Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:18

Maritje1991 schreef:
Dat is een ontzettend menselijke gedachten.

Ik draaf NU niet onder het zadel buiten OMDAT IK niet genoeg leiderschap heb om haar een relaxte buitenrit te kunnen bieden.
In een post daarna ben ik er ook verder op in gegaan. Dus 1 post lezen schiet niet veel op.
ik erken mijn onkunde er doe er iets mee, imo belangrijker dan een scherper bit in om buiten wel mijn paard te kunnen 'houden'. Wanneer er namelijk WEDERZIJDS vertrouwen is, hoef je, je paard niet te 'houden' buiten :)

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen hier zo heftig reageren? Voelen jullie je aangesproken ofzo? Wie de schoen past...

Als Marit iets zielig vind, mag ze dat zielig vinden. Zo simpel is het. Wat heeft haar eigen kunde daar mee te maken?

Bovenstaande stukje getuigd naar mijn idee juist van inzicht en zelfkennis +:)+ . Ik wou dat wat meer mensen dat hadden, ipv hun paard overal de schuld van te geven of een beetje de stoere cowboy uit te hangen.

Jaime_

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:24

Marit,

Ik ben wel benieuwd dan hoe jij met de volgende situatie omgaat.
Ik heb een jonge hengst gekocht, die alleen maar tussen de hengsten stond tot zijn 2,5. Toen heb ik hem uit de groep geplukt om hem te laten castreren (wel zo eerlijk, dan kan hij na zijn 3e ook nog met andere paarden op de wei ;) ) Maar inmiddels was hij behoorlijk hengst in zijn doen en laten, en vertoonde dan ook hengstengedrag zoals bijten enz. hoe zou jij daar mee omgaan?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:47

Marian01 schreef:
Ok dan is het me duidelijk.

Laten we voorop stellen, dat ik het helemaal en altijd eens mee zal zijn, dat je een paard niet een ring door mag slaan, een trailer in moet rossen, en Scheldserenades vind ik ook minder prettig. Het zou me verbasen als hier iemand in het topic dat gedrag normaal zou vinden..

Ik probeer verder ook best wel na te denken, kijk nog steeds om me heen, het slechte wil ik wel eens naar mezelf spiegelen (ff checkuh dat ik dat niet doe..) Het goede probeer ik toe te passen.

Als je aangeeft dat jouw paardje spanningen krijgt van een zadel snap ik zeker waarom je denkt dat de basis niet is zoals ie hoort te zijn..Goed dat je daaraan werkt..want dat hoort niet.

Toevallig heb ik een voorbeeldje nav dit topicje: mijn paard kan nog wel eens 2 rondjes ergens langslopen, en de 3de keer datzelfde plekje doodeng vinden. ipv mijn eerste reactie: hup kleine volte, been eraan en gas erop, heb ik eens geprobeerd om te begrijpen wat die enge plek was..(stonden witte hekjes onder een deken) afgestapt, paard mee genomen, laten zien wat het was, opgestapt en verder..werkte ook. En om even eerlijk te zijn, inplaatst dat ik een paard had wat langs die plek nog 2x mijn binnenbeen opzoekt, heeft ie er niet meer naar gekeken, geen steunzoeken aan mijn binnen been. niets..

Maar er blijven ook puntjes die zal ik nooit veranderen, bijten is nog steeds not done. Tanden is tik.
Ho is Hoo..das niet een pasje hier en pasje daar. Opstappen is stilstaan, en ik wil hem best vriendelijk een keer een pasje terug zetten, maar drammen mag ie niet. Het is geen spelletje.
Waarom niet: regels zijn nodig. Voor mijn veiligheid en voor zijn veiligheid. Dan wil ik mijn stalgenoten ook nog meelaten delen in die veiligheid. En veiligheid staat me hoog.

