Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:01

ik heb niet zelf een paard dat heb ik nooit gezegd maar ik ga gw niet lopen schoppen ik probeer het gw zo vijlig mogelijk te houden en ongelukjes kunnen geburen en ik geef alleen knuffels enzo als ie iets goed doet niet als ie bijt kun je ook gw lezen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:02

mbhorselover schreef:
ik heb niet zelf een paard dat heb ik nooit gezegd maar ik ga gw niet lopen schoppen ik probeer het gw zo vijlig mogelijk te houden en ongelukjes kunnen geburen en ik geef alleen knuffels enzo als ie iets goed doet niet als ie bijt kun je ook gw lezen

Misschien een keer Nederlands leren? >;) :roll:

Als hij bijt kun je lezen?

Ik hoop voor jou dat jij nooit een paard krijgt, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die over jou heen gaat lopen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:04

Ik vermoed zo dat de mensen die hier roepen dat ze zo tegen shoppen zijn geen eigen paard hebben. Of van die goedzakjes die alles mogen.
Zodra je een moeilijk paard op stal hebt staan verandert die mening wel.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:04

Laten we het er maar op houden dat ieder het op zijn eigen manier doet.
En dat elk paard anders is.

Als jij nooit een dergelijke situatie hebt meegemaakt waarin je een paard er echt van langs moest geven, dan moet je blij zijn. Ik zelf hou ook niet van dat soort dingen, dus had ook gewoon een lieve pony die niet door me heen denderde. Gelukkig maar!

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:05

ik heb er gw nooit lkast van gehad dat een paard/pony zo tegen me doet nou en

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:06

ik heb een verzorgpony en die moet je ook wel is aanpakke maar dat doe ik op andere manieren ben trouwes niet een of andere softie hoor
Laatst bijgewerkt door mbhorselover op 10-01-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:06

mbhorselover schreef:
ik heb er gw nooit lkast van gehad dat een paard/pony zo tegen me doet nou en

Je bent 14, zou je aub een beetje op je schrijven willen letten.
Ik kan het ook niet foutloos, maar een beetje leesbaar voor andere is wel prettig.

mbhorselover

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:08

ik schrijf gewoon met afkortingen sorry hoor en ik maak wel eens een typfoutje

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:09

SMS afkortingen zijn hier niet toegestaan. Schrijffoutjes maken we bijna allemaal en is ook niet erg :)

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:10

hoezo is dat niet toegestaan?

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:11

mbhorselover schreef:
ik schrijf gewoon met afkortingen sorry hoor en ik maak wel eens een typfoutje

afkortingen zijn oke maar dan wel die ABN zijn graag, en een typefpoutje is ook nog niet zo maar jou tekst is bijna onleesbaar.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:13

Vroeger was het kennelijk heel normaal dat je een paard te pas en te onpas een trap verkocht. Ik merk het nog wel op stallen waar mensen andersmans paarden denken te mogen opvoeden.

Zelf zou ik het heel onprettig vinden als mensen zomaar mijn paard slaan, schoppen of er tegen gaan schreeuwen. Vaak is de situatie ook niet zo nijpend dat ze hoeven in te grijpen. Als mijn paard in de weg staat, dan kunnen ze vragen of ik hem om wil zetten, zou hij dreigen met bijten of schoppen, dan mogen ze mij erop attenderen. Hij zal dit niet zomaar uit plezier doen, als tijdverdrijf of als vergelding. Zo zit een paard niet in elkaar. Wel zou het kunnen komen als actie reactie, waardoor er dus 2 kanten aan het verhaal zitten en dan wil ik graag zelf ontdekken wat er aan de hand is en ingrijpen.

Mijn veulen is afgelopen zomer in de buik geschopt door iemand die hem uit het land haalde en het niet op prijs stelde dat het dier niet direct vlot meeliep (was net bij zijn moeder weg). Paardje kreeg een trap, sprong vooruit en kon niet verder omdat het halstertouw strak kwam te staan en stond dus stil. Resultaat, weer een trap want hij liep niet. Degene is aangesproken door 4 personen die het zagen gebeuren, maar het maakte geen indruk. Pennies weten niet om te gaan met paarden en het kreng was nu al verwend was de reactie. Het veulen heb ik daar weggehaald, want zulke mentaliteit is niet te veranderen en ik ben wel verantwoordelijk voor mijn dier.

