Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:41

En dan alle 16 tegelijk richting waterbak? Geheid dat Arough dan nog niet te pakken is en je zelf omver wordt gelopen of geschopt door een van de anderen.....................

Als een Fjord van toch snel 400 kilo gaat rennen om door de longerlijn te breken houdt je hem met 2 man echt niet tegen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:47

KiWiKo schreef:
Wat normaal bij goed opgevoedde paarden wel werken kan is een kort touwtje van zeg 50 cm aan het halster maken, dan hoef je niet zo dicht bij het hoofd te komen en laten ze zich wat makkelijker pakken, maar aangezien die van jou zich losrukt gaat dit hem niet worden vrees ik..........

Het enige wat je kan doen is zorgen dat je hem te pakken krijgt en dat hij zich niet los kan rukken, en ik zou dat in jouw geval doen met inderdaad een kort touwtje aan het halster, dan als je hem vast heb een hengstenketting met daaraan vastgeknupt een longeerlijn....... dat als hij weg gaat denderen je in iedergeval nog wat te vertellen hebt

Ik denk toch dat dit de enigste manier is. Zo doen wij het ook. Had dit willen plaatsen, maar KiWiKo heeft het al gedaan.

** heb nu alles doorgelezen Bloos **

Ik zou hem dan proberen los mee te nemen met de groep naar binnen. Zet hem op stal en doe hem zijn halster om + touw van 50 cm.

Vervolgens mag hij een paar dagen niet meer in de wei.
Weet niet of jullie een binnenbak hebben. Zo ja, dan gaan jullie daar beginnen met de join-up.
Hij mag daarna alleen maar in de paddock. In iedergeval een hele kleine ruimte waar hij niet weg kan komen.
Desnoods als je die niet hebt, ga je elke dag een keer trainen in de bak, jammer daarna weer op stal. Netzolang totdat hij klaar is met genezingsproces van keel. en netzolang tot hij zich wer laat vangen.
Dit is een gebed zonder eind zoals jullie nu bezig zijn, en hij wordt alleen maar sterker...

Dan maar een paar dagen afzien en niet buiten,

Wij gaan van een paar dagen binnenzitten ook niet dood.
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 25-06-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:52

Paardje van een vriendin van me had dit ook, toen zijn ze begonnen met clickertraining en dit heeft erg goed geholpen! Misschien een tip, het fijne weet ik er niet van (wel bij honden, niet bij paarden Tong uitsteken), misschien eens googelen!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:53

JoviBan schreef:
Hengstenketting en zonder water zetten lijken me niet de manier. Het kan veel vriendelijker dan dat.

Je zou met je paard kunnen gaan clickeren. Ben je daar bekend mee?
Ik ben met mijn pony begonnen met clickeren, die zich - toen hij zich eenmaal thuisvoelde hier - opeens ook niet meer liet 'pakken' en meenemen. Het clickeren vindt hij geweldig en hij pakt alles heel snel op. Als ik nu (na 2 clickersessies!) met het halster aankom in de wei, komt hij al opgetogen naar me toe gewandeld.
Ik vind het een hele vriendelijke en ook leuke manier om je paard bepaalde dingen te leren; positieve associaties leggen en de negatieve 'vergeten'. Er is geen druk, geen pijn, geen angst (en geen dorst) aan te pas gekomen.

Oeps het stond er dus al!

Het paard van vriendin reageerde ook zeer positief en vrlijk op!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:39

Alicia2u schreef:
De andere 15 paarden kunnen op die momenten toch ook gewoon drinken? En ze staan toch op de wei? Gras bestaan voor 80% uit water, ze zullen heus niet verdrogen hoor!
Mijn paard staat ook op de wei en drinkt bijna niets, hooguit een paar liter per dag. De rest haalt hij gewoon uit het gras.

Als het een beetje normaal weer is wel. Maar hier zit echt haast geen water meer in het gras hoor. Het begint hier al aardig dor te worden ''hooi op stam'' en dat terwijl wij toch echte koeienweides hebben.

Mijn pony zuipt op dit moment 50-60 liter per dag. Ze heeft dan wel een veulen aan de voet.
Maar m'n paard drinkt ook zo'n 40 liter per dag.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:09

Nibbit schreef:
Als de dierenarts moet komen moet je m dus wel vangen. Desnoods met hengstenketting en longeerlijn. Probeer met zn 2en ieder aan een kant.

Misschien iemand meenemen die sterk is en niet loslaat?
Mijn paarden staan ook bij Arough in het land,ik dacht dat ik hem wel kon houden met een longeertouw.
Halster omgedaan,touw vastgeklikt,en meneer begint me toch opeens vanuit stilstand te rennen!!
Dat hou je echt niet vast,met geen mogelijkheid. (en ik ben echt wel wat gewent aan sterke paarden..)

