Schitzofrenie bij een paard ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Schitzofrenie bij een paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:28

Een paard is niet helemaal emotieloos maar je moet een paard niet dezelfde emoties toekennen zoals de emoties van de mens.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:31

hopla schreef:
Een paard is niet helemaal emotieloos maar je moet een paard niet dezelfde emoties toekennen zoals de emoties van de mens.

Hoe benoem jij die emoties dan??

Dat een paard niet huilen kan, net als mensen, is een ander verhaal en ik heb het vermoeden dat je dit soort dingen bedoeld..

Maar dat een dier wel degelijk verdriet kan hebben met alle gevoelens en emoties die daarbij horen, is wel degelijk waar, hoor...

Niets anders dan bij mensen... er zit alleen een verschil in de manier van het uitten van emoties bij mens en dier...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:41

nouja, er zijn natuurlijk wel verschillen

een paard heeft geen spijt bijvoorbeeld, zoiets van "had ik dat nou maar niet gedaan" zal een paard niet denken/voelen

zijn emoties zijn heel direkt
hij is blij, boos, verdrietig, eenzaam enz

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:30

Nou hopla je gaat al terugkrabbelen dat een paard niet helemaal emotieloos is..
Als jij je paard een paar rotklappen verkoopt op z'n hoofd, heeft dat dier pijn en zal uiteindelijk bij langdurig slaan ook angst krijgen.. Dat zijn toch ook emoties ?
Runningkawa : de paarden die echt gevaar vormen voor zichzelf of zijn omgeving kun je beter ook een rit naar de eeuwige weides geven. Zo'n dier laten leven maak je hem denk ik ook niet gelukkig mee. Maar gelukkig zijn er veel paarden die niet staatsgevaarlijk zijn en zijn er mensen die er mee om kunnen/ willen gaan.

Ja, blijft een boeiend onderwerp dit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:32

Ik heb een paard gehad die met vlagen autistisch was, op die momenten kon je doen wat je wilde maar je kreeg geen contact. Dus ja ik geloof zeer zeker wel dat een paard ook schizofreen kan zijn.

Heb ook een merrie voor iemand gereden, die vanuit het niks helemaal in paniek kon raken, en op zo'n moment kon je niks meer, je kon er niet af stappen, en als je bewoog schoot ze weg, om vervolgens weer bibberend stil te gaan staan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:36

ik wilde net al de link hier neerzetten van een vrij groot topic wat we hebben gehad over autisme bij paarden.
en jij benoemd het ook al crossmonster.

[MD] autisme bij paarden

ik heb zelf een autistische merrie gehad.

en dat paarden emoties hebben daar ben ik van overtuigd.
ponylief staat bij hele lieve merries in het land en altijd als ik hem weer terug zet dan komen ze er gillend aan..
dus dan vind ik dat ze echt blij zijn om hem te zien en dat is een emotie toch?

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:44

hopla schreef:
Een paard is zeker geen gebruiksvoorwerp en kan ook pijn voelen en stresserig zijn.
Maar emoties, nee.
Heb je ooit een paard emotioneel zien worden dan? Clown
Je moet een paard geen menseneigenschappen toekennen.
Dat is allemaal gezwets nml.
Eerlijk zijn naar je paard maar hem wel als paard zien en behandelen.

Dit is nu net zo iets als dat ik mijn honden een jasje aandoe en er een lekker luchtje op spuit.
Net of een hond daar blij mee is.

hier ben ik het volkomen mee eens....
paarden reageren uit hun instinct... en drang om te overleven... emotie kennen ze niet.... Afwijkend gedrag kan natuurlijk altijd voorkomen, helemaal als een paard bijvoorbeeld een zuurstof tekort in de hersenen heeft gehad wat ik een paar reacties terug las.

laten we nou niet onze kwalen op onze dieren gooien, dat is allemaal onzin.
het feit dat we er op rijden is al afwijkend genoeg. Knipoog Haha!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:50

Schizofrenie is wel in de hersenen aan te tonen dat ik weet. Er mist een stof in de hersenen die Psychose veroorzaakt. Dopamine dacht ik.
Maar of het ook bij paarden voor komt?? Schizoide vind ik ook logischer klinken, omdat Schizofrenie niet alleen met psychoses te maken heeft maar ook met sociale vaardigheden.