In geval de situatie van TS is het iets anders, het dier trapt waarschijnlijk naar een ander paard, maar raakt een verzorger. In dat geval is een hele snelle reactie vaak het best. Een ander paard zou dan trappen, maar wij mensen zijn vaak te traag. Een trap iets later en uit andere hoek zal niet het gewenste effect hebben denk ik. Maar een schreeuw zou misschien beter werken, zolang het paard maar schrikt van iets na zijn ongewenste actie.
Het ergste vind ik zelf in zulke situaties als de eigenaren er helemaal niets mee doen en het vergoelijken, dat is denk ik waar de meeste mensen tegenop lopen. En dan heb ik het niet over een situatie waar het goed mis is gegaan natuurlijk.

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:15

nou ik kan het gw lezen hoor en al me vrienden/vriendinnen ook dus is niet mijn probleem

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:17

mbhorselover schreef:
nou ik kan het gw lezen hoor en al me vrienden/vriendinnen ook dus is niet mijn probleem

Maar wij kunnen het niet lezen. Als je een bericht hier op bokt plaatst zul je ook rekening moeten houden met anderen.

De pony waar ik tot 2 maanden geleden op reed, heeft ook wel eens een trap gekregen van de eigenaar. Hij liep achteruit en trapte toen naar de pony die ergens scheef achter hem stond (was bij het opstijgen). Ik schrok echt heel erg, ik heb de pony waar ik nu op rij (en de andere pony's ook niet) nog nooit een trap gegeven.

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:19

als je het niet kan lezen doe dan ook geen moeite maar ga niet steeds zeggen dat ik anders moet gaan typen is heel erg irritant oke dan is het net alsof ik nooit goed schrijf en weer naar groep 3 moet

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:21

mbhorselover schreef:

Het staat in het reglement dat msn taal verboden is, misschien een mooi moment om te werken aan je Nederlands zodat het ook leesbaar is voor de rest van het forum en niet alleen door je vrienden? Ik neem aan dat zulke taal ook niet wordt goedgekeurd bij Nederlands op school. :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:22

mbhorselover schreef:

Volgens de boktregels is dit niet de bedoeling :)
Citaat:
De voertaal op Bokt is Standaardnederlands. Varianten als dialect, MSNtaal of ‘br33zer’ zijn lastig leesbaar en mogen niet worden gebruikt. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst onleesbaar: verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken.

Ontopic: ik zou er ook problemen mee hebben als iemand de mijne zomaar schopt. Maar een correctie bij gevaarlijk gedrag heb ik geen problemen mee. Ook bij een ander hoort hij zich te gedragen en als hij die ander in gevaar brengt, mag daar gewoon op gereageerd worden. Maar ik wil het wel weten en ook waarom dat nodig was. Gelukkig komt het zelden/nooit meer voor.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:22

Maar dan ff een vraag: Mijn dochter is heel, laten we zeggen TE voorzichtig met haar pony. Ze begint nu te leren dat ze hem bijvoorbeeld op de poetsplaats ook moet aanpakken omdat hij anders geen seconde stilstaat en lekker doet wat hij wilt, en feitelijk over haar heen walst.
Ze doet dit dit door hem nu consequenter naar zijn plaats te wijzen en hem te corrigeren met haar stem. Heel soms een tik tegen zijn borst en je ziet dat hij nu steeds netter stilstaat met poetsen en ook weer netjes zijn hoeven geeft om te krabben. Dus ja, "streng" aanpakken werpt wel zijn vruchten af.
Maar nu gingen we vandaag even naar buiten met hem en was hij heel druk/nerveus. Dus heb ik hem uit veiligheidsoverwegingen maar overgenomen. Ergens dacht hij iets engs te horen of te zien en toen bokte/dribbelde hij weg. Op zo'n moment heb ik ook wel schrik dat hij mij ondersteboven gooit (ben niet groot of sterk), ik hou hem dan van me af en laat hem een rondje lopen. Iemand zei toen dat ik hem dan maar eens een flinke tik met het halstertouw of een schop moest geven, maar werkt dat niet juist averechts in zo'n situatie? Dat hij helemaal wild wordt? Kijk ik kan er nog enigzins naar handelen maar mijn dochter natuurlijk niet. Heb hem nu van me af gehouden met mijn arm en hem eens ferm toegesproken dat hij normaal moest doen. Toen liep hij gewoon mee, tot het volgende enge "iets" . Dus hoe volgende keer duidelijk maken dat dit geen gewenst gedrag is?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:23