Personnlijk irriteer ik me groen en geel aan van onopgevoede paarden. vb: niet naast je lopen met naar de wei gaan..paarden die zelf wel even het tempo bepalen, die een stal inrennen..al dit genoemde is niet veilig! En het spijt me zeer, ligt uiteraard niet aan het paard..zijn altijd de eigenaars. Mijn ervaring: zijn eigenaars die imo teveel nadenken, een soort vermenselijken van het paard..laat ik het voor het gemak even penny-gedrag noemen. Een paard blijft een paard..paardenwereld is simpel, of je bent leider..of volger...en in de laatste categorie is een paard, niet geleerd aan de mensen hand volger te zijn, en hoe je ook praat..dat geeft zeer onprettige situaties. Nadenken is goed, maar laten we ajb normaal gezond boeren verstand niet vergeten.

Zoals jij dat doet, vind ik het helemaal geen probleem hoor. :)

Jaime, Een hengst is vaak wat gecompliceerder dan een ruin. Ik weet zo even niet wat ik er mee zou doen. Heel eerlijk. Dat zou ik moeten zien om er iets van te kunnen zeggen.

Als ik vind dat het ik het niet kan, zal ik dat eerlijk toe geven en het aan iemand anders overdragen. Of iniedergeval om hulp vragen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:06

sanne83 schreef:
Maritje1991 schreef:
Dat is een ontzettend menselijke gedachten.

Ik draaf NU niet onder het zadel buiten OMDAT IK niet genoeg leiderschap heb om haar een relaxte buitenrit te kunnen bieden.
In een post daarna ben ik er ook verder op in gegaan. Dus 1 post lezen schiet niet veel op.
ik erken mijn onkunde er doe er iets mee, imo belangrijker dan een scherper bit in om buiten wel mijn paard te kunnen 'houden'. Wanneer er namelijk WEDERZIJDS vertrouwen is, hoef je, je paard niet te 'houden' buiten :)

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen hier zo heftig reageren? Voelen jullie je aangesproken ofzo? Wie de schoen past...

Als Marit iets zielig vind, mag ze dat zielig vinden. Zo simpel is het. Wat heeft haar eigen kunde daar mee te maken?

Bovenstaande stukje getuigd naar mijn idee juist van inzicht en zelfkennis +:)+ . Ik wou dat wat meer mensen dat hadden, ipv hun paard overal de schuld van te geven of een beetje de stoere cowboy uit te hangen.

Ik voel me niet aangesproken,ik vind het gewoon zo betweterig overkomen...
Dat zielig vinden heeft juist alles met kunde te maken. (of kan iig, en dat is hier zeker van toepassing)
De beginpost vind ik nogal "schoppend" over komen en verder dat ze het zelf zo goed doet.

Paard de schuld geven is idd niet slim en heeft imo ook met onkunde te maken. Iedereen moet leren en fouten maken we allemaal. Kijk vooral naar jezelf en probeer de goede dingen van anderen over te nemen ipv je te richten hoe slecht anderen met hun paard omgaan...
Dit topic doet imo juist het tegenovergestelde.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:09

Als ik het zelf allemaal zou goed zou doen, zou ik wel ander werk doen, dan ik nu doe ;)

maw, als ik mijzelf zo goed zou vinden.. zou ik niet op kantoor werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:10

Maritje1991 schreef:
Magrathea schreef:
Ik ken paarden die met blinddoek braaf de trailer op gaan. Die vinden alleen het naar binnen lopen eng, eenmaal in de trailer is er niks aan de hand, krijgen ze wat muesli. Paard blij, mens blij en je kunt weg. Sommige paarden vinden bepaalde dingen gewoon eng, daar kan je dingen achter gaan zoeken maar je kan ook het enge gedeelte vermijden, dan hoeft je paard daar niet doorheen :)

Maar dit kan toch prima verholpen worden?
Door te oefenen bijvoorbeeld :)

Lijkt mij fijner voor het paard maar ook voor de mens.

IK zou bijna zeggen... kom eens hier met een van mijn pony's werken!

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:16

Schelden zegt ook niet alles trouwens . Tenminste als ik het doe zegt het niet altijd iets over mijn gemoedstoestand.

Vorige week was het koud het regende en de paarden waren in een 'jolige bui' , zelfs dat laatste is een aanname voor hetzelfde geld was het irritatie of andere opwinding.
Maar voor ik uit de auto was zag ik mijn paard al naast de wei van de shet staan steigeren en trappen richting shetwei. Prachtig gezicht maar wel een indicatie dat ik mijn eigen zone best even bewaak als ik de wei in ga.