Pschyatische aandoeningen hebben veelal met de persoonlijkheid te maken. Denk aan persoonlijkheidsstoornissen.
Autisme kan heel goed bij dieren voorkomen, dat heeft veelal er mee temaken dat men niet meer met geleerde stoffen om kan gaan.
Het makkelijkste uit te leggen is dat alles wat je leert in een ladekast komt en wanneer je bijv een rij bij de kassa ziet trek je automatische het laatje open waarin staat dat je achteraan de rij moet aansluiten.
Bij mensen met autisme is het zo dat ze niet meer weten waar de welke info hebben gelaten.
Ik denk dat dit ook bij dieren voor kan komen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:51

Het hangt er denk ik maar net vanaf over wat voor soort emotie je het hebt. Ik snap dat iemand zegt: 'paarden hebben geen emotie, want heb je ooit een paard emotioneel zien worden dan?'
Natuurlijk heb ik nog nooit een paard emotioneel zien worden in de zin van dat ie bijv. beledigd was dat ik zn nieuwe kapsel had afgekraakt of zo, en dat ie daardoor gekwetst was.
Maar paarden kennen natuurlijk wel emoties als blijdschap, verdriet, jaloezie enz. Misschien niet zo gecompliceerd en uitgebreid als bij mensen, maar emoties zijn wel degelijk aanwezig. Paarden reageren idd vanuit hun instinct, maar hun emoties helpen ze om te overleven. Emoties zijn dus zeer nuttig voor beesten/paarden.
Plus: in ieder orgaan kunnen afwijkingen voorkomen toch? Dus ook in de hersenen.. Ik wil best wel geloven dat paardenhersenen gecompliceerd genoeg zijn voor een gecompliceerde ziekte als schizofrenie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:25

ik heb volgens mij ook wel eens te maken gehad met autisten Lachen

paard heeft slechts 2 emoties, vrolijk en niet vrolijk....... dit in verschillende gradaties waarbij heel vrolijk staat voor het rennende bokkende gillende paard in het land, en extreem niet vrolijk staat voor het paard met de oren in de nek die allerlij capriolen uithaald om maar verlost te zijn van hetgeen het dier plaagt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:30

Mijn huidige merrie heeft toch wel veel daartussen zitten, Kim Haha!

Die van mij kan echt boos op me zijn als ik iets fout doe in haar ogen .
Echt grappig , met rijden ook . Zijn we net twee van die kakeldames. Van mij moet ze iets doen, maar mevrouw weet het beter en wil haar manier doen. Dan moet ik vriendelijk vertellen dat ik mijn manier wil. En dan kan ze echt boos worden. Dreigt ze een keer met een klein bokje Huilen van het lachen

Ze kan ook echt enorm mega super blij zijn.

Ik lach mezelf dan kapot. Gisteren nog, ze wilde de wei in, en stond voor de poort. Ik was op de wei bezig en de smid was net aangekomen bij de stal.
Staat dat kreng te bokken op de plaats, hoog ! Bokken en bokken, en maar mijn kant op kijken.

Ze wilde zo graag de wei op.
Ikke uiteindelijk de poort open, pffff kon haar niet snel genoeg gaan.Op de wei rennen bokken springen, en even later doodrustig kop aan de grond Clown

Ehm ja .. bijna manisch dus Huilen van het lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:33

Dabedoel ik Haha! Haha! heel vrolijk en heel erg NIET vrolijk (lees boos Haha! )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:37

Mm maar daartussen kan ze ook gewoon vrolijk zijn Haha!

Of dreigen , dat is nog niet echt boos Tong uitsteken
Pas als ik dan doordram word ze echt boos en lig ik ernaast Huilen van het lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:39

precies, de verschillende gradaties Haha! Haha! Haha!

tussen de cijfers 0 tot 10 waarbij 0 heeeul boos is en 10 heuuul vrolijk Haha! en 5 gemiddeld Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:40

Euhm mensen misschien een idee om je eens te verdiepen in wat schizofrenie is? En dan bij mensen.
Bij paarden kan dit namelijk NIET voorkomen.