mbhorselover schreef:
als je het niet kan lezen doe dan ook geen moeite maar ga niet steeds zeggen dat ik anders moet gaan typen is heel erg irritant oke dan is het net alsof ik nooit goed schrijf en weer naar groep 3 moet

Nu kan ik je wel lezen hoor :) Ik bedoelde het ook niet boos, meer als tip. Als je gewoon leestekens gebruikt, leest het sowieso al een stuk makkelijker. Niet dat ik nooit een foutje maak hoor, maar ik schrijf nooit in sms taal, of zonder leestekens.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:24

Mijn oude paard daagde elke nieuweling uit. Ik gaf bij voorbaat aan, stelt hij je op de proef hij weet donders goed hoe meelopen aan een touwtje moet, dus pak hem maar aan.
Als mensen dat deden was hij een mak schaap. Prima dus. Mensen hoeven niet over een erf gesleurd te worden omdat paardlief een kwal is :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:28

Slaan en schoppen zie ik niet zitten bij een heet paard.
Ik doe die wel een bit in, of een touwtje onder de kin en bij heel heftige over de neus.

Bij een die je voorbij wil rennen wil een zweepje wel werken, niet om mee te slaan maar op het moment dat hij voorbij wil op te heffen voor zijn hoofd.

Het ene paard zal stoerder worden als je tegen aanmoedigend tegen hem praat bij wat engs, de ander juist banger omdat hij bevestiging krijgt.
dat moet je zelf uit vogelen.
Bij braaf voorbij gaan beloon ik altijd, of da nu bevestigend is of niet, persoonlijk nooit nadeel er van ondervonden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:32

Bmamavan2 schreef:
Maar dan ff een vraag: Mijn dochter is heel, laten we zeggen TE voorzichtig met haar pony. Ze begint nu te leren dat ze hem bijvoorbeeld op de poetsplaats ook moet aanpakken omdat hij anders geen seconde stilstaat en lekker doet wat hij wilt, en feitelijk over haar heen walst.
Ze doet dit dit door hem nu consequenter naar zijn plaats te wijzen en hem te corrigeren met haar stem. Heel soms een tik tegen zijn borst en je ziet dat hij nu steeds netter stilstaat met poetsen en ook weer netjes zijn hoeven geeft om te krabben. Dus ja, "streng" aanpakken werpt wel zijn vruchten af.
Maar nu gingen we vandaag even naar buiten met hem en was hij heel druk/nerveus. Dus heb ik hem uit veiligheidsoverwegingen maar overgenomen. Ergens dacht hij iets engs te horen of te zien en toen bokte/dribbelde hij weg. Op zo'n moment heb ik ook wel schrik dat hij mij ondersteboven gooit (ben niet groot of sterk), ik hou hem dan van me af en laat hem een rondje lopen. Iemand zei toen dat ik hem dan maar eens een flinke tik met het halstertouw of een schop moest geven, maar werkt dat niet juist averechts in zo'n situatie? Dat hij helemaal wild wordt? Kijk ik kan er nog enigzins naar handelen maar mijn dochter natuurlijk niet. Heb hem nu van me af gehouden met mijn arm en hem eens ferm toegesproken dat hij normaal moest doen. Toen liep hij gewoon mee, tot het volgende enge "iets" . Dus hoe volgende keer duidelijk maken dat dit geen gewenst gedrag is?