Bij de wei aangekomen wist iedereen dat er draad verzet ging worden (strookbegrazing) en het spektakel was bijzonder om te zien . Een hoop 'power' vertoon.

De hond bedacht vast de wei in te lopen dus die kreeg de eerste brul "hey kappen en plaats" dat is buiten de wei naast een bankje . Hond heeft geen idee dat een opgewonden paard wel zou kunnen uithalen.

Terwijl ik de wei inloop en mijn paard gezellig naast mij wil mee stuiteren volgde de tweede brul "hey flikkertief nou eens op " . Wat ik wil is ; ga je goddelijke gang, maar met deze bui lekker op afstand aub.

Qua uitspraken weinig sjiek maar eigenlijk genoot ik van alles . Het enige dat maakt dat ik wat mopper is dat ik op zo'n moment mijn kop er meer bij moet houden als op een andere dag dat ik de wei inloop.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:28

aerdenhout1 schreef:
Maritje1991 schreef:

Maar dit kan toch prima verholpen worden?
Door te oefenen bijvoorbeeld :)

Lijkt mij fijner voor het paard maar ook voor de mens.

IK zou bijna zeggen... kom eens hier met een van mijn pony's werken!

Waarom?

Ik zeg niet dat IK het allemaal kan.
Ik ben er alleen wel van overtuigd dat het mogelijk is.

Als ik ergens niet meer uit kom (wat regelmatig gebeurd) neem ik les, zodat het toch opgelost kan worden.
Als men mij op hulp vraagt en ik het echt niet weet, geef ik dat ook eerlijk toe.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:32

Jaime_ schreef:
Marit,

Ik ben wel benieuwd dan hoe jij met de volgende situatie omgaat.
Ik heb een jonge hengst gekocht, die alleen maar tussen de hengsten stond tot zijn 2,5. Toen heb ik hem uit de groep geplukt om hem te laten castreren (wel zo eerlijk, dan kan hij na zijn 3e ook nog met andere paarden op de wei ;) ) Maar inmiddels was hij behoorlijk hengst in zijn doen en laten, en vertoonde dan ook hengstengedrag zoals bijten enz. hoe zou jij daar mee omgaan?

Ik wil wel aangeven hoe ik er mee omga, aangezien wij vorige maand onze hengst van 3 hebben geruind. Wellicht geeft dat weer wat aanknopingspunten om over te discussiëren.

Hoelang is het geleden dat hij is geruind? En staat hij nu nog in de kudde, of ben je al bezig met zadelmak maken oid? En is hij al in handen geweest?

Bij mijn nu-ruin merk ik al heel erg verschil puur door het castreren. Hij werd vanaf het voorjaar ineens heel erg hengst, en had de nare eigenschap zijn "loket te sluiten" op het moment dat hij iets interessants zag. Oftewel, hoewel wij geen enkel probleem hadden met zijn grote broer van 8, die nog hengst is en de rest van onze kudde ook goed opgevoed is, vonden wij het uit veiligheidsoverwegingen verstandiger om hem te castreren. Hij was ook heel erg bijterig. Inmiddels is hij puur door het castreren al veel minder happerig geworden en blijft de opvoeding die we hem geven, beter hangen. Als het castreren dus net gebeurd is bij jouw ruin, heb je kans dat het er vanzelf uit gaat. Daarnaast is het natuurlijk een jong paard dat uit de kudde komt en nu moet leren dat er met mensen minder lomp mag worden gedaan dan met andere paarden.

