De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:08

fresco schreef:
Het mooie ia van dit soort discussies: is dat de hoefsmeden er altijd op aan worden gekeken!
Paard is vervelend -----> krijgt een corrigeerde mep van de hoefsmid en de eigenaar slaat op tilt!
BELACHELIJK
Mensen, voed je paard goed op, dan hoeft de hoefsmid hem/haar geen klap te verkopen.
(oke, er zijn uitzonderingen...)

Ach, Fresco, er zijn helaas zat hoefsmeden (lees bv. ook eens wat de TS schreef en ik heb het zelf dus ook diverse keren meegemaakt, ook bij mijn vorige pony'tje) die losse handjes hebben, hoor. Natuurlijk zijn er paarden die problemen maken tijdens het bezoekje van de hoefsmid (al geloof ik gewoon niet in geweld). Maar je moet je wel realiseren dat het om een paard gaat, die nou eenmaal zijn evenwicht wel eens kan verliezen of angstig is of zijn been even terug wil. Ik moet de nagels van mijn peuterdochter ook wel eens knippen en stel je voor dat ik haar ga slaan, omdat ze haar voetje of handje even terugtrekt. Nou, echt niet!!! Geldt dus ook voor mijn paard, wat een schat van een beest is en prima opgevoed wordt (al zeg ik het zelf). Gewoon een beetje geduld hebben en rust uitstralen, dan is het klusje zo geklaard, hoor.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:12

Ligt aan de situatie: als het paard echt aan het klieren is kan een klap weleens helpen. Maar dan bedoel ik ook echt één klap en niet blijven rammen of iets dergelijks!
Als een paard bang is, dan heeft een klap geen nut. Maar waarschijnlijk eerder een averechts effect.
Ik denk dat het dus per situatie en per paard verschillend is.

Ik kan me niet herinneren dat onze hoefsmid ooit een klap uitgedeeld heeft. Maar mocht ie dat ooit doen en ik vind dat te ver gaan dan zal ik er ook wat van zeggen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:19

Mijn vorige hoefsmid ( één keer geweest )
Die sloeg wel heel de tijd.
En het is een schat van een beest.
Ik vind dat een hoefsmid best een keer een tik mag geven, als die echt heel de tijd aan het klieren is.
Maar bijvoorbeeld niet als die zijn been weg trekt.
En dat deed die van ons wel.
En sloeg met een vijl in de gezicht en het was open ook.
Omdat hij zich niet in kon houden.
En daarna zat hij nog dood leuk te vertellen, Als ik bij mensen kom en ik sla hun paard hoef ik gelijk niet meer terug te komen.
Nu snap ik waarom!

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:23

In mijn geval is het zo dat als mijn hoefsmid dit doet:
- het paard in kwestie het verdiend heeft
- ik niet in de buurt was, want ik corrigeer mijn paarden veel sneller met een tik als ze beginnen klieren

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:34

mijn paard is normaal braaf maar kan wel ineens schrikken van iets, heb dat ook gezegd tegen mijn hoefsmid die maakt er dus geen probleem van.
hij heeft er zelfs veel tijd voor over om hem eerst op z'n gemak te stellen voor hij verdergaat Knipoog
tuurlijk als hij lastig doet krijgt hij een tik, heb ik al eens gezien maar daar maak ik absoluut geen probleem van dat zou hij ook van mij hebben gekregen Knipoog
nog nooit slechte ervaringen dus.
maar moest mijn hoefsmid echt hard slaan, als ik vind dat het niet nodig was zal ik er wel iets van zeggen.
daar houd ik me niet voor in Vork
met slaan bereik ja niets vind ik alleen een zenuwachtig paard bij het volgende bezoek van de smid Ach gut.

greetz

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:20

Ik zou er wel wat van zeggen, maar mijn opa bekapt de paarden, dus hep ik het nog nooit meegemaakt
mijn oom zou er nix van zeggen want die mept zijn paarden wel vaker, maar dat is omdat die egt heel eigenwijs zijn
maar die hoefsmid kon oprotten

