Paard belonen met snoepjes of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steef20

Re: Paard belonen met snoepjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:35

Mijn paard wou eerder nooit stil staan met opstappen. Had van alles geprobeerd. Op zn donder geven helpt altijd, maar toen had ik een keer geprobeerd al hij bleef staan dat ie dan wat lekker kreeg al ik er op zat en dat werkte. Nu staat hij gewoon stil en krijgt niets meer.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:40

Ja, dan kan je dus met eten belonen bij jou paard.
maar bij dommige paarden kan dat absoluut niet!

Ik vindt het beter om je paard niet te belonen met eten.
het zijn prooidieren, en voedel heeft geen beloningswaarde voor de meeste paarden.
Roofdieren moeten heel hard werken voor een lekkere maaltijd, dus is het een grote beloning als ze het eten krijgen zonder te hoeven werken.
maar bij paarden is dat niet zo, dus blijf ik erbij dat je je paard niet moet belonen met eten.
maar als het bij jou paard wel lukt, dan is er dus geen probleem.

Maar als je paard verwacht dat jij altijd snoep geeft, en je geeft het niet, kan je paard heel erg worden.
dus je moet maar een keuze maken tussen belonen met eten en paard is moeilijk aant doen, of belonen met stem en knuffels, en paard doet wat baas wil.
maarja, als je paard goed kan omgaan met het belonen door wten, heb ik er geen problemen mee... Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:41

Iedereen moet de dingen doen zoals ze dat willen natuurlijk, mijn eigen paarden krijgen nooit maar dan ook echt nooit en beloning dmv voedsel.
Ik ben er een fel tegenstander van, sorry voor de mensen die juist wel enthousiast hierover zijn.

Mijn haflinger is regelmatig met voedsel beloont en toen ik dr kocht vond ik dit gedrag zo ontzettend inrritant, constant schooien/frukkinken aan mn jas mn handen opzoeken en zelfs met dr voorbeen slaan als ze in de gaten kreeg dat ze geen voedselbeloning kreeg, misschien heeft de vorige eigenaar het ook niet goed gedaan dat kan best zijn.
Maar ik erger me kapot aan schooiende dieren, eten krijgt ze in dr voerbak of op de grond, maar niet uit mijn handen vooral niet nu ik weet hoe het haar gedrag negatief beinvloed, haast op het obssesieve af.

De enige situatie waarin ik mijn andere paard ooit beloond heb met voedsel is toen hij zn hoofd had gestoten bij het uitladen vanuit de trailer.
Hij ging never nooit de trailer meer op, allerlei truuks geprobeerd maar niks hielp, aangezien hij gek is op eten, hielp een bakje met lekkers wel om hem over zn angst heen te helpen, dus op dat punt heb ik er zeker baad bij gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:20

Maar omdat er mensen zijn die hun paard niet op kunnen voeden ben je nu fel tegen?
Want imo is dat meer aan de hand dan dat voer geven verkeerd is.
Je paard hoeft geen schooier te worden van belonen met voer.

Jenny_Arboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:24

ik geef mn paard altijd een snoepje , of een hapje gras.
maar meestal krijgt ie hooi op de wei ( hij staat 'snachts buiten;))

ik vind gewoon dat paarden beloond moeten woorden als ze iets goed doen.
je geeft toch ook een schouderklopje als ie het goed doet met rijden?

xx;

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:51

runningkawa schreef:
Maar omdat er mensen zijn die hun paard niet op kunnen voeden ben je nu fel tegen?

Om heel eerlijk te zijn, ja....als ik naar mijn eigen haflinger kijk tenminste.

Ik weet natuurlijk ook wel dat het anders kan dat heb ik ook gezien bij andere mensen die wel met dit beloningsysteem werken.
Mijn haflinger reageerd in mijn ogen veel beter op een beloning dmv stem of even een korte rustpauze binnen een training, ik heb haar wel eens een beloning gegeven met een snoepje, maar ze draait gelijk 180 gr om, negatief vind ik.
Dat dit door het verleden komt snap ik, maar het is mijn manier van belonen gewoon niet en ik vind het ook niet zinnig om HAAR op deze manier te belonen, heel persoonlijk denk ik.

Nogmaals als iemand dit wel prettig vind om bij z'n paard te doen en merkt dat het positief uitpakt, gewoon doen lijkt me, maar mijn manier is het niet en ik denk dat het dat ook nooit zal worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:33

Ik beloon mijn paarden met "snoep" maar wel op momenten dat ik het geef,bedelen en schooien sta ik niet toe.Een wordt heel opdringerig als je hem zomaar wat geeft...daar heb ik een hekel aan en straf dat af en verzoek mensen ook om hem niet zomaar wat te geven.

Ik beloon als ik het zadel opleg en de singel een gaatje aantrek,dan knabbelen ze lekker en zetten hun buik niet uit.Na het rijden(ik rij altijd buiten) wil ik graag mijn beugels opsteken en de singel een gaatje losser maken.Als ik ben afgestapt krijgen ze zo'n zelfde snoepje (zijn speciale kruidensnoepjes waarvan ze er een aantal per dag moeten krijgen dus waarom niet als beloning).
Tijdens het rijden beloon ik met mijn stem en af en toe met klopje op de hals...als ik fanatiek en enthausiast met mijn stem beloon dan voel je zo'n paard onder je groeien,mijn beide jongens zijn daar erg gevoelig voor Ja Haha!

