Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Re: Hoe pakken jullie je paard /pony aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:01

Ik zou als ik m'n hoofdstel ga afdoen, m'n paard in de stal zetten, de staldeur toedoen, & dan het hoofdstel afdoen, en dan het halster aandoen.. Zo kan er gewoon niets gebeuren.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 11:02

Ik weet het nu onderhand wel en ik heb al een oplossing
dus stop met reacties Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:07

Yubi schreef:
Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .

Hoe zou jij je pony /paard aanpakken .

Dit is mij dus gebeurd, had net een nieuw hoofdstel van Kieffer €120,- euro gekocht , 3 dagen erna gebeurde dit .

helemaal niet, peerd kan er niks aan doen dat ik zo stom ben om zo te handelen............

ik zou boos zijn op mezelf maar absoluut niet op mijn paard

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:25

Als je wist dat je pony/paard je de hele tijd in de maling neemt, waarom deed je het dan op deze manier..?!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:50

vraag me dan of hoe ze beoordeeld dat hij haar in de maling neemt...? En als hij wil gaan met halster om of nog niet dan gaat hij toch wel denk ik zo Clown

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:35

Ik pak mijn paard dan echt niet aan, Ik loop op hem af geef hem wat kalmerende woordjes en een aai en loop terug naar hem waar hij stond en ga verder met waar ik mee bezig was.

Het heeft geen nut je paard te straffen voor iets wat hij zelf blijkbaar niet in de hand heeft of een schrik reaktie, tege de tijd dat jij bij je paard ben en hij stil staat is hij allang vergeten wat er is gebeurd, en dan pak jij hem ff aan en dan weet je paard al nit eens waar het over gaat Knipoog
dus nee, aanpakken is geen optie
Paard rent nooit voor niets weg.

Mijn oude paard daar wist ik van dat het altijd zodanig ging hangen tot het touw brak en dan wegrende, Daar moet je rekening mee houden als je dat weet, Hou jijzelf daar geen rekening mee en rent het dier weg, heb je niets om het dier voor te straffen.

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:40

ik zadel af en laat men paardje gewoon los v ermids dat toch gewoon op de wei is kan dat dus geen kwaad en als ik hem dan zijn eten geef komt hij gewoon vanzelf Lachen

Laura9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:17

Yubi schreef:
Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .

Dit is mij dus gebeurd, had net een nieuw hoofdstel van Kieffer €120,- euro gekocht , 3 dagen erna gebeurde dit .

Mij is precies het zelfde gebeurt toen ik het hoofdstel in deed. Mij paard schrok ergens van en is de wei in gerent. Daarbij kwam het hoofdstel tussen zijn benen en heeft hij het hoofdstel in 4 stukken gescheurt. Gelukkig heeft hij zich zelf niet verwond. Tegenwoordig doe ik niet eerst de teugels over zijn nek maar doe ik dat pas als laats. Als hij nu nog een keer schrikt dan zal hij geen hoofdstel meer tussen zijn benen hebben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:16

Laura9 schreef:
Yubi schreef:

Mij is precies het zelfde gebeurt toen ik het hoofdstel in deed. Mij paard schrok ergens van en is de wei in gerent. Daarbij kwam het hoofdstel tussen zijn benen en heeft hij het hoofdstel in 4 stukken gescheurt. Gelukkig heeft hij zich zelf niet verwond. Tegenwoordig doe ik niet eerst de teugels over zijn nek maar doe ik dat pas als laats. Als hij nu nog een keer schrikt dan zal hij geen hoofdstel meer tussen zijn benen hebben.

Maar als ie het hoodstel al in heeft dus wel de teugels. (als ie schrikt voor je die over zijn hals hebt gedaan dus. Kan ie daar toch ook op trappen? Keus uit 2 kwaden dus. Waarom paard niet vastzetten (in box of halster om zijn nek aan halstertouw vast) tot je klaar bent met zadelen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:19

Yubi schreef:

Tja, eigen schuld, dikke bult. Het is je eigen inschattingsfout en als je paard dan bv. schrikt en los staat, tja.... Kan ik het hem niet kwalijk nemen. Ik vind het zelfs behoorlijk fout van jou als je je pony hiervoor gaat straffen. Boos!

