Marian01 schreef:Ok dan is het me duidelijk.
Laten we voorop stellen, dat ik het helemaal en altijd eens mee zal zijn, dat je een paard niet een ring door mag slaan, een trailer in moet rossen, en Scheldserenades vind ik ook minder prettig. Het zou me verbasen als hier iemand in het topic dat gedrag normaal zou vinden..
Ik probeer verder ook best wel na te denken, kijk nog steeds om me heen, het slechte wil ik wel eens naar mezelf spiegelen (ff checkuh dat ik dat niet doe..) Het goede probeer ik toe te passen.
Als je aangeeft dat jouw paardje spanningen krijgt van een zadel snap ik zeker waarom je denkt dat de basis niet is zoals ie hoort te zijn..Goed dat je daaraan werkt..want dat hoort niet.
Toevallig heb ik een voorbeeldje nav dit topicje: mijn paard kan nog wel eens 2 rondjes ergens langslopen, en de 3de keer datzelfde plekje doodeng vinden. ipv mijn eerste reactie: hup kleine volte, been eraan en gas erop, heb ik eens geprobeerd om te begrijpen wat die enge plek was..(stonden witte hekjes onder een deken) afgestapt, paard mee genomen, laten zien wat het was, opgestapt en verder..werkte ook. En om even eerlijk te zijn, inplaatst dat ik een paard had wat langs die plek nog 2x mijn binnenbeen opzoekt, heeft ie er niet meer naar gekeken, geen steunzoeken aan mijn binnen been. niets..
Maar er blijven ook puntjes die zal ik nooit veranderen, bijten is nog steeds not done. Tanden is tik.
Ho is Hoo..das niet een pasje hier en pasje daar. Opstappen is stilstaan, en ik wil hem best vriendelijk een keer een pasje terug zetten, maar drammen mag ie niet. Het is geen spelletje.
Waarom niet: regels zijn nodig. Voor mijn veiligheid en voor zijn veiligheid. Dan wil ik mijn stalgenoten ook nog meelaten delen in die veiligheid. En veiligheid staat me hoog.
Personnlijk irriteer ik me groen en geel aan van onopgevoede paarden. vb: niet naast je lopen met naar de wei gaan..paarden die zelf wel even het tempo bepalen, die een stal inrennen..al dit genoemde is niet veilig! En het spijt me zeer, ligt uiteraard niet aan het paard..zijn altijd de eigenaars. Mijn ervaring: zijn eigenaars die imo teveel nadenken, een soort vermenselijken van het paard..laat ik het voor het gemak even penny-gedrag noemen. Een paard blijft een paard..paardenwereld is simpel, of je bent leider..of volger...en in de laatste categorie is een paard, niet geleerd aan de mensen hand volger te zijn, en hoe je ook praat..dat geeft zeer onprettige situaties. Nadenken is goed, maar laten we ajb normaal gezond boeren verstand niet vergeten.
Zoals jij dat doet, vind ik het helemaal geen probleem hoor. 
Jaime, Een hengst is vaak wat gecompliceerder dan een ruin. Ik weet zo even niet wat ik er mee zou doen. Heel eerlijk. Dat zou ik moeten zien om er iets van te kunnen zeggen.
Als ik vind dat het ik het niet kan, zal ik dat eerlijk toe geven en het aan iemand anders overdragen. Of iniedergeval om hulp vragen