Schizofrenie heeft namelijk helemaal NIETS met stemmingswisselingen te maken. Iemand die schizofreen is heeft geen stemmingswisselingen.

Heel kort omschreven wat schizofrenie is: iedereen is gek behalve ik.

Nou en dat soort dingen kun je niet aan paarden merken.

Stemmingwisselingen komen eerder over een met borderline.

Iemand die heel dicht bij mij stond was schizofreen, daar heb ik genoeg mee meegemaakt. Maar geen stemmingswisselingen. Ook heb ik een kortstondige vriendschap gehad met een vrouw die borderline had. En die veranderde om de 5 minuten van stemming en daar werd je niet goed van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:41

en wat is angst dan?
valt toch niet echt onder niet vrolijk

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:41

Het gaat erom dat er paarden zijn die ene moment een engeltje zijn, en andere moment een totaal ander paard lijken.

Dat hoeft niks met stemmingswisselingen te maken te hebben Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:42

crossmonster schreef:
Het gaat erom dat er paarden zijn die ene moment een engeltje zijn, en andere moment een totaal ander paard lijken.

Dat hoeft niks met stemmingswisselingen te maken te hebben Knipoog

Zekers de weten wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:43

ik heb een schizofrene client.......... heeft constant 58 stemmen in haar hoofd en heeft 7 verschillend persoonlijkheden........ gaat regelmatig in dissociatie, en dan is ze weer even een tijd 12 of even een tijd 28...... alleen als ze de man wordt dan moeten we maken dat we wegkomen

ik weet er wel iets van af.........

angst is geen emotie, angst is een reflex Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:45

spatter schreef:
en wat is angst dan?
valt toch niet echt onder niet vrolijk

angst is ook een emotie.

Die voormalig vriendin van mij kon het ene moment super blij zijn, en het andere moment zat ze trillend in een hoekje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:45

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:52

KiWiKo schreef:
ik heb een schizofrene client.......... heeft constant 58 stemmen in haar hoofd en heeft 7 verschillend persoonlijkheden........ gaat regelmatig in dissociatie, en dan is ze weer even een tijd 12 of even een tijd 28...... alleen als ze de man wordt dan moeten we maken dat we wegkomen

Dat is dis: Dissociatieve identiteitsstoornis

Vaak wordt gedacht dat meervoudige persoonlijkheden een uiting van schizofrenie zijn, maar dit is onjuist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... tsstoornis
http://www.psyonline.nl/stoornis/schizo.htm
http://www.jerremaas.nl/index.php?s=persoonlijkheden

Schizofrenen denken wel vaak te horen dat er over hun gepraat word. bv. door de buren die het hebben over hun mooie rozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:55

kijk, dat heb ik dan ook altijd verward.
Ik heb een collega gehad die van het ene moment stond te fluiten, een min. later stond te tieren om weer even later moppen stond te vertellen...
Heel fijn werken was het niet met haar...want momenten dat ze iemand aan wilde vallen waren er ook Lachen
Zij is toen door het UWV moeten stoppen met werken...wat er verder met haar is gebeurd is weten we het fijne niet meer van, maar heb ook wel eens opgevangen dat ze schizofreen zou zijn,maar dat is dus niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:56

Kawa, klinkt meer als manischdepressief wat jij beschrijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

smokey17 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is dis: Dissociatieve identiteitsstoornis

Vaak wordt gedacht dat meervoudige persoonlijkheden een uiting van schizofrenie zijn, maar dit is onjuist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... tsstoornis
http://www.psyonline.nl/stoornis/schizo.htm
http://www.jerremaas.nl/index.php?s=persoonlijkheden

Schizofrenen denken wel vaak te horen dat er over hun gepraat word. bv. door de buren die het hebben over hun mooie rozen.

haar psyg noemt het gewoon schitzofrenie Haha! Haha! en aangezien ik altijd met die man het stappenplan, pva en zorgplan moet schrijven ga ik gewoon van zijn benaming uit Lachen