jouw) kudde. Zoals ik eerder aangaf, gebeurt dit ook wel in de kudde, maar nadat de dominantere partij al een knauw terug heeft gegeven. Dus eigenlijk zou je kunnen beredeneren dat het wegsturen nog een grotere en negatievere straf is dan een tik geven en dat dit niet past is de positieve sfeer die jij aangeeft te willen bereiken. Ook een paard dat je een terechte tik hebt gegeven waarbij het kwartje valt, zal opnieuw toenadering zoeken. Als hij dit "normaal" (zonder bijten) doet, laat ik hem weer toe. Kortom, in wezen verschillen onze methodes niet zo heel veel.

Overigens vind ik jouw post wat tegenstrijdig met jouw eerdere commentaar op mijn methode. Eerst geef je aan dat "een beetje hengst een spelletje zal maken en in mijn vinger zal willen bijten", maar nu geef je aan met een licht signaal te willen werken.

Ik leer dit gelijk aan. Ik doe letterlijk niets anders tot het paard gewoon op lichte signalen van mij reageert. Als hij dat braaf doet, mag hij weer terug naar de wei. Kan je dit niet binnen een keer, zou ik je niet aanraden om dit met een hengst te proberen :D
Als je paard drie meter verder staat, kan hij je niet bijten, dus ik loop geen enkel risico.

Wegsturen is inderdaad een grotere straf, daar heb je helemaal gelijk in. Als je spreekt over mentaal niveau dan. Dat maakt gelijkertijd de beloning (contact) groter omdat het paard zo graag wel contact wil :)
Bij belonen heb je natuurlijk altijd de wisselwerking met negatieve punishment, dus het onthouden van de beloning.
Net als dat je bij het belonen door druk wegnemen, altijd eerst druk moet geven. Ook dat heeft een wisselwerking.
In de praktijk zie je dat als je de nadruk legt op het belonen en het bevestigen van positief gedrag, dat je een heel andere relatie krijgt.

Mijn laatste post was gewoon een serieuze vraag hoor, niet vervelend bedoeld. Misschien dat de smilie zo over kwam? ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:57

sanne83 schreef:

Als ik dit hiermee vergelijk
sanne83 schreef:
Het is bekend vanuit de gedragsleer dat gedrag overschaduwen met ander gedrag een stuk beter werkt, dan gedrag afstraffen.

Vind ik dat toch een beetje vreemd. Waarom zou je in je communicatie met mensen wel ongewenst gedrag afstraffen? Een smalend toontje wordt echt niet gewaardeerd hoor. En heeft bovendien vaak als resultaat dat de ander minder geneigd zal zijn jou serieus te nemen en constructief verder te discussiëren.
sanne83 schreef:
Ik vind het nogal wat om de TS van alles en nog wat te beschuldigen en belachelijk te maken en dan uiteindelijk zelf met zo'n oplossing aan te komen: Met je vingertje wijzen, uh! roepen en een tikje geven...

Maar als je vind dat iemand een ander ergens van beschuldigt of belachelijk maakt, dan kun je toch gewoon de bewuste quote erbij pakken en diegene daar rechtstreeks op aanspreken? Voor zover MLJ TS ergens van heeft beschuldigd staat mij vooral van het begin van het topic bij dat ze opmerkt dat TS niet in ging op serieuze vragen van haar. En dat was ook gewoon zo, kun je zo teruglezen. Bovendien begrijp ik niet waarom je zelf hetzelfde zou willen doen (belachelijk maken) als wat je anderen verwijt?
sanne83 schreef:
Dan vraag ik me inderdaad hard af of je zelf weleens met een wat speelser paard hebt gewerkt.

als je je dat afvraagt, dan kun je dat toch gewoon vragen? Ik begrijp echt niet waarom je ervoor kiest om een serieuze reactie in het belachelijke te trekken als je eigenlijk gewoon een vraag hebt. Da's toch gewoon hartstikke onduidelijk communicatie?
sanne83 schreef:
Iedereen weet dat het dan zeker niet bij "een tikje" zal blijven. Dat is een beetje het probleem bij deze methode, je weet van te voren niet welk paard er volhardend is. Je gaat ondertussen wel de strijd aan en bij sommige paarden zal je aan het eind van die strijd een stuk hout nodig hebben om ze van je af te slaan.

