Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:44

tamaramt schreef:
of paard tussen 2 touwen zetten of gewoon aan een touw en als ze gaat hangen 1 keer flinke tik met zweepje

Ik vind dit een levensgevaarlijke methode
Het hangen kan veroorzaakt zijn door pure paniek, door er met een zweep op te gaan slaan vergroot je deze paniek alleen maar.

Misschien heeft het bij jou gewerkt, maar er zijn denk ik genoeg paarden die zich helemaal niet meer laten vastbinden na zo'n geintje...

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:33

Mijn paard heeft dit ook gehad, waar en hoe ik haar ook vastzette; ze ging altijd hangen.
Ik heb haar toen geleerd stil te blijven staan terwijl ik haar poetste, met veel geduld is dit echt goed te doen hoor. Zodra het paard een beetje wegloopt zet je hem weer terug neer op de plaats. Een pasje opzij en naar voren is niet zo erg, als ie maar geen meters weg gaat lopen.
Na een aantal weken kon ik bij wijze van zo even naar boven lopen om mijn zadel te halen (al heb ik dit uit veiligheid natuurlijk nooit gedaan).

Het is echt het proberen waard hoor, aangezien hij nu pas 3 is moet hij geen angst krijgen voor het vastzetten. Succes!!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:39

Ik heb een merrie gehad die ging hangen als ze ergens van schrok.
Heb van alles geprobeerd, van aan een dubbel touw vastzetten tot naast het halster ook nog een band om de nek.
Gekke was als ik dergelijke dingen erom/eraan had hing ze niet, zodra ze weer eens "gewoon" vast stond ging ze hangen.

Als ik thuis of ergens anders was zette ik haar nooit vast tijdens het opzadelen, ik sloeg het touw gewoon een paar slagen om een buis ofzo.
Na de les zaten we altijd even na en dan zette ik haar wel vast maar een eind van de andere paarden af, want als er een ander paard kwaad keek ging ze ook hangen of ik zette haar op de trailer.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:09

Adil18 schreef:
tamaramt schreef:
of paard tussen 2 touwen zetten of gewoon aan een touw en als ze gaat hangen 1 keer flinke tik met zweepje

Ik vind dit een levensgevaarlijke methode
Het hangen kan veroorzaakt zijn door pure paniek, door er met een zweep op te gaan slaan vergroot je deze paniek alleen maar.

Misschien heeft het bij jou gewerkt, maar er zijn denk ik genoeg paarden die zich helemaal niet meer laten vastbinden na zo'n geintje...

ligt eraan waarom het paard idd gaat hangen; mijne had het zichzelf aangeleerd als grappig trucje dus dan hanteer ik bovenstaande aanpak
is het paard echt heel bang en paniekkerig om vast te staan dan hanteer ik de andere methode

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:41

Ossie96 schreef:
Mijn paard heeft dit ook gehad, waar en hoe ik haar ook vastzette; ze ging altijd hangen.
Ik heb haar toen geleerd stil te blijven staan terwijl ik haar poetste, met veel geduld is dit echt goed te doen hoor. Zodra het paard een beetje wegloopt zet je hem weer terug neer op de plaats. Een pasje opzij en naar voren is niet zo erg, als ie maar geen meters weg gaat lopen.
Na een aantal weken kon ik bij wijze van zo even naar boven lopen om mijn zadel te halen (al heb ik dit uit veiligheid natuurlijk nooit gedaan).

Het is echt het proberen waard hoor, aangezien hij nu pas 3 is moet hij geen angst krijgen voor het vastzetten. Succes!!

juist omdat hij idd 3 is, is extra voorzichtigheid wel geboden ja.
het geluk is dat ik ook erg veel geduld heb. Haha!

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:47

Zon touw halster is levensgevaarlijk voor het paard. Daar kan hij zn eigen hoofd mee ernstig bezeren tot een gebroken nek aan toe. Ik zet mijn paard aan 2 touwen die ik vast maak aan aan elke kant de helft van de dikte van stro touwtje die aan het halster zitten. Dan heb ik nog een halster touw eraan die ik over de hals leg. Mijn paard hangt zich ook vaak op. De is onbekend. Ik werd arm van de halsters en opteopaatkosten. De strotouwtjes gaan kapot als hij gaat hangen dus is gelijk de druk eraf en stoppen ze met hangen. Het andere touw zorgt ervoor dat hij niet weg kan lopen en ik m gelijk kan pakken.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:36

Hangen doen paarden m.i. niet om los te komen. Meestal schrikken ze van de druk die plotseling achter hun oren ontstaat als ze het einde van het halstertouw ontmoeten. Dit kan gebeuren door domweg een pasje achteruit of opzij of door een eerdere schrikreactie. Als het paard goed geleerd heeft in een eerdere situatie dat hij niet loskomt èn het is een paard dat niet gauw in paniek raakt, zal het niet blijven hangen. Als je paard eerder losgekomen is en zo het vervelende gevoel achter zijn oren weg kan laten gaan, dan zal hij dit in een volgende situatie nog harder proberen en de paniek wordt steeds groter. Een paard dat echt in paniek is hou je niet en dat gaat er echt wel vandoor als het los is.

De oplossing is dat de druk achter de oren van het paard niet zo hoog oploopt dat het paard in paniek raakt. Daarvoor heb je verschillende methodes bv de aussie-tie-ring (een soort ring waar het (lange) touw bij druk doorheen slipt), of een lang touw alleen om een ring slaan, maar niet echt vastbinden, etc. De ervaring leert namelijk dat verreweg de meeste paarden direct weer stilstaan als ze geen druk achter de oren ervaren.