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:24

weet niet, mijn hoefsmit maakte de afgelope keer de opmerking dat tie een stuk hout ging pakken mn paard 3 knallen zou geven en dat ze voor de rest van dr leven wel stil zou blijven staan. heb toen wel even duidelijk gemaakt dat asl hij dat zou doen hij niet meer terug hoefde te komen. nou heb ik wel een extreem vervelend paard bij de smid aangezien ze ook elke keer verdoofd moet worden door de da.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 23:19

aan al die mensen die een vervelend paard bij de smid hebben: kijk nou eens of je een oorzaak kunt vinden:

wordt ziij hoef te hoog opgetild
heeft ie geen pijn aan zijn voorbenen of achterbenen
of heeft ie angts bij vreemden, issie eenkennig?
heeft ie een slechte ervaring achter de rug?
is het een zenuwachtig paard, geef hem wat nervelet of rescue voordat de smid komt
of is het een voerprobleem: wanneer je paardteveel biks krijgt, kan ie moeilijker stilstaan vanwege teveel energie
is de band tussen jullie wel goed zoat ie niet voor zichzelf hoeft te zorgen, maw ben jij wel zijn leider.

dat paard van je probeert echt wat te vertellen, hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:10

Leest wel erg vervelend als je alles zo dikgedruk opschrijft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:50

vincenza schreef:
aan al die mensen die een vervelend paard bij de smid hebben: kijk nou eens of je een oorzaak kunt vinden:

wordt ziij hoef te hoog opgetild
heeft ie geen pijn aan zijn voorbenen of achterbenen
of heeft ie angts bij vreemden, issie eenkennig?
heeft ie een slechte ervaring achter de rug?
is het een zenuwachtig paard, geef hem wat nervelet of rescue voordat de smid komt
of is het een voerprobleem: wanneer je paardteveel biks krijgt, kan ie moeilijker stilstaan vanwege teveel energie
is de band tussen jullie wel goed zoat ie niet voor zichzelf hoeft te zorgen, maw ben jij wel zijn leider.

dat paard van je probeert echt wat te vertellen, hoor!

Vicenza, helemaal met je eens, maar helaas zien de meeste mensen het nog steeds anders. Boos!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:47

in elkaar slaan is heel iets anders al een x een tik.
mijn paardje slaat met haar achterbenen nog wel eens, meestal is een keer een brul genoeg, maar als ze echt gericht gaat meppen krijgt ze wel eens een tik.
maar niet blijven slaan of helemaal wild worden!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:53

Ik vind niet dat een hoefsmid het op moet lossen. jij als eigenaar bent er op het paard op te voeden. Ik heb het meegemaakt met mijn eigen paard dat een hoefsmid er op los sloeg terwijl ik toen als 15 jarig meisje riep dat hij moest stoppen. Naomi was helemaal in paniek en hij raakte zelfs haar oog met de zweep waardoor het ging bloeden ( zweep was er trouwens omdat iemand net gereden had en nog niet opgeruimd had, was niet eens van mij) ook is ze achteruit gaan steigeren en toen gevallen waardoor ze een half jaar stil heeft gestaan met verschoven ruggenwervels. En hiervoor was naomi al mishandeld door haar vorige eigenaar dit heeft haar niet goed gedaan... daarom vind ik niet dat een hoefsmid zomaar mag slaan. corrigerende tik opzich wel maar toch vind ik dat iets voor de eigenaar.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:56

Mijn hoefsmid verstaat zijn vak en is een paardenman in hart en nieren. Hij hoeft niet te slaan.
Heeft ze dus ook nog nooit ook maar 1 por hoeven te verkopen.. zelfs geen boos woord. Hij voelt de dieren gewoon super aan. Mocht het ooit zo zijn dat ze een klap van hem zouden krijgen dan durf ik wel te zeggen dat ze het dan waarschijnlijk toch echt te bont hebben gemaakt. Gelukkig zijn ze altijd heel braaf.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:57

@ naomi.. en als je nu een eigenaar hebt die geen corrigerende tik wil uitdelen??

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:10

dat zeg ik toch.. corrigerende tik mag opzich wel maar ik vind zelf dat een eigenaar hierop moet reageren..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:15

Mijn smid heeft mijn paard één keer een flinke mep onder haar buik verkocht met wat ie toen in zijn handen had. Ze gooide haar volle gewicht op hem en vertikte het om op haar eigen benen te staan. Ik kan hem niet meer dan gelijk geven, het kost hem gewoon zijn rug op die manier.
Als ze tegenwoordig een keer hangt hoeft ie haar eigenlijk alleen maar met zijn stem te corrigeren, of een keer een por. Daarentegen krijgt ze ook een dikke knuffel als ze gewoon braaf was, of een vriendelijk woord tussendoor. Zolang mijn smid eerlijk tegen haar is mag ze een tik krijgen.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:29

hmzz ligt er net aan hoe duur die klap is...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:38

ik moet eerlijk zeggen, ik zou het niet weten....ik ben er namelijk nooit als de smit komt... tuurlijk heb hem wel eens zien werken enzo en hij doet ook alle beesten van de manege en het is op zich een hele rustige man...
heb ehm nog mnooit uit zien halen naar een paard....
en gelukkig is mijn paard super mak bij de smit...

maar ozu ik het zien en onterecht vinden zou ik er zeker wat van zeggen!

_minnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:27

mijn pony is niet rustig, maar mijn hoefsmid wel:) hij gaat alijd geduldig met de pony's om. slaan doet hij niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:01

Ik vind het raar om er nooit bij te zijn als de smid komt.
Ik vind het leerzaam en wil kunnen ingrijpen als dat nodig zou zijn. Achteraf kun je niks beginnen óf klagen, maar dan vind ik het nog een grote fout van jezelf om niet ff tijd te maken vor je paard.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:57

Mijn paard Wilfried is onrustig bij het inbranden van de ijzers. Dit heb ik mijn nieuwe hoefsmeden (jaja, ze komen met z'n tweeën) direct verteld. Konden ze er rekening mee houden. En dat deden ze!
Groot voordeel van met z'n 2en zijn is dat ze elkaar kunnen aflossen en dat de een het paard rustig aait (ik hou hem vast). Het ijzer werd er halfwarm onder geslagen, zodat Wilfried niet in alle staten was en rustig bleef. Deze smeden zullen altijd de situaties met rust proberen op te lossen, maar soms kan dat niet altijd. Mijn vorige smid heeft Yetse 1x een fikse tik verkocht, toen hij met zijn volle gewicht ineens op het arme smidje ging hangen. En Yetse heeft geen kinderachtig gewicht, het is een stevige Fries! Na 3x mondeling waarschuwen kwam de tik.
Ook deze smid vertelde mij (bij het eerste bezoek) dat hij alleen een tik geeft als het paard in kwestie dit ook 'verdient'.
Als een paard angstig is, mag er nooit een tik gegeven worden, het verliest onmiddellijk zijn vertrouwen in jou en vooral je smid. Een angstig paard begrijpt niet waarom het een tik krijgt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:01

het hang idd van de situatie af maar ja als ie nie hard slaat

quartertess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:33

hoi allemaal,

ik wil ook even reageren, bij ons op stal staan 80 paarden onze hoefsmid komt elke week om paarden te bekappen, ik kijk er vaak na en heb diep ontzag voor het zware werk wat deze man doet.
Als er een paard meerdere malen vervelend doet kan ik me voorstellen dat een paard best even aangepakt mag worden, ook bij de hoefsmit moet het paard gehoorzaam zijn. (ook paarden willen nog wel eens uit proberen!!)

Tevens wil ik ook de eigenaren melden in hoeverre ben je zelf verantwoordelijk hoe je paard zich gedraagt bij de hoefsmid, alleen hoefjes uit krabben volstaat niet vaak moet een paard veel langer met zijn been omhoog staan in andere standen ook dit kan geoefend worden door eigenaren.
Wat betreft jonge paarden die niet eerder bekapt of beslagen zijn dat meldt ik altijd even van te voren maar ook daar hoeft mijn hoefsmid niet alles van te tolereren.
Ik heb liever een hoefsmid die consequent bezig is en laat zien aan het paard dat er niets aan de hand is.
Praat je over extreme handelingen is het een ander verhaal, mijn paard is 2.5 jaar gedraagd zich keurig bij de hoefsmid, ik weet dat ze zich netjes kan gedragen maar is ze vervelend op niks af dan mag mijn hoefsmid haar terecht wijzen.

Groetjes

mariska12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:36

als die vervelend is mag die best wel een tikje verkopen !!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:51

Als een paard gewoon bang is natuurlijk nooit straffen, dat gaat niet werken. Gisteren was mijn merrie het na een tijdje gewoon zat. In het begin stond ze keurig stil, maar op een gegeven moment begon ze wat met dr achterbenen te klieren. Vaak waargeschuwd door zowel mij als de smid, maar ze moest uiteindelijk toch even op dr donder hebben. Daarna even in de achteruit gezet en een tik. Daarna ging het een stuk beter. Heb wel een keer gezien dat een smid helemaal doorsloeg tegen een paard. Die joeg hem vol gas de hele gang door (20 meter ofzo) en stond op dat paard in te schoppen en slaan. Dat vind ik echt niet kunnen. Was pure frustratie van die man. Ik bewonder zeer zeker het werk van een smid, is een erg zwaar en vaak gevaarlijk beroep.