Ik kan mijn halster en hoofdstel overigens gewoon omwisselen zonder mijn paard vast te zetten/te houden. Hij heeft geleerd gewoon bij mij te blijven en zelfs als hij zou schrikken, zoekt hij eerst steun bij mij. Grondwerk gedaan en een enorme vertrouwensband opgebouwd. Knipoog
Dan heb je dit soort problemen niet (die je aan jezelf te danken hebt). Koe

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:24

Nadya schreef:
Yubi schreef:

Tja, eigen schuld, dikke bult. Het is je eigen inschattingsfout en als je paard dan bv. schrikt en los staat, tja.... Kan ik het hem niet kwalijk nemen. Ik vind het zelfs behoorlijk fout van jou als je je pony hiervoor gaat straffen. Boos!

Ik kan mijn halster en hoofdstel overigens gewoon omwisselen zonder mijn paard vast te zetten/te houden. Hij heeft geleerd gewoon bij mij te blijven en zelfs als hij zou schrikken, zoekt hij eerst steun bij mij. Grondwerk gedaan en een enorme vertrouwensband opgebouwd. Knipoog
Dan heb je dit soort problemen niet (die je aan jezelf te danken hebt). Koe

Hmmmm, Zou best een betere band met onze verzoprgshet willen hebben. Maar zet me aan het denken: is grondwerk makkelijk te doen met een shet die overal onderdoor kan? Ik bedoel: je moet hem toch LOS hebben daarvoor nietwaar? En de rijbak moet bij ons vrij blijven voor rijden (enige optie waar hij niet uit kan) De paddock en longeerbak kan meneer zo uit lopen (wil ie nog wel eens proberen aan de longe... Koe )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:30

Zilfstar schreef:
Hmmmm, Zou best een betere band met onze verzoprgshet willen hebben. Maar zet me aan het denken: is grondwerk makkelijk te doen met een shet die overal onderdoor kan? Ik bedoel: je moet hem toch LOS hebben daarvoor nietwaar? En de rijbak moet bij ons vrij blijven voor rijden (enige optie waar hij niet uit kan) De paddock en longeerbak kan meneer zo uit lopen (wil ie nog wel eens proberen aan de longe... Koe )

Ik grondwerk in combinatievorm: in een round pen dus los op lichaamstaal en werk ook met grondoefeningen aan het halster en aan de lange lijn. Sowieso wel handig als hij niet weg kan lopen, hahaha.... Knipoog
Als je een bepaalde basis hebt, maakt het niet meer zoveel uit waar je werkt samen, dan kan dat ook op het erf of in de wei, zeg maar.

Mijn paard loopt tegenwoordig de hele tijd achter me aan. Heel handig. Ook wel eens onhandig, omdat ik hem nooit vast zet. Wil ik wat pakken, dan loopt hij vrij snel gezellig mee. Wat lastig als ik een trap op moet. Clown

Maar met schrikmomenten (hij is nog jong) wel handig, want dan duikt hij het liefst achter me of springt twee passen opzij om vervolgens weer snel in mijn buurt te komen. Echt een aanrader, hoor! Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:05

Nadya schreef:
Zilfstar schreef:

Ik grondwerk in combinatievorm: in een round pen dus los op lichaamstaal en werk ook met grondoefeningen aan het halster en aan de lange lijn. Sowieso wel handig als hij niet weg kan lopen, hahaha.... Knipoog
Als je een bepaalde basis hebt, maakt het niet meer zoveel uit waar je werkt samen, dan kan dat ook op het erf of in de wei, zeg maar.