Laatst kwam de veearts dus ook,voor zijn keelontsteking.
We hadden het halster omgekregen,en een sterke meneer zou hem wel vasthouden.
Ik waarschuwde hem nog dat hij zomaar zou wegsprinten,dus de sterke meneer hield Arough aan het halster vast.(en ook het halstertouw,maar om de afstand kort te houden had hij het halster bij de kaak vast)
De sterke meneer keek even heel triomfantelijk op toen hij Arough vast had,maar in een seconde tijd schoot Arough er weer vandoor,en de sterke man MOEST wel loslaten.
Was wel een stom gezicht om zo'n grote kerel een paard los te zien laten,maar als hij vast gehouden had,dan was hij letterlijk door de wei heen gesleurd.

Je kan het vergelijken met een motorrijder die een touw aan de motor gebonden heeft.
Jij houd het touw goed vast,je bent niet van plan om los te laten.
Maar als de motorrijder vol gas geeft,en in 10 seconden op de 80 km. zit,heb jij al lang losgelaten.

Hij is gewoon echt niet te houden,met longeerlijn niet,met kort halstertouw niet,met hengsten ketting niet,met touwhalster niet,nergens mee.
Hij weet dat hij sterk is,en los kan komen.
Heel vervelend,maar hij weet het,en zal het steeds weer proberen.

Dus wat doe je daar nu aan???
(ik weet het niet meer...)

Ik zag de optie op stal zetten ook voorbij komen,maar om hem op stal te zetten zal hij toch eerst mee moeten lopen aan het touw...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:34

Lord_Ik schreef:
In het geval van een keelontskening denk ik niet dat hapjes erg gaan werken XD enoorm pijnlijk voor 'n paard

En als je het achternawandelen gaat proberen: blijven volhouden of niet beginnen, als je halverwege stopt weet hij dat hij met je kan spelen Lachen

Probeer het eens om te draaien, in plaats van achternawandelen voor hem uit lopen. Dat helpt echt.
Je loopt eerst rustig op hem af. Hij is dan alert en verwacht dat jij achter hem aan komt. In plaats daarvan draai jij je, op het moment dat hij aanloopt, rustig om. Op dat moment heb je nog net zijn aandacht. Als het goed is, is hij verbaasd als jij je omdraait. Je moet het vooral niet te snel doen. Hij zal niet meteen achter je aan komen, maar als je dat een paar keer herhaalt neemt hij op een gegeven moment vanzelf het initiatief om achter je aan te komen. Pretendeer dan dat het je niet interesseert, dus in plaats van dat jij achter hem na loopt om zijn aandacht te krijgen, loopt hij achter jou aan om jouw aandacht te krijgen.

Verder, als je hem te pakken hebt, laat het koord zo los mogelijk. Oefen slechts een klein beetje kracht uit om hem aan de gang te krijgen. Zodra hij zich in beweging zet (ongeacht of dat in de richting is die jij voor ogen had) haal je direct de druk van het touw. Als dat betekent dat jij 10 meter in een sprint mee moet in de richting waar hij naartoe gaat, dan doe je dat, maar wel ZONDER druk op het touw, liefst met een boogje erin. Bestraf hem op geen enkele manier. Stopt hij, dan begin je weer opnieuw. Rustig vragen. Beweegt hij na een paar keer proberen in de richting die jij wilt dan zet je hem zsm stil en beloont hem (alleen al heel enthousiast een paar keer "braaf" zeggen is genoeg). Daarna vraag je hem opnieuw en neemt genoegen met een paar stapjes. Het is heel belangrijk ALTIJD een boog in het touw te laten, behalve op het korte moment dat je hem vraagt. Je zult merken dat na een paar keer het wel gaat.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:44

Dit paard heeft 1 van de stomste dingen geleerd voor ons: zijn kracht.
Moeilijk probleem dus.

Omdat hij zich zelfs aan longeerlijn lostrekt en door draad gaat, ga je dit niet oplossen met macht, langer touw of lintje vrees ik.

Het is echt een moeilijk probleem omdat je in zo'n grote ruimte moet werken. Tussen andere paarden ook.
Kun je hem niet naar de paddock jagen? (zo vriendelijk mogelijk uiteraard)

Ken je iets van werken met voedsel en het targetten van de hand/freestylen etc? Indien ja, kun je proberen met deze dingetjes aan de slag te gaan, maar zeer kort opdat je zijn interesse wekt. Na elke goede oefening geef je hem zijn beloning en loop je paar passen weg, eens zien wat hij dan doet.
Verder: dat telkens van zijn plek jagen vind ik een goed idee.