Ik weet helemaal niet dat MLJ de hengst in kwestie meer zal geven dan een tikje op de neus. Ik ken haar verder niet, maar ik ken genoeg mensen die een hengst het bijten afleren door ze consequent een tikje op de neus te geven. Kwestie van timing of het werkt. Aangezien MLJ erbij vertrelt dat het in haar ervaring werkt, ga ik ervan uit dat haar timing correct is. Als ze was geëindigd met een stuk hout dan zou ze dat vast ook wel verteld hebben. Waarom niet tenslotte, als ze overtuigd is van haar aanpak dan is dat tot en met het stuk hout. Misschien hoor ik niet bij iedereen, dat hoor ik vaker :D .

Ik ben echt geïnteresseerd in inhoudelijke discussies, ook over happende en bijtende paarden. En er zijn vast mensen die niet echt geïnteresseerd zijn maar gewoon een beetje willen katten. Prima toch? Kun je verder toch gewoon negeren en alleen aandacht schenken aan de positieve dingen in de discussie?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:03

Het valt mij op dat iedereen negatief tegen mag doen, maar andersom niet.

Er zijn door bepaalde mensen dingen gezegd die echt niet netjes zijn. Niemand die er wat van zegt.

Nu zegt Sanne iets op een directe manier en dan kan het niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:05

@sanne83: Na jouw volgende post:
Citaat:

is het niet zo vreemd dat jouw post vervelend komt toch? Ik ben zeer geduldig, uitgebreid en informerend geweest het hele topic lang. Een keer heb ik een opmerking erin gegooid, die geef ik toe. Maar dat was om even de aandacht van de TS te trekken, met wie ik overigens nu prima kan discussieren. Jij bent volgens mij pas later ingestapt, maar bent wel in bepaalde posten nogal wild om je heen aan het slaan, terwijl je geen idee hebt wie wat heeft gezegd.

Bovenstaande post van jou vind ik dan ook niet kunnen en wederom van weinig respect tonen. Waarom betogen dat er zoveel respect moet worden gehandhaafd richting paarden, maar een medemens die gewoon aan het discussieren is neerhalen? Maak je punt inhoudelijk, daar hebben we beiden veel meer aan.

Om de daadwerkelijke vraag terug te komen, ik heb drie speelse exemplaren staan, alledrie keurig opgevoed. Met de methode "zo hard als het moet, zo zacht als het kan". Die jonge hengst waar ik het eerder over had, hebben we ook juist om die reden laten castreren, omdat het niet leuk was hoe fysiek je die moest aanpakken soms. Niet voor ons, niet voor het paard. Hebben we nu een geweldige leuke ruin aan die alleen nog maar het vingertje nodig heeft.

Ik meen te hebben gelezen dat jij de Parelli methode hanteert, toch? Ik ben daar niet in thuis, dus weet niet hoe je het "gelijk aanleren van lichte signalen" bedoelt. Wellicht kan je dit uitleggen. Hoe leg jij de (aanvallende) hengst uit de eerdere vraag uit met lichte signalen dat hij dat niet mag doen. Want niets anders doen tot hij op lichte signalen reageert komt mij wat vaag over.

Nog even over het wegsturen. Jij straft dus wel degelijk ook. Net zoals ik wel degelijk beloon. Ik straf door een tik, jij straft door hem weg te sturen. Ik beloon door bij het gewenste gedrag hem weer toe te staan, jij beloont door hem dichterbij te laten komen. Het ontloopt elkaar niet zoveel, dus zo'n andere relatie zou het niet zijn.

Edit:

Citaat:
Ik weet helemaal niet dat MLJ de hengst in kwestie meer zal geven dan een tikje op de neus. Ik ken haar verder niet, maar ik ken genoeg mensen die een hengst het bijten afleren door ze consequent een tikje op de neus te geven. Kwestie van timing of het werkt. Aangezien MLJ erbij vertrelt dat het in haar ervaring werkt, ga ik ervan uit dat haar timing correct is. Als ze was geëindigd met een stuk hout dan zou ze dat vast ook wel verteld hebben. Waarom niet tenslotte, als ze overtuigd is van haar aanpak dan is dat tot en met het stuk hout. Misschien hoor ik niet bij iedereen, dat hoor ik vaker :D .