Met longeren beloon ik aan het einde door een klopje op de hals en wat lekkers,zo af en toe wat vrijheidsdressuur waar ik tegenwoordig een bakje voor aan mijn riem knoop waar stukjes wortel ingaan.
Die krijgen ze alleen bij een correct uitgevoerde én gevraagde oefening...niet eerder,anders gaan ze allerlei kunstjes uithalen waar niet om gevraagt is en dat is niet de bedoeling...valt ook onder bedelen Bloos

De oefeningen doen ze heel fanatiek en de neus mag niet in het bakje geduwd worden...netjes wachten totdat het gegeven wordt Knipoog
Belonen met voer kan wel maar wees strikt met wanneer je wel en niet wat geeft en geef niet toe aan bedelgedrag en ongevraagde kunstjes...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:36

Die van mij krijgt af en toe gewoon een snoepie, en als hij een kunstje netjes uitvoert OP COMMANDO krijgt hij er uiteraard ook wel een.

Verder dat schooien,bedelen, onrustig gedrag geeft ik hem geen snoepje voor.

We zijn hem nu aan het beleren, maar wanneer hij iets goed doet, krijgt hij echt geen snoepje! Anders mag ik later onder het rijden een heel zak snoepjes meenemen omdat hij anders vertikt iets te doen Clown

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

Axel_Clauw schreef:
Die van mij krijgt af en toe gewoon een snoepie, en als hij een kunstje netjes uitvoert OP COMMANDO krijgt hij er uiteraard ook wel een.

Verder dat schooien,bedelen, onrustig gedrag geeft ik hem geen snoepje voor.

We zijn hem nu aan het beleren, maar wanneer hij iets goed doet, krijgt hij echt geen snoepje! Anders mag ik later onder het rijden een heel zak snoepjes meenemen omdat hij anders vertikt iets te doen Clown

Dat hoeft dus niet...als ik een nieuwe oefening opstart gaan de snoepjes hard maar naarmate de oefening vorderd wordt het aantal snoepjes minder.Uiteindelijk wil ik eerst een goed uitgevoerde,gevraagde oefening zien voordat de beloning komt Knipoog

Maar iedereen heeft zijn eigen iedeeën over en je moet vooral dat doen waar jij en je paardje tevreden mee zijn...bij de een werkt een voorzichtig "braaaffff" en bij de ander is het beter om uit je dak te gaan.

Wel moet ik nog even aan mijn post toevoegen dat ik veel praat tegen mijn paarden...belonen met stem vind ik verschrikkelijk belangrijk en ook als ze stout zijn straf ik af met mijn stem...een kort en krachtig hé is vaak voldoende.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:38

runningkawa schreef:

HI HI Alweer helemaal gelijk!!! Je bent me ook altijd voor he???

perik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:10

ik vind dat het wel kan.. maar je moet het niet te vaak doen!

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:46

Moet je eigenlijk niet doen, na het rijden kan dat wel maar bij trucjes of zo moet je dat niet doen. Wij hebben een eenjarig hengstje en die kan zijn been optillen als je ertegenaan tikt. Dat doet hij dus ook als hij wat lekkers wilt. Met als gevolg dat hij je schopt als je ervoor langs loopt.

Dus als ik jou was zou ik dus bij dat soort dingen niks lekkers gevenm, probeer anders een klikker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:27

Renee_tjuh schreef:
Moet je eigenlijk niet doen, na het rijden kan dat wel maar bij trucjes of zo moet je dat niet doen. Wij hebben een eenjarig hengstje en die kan zijn been optillen als je ertegenaan tikt. Dat doet hij dus ook als hij wat lekkers wilt. Met als gevolg dat hij je schopt als je ervoor langs loopt.

Dus als ik jou was zou ik dus bij dat soort dingen niks lekkers geven, probeer anders een klikker.

Dit is dus bedelgedrag en moet dus genegeert worden...een beloning volgt alleen op een correct uitgevoerde en gevraagde oefening.Als ze zelf een hele trucendoos open gaan trekken is dit bedelgedrag,niet gewenst en dus negeren.
Bij heel jonge paarden moet je ook verschrikkelijk goed oppassen wat je ze leert,afleren is erg moeilijk.Bedenk wat voor consequenties er aan een oefening kunnen zitten.
Dat is nu opvoeden Knipoog

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:28

Die van mij krijgt nooit snoepjes, naar het rijden krijgt die altijd z'n brokken! Haha!

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:27

ik geef ze altijd wat lekkers als ze lief zijn of braaf zijn geweest.

heb al jaren paarden maar nog nooit een klierig paard erdoor gekregen Lachen

corien1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:01

er is op zich niets mis mee als je je paard met snoep beloont.
het nadeel is alleen dat je paard van je gaat verwachten dat hij snoep krijgt ( dit kan soms omslaan in slecht gedrag), als je dit niet erg vind is er niets mis mee.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:16

er is niks mis met belonen met snoep, maar je paard moet er niet aan gewend raken dat ze altijd een snoepje krijgt, daar worden sommige paarden opdringerig van, dan gaan ze denken: ohw, als ik nu dit doe dan krijg ik ee snoepje van mijn baas.
als ze dat dan niet krijgen dan worden ze dus opdringerig XD