Phoe lastige, ik kom er ook niet zomaar op eerlijk gezegd.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 02:26

mijn paard doet dit ook....echt presies hetzelfde!!

heb hem nu alleen staan en nu gaat het prima!!

vangen deed ik door hem in te sluiten en dan meteen het kettinkje van de hengsteketting door zijn mond of meteen het hoofdstel erin,dan deed hij niks,maar een halster met touwtje.....dat is een no go!!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:18

Op stal zetten moet toch niet zo moeilijk zijn? Verward
Gewoon los meenemen naar stal in de kudde, hij volgt dan echt wel hoor, is een kuddedier.
En vanuit stal beginnen met heropvoeden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:27

nou weet ik niet meer of ik hier al wat had neergezet..

alle paarden naar binnen halen en hem alleen laten staan?
laat hij zich dan ook niet pakken??

als je een paard vasthoud en het gaat er vandoor dan trekt het zich los,wat je nog kunt proberen is wat ze bij honden ook wel doen:
touw 2 meter echt laten vieren en dan een ruk er aan geven,dan komt dat wel harder aan en heb je beter kans dat je hem om kunt trekken.

beste is toch om iets te proberen dat hij binnen komt te staan, op stal....van daaruit dan in een paddock of wat ook en weer gaan werken aan vertrouwen en respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:29

Tinkerloos schreef:

Nog maar een keertje dan: ga clickeren met het paard.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:19

De longe aan t halster klikken en laat maar gaan.
Ren een stukje mee zodat je dwars op je paard loopt in ieder geval niet helemaal recht erachter
en ga met je volle gewicht aan de longe hangen in zijn zweefmoment, garantie dat hij platgaat
en zich rot schrikt. Waarschijnlijk is hij hierna een lammetje.

Voor de heropvoeding daarna zijn hier talloze opties genoemd.

Veel succes!!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:23

JoviBan schreef:
Tinkerloos schreef:

Nog maar een keertje dan: ga clickeren met het paard.

maar dan zullen ze het paard eerst te pakken moeten krijgen en dat lukt dus niet Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:42

annastasia schreef:
Als het zo'n groot probleem is en het paard moet behandeld worden voor een kwaal dan lijkt me de veearts erbij de enige optie.

Schieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:47

Hilde_q schreef:
maar dan zullen ze het paard eerst te pakken moeten krijgen en dat lukt dus niet Lachen

Dat lukt dus wèl.
Zie de post van TL: "Halster omgedaan,touw vastgeklikt,en meneer begint me toch opeens vanuit stilstand te rennen!!"
Dus het moment van wegrennen kun je vóor zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:55

Nee, dat was vorige week. Inmiddels krijg je dus ook geen halster meer bij hem om ook en gaat hij daarvoor al rennen.

Op stal zetten is op de locatie waar hij nu staat geen optie want stallen zijn er niet. Het is 24/7 weidegang. We hebben een klein, afgesloten stukje waar hij al eerder op gezet is, maar daar breekt hij door het draad of springt hij erover heen. Als hij nu gepakt wordt is de enige optie denk ik om hem ergens anders op te stal zetten of hem met een heel lang touw aan zijn halster in de wei te zetten.....

Vandaag bleef hij trouwens aardig bij me in de buurt. ik heb hem uit m'n hand een stukje Pavokoek kunnen geven en hem op zijn hoofd kunnen aaien. Verder heb ik hem genegeerd. Misschien kan ik zo iedere dag een stukje verder.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:47

Lijkt me ook een goede optie ja.
Alleen de wei in komen voor hem,met iets lekkers,en eventueel een borsteltje.
Als hij merkt dat je komt voor iets leuks,en zo zijn vertouwen weer wint,kan je daarna misschien weer met het halster aan komen.
Dan alleen halster omdoen,iets lekkers geven,of lekker poetsen,en dan halster weer af.
Daarna pas touw erbij halen,en proberen om hem gewoon met halster en touw stil te laten staan.
En de volgende fase zou kunnen zijn om een stukje te lopen met halster en touw.
Maar als je er echt de tijd voor neemt ben je zo een paar weken verder.
Niet overhaasten,en vooral niet iets WILLEN doen.
Gewoon de wei in om hem te aaien,te knuffelen,en dan weer weg is denk ik een goede oplossing.
Met veel gedult kom je er zo wel,het gaat alleen wel lang duren..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:56

Waarom hebben jullie het halster dan afgedaan?
Sorry, maar wat een gedoe.

Haal er iemand bij die er wel verstand van heeft (met probleempaarden), zet 'm op de trailer en breng 'm op een plek waar je er wel mee kunt werken.

Kost wat, maar nu wordt het probleem steeds groter.

(nu vind ik het woord probleempaarden niet correct hoor, maar goed Knipoog )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:34

Er is al iemand geweest,die jonge paarden inrijd en africht.
Ze had ervaring met dit soort paarden,maar ook zij kon niks met hem beginnen..