Misschien had ik dat moeten verduidelijken. Met een tikje bedoel ik geen beuk, maar ook geen "tikje", van "foei, jongen". :D Hij krijgt wel degelijk (wanneer hij zou willen bijten) een pets met de vlakke hand. Dat is wat bedoelde met een tik. Van de Liptonice-reclame, ongeveer in die categorie, afhankelijk van de situatie. Bij drie van de vier werkt dat prima en hebben we dit heel snel kunnen afbouwen tot "de vinger", bij de laatste moesten eerst z'n ballen eraf. Die was als hengst te veel overtuigd van z'n eigen gelijk.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 08-06-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:07

Maritje1991 schreef:
ER zijn 2 opties, ik doe het op het deze manier. (in dit geval, ik praat enkel over DIT paard)

De rest die slaat op het hoofd.

Mijn touw, mag best in haar mond prima. Van de andere mag het niet. Ze mag namelijk in de toekomst ook niet op de teugels bijten. Men wil het dus afgeleerd hebben. Enkel is dit paard erg onderzoekend met haar mond. Op alles, houten hek, je jas, broek, schoenen alles.

Ik vind het niet erg, ik zou als het mijn paard was. Haar bepaalde dingen leren te pakken met haar mond.

Ik ben meer voor mee gaan in overdreven vorm zodat de lol er snel af is, dan iedere keer weer een pets op haar hoofd. Helaas is het niet mijn paard en gaat iedereen dus zijn gang ;)

Langzaam begint me iets te dagen. (Veel) eerder in het topic noemde je de touw-pak-kwestie als gewoon een voorbeeld van iets dat kan gebeuren. Nu lijkt het er op dat je al die tijd een heel specifieke situatie met een heel specifiek paard in gedachten had. Begrijp ik dat goed? En is 'de rest' niet 'alle andere mensen met paarden die niets van Parelli weten' maar een aantal jou bekende mensen?

Jij weet dat het bewuste paard touwen en andere zaken pakt maar je bent niet daadwerkelijk met dit dier bezig. Dus je hebt je eigen ideeën hoe het 'probleem' aangepakt zou kunnen worden, maar die kun je niet toepassen. In plaats daarvan heb je geen andere keuze dan toekijken hoe die andere mensen het in jouw ogen verkeerd aanpakken.

Kun je dit aankaarten bij die andere mensen of lukt dat niet? En als het niet lukt, mag ik dan vragen hoe je er over begonnen bent? Afgaande op dit topic kan ik me voorstellen dat je de geneigd bent om mensen wat aanvallend aan te spreken zonder dat je daar zelf erg in hebt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:15

De eigenaar van dit paard is er nooit. ik wordt overigens gevraagd om te helpen. Door de SH, ook voor haar eigen jonge paarden.

Maar het feit blijft dat er ook andere zijn die het paard in de hand hebben.

Verder bemoei ik mij nergens mee, mits het mij gevraagd wordt. Daarnaast mocht ik toch iets willen zeggen, begin ik altijd met een vraag. En let ik er ten zeerste op hoe ik dat vertel om misverstanden te voorkomen.

Ik heb idd mijm eigen idee, maar het wordt ook deze of geen bevestigd dat mijn pony toch altijd goed mee doet etc. of ik dat bij hun paarden ook wil doen. ik pas daarvoor omdat ik niet persoon ben problemen van een ander te oplossen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:15

Maritje1991 schreef:
Het valt mij op dat iedereen negatief tegen mag doen, maar andersom niet.

Er zijn door bepaalde mensen dingen gezegd die echt niet netjes zijn. Niemand die er wat van zegt.

Nu zegt Sanne iets op een directe manier en dan kan het niet?

Er is voor mij (en ik voel me door deze post aangesproken) een groot verschil tussen de posts van Sanne en eerdere posts met een negatieve toon. Over die eerdere posts heb ik trouwens al eerder in het algemeen opgemerkt dat er gekat werd, maar ik spreek Sanne inderdaad rechtstreeks aan. En dat is heel eenvoudig omdat er eindelijk een inhoudelijk discussie is ontstaan die ook werkelijk nuttig kan zijn en uit meer bestaat dan honende one en twoliners. Het gaat mij er om dat er door meerdere mensen heel veel moeite is gestoken in een goede discussie en die moeite wil ik graag behouden.