Is hij trouwens echt aan het bijten? Of is het speels gehap? In het eerste geval zou ik een tik op de neus geven. Het is afhankelijk van het paard hoe hard die tik is. Dit is m.i. gewoon een situatie dat je snel moet handelen en niet gebeten worden is even belangrijker dan het op zijn vriendelijkst oplossen. Als je wel al zeker bent dat hij op een enkele uh! reageert, kan je dit natuurlijk gebruiken. Het gaat erom dat je hem even uit zijn mentale toestand moet halen, zodat hij stopt waar hij mee bezig is (= jou gaan bijten). Als je hier de eerste paar keer consequent in bent (want hij zal het een paar keer proberen voordat hij doorheeft dat het niet gewenst gedrag is, bij sommige valt het kwartje heel snel, anderen wat langzamer), kan je daarna volstaan met het heffen van een vinger en van daaruit kan je het weer afbouwen tot een stemverheffing. Als hij op de juiste manier reageert op jouw vingertje of stemverheffing, kan je dat de eerste paar keer (afhankelijk van het paard) belonen. Ik zou hier wel voorzichtig mee zijn, want je wil niet dat hij gaat denken dat hij beloont wordt omdat hij stopt met een "aanval". Maar dit is afhankelijk van het paard of je dit beter wel of niet kan doen.

In het geval van speels (zacht) gehap kan je op zich - wederom afhankelijk van het paard - beginnen met het vingertje of stemverheffing. Aangezien hier wat minder fysiek risico inzit voor jezelf, kan het in dat geval geen kwaad de tik over te slaan of slechts een tikje met de vinger te geven. Verder zou ik het weer doen als bovenomschreven.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:44

MLJ, klinkt best wel goed.

Maar (om even een gewoon een vraag te stellen) waar ligt voor jou het verschil in speels hapje en gericht bijten?

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:57

@marit

Over gebeten worden zegt parelli op de vraag "wat doe je als je gebeten wordt" .... "Dan zeg ik auw".

Over happen en bijten zegt hij , je paard terug zetten uit de persoonlijke zone. Niet tikken of slaan want dat kan een spelletje worden . Je paard zal proberen sneller te worden als jij , dus hap en weer weg met je hoofd voor je een klap kan krijgen als paard. Het bekende spelletje bij paarden onderling op halster of benen van je tegenstander happen en sneller zijn dan de ander.
Je kan afweren door een vlieg weg te slaan langs je hoofd of een beetje wapperen met je armen , effect hetzelfde maar nu loopt het paard de tik op door op jou in te lopen. Een tik is gericht op je paard een flapper aanval van je arm is niet op je paard gericht. Zit wel wat in denk ik.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:58

Hij is na dat hij geruint is niet meer terug gegaan naar de hengsten, hij stond eerst 6 weken alleen buiten met een draadje ertussen ivm nog vruchtbaar daarna ging hij gewoon weer met n groep naar buiten en snachts binnen. Vlak na de castratie toen de hormonen nog in overvloed aanwezig waren wou hij nog weleens bijten, ik heb dit opgelost door een tik op zn neus te geven en 'EEH!!!' te roepen, de keer erna hoefde ik alleen maar EEH!! te roepen en toen wistie genoeg. Hij doet het nu nooit meer, op wat speels happen na.

@ Marit, onderscheid tussen echt bijten en speels happen zit hem vooral in de manier waarop het gebeurt en de lichaamstaal van het paard, gericht happen vind ik gericht met het hoofd/tanden naar jouw lichaam toe om toe te slaan en te bijten, oren in de nek etc. speels happen vind ik als hij er gewoon rustig en vriendelijk bijstaat, hij speelt weleens met zn lippen over je hand, vind het leuk als je over zn bovenlip wrijft, hij houd graag iets vast in zn mond zoals een touw of borstel, en dan gaat er perongeluk weleens een hapje iets te hard, dat vind ik speels happen en wordt niet afgestraft, omdat het ook n beetje mn eigen schuld is op zo'n moment, dat is dan ook niet doorbijten maar echt meer happen ipv bijten.

Maar als ik jouw posts lees zou het in principe verkeerd zijn volgens jouw normen hoe ik dat bijten aanpak, want ik schreeuw/verhef mn stem tegen mn paard en ik sla hem.

Overigens hij is in korte tijd na zijn castratie heeel erg veranderd hoor, hij is heel lief :) maar slaan met zn voorbeen of bijten mag gewoon niet ook niet toen hij wel nog zn hormonen had.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:59

@Marit: intentie. Bijten gebeurt in een andere gemoedstoestand dan happen. Bijten komt vanuit frustratie, spanning, dominantie of in sommige gevallen angst. Het met ontblote tanden tegemoet komen zeg maar.

