Miriam schreef:Katleentje, sorry hoor maar waarom houd je je paard dan niet vast als je haar voor de eerste keer laat beslaan? Ik vind het niet helemaal eerlijk als je je smid eerst alleen aan laat prullen en vervolgens kwaad op hem wordt omdat het niet gaat op die manier..
Omdat de smid het zo had gezegd. Ik moest haar van de smid vastmaken omdat dat volgens hem het beste was (paard was ook meer dan gewoon om ergens vast te staan). Als dit je eerste jonge paard is en je hebt een smid met meer dan 20 jaar ervaring dan geloof je ook dat het zo hoort. Ik stond er overigens wel bij hoor, maar ik heb geen magische krachten om mijn paard te behoeden haar voet eens weg te trekken.
Nogmaals edit: Normaal maak ik mijn paard trouwens nooit vast, mijn ander paard hou ik altijd gewoon vast aan een touwtje en dat is echt een sok bij de smid. Het is op uitdrukkelijk verzoek van de smid gebeurt, die het makkelijker vond als een paard vaststond.
Natuurlijk, met mijn 2de smid heb ik het geleerd. Omdat hij juist zei: "maak hem niet vast". En nu wordt zo'n paard ook niet meer vastgemaakt, maar dat kon ik de eerste keer niet weten.
edit: Hij (eerste smid) heeft dan ook nooit gezegd dat we hem dan maar los moesten laten omdat ze in paniek was. Nee ze moest maar wat strakker gezet worden en wat harder aangepakt worden. Ik geloofde de eerste keren wel dat dit zou werken (was ook 15 jaar) want de smid zou het toch wel weten, niet dus
. 
heb ik ook geen goed woord over. Van de enkele welke ooit aan mijn paard hebben gezeten, was hij gelukkig de enige uitzondering.
. Katleen, stom kuiken, waarom heb je dat paard in de eerste plaats vastgemaakt?
"