Wat het gekat in het begin van het topic tegen jouzelf betreft: dat was niet allemaal even fraai, maar juist MLJ heeft daar niet aan mee gedaan. Beetje jammer om frustratie over andere mensen af te reageren op een van de weinige serieuze posters in het topic. En een goed bedoelde tip: de snelste manier om aan gekat een einde te maken is zorgvuldig selecteren op welke posts je wel en niet reageert en je nooit laten verleiden om terug te gaan katten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:16

en ja in dit geval, maar ik ken meer van deze situaties op verschillende locatied. dus het is geen uitzondering.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:20

Ik weet niet of het je opgevallen is, maar dit topic gaat al ongeveer 20 pagina's over de ervaring van de TS en hoe ze het durft om ergens iets van te vinden, terwijl ze niet genoeg "ervaring" heeft. Als dan uiteindelijk blijkt dat die ervaring van andere posters ook niet veel voorstelt, dan vind ik dat best grappig :D
En soms moet je even de aandacht trekken met een provocerende opmerking :D

Ik hoef niet perse met ieder mens goed door een deur, die hebben namelijk gewoon hun eigen leven en die kunnen ervoor kiezen op niet met mij om te gaan (of in dit geval op het rode kruisje te drukken :D ). Een paard kan dat helaas niet.

Ik had begrepen dat MLJ nogal harde kritiek had op de ervaring en het handelen van de TS, maar mocht dat niet zo zijn, mijn excuses.

wbt het tikje op de neus, als het werkt, prima. Als het niet werkt, heb je vaak een probleem. Plus dat je op die manier alle problemen die je tegen komt moet gaan aanpakken, terwijl je door het installeren van positief gedrag gewoon geen problemen meer hebt.
Ach, misschien zie ik gewoon te vaak mensen weer even "een tikje" geven :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:34

sanne83 schreef:
Ik weet niet of het je opgevallen is, maar dit topic gaat al ongeveer 20 pagina's over de ervaring van de TS en hoe ze het durft om ergens iets van te vinden, terwijl ze niet genoeg "ervaring" heeft.

Zoals ik het zie is het een klein 20 pagina's over die ervaring van TS gegaan, met een paar belangrijke uitzonderingen. En die uitzonderingen zijn nu net de mensen die wél bereid zijn om serieus en inhoudelijk te discussiëren en juist dat lijkt de laatste paar pagina's te gaan lukken (je doet het trouwens weer met je 'ik weet niet of het je opgevallen is'. Als ook daar een gewone vraag achter zit, doe me een lol en schrijf gewoon die vraag op?)

sanne83 schreef:
Ik had begrepen dat MLJ nogal harde kritiek had op de ervaring en het handelen van de TS, maar mocht dat niet zo zijn, mijn excuses.

Dat was dus inderdaad niet zo. Fijn dat je excuses maakt, da's zeldzaam op Bokt.

sanne83 schreef:
Ach, misschien zie ik gewoon te vaak mensen weer even "een tikje" geven :+

Dat zou best 'ns kunnen. Alleen denk ik dat je er bijzonder weinig mee opschiet als je wat je veel mensen ziet doen op alle mensen gaat projecteren. Ik kan verrekte weinig doen aan die veel mensen die jij "een tikje" ziet geven of "een tikje" hoort goedpraten. Maar ik kan je wel garanderen dat die mensen geen millimeter gaan veranderen als ze smalend worden aangesproken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:46

Sanne, doel je met de eerste alinea op mij? Hoewel ik blij ben met je excuses, vind ik jammer dat je dan meent je post zo te moeten openen. Mijn ervaring en handelswijzen zijn nu ruim besproken. Vind ervan wat je vindt, maar ik kan het waarderen als je jouw mening als zodanig te verwoordt en niet als vaststaand feit. Dat voorkomt een hoop negativiteit.

Je hoeft mijn methode niet goed te vinden, net zo min als dat ik dat van jouw methode hoef. Echter, voor mij en mijn paarden heeft het tot nu toe gewerkt. Overigens vallen mijn paarden zeker niet in de categorie schijndood en braver, maar zijn het jonge, speelse dieren.

We hadden het over een correctie wanneer een paard bijt, de tik was mijn correctie op dit specifieke gegeven. Ik vind namelijk bijten een zodanig symptoom, zoals ik eerder aangaf, dat ik van mening ben dat je dit apart moet aanpakken. Mijn mening is dat bij andere dingen, zoals het aanleren van nieuwe dingen, juist verder komt met positieve bekrachtiging en beloning. Dit hanteer ik dan ook. Maar wanneer bij het opvoeden van een paard mijn fysieke persoon in het gedrang komt door bijten of bijv. trappen, reageer ik met een fysieke straf (=tik). Heeft tot nu toe prima gewerkt en ik heb er probleemloze paarden aan overgehouden.