Happen daarentegen kan ook vanuit dominantie komen, maar is op een minder indringende manier kijken wat jouw grenzen zijn en wat jij toelaat. Dit gaat vaak ook met de oren naar voren en ze hebben je vaker tussen de lippen beet dan echt met de tanden. Ik zie dit meer als lompigheid dan vuiligheid.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:05

Ts, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen verkeerd om gaan met hun paard.
Zie het hier ook vaak hoor.
Dan schiet er een paard weg omdat hij schrikt van een vogel, en dan wordt hij gestraft.
Ik probeer me zelf wel altijd in het paard 'in te leven'.
Als mijn pony iets niet snapt, kijk ik ook eerst wat ik zelf fout doe.
Straffen omdat een paard bang is vind ik echt walgelijk.
Bovendien werkt het imo juist averechts.
Een paard wat naar je uitslaat of bijt e.d. accepteer ik alleen niet, tenzij het echt alleen door mijn toedoen is (pony per ongelijk laten schrikken o.i.d)
Ik begrijp best dat paarden zo met elkaar omgaan, maar een paard kan best leren dat dat naar een mens niet mag.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:07

Tycho schreef:
@marit

Over gebeten worden zegt parelli op de vraag "wat doe je als je gebeten wordt" .... "Dan zeg ik auw".

Over happen en bijten zegt hij , je paard terug zetten uit de persoonlijke zone. Niet tikken of slaan want dat kan een spelletje worden . Je paard zal proberen sneller te worden als jij , dus hap en weer weg met je hoofd voor je een klap kan krijgen als paard. Het bekende spelletje bij paarden onderling op halster of benen van je tegenstander happen en sneller zijn dan de ander.
Je kan afweren door een vlieg weg te slaan langs je hoofd of een beetje wapperen met je armen , effect hetzelfde maar nu loopt het paard de tik op door op jou in te lopen. Een tik is gericht op je paard een flapper aanval van je arm is niet op je paard gericht. Zit wel wat in denk ik.

Hier heeft ook iemand au gezegt.

Hoewel ik dit paard volledig gelijk geeft, een paard is bereid om alles voor de mens te doen.
Als het paard dan willens en wetens niet begrepen gaat worden ga je, ook bij een paard, een grens over en delf je het onderspit.
Ik kan eigenlijk hier niet over oordelen, was er niet bij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:08

Holypope, meerdere malen heb je gezegd hier niet meer te reageren. Wat drijft je om het toch telkens te doen.

Elke post bevat hetzelfde.. Wat is het nut?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:13

frodo1993 schreef:
Ts, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen verkeerd om gaan met hun paard.
Zie het hier ook vaak hoor.
Dan schiet er een paard weg omdat hij schrikt van een vogel, en dan wordt hij gestraft.
Ik probeer me zelf wel altijd in het paard 'in te leven'.
Als mijn pony iets niet snapt, kijk ik ook eerst wat ik zelf fout doe.
Straffen omdat een paard bang is vind ik echt walgelijk.
Bovendien werkt het imo juist averechts.
Een paard wat naar je uitslaat of bijt e.d. accepteer ik alleen niet, tenzij het echt alleen door mijn toedoen is (pony per ongelijk laten schrikken o.i.d)
Ik begrijp best dat paarden zo met elkaar omgaan, maar een paard kan best leren dat dat naar een mens niet mag.