Mijn paard loopt tegenwoordig de hele tijd achter me aan. Heel handig. Ook wel eens onhandig, omdat ik hem nooit vast zet. Wil ik wat pakken, dan loopt hij vrij snel gezellig mee. Wat lastig als ik een trap op moet. Clown

Maar met schrikmomenten (hij is nog jong) wel handig, want dan duikt hij het liefst achter me of springt twee passen opzij om vervolgens weer snel in mijn buurt te komen. Echt een aanrader, hoor! Lachen

Ik ga dan toch eens kijken wat ik kan doen met hem. Hij loopt zowiezo achter mij aan. Dat is lastig als ik even het zadel weg wil leggen en meneer dus achter mij aan loopt in de bak ipv zijn aandacht op mijn zoon te richten die dat dan heel graag wil. Maar als ik aan het longeren ben en zoon komt langs staat ie stil en heeft ie wel zijn aandacht bij hem. Hmmm, shetje he!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:15

Zilfstar schreef:
Ik ga dan toch eens kijken wat ik kan doen met hem. Hij loopt zowiezo achter mij aan. Dat is lastig als ik even het zadel weg wil leggen en meneer dus achter mij aan loopt in de bak ipv zijn aandacht op mijn zoon te richten die dat dan heel graag wil. Maar als ik aan het longeren ben en zoon komt langs staat ie stil en heeft ie wel zijn aandacht bij hem. Hmmm, shetje he!

Hahaha, maar op zich zou ik me niet druk maken over zijn aandacht naar jou en dat 'ie dus achter je aan loopt. Beter dat, dan dat 'ie weg loopt. En verder is 'ie blijkbaar gewoon heel nieuwsgierig, nou, is op zich ook niets mis mee. Ik zie liever zo'n pony, dan zo'n afgestompt dier dat zich compleet afgesloten heeft voor alles, hoor..... Knipoog
Die zie je helaas ook heel veel. Verdrietig

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:41

Nadya schreef:
Zilfstar schreef:

Hahaha, maar op zich zou ik me niet druk maken over zijn aandacht naar jou en dat 'ie dus achter je aan loopt. Beter dat, dan dat 'ie weg loopt. En verder is 'ie blijkbaar gewoon heel nieuwsgierig, nou, is op zich ook niets mis mee. Ik zie liever zo'n pony, dan zo'n afgestompt dier dat zich compleet afgesloten heeft voor alles, hoor..... Knipoog
Die zie je helaas ook heel veel. Verdrietig

Als je dan nagaat dat ie 6 jaar is en zijn hele leven op een kinderboerderij heeft gelopen. En de maanden voor wij hem haalden alleen met een geit in de achtertuin van een mevrouw stond (groot dat wel, met een soort hoog hondehok als stal)! (Hij kreeg puur meusli te eten en wat dik!!!) En hij is dus echt superlief! Als mijn dochter van 3 erop zit wil ie niet lopen, zo voorzichtig is ie met haar. Als mijn zoon erop zit is het een voorbeeldige pony. Wordt nu wat dwarser omdat ie merkt dat mijn zoon toch stevig zit ondanks zijn (lichte) lichamelijke beperking. En als iemand van 15 met rijervaring erop springt.... ziet die alle hoeken van de bak Vork En de grond van heel dichtbij Koe Ik maak me er ook niet druk over hoor. Maar vind het zo grappig dat als ZOON aandacht wil hij zich op mij richt en als IK aandacht vraag hij naar mijn zoon neigt... Daarbij is ie slim (en uitbrekerig, dus vandaar dat ik hem dus echt niet los laat staan!) dus het lijkt me juist leuk met hem grondwerk te gaan doen. Aan de longe dat dus wel (tenzij rijbak een keer vrij is zondagochtend vroeg) Ik wil hier verder niet off topic gaan over grondwerk. Zal genoeg over te vinden zijn hier op Bokt of via Google Tong uitsteken

(Edit: ohja, ik ga er zelf dus echt niet op Niet vanwege zijn gedrag, maar vanwege het feit dat ie 85 cm is en ik tsja hmmmm. Ben 1,60 m maar weeg echt te veel vor dit kleine ding. Wel jammer hoor! Anders had ik er echt wel eens op gaan zitten. Wel leuk beetje crossen. Cool En zou ik mijn zoon kunnen laten zien dat het niet erg is eraf te vallen Knipoog En nog eens..... en nog eens.... en .... Ziek