Daarnaast is het verstandig om een paard te leren nageven op druk aan het halster, zodat hij ook leert wat de goede oplossing is als hij druk achter de oren ervaart.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:04

Nikka schreef:
Mijn hoefsmid had de tip om een strotouwtje (niet zo'n kunsstof ding) te gebruiken. Dat knapt snel zonder dat er schade ontstaat. Ik heb het nog nooit getest, want die van mij hangen niet.

Deze methode gebruikten ze op een springstal waar ik gewerkt heb ook! daar hadden ze toen nog een hele ouderwetse stapmolen waar de paarden aan vast stonden. we deden dan 2 strotouwtjes in een 'cirkeltje' knopen, aan elkaar, om de hals heen, en dan het uiteinde door de ring van het halter heen en hem daar aan vast zetten. mochten ze dan schrikken en trokken ze het touwtje kapot, hadden ze iig nog een halter om.

Nu help ik ergens met een paardje wat ook niet vast kan staan... we hebben daarbij deze methode geprobeerd, zonder suc6. we hebben een lang touw geprobeerd en dan dus niet vast maken, werkte al helemaal niet.
nu hebben we haar maar geleerd om stil te staan met het opzadelen, net zo makkelijk! het enige nadeel is, wanneer we op wedstrijd gaan, moet je dus altijd met z'n tweeen zijn. want er moet altijd iemand zijn die je paard kan vasthouden met het opzadelen en zo.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:14

Ik had laatst ook weer een paard voor heropvoeding die alles kapot trok incl. touwhalsters. Ik heb een oude tip van een hoefsmid opgevolgd door een halster te maken van een strotouwtje en over was het.
Het "snijdt" (branderig gevoel) achter de oren ipv dat je met allerlei banden de nekwervels kapot maakt.
Uiteraard gaan ze het proberen om dit ook kapot te krijgen en ik ben erachter gaan staan en heb hem 'in de benen' gehouden met een bezem. Je hoeft uiteraard niet te slaan :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:21

ik lees even mee, mijn paard gaat altijd, maar dan ook echt altijd hangen zodra ik hem aan een touw vast zet. Op de poetsplaats maakt het niet uit, want dan zit er een muur achter hem. Maar zodra er achter hem ruimte is hangt hij binnen een minuut.
Er is absoluut geen sprake van angst, als ik hem op een vertrouwde plek vastzet doet hij het net zo goed.
Het is heel lastig omdat je op veel plekken niet beschikt over een poetsplaats en ik hem dan altijd vast moet houden (dan is hij wel braaf :') )

Die strotouwtjes techniek klinkt mij een beetje eng... kan die door het snijden geen schade aanrichten?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:30

Wij doen ze de touwen om. 1 om hals met slag door ring halster en 1 gewoon aan halster. Die om hals tikkie strakker vast maken dan de ander. Als hij druk voelt achter oren stopt hij vaak wel. Mocht dit niet zo zijn neemt touw aan halster gedeelte druk over.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:35

Kijk eens voor de safe clip.
Zou jou hier zeker bij kunnen helpen.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:33

die stotouwtjes geven juist geen schade omdat het maar een kleine oppervlakte is. Een breed halster trekt teveel aan de wervels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:38

Schaf een Aussie Tie Clip of een Safe Clip aan. Die leren je paard gaandeweg om vast te staan, omdat het paard weg kan komen als hij schrikt. Weerstanden zijn in te stellen. Elastische touwen zijn levensgevaarlijk, vastzetten tussen twee touwen een ritueel wat het uiteindelijke probleem omzeilt maar niet oplost.

Ik heb al eerder filmpjes en informatie over de Aussie Tie Clip geplaatst, niet alles doet het meer maar ik ga even kijken.
In mijn ogen echt DE oplossing voor het probleem dat paarden gaan hangen....

Cassidy schreef:
Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.

Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

En de Aussie Tie ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:05

Juist. Ik ben het met Cassidy eens. Het valt mij op dat de meesten hier tips geven om het paard snel te bevrijden of het paard de kans geven los te komen. Het is de bedoeling dat het paard op zijn plek blijft. Dat doe je door een helper er met de bezem achter te zetten en zelf bv te gaan poetsen aan het paard . Of je koopt een goede clip zoals Cassidy laat zien. Een stalgenoot van mij heeft goede ervaringen met de Maglock clip.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:12

Leer je paard aan wat hij moet doen als hij druk achter zijn oren voelt.

Dat moet zo goed zijn dat je met een pink je paard zijn hoofd naar beneden krijgt en hem voorwaarts in draf kan krijgen, alleen op druk van je pink dus.

Daarna kan je een touw om een balk heen slaan en oefenen met dingen die hij spannend vind. Zo heb je nog steeds zelf controle. Bedoeling is dat het paard bij schrik/angst ook begrijpt dat een stap naar voren de druk weghaalt.

Pas als dat onvoorwaardelijk duidelijk is, kan je je paard gewoon vastbinden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:17

Mijn volbloed merrie kon ook niet vasstaan, ik deed het touw altijd los ergens omheen.
Naar les en wedstrijden ging ik altijd alleen en deed ik het ook zo, ze was het zo gewend dat ze keurig bleef staan, zelf proppen in de achterijzers kon terwijl ze los stond.
Was ze al eens erg druk dan liet ik haar op de trailer staan en deed ik het in de trailer met de buis er nog achter.
Heb van alles wel geprobeerd, halsband hielp goed en een dubbel touw ook, maar zodra ik dat niet mee had en haar zo vast zette was het mis, 1 keer kwam ze op haar achterwerk, gelukkig mankeerde ze niets, maar dat was de laatste keer dat ik haar vast heb gezet.