Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:42

Ik vond jouw reactie eerder wereldvreemd, Arnjojo. Een touw door de mond doen is toch echt niet meer van deze tijd, een bitje is veel en veel minder.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:44

suleilitha schreef:
Ik vond jouw reactie eerder wereldvreemd, Arnjojo. Een touw door de mond doen is toch echt niet meer van deze tijd, een bitje is veel en veel minder.

Dat kan en mag je vinden uiteraard. Alleen gaf ik verschillende opties wat je met je halster touw kan doen. Dit is heel zacht maar toch corrigerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:46

Het is juist helemaal niet zacht, een bit is vele malen zachter. Ik vind het dan ook raar dat je dit aanprijst. De TS werd al bijna giftig bij het lezen van het woord bit, en dan kom jij met de truc met het touw Haha!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:47

één geluk er stonden nog andere opties bij Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:49

wat mij oa tegenstaat aan het bitje is dat mensen gauw een touw door de ring heen halen (en aan de andere kant vastmaken of door beide ringen en dan weer aan het touw terug) en dan het bit als het ware bij elkaar knijpen en de onderkaak zowat verbrijzelen als het lieffie er aan gaat hangen en trekken. Er is dan ook geen quickrelease als het paard stopt met trekken. Daarnaast is een trensje door het notenkraker-effect ook niet echt vriendelijk.
In geval van stang en trens gebruik, waar maak je dan het touw vast of gebruik je dan beide teugels....??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:51

Er is nergens gezegd dat men een enkel gebroken trens moet pakken Cissy.
Maar goed, dit paard is niet zo vriendelijk en dan mag je als mens zijnde toch wel even heeel duidelijk paal en perk stellen.
Ik zou zelf niet met stang en trens aan de gang gaan maar bij een heeeeeeeeeeeeulllllll dwars paard alleen de stang pakken.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:53

Ik denk dat het puur gaat om een eigenwijze, puberende fjord die zijn grenzen aan het uitoefenen is. Dat zal idd gelijk aangepakt moeten worden anders wordt het van kwaad tot erger en heb je daarna een vervelend en misschien wel een gevaarlijk paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:54

Precies, daarom is voorkomen beter dan genezen en er is niks mis met even een bitje erin hangen of een hengstenkettinkje hanteren.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

dat ben ik eens, alleen dacht ik eerst aan andere manieren Haha! (lekker eigenwijs Knipoog ) Mocht bit inderdaad minder scherp zijn dan toch bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

En dan is het ook nog zo, beter één keer scherp inwerken met resultaat dan twintig keer foei stoute poes zeggen zonder resultaat. Paarden onderling zijn ook geen mietjes vergeet dat niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:59

arnjojo schreef:
Ik denk dat het puur gaat om een eigenwijze, puberende fjord die zijn grenzen aan het uitoefenen is. Dat zal idd gelijk aangepakt moeten worden anders wordt het van kwaad tot erger en heb je daarna een vervelend en misschien wel een gevaarlijk paard..

hey meid, bedankt voor je eerlijke reactie en eigenlijk vind ik het wel gaaf dat je je op mijn stelligheid aanspreekt. er zijn ook zat dingen waar ik echt geen bal vanaf weet (ook daar in durf ik eerlijk te zijn) en doordrammen kan ik idd wel, hoor. Knipoog
Dus het is goed dat je me er op wijst.

heb helaas door veel gedoe en ervaring met paarden in het werk en bij ons thuis, ook van anderen, misschien soms een wat straighte manier van werken.
En zo was ik eerst niet hoor, maar soms kies ik heel bot voor veiligheid. Bloos
En een mega paardenmuts ben ik niet maar ben soms wel even heel hard. Knipoog

Nogmaals, don't excuse yourself, vind het eigenlijk wel gaaf van je. Ach gut

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:00

hmm daar ga ik nog is over nadenken ben ik het op dit moment niet mee eens. Wel een keer goed dan niet. maar denk niet scherp

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:00

Citaat:
Er is nergens gezegd dat men een enkel gebroken trens moet pakken Cissy.
daar heb je gelijk in, maar normaal gesproken is een trens enkelgebroken anders zou er wel dubbelgebroken bij staan toch? en stang en trens is ook met enkelgebroken en redelijk dun trensje anders past het allemaal niet in die mond.... Knipoog

dit paard is misschien wel hartstikke vriendelijk maar hangt er een onervaren iemand aan het touwtje/teugel/leadrope en groen x groen geeft altijd blauwe plekken Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:03

suleilitha schreef:
Arnjojo, met alle respect maar Detour heeft een staat van dienst in de paardenwereld waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen!