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:56

Nou, ik heb het ook wel eens gehad dat me paard wegliep terwijl ik nog het halster om moest doen Tong uitsteken ,
(wel liep hij wel liep ze weg, ze rende niet). Maar moet je niet eerst goed nadenken wat je zelf heb gedaan?
Ik dacht eerst ook even dat het haar schuld was, totdat ik besefte, dat ik het hoofdstel er helemaal af had gehaald,
inplaats van dat ik de teugel liet handen Vork (domdomdom, ik weet het). Maar ik heb haar dan ook niet gestraft Cool .
Het was wel een manegepaard, dus ik had verwacht dat ze wel bleef staan (ze liep trouwens naar de verkeerde box, haha Bloos )
Maar oké, deze stresskip heb ik terug gekregen.. Nou, dit is allemaal neit meer belangerijk, er zijn maar 2 dingen die je moet doen:

1) Goed opvoeden
2) heel goed nadenken of jij het niet was die t fout heeft gedaan (zoals bij mij).. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:05

Yubi schreef:

Dus we kunnen ervanuit gaan dat jij je paard op z'n lazer hebt gegeven? Aangezien je nog steeds niet hebt verteld hoe jij hebt gereageerd en ons nu vraagt te stoppen met posten in dit topic. Gelukkig weet je nu wel beter en sla je vanaf nu (hopelijk) eerder jezelf voor je kop en niet je paard.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:08

Laat maar, ze reageerd tog niet meer...

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:11

Miss_Montana schreef:
Yubi schreef:

Dus we kunnen ervanuit gaan dat jij je paard op z'n lazer hebt gegeven? Aangezien je nog steeds niet hebt verteld hoe jij hebt gereageerd en ons nu vraagt te stoppen met posten in dit topic. Gelukkig weet je nu wel beter en sla je vanaf nu (hopelijk) eerder jezelf voor je kop en niet je paard.

Heb ik me paard voor de kop geslagen ? Nee !
Ik sla me paarden niet , als ze vervelend zijn geef ik ze een tik .
En nee geen harde maar wel dat ze weten dat ze fout zijn .
Dus opgelost ik reageer nu niet meer en me pony heeft hier niet onder geleden Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:53

blijkbaar doe ik het nog compleet anders dan jullie Bloos
als ik gedaan had met rijden met mijn laatste verzorgpaard, stapte ik eerst een 10 tal minutjes uit terwijl ik nog op het zadel zat. dan stapte ik af, maakte de singel iets losser en deed haar halster om haar hals. dan deed ik haar hoofdstel uit en halster aan. in het begin deden we dit in stilstaand, maar op den duur vertrouwden we elkaar blindelings en kon dit gerust al stappend.
dan stapte ik nog een kwartier minstens verder uit, om de zoveel minuten singel telkens wat losser. ondertussen wat knuffelen en belonen.
na een kwartiertje deed ik haar zadel af en legde eventueel een deken op als ze nog teveel bezweet was. dan nog even stappen en als ze dan nog niet droog was en het was warm genoeg, spoot ik haar even af met water.
pas als ze volledig opgedroogd en relax was, ging ze haar stal in.

als ze ging lopen, dan had ik niet echt een andere keuze dan rustig blijven. was er iets kapot, tja das jammer voor mij maar eerst en vooral moest ik zeker zijn dat zij zich niet had gekwetst, dat ze weer kalm werd en dat de vertrouwensband tussen ons niet kapot was. als ze zo geschrokken was dat ze ging lopen, zocht ik eerst de fout bij mezelf, dan pas bij haar. (vaak doe je zelf onbewust dingen die je paard niet al te prettig vind)
slaan of een tik geven? NOOIT! er zijn nog altijd andere, mindere barbaarse manieren om een paard te straffen!

vind het wel gek dat hier geen vraag mag gesteld worden naar de reactie van de ts, maar dat er wel wordt geëisd om geen antwoorden te geven...