Ik quote mezelf even, want dit sluit te mooi aan op wat ik eerder zei:
Citaat:
Voorbeeld: ik ga met mijn paard op wedstrijd. Nu heb ik zelf best een boefje van een paard, die nog best wel eens wil testen of hij misschien toch onder het werk uit kan komen. Geen angst, geen medische gebreken die hem in de weg zitten. Maar toch wil hij wel eens een bui hebben waarbij hij naar dingen zoekt om van te schrikken. (Voor je hierop reageert, laat ik het verduidelijken. Wanneer hij dit doet, gebeurt dit werkelijk in de seconde dat ik hem oppak om wat moeilijks te vragen. Maak ik het hem weer makkelijker, dan is de tuinstoel die hem vlak daarvoor nog met huid en haar wilde opeten, plots niet eng meer.) Stel dat meneer op mijn wedstrijddag zo'n bui heeft, dan kan ik er voor kiezen om niet te gaan starten, maar dat vind ik (1) zonde van mijn geld en (2) dan leert ie het nooit. Dus we gaan gewoon en maken er het beste van. Stel ik rij mijn rondjes op het inrijterrein en meneer heeft een eend gezien met een strikt KWPN-dieet en schiet de andere kant op (of doet een poging daartoe), dan zal ik hem even op zijn plek zetten. Kom jij net op dat moment aangelopen, dan zie jij dat ik mijn angstige paard op zijn donder geef en meer moet luisteren naar hem en ruimte moet geven voor zijn angst.

Laat ik wel even verduidelijken dat ik met op zijn donder geven bedoel dat ik tegen hem zeg dat ie normaal moet doen en - afhankelijk van hoe erg hij reageert op de eend - een ophouding of stootje krijgt. Jij zou dus mijn gedrag walgelijk vinden, terwijl je geen idee hebt van hoe de situatie is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:14

Maritje1991 schreef:
Holypope, meerdere malen heb je gezegd hier niet meer te reageren. Wat drijft je om het toch telkens te doen.

Elke post bevat hetzelfde.. Wat is het nut?

Ik had dit om het even in ieder paarden topic kunnen zetten.

Ik heb gezien dat er genoeg paardenmensen zijn die dit WEL kunnen begrijpen.
Ik begrijp niet dat je op mijn post reageer dit filmpje is sowieso helemaal NIETS voor jou!

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:14

@holypope gelukkig praat ik niet tegen de muur, er wordt in ieder geval toch gelezen dat ik een poging doe iets bij te dragen :)

Dit is misschien een gevalletje , Paard houdt mens uit persoonlijke zone fase 4 . Beetje jammer dat hij dat met de dood moet bekopen . Blijkbaar werken de spelletjes zo dat alleen de mens mag winnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:18

mylittlejoy schreef:
Als je wel al zeker bent dat hij op een enkele uh! reageert, kan je dit natuurlijk gebruiken. Het gaat erom dat je hem even uit zijn mentale toestand moet halen, zodat hij stopt waar hij mee bezig is (= jou gaan bijten). Als je hier de eerste paar keer consequent in bent (want hij zal het een paar keer proberen voordat hij doorheeft dat het niet gewenst gedrag is, bij sommige valt het kwartje heel snel, anderen wat langzamer), kan je daarna volstaan met het heffen van een vinger en van daaruit kan je het weer afbouwen tot een stemverheffing. Als hij op de juiste manier reageert op jouw vingertje of stemverheffing, kan je dat de eerste paar keer (afhankelijk van het paard) belonen. Ik zou hier wel voorzichtig mee zijn, want je wil niet dat hij gaat denken dat hij beloont wordt omdat hij stopt met een "aanval". Maar dit is afhankelijk van het paard of je dit beter wel of niet kan doen.

Sorry hoor, maar een beetje hengst zal dit een fantastisch spelletje vinden en in je opgeheven vinger proberen te bijten.
Daarnaast loopt dit meestal uit op mensen die constant "uuh!" staan te roepen :D.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:28

mylittlejoy schreef:
Is hij trouwens echt aan het bijten? Of is het speels gehap? In het eerste geval zou ik een tik op de neus geven. Het is afhankelijk van het paard hoe hard die tik is. Dit is m.i. gewoon een situatie dat je snel moet handelen en niet gebeten worden is even belangrijker dan het op zijn vriendelijkst oplossen.

Leuk, eindelijk wat inhoud.
Ik zou geen tik op de neus geven, voornamelijk omdat die neus heel snel weg kan, maar nog sneller terug. Zoals spelende paarden erg effectief kunnen demonstreren wanneer ze kijken wie het lukt in wiens lip te bijten.
Zowel een bijtend als een ongewenst happend paard corrigeer ik op de borst of schouder (aan te raden bij bijterds met losse voorbeentjes). Twee voordelen. Paard verwacht dat niet en het leidt dus snel en effectief af van het happen. En je zet je paard achteruit of zijwaarts verder van je af, waardoor je minder kans hebt om direct opnieuw gebeten te worden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:31

Maar MLJ, om even door te gaan.