Halster in de wei omlaten zou ik nooit doen,als ze zich met hun achterhoef achter het oor krabben kan de hoef door het halster schieten,en kan het paard zich letterlijk doodslaan.
Of achter een paaltje blijven hangen met schuren..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:24

Ik zou hem proberen wijs te maken dat weglopen niet leuk is. Dus: (en neem hier echt maar een halve dag voor) ga elke keer hem van zijn plekje 'wegjagen', gewoon op zijn plek ga staan, en achtervolg hem zo de hele tijd. Laat hem niet stilstaan/op zijn gemak zijn. Probeer het steeds subtieler te maken dat je ook kunt sturen waar hij heen gaat en in welke gang. Beloon als hij gaat waar je wilt. Blijf na een heke tijd eens staan: kans is groot dat hij ook blijft staan maar zijn aandacht wel op jou heeft nu. Beloon.
Zet nu een stap naar hem toe, zodra hij aanstalten maakt om weg te gaan, ga je een stap achteruit en laat je hem weer stilstaan. Probeer zo dichter te komen.
Als je hem kunt aanraken, ben je klaar voor die dag.

Dag erop herbeginnen en er weer naar toe werken, even aaien, kroelen, wrijven, even ermee bezig zijn en weer weg.

Probeer op deze manier het sturen van stilstaan en weglopen te perfectioneren, mss dat je zo zijn vertrouwen uiteindelijk weer krijgt?

Dit was het beste waar ik op kon komen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:09

Tinkerloos schreef:
Er is al iemand geweest,die jonge paarden inrijd en africht.
Ze had ervaring met dit soort paarden,maar ook zij kon niks met hem beginnen..

Halster in de wei omlaten zou ik nooit doen,als ze zich met hun achterhoef achter het oor krabben kan de hoef door het halster schieten,en kan het paard zich letterlijk doodslaan.
Of achter een paaltje blijven hangen met schuren..

Er zijn meer mensen met ervaring...
Jonge paarden inrijden en africhten zie ik niet als moeilijk of speciaal.
Paarden die door fouten van de mens anders reageren, vind ik moeilijk en vergt een speciale aanpak. Hoe meer fouten, hoe groter het probleem en hoe langer het gaat duren voor deze weer "normaal" gaat reageren...

In de wei het halster om laten is normaal idd niet zo slim, echter in dit geval vind ik het niet slim om het halster af te doen. Kans dat er een ongeluk kan gebeuren is relatief klein. De kans dat je 'm niet meer kan vangen zonder halster is groot. Blijkbaar nu dus ook gebeurd.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:31

Ik zie weer goede tips voorbij komen, vandaag heb ik weer een beetje vooruitgang geboekt, ik ging naar Boaz toe met een vriend van me. Arough (paard waar het dus om gaat) heb ik totaal genegeerd en we stonden zon kwartier te kroelen met Boaz en toen kwam Arough ineens nieuwsgierig dichtbij staan, helaas is Boaz een aardig jaloerse pony want die ziet mij als "zijn" baas.

Arough bleef toch in de buurt en ik kon hem een snoepje geven en een aai over de bol geven, ik heb hem gezegd dat hij braaf is op een hele vrolijke toon en toen ben ik verder gegaan met Boaz, hij bleef me wel even aankijken maar ging toen weer bij zijn vriendje grazen.

Ik ben uit voorzorg weer verder gegaan met Boaz omdat ik weet dat als ik hem langer had willen blijven aaien hij weg zou gaan en het dus "zijn" beslissing zou zijn om weg te lopen, nu was het mijn beslissing en daarom ben ik gestopt. Ik denk zelf dat ik hier wel goed aan heb gedaan, denk dat het toch weer een heel klein stukje vooruitgang is Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:19

Moeilijke situatie als dit mijn paard zou zijn zou ik hem in een hoek drijven en dat gedeelte afzetten (door verbinden met schrikdraad) op dit aparte stuk ( zo klein 15 bij 15) , eettijden en drinktijden inlassen en hem wat afhankelijker maken .(drinken en eten zijn de voorwaarden dat hij komt om contact te maken)
Tevens starten met loswerken.
En deze afgebakende hoek in de weide houden waar de vertrouwde kudde ook is. Dit zo consequent houden , en niet te snel hem weer de volle ruimte geven. Slaat het aan , dit een tijd zo handhaven.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:28

Apart zetten in afgebakend stuk hebben we al geprobeerd.
Hij springt dwars door het schrik-lint,of springt er overheen.
Met het gevolg dat alle draden kapot zijn,en de hele kudde op hol.
Het klinkt allemaal zo simpel,maar hij is echt een aparte hoor..