Mwoah, niet overdrijven hoor. Bloos
Maar wel lief van je!
Cissy, je hebt gelijk idd, join op klan link zijn, maar ander grondwerk ook als het nieuw voor je is.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:08

[quote="detour]hey meid, bedankt voor je eerlijke reactie en eigenlijk vind ik het wel gaaf dat je je op mijn stelligheid aanspreekt. er zijn ook zat dingen waar ik echt geen bal vanaf weet (ook daar in durf ik eerlijk te zijn) en doordrammen kan ik idd wel, hoor. Knipoog
Dus het is goed dat je me er op wijst.

heb helaas door veel gedoe en ervaring met paarden in het werk en bij ons thuis, ook van anderen, misschien soms een wat straighte manier van werken.
En zo was ik eerst niet hoor, maar soms kies ik heel bot voor veiligheid. Bloos
En een mega paardenmuts ben ik niet maar ben soms wel even heel hard. Knipoog

Nogmaals, don't excuse yourself, vind het eigenlijk wel gaaf van je. Ach gut[/quote]

Gelukkig OK dan!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:09

Citaat:
TS heeft een serieus probleem en ik zou beginnen met grondwerk (met hulp van ervaren persoon) om de verhoudingen weer even duidelijk te krijgen en na gedegen voorbereiding dan pas gaan wandelen langs de weg.

even mezelf quoten, uiteraard moet je als beginner niet zelf willen rommelen met dit soort serieuze problemen daar moet je hulp bij hebben anders redt je het niet.... net als met alles waar je nieuw mee bent kun je wel wat hulp gebruiken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:45

suleilitha schreef:
En dan is het ook nog zo, beter één keer scherp inwerken met resultaat dan twintig keer foei stoute poes zeggen zonder resultaat. Paarden onderling zijn ook geen mietjes vergeet dat niet.

Dat vind ik ook; als je direct duidelijk bent en het dier is onder de indruk dan ben je niet zoals ik destijds als ik een half jaar aan het prutsen geweest met die Fjord. Dat was soms best een flikker hoor. Knipoog

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:40

ik ben toch benieuwd wat TS gaat doen

Heb zelf ook een fjordje en weet hoe eigenwijs ze in het begin zijn en hoe ze je uit kunnen en zullen proberen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:43

Nou, laten we wel wezen, als ze nu al piept dat een bit pijn doet en een hengstenketting ook, dan zie ik het somber in. Bij een pony als deze moet men echt even doorpakken en het dier eventjes goed op zijn plaats zetten. Ik zie het somber in, zolang er niet even een ervaren iemand ingrijpt want deze pony heeft het wiel al uitgevonden.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:10

Positief blijven. Ts zal goed gelezen hebben en er vast goed mee aan de slag gaan Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:42

suus_ schreef:
bitje vind ik wel kunnen. als je daar maar niet constant aan hoeft te trekken om haar rustig te houden.

Dit is dan dus het geval..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:48

MIsschien dan toch een stangetje?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:56

Ik heb alles even doorgelezen en bedankt voor alle reacties.

Gisteren heb ik haar toch maar een trensje ingedaan (ook naar aanleiding van mensen van stal, en mijn moeder enz.)
en aan de weg gestaan om gewoon even auto's te kijken. Ik liep richting de weg en ze begon al raar te doen, Ze was wel makkelijker te houden met bit. maar toch moet ik haar de hele tijd tegen gaan houden en zelfs als ik aan het lopen ben met haar (kan dus geen verveling zijn) gaan ze met haar hoofd zwaaien en wilt ze weer hard... ik heb het volgehouden en uiteindelijk gaf ze wel even toe en was ze wel braaf..!
Toen begon ze zich (waarschijnlijk) te vervelen en begon ze weer.. Toen ze weer wat rustiger was ben ik terug gegaan en heb haar beloond wanneer ze braaf was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:01

Ga zo door, elke dag even wandelen MET bitje in. Natuurlijk deed ze nog raar want ze zit je wel degelijk nog steeds uit te testen. Meiske, dit dier heeft geen respect voor je. In dit geval, de aanhouder wint en zorg dat het paard dat niet is, maar jij. Zodra ze met haar hoofd gaat zwaaien om los te komen, eeeeven inkomen met het bit en dan weer loslaten en dan bedoel ik niet een ruk geven maar een beetje druk op de teugel of touw wat je er aan hebt zitten. Jij bent de baas, denk daar goed om. En niet zij.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:05

Maar word ze zo niet erg hard in de mond ?