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:45

Tuurlijk wou ik wel reacties ....
Maar julie vatten het allemaal anders op , dan dat ik het bedoel .
Ik geef mijn paard nooit klappen , maar wel is een tik"je" en dat hebben ze ook wel eens nodig . Ik denk dat je wel weet hoe fjorden in elkaar zitten Knipoog .
Romy heeft mij een paar keer flink hard genaaid en toen ben ik een keer echt boos geworden en daarna heeft ze het een tijd niet meer gedaan , toen bleef ze fijn netjes staan , en inderdaad het was mijn fout door de teugels om de hals te laten . Maar ze heeft evengoed het recht niet om gewoon rond te gaan rennen en lopen bokken . Daar heeft ze de rest van de dag tijd voor . Het hoofdstel is intussen gemaakt en alles is weer goed Knipoog
Daarom hoef ik geen reacties meer ! Het is al opgelost , dus ik hoef geen oplossingen meer .

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:45

nu ik weet niet hoe jij bent, blijkbaar op gebied van advies aannemen heel anders dan mij...
hoe meer advies ik van anderen krijg, hoe liever ik het heb. (niet ongevraagd, daar krijg ik ook iets van Haha! ) maar dan filter je toch zelf eruit wat je al dan niet kan toepassen op je paard?

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:10

krak schreef:
blijkbaar doe ik het nog compleet anders dan jullie Bloos
als ik gedaan had met rijden met mijn laatste verzorgpaard, stapte ik eerst een 10 tal minutjes uit terwijl ik nog op het zadel zat. dan stapte ik af, maakte de singel iets losser en deed haar halster om haar hals. dan deed ik haar hoofdstel uit en halster aan. in het begin deden we dit in stilstaand, maar op den duur vertrouwden we elkaar blindelings en kon dit gerust al stappend.
dan stapte ik nog een kwartier minstens verder uit, om de zoveel minuten singel telkens wat losser. ondertussen wat knuffelen en belonen.
na een kwartiertje deed ik haar zadel af en legde eventueel een deken op als ze nog teveel bezweet was. dan nog even stappen en als ze dan nog niet droog was en het was warm genoeg, spoot ik haar even af met water.
pas als ze volledig opgedroogd en relax was, ging ze haar stal in.

als ze ging lopen, dan had ik niet echt een andere keuze dan rustig blijven. was er iets kapot, tja das jammer voor mij maar eerst en vooral moest ik zeker zijn dat zij zich niet had gekwetst, dat ze weer kalm werd en dat de vertrouwensband tussen ons niet kapot was. als ze zo geschrokken was dat ze ging lopen, zocht ik eerst de fout bij mezelf, dan pas bij haar. (vaak doe je zelf onbewust dingen die je paard niet al te prettig vind)
slaan of een tik geven? NOOIT! er zijn nog altijd andere, mindere barbaarse manieren om een paard te straffen!

vind het wel gek dat hier geen vraag mag gesteld worden naar de reactie van de ts, maar dat er wel wordt geëisd om geen antwoorden te geven...

Krak ik vind het echt knap hoe je dat uitstappen doet! dat kunnen niet veel mensen (ik ook niet.. Bloos ) van zichzelf zeggen..!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:18

wat bedoel je? dat ik automatisch bij mezelf de fout zoek of onze manier van uitstappen?

qua uitstappen ben ik van principe dat je toch ook je paard opwarmt voordat je gaat rijden. dus als ze gewerkt hebben, vind ik het maar normaal dat ze op een rustige manier mogen uitstappen Knipoog dit werkt echter niet bij elk paard he Knipoog

de fout bij mezelf zoeken? een dier zal nooit iets doen of misdoen zonder dat daar een reden voor is. als hier een van onze dieren niet luistert, ze verschieten, hebben bang of weet ik veel, dan ga ik altijd eerst na wat ik zelf heb misdaan dat hun gedrag uitgelokt heeft. soms is er een externe reden waarvoor ze zich zo gedragen, maar meestal vind je na wat zoekwerk toch iets wat je aan jezelf kan veranderen Knipoog
dit is niet wat je op 1 dag tijd als automatisme in je hebt Knipoog heb ook vaak de fout gemaakt om het probleem niet eerst bij mezelf te zoeken Bloos maar nu is dat een automatisme geworden

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:16

hier kan je je paard eigelijk niet voor straffen want als hij een halster had opgehad had je het veel minder erg gevonden. En als hij schrok mag je hem helemaal niet straffen