In dit geval negeren of als je de kans hebt het enge opzoeken zodat hij kan zien dat het niet eng is. Echt angst moet je nooit afstraffen, tenzij je écht in gevaar bent en er geen andere oplossing is dan hem op die manier bewust te maken van het feit dat hij niet aan jou denkt. (Denk aan naar jou toedraaien en je in een sloot of voor een auto duwen of over je heen lopen bijvoorbeeld)
Maar anders altijd op een andere manier oplossen. Voor jouw veiligheid zou je bijvoorbeeld een bitje in kunnen doen en/of hengstenketting.

Ik ga het liefst samen naar het enge kijken. Als hij ziet dat ik het niet eng vindt, vindt hij dat vaak ook niet meer. Maar je zal uit moeten vinden welke manier het beste bij de pony past :j

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:40

Zelf ben ik niet gek op het geven van een schop aan een paard, maar zelf heb ik het ook wel eens gedaan. Mijn broertje had een 5 jarige pony gekregen die vrij veel temprament had. Op een gegeven moment borstelde mijn broertje de pony. De pony draaide zich volledig (met de oren in zijn nek) en duwde mijn broertje daarbij tussen de muur en hemzelf. Toen begon hij te slaan met de achterbenen en stopte niet. Ik trok de pony weg en heb hem toen een schop gegeven. Op dat moment moest hij weten dat dit niet kon! Ik verhefte mijn stem tevens, maar dit maakte de pony niet stoppen. Een schop leek in mijn ogen de beste reactie op dat moment. Daarna heeft hij een maand oid later nogmaals een schop gegeven waarbij de pony ook weer een schop kreeg en toen was het voor de pony duidelijk geen schop meer te geven. In mijn ogen kan het een juiste reactie zijn, maar in mate.

Ik las eerder in dit topic, "je schopt toch ook geen hond als straf". Nee, dat wordt niet gedaan, maar daarbij is een hond ook "maar" 25kg (ongeveer, normale hond genomen) en een paard, afhankelijk van grootte en type, 500kg. Een aanzienlijk verschil in massa, kracht en natuurlijk weerstand van lichaam.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:43

niet normaal!

1. ik schop jou ook niet als jij iets fout doet {:)-:( {:)-:( {:)-:( ?!

2. en als ik zou schoppen tegen een paard ( doe ik niet ) dan zou ik het al helemaal niet tegen een paard van een ander gaan doen

3. ik zag wel eens iemand een labrador schoppen!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:52

Yamcha schreef:
Ik ga in deze discussie mee met onkeltje, Ninx en nog een paar.

Honden op de rug leggen is vreselijk achterhaald, en onzinnig. Ze doen het bij elkaar ook niet. Honden gaan zeker wel op de rug liggen, maar dan uit zichzelf, vrijwillige overgave. Dat kun je niet afdwingen, dat is zoiets als iemand een witte vlag aan de handen vastplakken, volkomen zinloos. Zolang iemand zich niet wil overgeven, of dat nu paard, hond of mens is, zullen ze het simpelweg niet doen. Overgave kán alleen maar als het 100% vrijwillig is.

Dan vind ik de vergelijking met honden vrij belachelijk, omdat ten eerste de dominantietheorie ongelooflijk achterhaald is. Honden doen niet aan dominantie/onderdanigheid, je hebt zelfverzekerde en onzekere honden, nerveuze honden en relaxte honden, pinnige honden en zachte honden, ze bestaan in onvoorstelbaar veel verschillende persoonlijkheden en karakters, en de neiging om dat te willen onderbrengen in een rechtlijnig systeem vind ik simplistisch en stupide, en doet de intelligentie en complexe verhoudingen en vriendschappen van honden ernstig tekort.
Bij paarden lijkt dominantie en onderdanigheid wel te spelen, maar dan weer is het een veel complexer en intelligenter systeem dan die rechtlijnige pikorde die mensen ervan willen maken, die pikorde zou echt aan de kant geschoven moeten worden, dat is veel te simplistisch, paarden zijn complexere wezens dan mensen ze toedichten, maar als je een dolfijn beoordeelt op zijn vermogen in bomen te klimmen, zal het dier zijn leven lang denken dat het dom is.
Ten tweede is een hond een roofdier, een jager, (oké, ze zijn niet als wolven, de instincten van een hond zijn lang zo sterk niet, maar het blijven roofdieren) een paard is een prooidier, totaal anders. Dat vind ik echt onvergelijkbaar.