Je vertelt je paard dat hij normaal moet doen: Wat is dan normaal voor je paard ;)
Hij vind het blijkbaar normaal om de 1e keer wel te schrikken en de andere keer niet.

Overigens is hetzelfde eendje, aan de linkerkant compleet anders. Paarden zien het als het ware opnieuw met het andere oog ;)

@ Hopeloos, het zegt meer over jou dan over mij, dat jij mij nu PERSOONlLIJK wil neer halen..

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:31

Over het paard in het filmpje . Valt me wel op dat hij niet voor de kill gaat nadat de man op de grond ligt. Misschien toch niet zo vals als het eruit ziet en idd zelfbescherming ???

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:32

maura schreef:
mylittlejoy schreef:
Is hij trouwens echt aan het bijten? Of is het speels gehap? In het eerste geval zou ik een tik op de neus geven. Het is afhankelijk van het paard hoe hard die tik is. Dit is m.i. gewoon een situatie dat je snel moet handelen en niet gebeten worden is even belangrijker dan het op zijn vriendelijkst oplossen.

Leuk, eindelijk wat inhoud.
Ik zou geen tik op de neus geven, voornamelijk omdat die neus heel snel weg kan, maar nog sneller terug. Zoals spelende paarden erg effectief kunnen demonstreren wanneer ze kijken wie het lukt in wiens lip te bijten.
Zowel een bijtend als een ongewenst happend paard corrigeer ik op de borst of schouder (aan te raden bij bijterds met losse voorbeentjes). Twee voordelen. Paard verwacht dat niet en het leidt dus snel en effectief af van het happen. En je zet je paard achteruit of zijwaarts verder van je af, waardoor je minder kans hebt om direct opnieuw gebeten te worden.

Dit zou al meer in mijn richting komen.

:j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:36

sanne83 schreef:
mylittlejoy schreef:
Als je wel al zeker bent dat hij op een enkele uh! reageert, kan je dit natuurlijk gebruiken. Het gaat erom dat je hem even uit zijn mentale toestand moet halen, zodat hij stopt waar hij mee bezig is (= jou gaan bijten). Als je hier de eerste paar keer consequent in bent (want hij zal het een paar keer proberen voordat hij doorheeft dat het niet gewenst gedrag is, bij sommige valt het kwartje heel snel, anderen wat langzamer), kan je daarna volstaan met het heffen van een vinger en van daaruit kan je het weer afbouwen tot een stemverheffing. Als hij op de juiste manier reageert op jouw vingertje of stemverheffing, kan je dat de eerste paar keer (afhankelijk van het paard) belonen. Ik zou hier wel voorzichtig mee zijn, want je wil niet dat hij gaat denken dat hij beloont wordt omdat hij stopt met een "aanval". Maar dit is afhankelijk van het paard of je dit beter wel of niet kan doen.

Sorry hoor, maar een beetje hengst zal dit een fantastisch spelletje vinden en in je opgeheven vinger proberen te bijten.
Daarnaast loopt dit meestal uit op mensen die constant "uuh!" staan te roepen :D.

Ik geef aan dat je pas een vinger (of een hand, wat je wil) kan gebruiken als het kwartje gevallen is. Ik heb twee hengsten opgevoed waarbij dit prima werkte, waarvan we één gecastreerd hebben omdat hij teveel hengst was om nog leuk te zijn. Ik ben wat dat betreft dus niet helemaal onervaren en heb wel een beetje een idee hoe "een beetje hengst" reageert.

Laat ik daarnaast even verduidelijken dat geen van mijn paarden het lef heeft mijn vinger te bijten. Zij hebben diep ontzag voor "het vingertje" omdat ze weten dat dit een waarschuwing is en wat er volgt als ze er niet naar luisteren.

Maar hoe zou jij het oplossen? Of heb ik daar overheen gelezen?