Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:21

Ik kan me niet voorstellen dat een tweejarige nog nooit een smid gezien heeft, maar dat terzijde.

Ik vind dat je als eigenaar dan de verplichting jegens je leverancier (smid) hebt om te zorgen dat het paard enige basisvaardigheden kent voordat je de smid erbij haalt. Dus netjes voetjes geven en laten bewerken.
Dat kun je zelf uitstekend oefenen met zo'n dier.

In het geval van Hansje vindt ik dus niet alleen de smid dom gehandeld hebben, maar vooral de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:00

Mee eens sonja
Al is natuurlijk je spullen voor ene paard neer donderen en meteen slaan op dat moment mijn ding ook niet.

Maar een 2 jarige zonder ooit een smid te hebben gezien (2 jarige is bij mij ook geen veulen) daar geloof ik niet zo in Lachen
En ik ben het er zeker mee eens dat je paard gewoon zelf de basisvaardigheden moet leren.
Doe je dat niet kun je gewoon verwachten dat het wel eens anders gaat als je zou willen. Jammer, had je hem maar fatsoen moeten leren Lachen

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:17

Wij hebben het paard als tweejarige gekocht. Het stond bij een luoche handelaar en het dier had nog een hoefsmid gezien.
Ik, als eigenaar toen, kon daar toch ook niks aan doen???
Maar de smid moest heel dringend komen, we hadden daarin geen andere keus.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:19

nog NOOIT dus. (foutje)
Er was dus helemaal geen tijd meer om hem eventjes zomaar wat fatsoen te leren. Het dier moest dringen een smid krijgen.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:21

En waarom mij zo snel beoordelen? Het stond duidelijk in mijn post dat we het dier net hadden gekocht. En het dier kon met veel geduld netjes voetjes geven, dat had ik ook vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:24

Hansje je kunt ook je berichten in 1 bericht plaatsen

ik kan me echt niet voorstellen dat hij in geen 2 jaar een smid heeft gezien, dan staan zijn hoeven naar boven gekruld....
Verder had jij die hoefsmid al aan kunnen spreken voordat hij een voetje vroeg dat het hier om een paard ging wat nog nooit in de hand is geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:24

Dan kun je ook een week langer oefenen zodat 'ie goed voetjes geeft. Een smid kan niet spotten met z'n eigen lichaam. Zonder rug geen smid.
Overigens vind ik dat de smid het ook niet handig aangepakt heeft hoor, maar jij als eigenaar had ook meer kunnen doen.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:32

runningkawa schreef:
Hansje je kunt ook je berichten in 1 bericht plaatsen

ik kan me echt niet voorstellen dat hij in geen 2 jaar een smid heeft gezien, dan staan zijn hoeven naar boven gekruld....
Verder had jij die hoefsmid al aan kunnen spreken voordat hij een voetje vroeg dat het hier om een paard ging wat nog nooit in de hand is geweest Lachen

Ik kon het inderdaad in 1 bericht geplaatst hebben. Bloos

En, lees mijn post A.U.B helemaal. Ik moet me dan niet blijven verantwoorden. Net of jullie hier echt denken dat ik lieg dat ik zwart zie. De smid wist heel goed hoe alles in mekaar zat, hij werd op voorhand verwittigd en heeft daarom ook een halve dag uitgetrokken om het dier te kappen.

Hij wist ook dat hij best wat verdoving zou meebrengen, want dat het 90 % zeker zou mislopen. Hij was ook al de dag op voorhand komen kijken of er geen DA moest aan te pas komen, want de hoeven waren zo'n 10 cm naar boven toe gekruld. Wat natuurlijk normaal was aangezien er nog nooit een smid aan te pas was gekomen.

De fout ligt helemaal niet bij mij, maar bij die r**zakken waar we het dier aan hebben gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:35

Je schrijft nu veel meer info dan net Lachen
Die halve dag, ik meende dat het gewoon w as omdat hij toevallig veel tijd had Lachen
De rest had je allemaal niet geschreven Lachen

Maar dit vergeet jij ook ff te lezen?
"Al is natuurlijk je spullen voor ene paard neer donderen en meteen slaan op dat moment mijn ding ook niet '

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:42

Geen enkel dier verdient een schop in z'n buik! Straffen kan ook op een andere manier.

Ik vrees dat ik op het moment zelf niet echt zou durven reageren (van de schok), maar bij mij zou ie niet meer binnenkomen. Boos!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:43

@runningkawa; Gelezen en goedgekeurd Haha!

En ik kon mss ook wat meer info aanvankelijk geven, maar zoals je kan zien aan mijn drie berichten na elkaar van daarnet; ik ben redelijk ongestructureerd Clown

Maar goed; einde van het verhaal, we hebben toen de DA gebeld, deze heeft een hoefsmid meegebracht, ze hebben het paard verdoofd en laten neerliggen en zo netjes en zonder stress zijn voetjes gedaan.

Is al enkele jaren geleden hoor. Nu lukt alles zonder probleem. Gelukkig Tong uitsteken

cornenothome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:47

voor een Koe van een hoefsmid is het misschien normaal, maar volgens mij, als hij zich aan jouw paardje stoort en hem daarom trapt, is het oog om oog tand om tand niet? Duivel en mag je op jouw beurt hem een trap geven? Of is dat too much?
Persoonlijk zou ik 'm één keer waarschuwen daarna één trap, en wel de laan uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:49

Ook als het paard zich staat te misdragen Cornenothome?