Dan is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten. Ik geloof niet dat paarden de baas proberen te worden over mensen, ik vind de gedachte dat een paard hoger in rang probeert te komen echt heel simplistisch en ik denk eerlijk gezegd dat het meer zegt over menselijk gedrag dan over paardengedrag.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden gaan proberen waar de grens ligt, zeker, maar ik denk niet dat ze dat doen om de baas over je te worden, ik denk eerlijk gezegd meer dat ze gewoon duidelijkheid willen van je.

Ik heb geen bezwaar tegen correcties, zolang ze goed getimed en gedoseerd zijn. Dat zijn ze in de meeste gevallen niet, vind ik.
Met goed getimed bedoel ik: direct, in hetzelfde moment nog, dat doen paarden onderling ook, dat begrijpt een paard (en een mens ook trouwens, mensen kunnen ook geen linken leggen bij slechte getimede correcties).
Met gedoseerd bedoel ik: in proportie. Paarden hebben vaak een heel scala aan waarschuwingen, van minimaal tot heel groot. Het probleem vind ik met veel mensen is, dat ze de serie aan voorafgaande subtiele signalen missen, en alleen de schop zien, en dan denken dat het doodnormaal is om zo te corrigeren, want dat doen ze onderling ook. Fout, vind ik, een paard zal er alsnog niets van snappen als je ervoor geen kleinere waarschuwingen geeft.

Dan dit: ik schop als hij schopt. Ik denk dat je dan voor die tijd ontzettend veel gemist hebt, je hebt het gefluister gemist, en nu schreeuwt je paard tegen je. Laat ik wel wezen: als een paard mij schopt, schop ik ook terug, maar: ik heb het nooit nodig.....
Ik heb echt een probleem met de gedachte dat dieren (paarden en honden) door geweld en fysieke kracht onderworpen moeten worden. Wat is dat voor waanzin? Vanwaar al dat geweld toch steeds? Paarden zijn over het algemeen heel vredelievend, honden zijn dat ook. Als je ziet wat paarden en honden van mensen accepteren voor er een lipje omhoog gaat of er oren in de nek worden gelegd..... en dat zijn vrij extreme signalen al.

Waarom denk je dat honden en paarden (en op dat punt vind ik ze wel te vergelijken) zo een enorm scala aan kalmerende signalen hebben? Daarmee doel ik dus op waarschuwingssignalen. Om te voorkomen dat er geweld gebruikt moet worden, dat willen ze namelijk helemaal niet, en dus wordt er eerst op allerlei manieren aangegeven dat dít niet prettig is, dat iets zeer doet (hoezo dieren geven geen pijn aan? Echt wel!) dat jij vervelend bent, dat iets ze bang maakt, dat jij ze bang maakt, dat ze hier boos van worden, enz, enz, enz......

en dan heb je van die mensen die denken dat als ze daarnaar luisteren het dier dan wint en boven ze staat, en dus gaan ze straffen voor die kalmerende signalen, waardoor er de volgende keer wél ineens geweld gebruikt wordt 8)7
Ik vind het echt heel, heel lomp en respectloos om al die signalen over te slaan en ineens te beginnnen met slaan en schoppen en op de rug leggen valt daar ook onder trouwens. Dat is géén paardentaal, en géén hondentaal, dat is lomp en respectloos en niets anders dan dat, en als je paard je daarom een lel terug zou geven, zou ik hem/haar persoonlijk groot gelijk geven.

Ik denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in de taal van paarden, zowel leren lezen als spreken (geldt ook voor honden trouwens). Het maakt de omgang met je dieren zoveel beter, en makkelijker. Niet simpeler, dat niet, maar de band die je met ze hebt wordt er veel dieper van, je dieren waarderen het ook als je ze serieus neemt en naar ze luistert, en dat ondermijnt jouw gezag helemaal niet, sterker nog, ze zullen je blind volgen omdat je hun vertrouwen hebt.

Heel mooi verteld! En duidelijk lijkt me. Sluit ik me bij aan.