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:52

Sonja schreef:
Ook als het paard zich staat te misdragen Cornenothome?

Dan heb je volledig gelijk waarbij je daarstraks zei dat het de verantwoordelijk is van de eigenaar om je paard op voorhand de basisvaardigheden aan te leren.
Als het niet aan pijn of andere oorzaken ligt dan is een geplaatste tik soms de oplossing.

Als mijn paard nu zich misdraagt bij de smid (gebeurt eigenlijk weinig, maar goed, iedereen heeft een slecht dag) dan ben ik (en niet de smid) de eerste die erop zal reageren door mijn tem te verheven of door een tik te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:57

Zo gaat dat bij ons ook ja. Ik grijp zelf eerder in dan de smid, en een bozig "Milenaaaaa" is doorgaans genoeg. De mijne heeft als eigenaardigheidje dat ze het heerlijk vindt om de smid in z'n kont te bijten Verward (Heb ik 'r niet geleerd hoor Nagelbijten / Gniffelen hoewel onze smid inderdaad wel een kontje om in te bijten heeft, haha)

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:58

ik vind het ier normaal, je kan een paard ook wel op een andere manier op z'n rechten wijzen ipv te schoppen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:01

Ik ben het eens dat je als eigenaar je paardje fatsoen moet aan leren, zodat de smid zijn werk kan uitoefenen.
Ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik King kocht was hij 9 mnd en had ook nog nooit een smid gezien en was dit dus ook niet gewend.........de 1e keer met bekappen ging er ook een praam op zijn lip omdat de smid een trap kreeg.......dit ging uiteraard in overleg met mijn (Ik had King net 2 dagen)
Had er best moeite mee maar als hij een schop zou geven dan kon de smid opdonderen..........het beestje kan er niets aan doen.

Toen de smid de 2e keer kwam toen vroeg hij al bijvoorbaat of de praam erop moest............lachend zei ik nee hoor kijk maar en tilde gewoon zijn hoefje op.
Ze leren het heel snel maar inderdaad wat je paardje niet ken dat vindt hij gewoon eng.

Ik hoop dat Hansje heel snel zijn paardje leert voetjes geven en dat het niets voorsteld om bekapt te worden.

Succes ermee.

mariike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:03

Uh ... nou als ik heel eerlijk ben .. dan zou ik er wat van gezegd hebben .. want als iemand mijn paard trapt dan ben ik dat.. en verder helemaal niemand, maar sowieso je trapt een paard toch niet ..alleen maar omdat ie onrustig is..

Charr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:31

Ik zou er zeker wat van zeggen als de hoefsmid mijn paard zou trappen!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:47

Sonja schreef:
Zo gaat dat bij ons ook ja. Ik grijp zelf eerder in dan de smid, en een bozig "Milenaaaaa" is doorgaans genoeg. De mijne heeft als eigenaardigheidje dat ze het heerlijk vindt om de smid in z'n kont te bijten Verward (Heb ik 'r niet geleerd hoor Nagelbijten / Gniffelen hoewel onze smid inderdaad wel een kontje om in te bijten heeft, haha)

Wahaha, mijn merrie doet dit ook! In de smid zijn kont bijten. Of als hij een pet aan heeft, de pet eraf halen. Clown En toen mijn smid nog wat lang haar had, toen nam ze zijn haar tussen haar tanden en probeerde ze eraan te trekken Duivel
Gelukkig kan onze (nieuwe Haha! ) smid ermee lachen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:21

Nadya schreef:
Het gaat hier toch ook om je eigen paard (zie titel topic)???
Sommige mensen die meteen kritiek spuien, als je zegt dat een hoefsmid meteen kan vertrekken als hij je paard slaat/schopt, stellen het toch ook niet echt genuanceerd. Knipoog

Bij mij staat er gewoon 'hoefsmid trapt paard', dus ik lees niet per definitie 'mijn paard' Lachen
En ik geloof best dat er botterikken van hoefsmeden zijn maar ook veel watjes van eigenaren met snotverwende paarden.

cornenothome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:19

Sonja, als smid moet je toch weten waar je mee omgaat en dat is niet met robotten of machines. ik kan me niet voorstellen dat je zo plezier kan hebben in je werk door de oplossing te zoeken in een schop...

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:12

Een vriendin van mij en ik hadden dezelfde hoefsmid. Als de smid komt dan bekapt hij die van mij er vaak bij. Toen hij een keer kwam en de pony van mijn vriendin besloeg en de pony vervelend werd schopte hij de pony kei hard in haar buik. Ik stond op het punt om tegen hem te schreeuwen maar ik dacht dat doet die vriendin ( eigenaar) zelf wel maar ze zei niks. Daarna moest mijn pony. Ik heb hem laten bekappen omdat het teon echt nodig was maar ik hem meteen daarna een andere smid gezocht ( boven die had hij hem ook nog verkeerd bekapt waardoor hij hartstikke kreupel was) Mijn nieuwe hoefsmif heeft veel werk gehad omdat weer goed te krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:13

Tuurlijk is dat neit normaal, dat weet je zelf ook wel neem ik aan?

En of ik er wat van zou zeggen? Reken maar! Is toch niet normaal Bloos!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:16

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Mee eens Knipoog