M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:26

Miriam schreef:
Katleentje, sorry hoor maar waarom houd je je paard dan niet vast als je haar voor de eerste keer laat beslaan? Ik vind het niet helemaal eerlijk als je je smid eerst alleen aan laat prullen en vervolgens kwaad op hem wordt omdat het niet gaat op die manier..

Omdat de smid het zo had gezegd. Ik moest haar van de smid vastmaken omdat dat volgens hem het beste was (paard was ook meer dan gewoon om ergens vast te staan). Als dit je eerste jonge paard is en je hebt een smid met meer dan 20 jaar ervaring dan geloof je ook dat het zo hoort. Ik stond er overigens wel bij hoor, maar ik heb geen magische krachten om mijn paard te behoeden haar voet eens weg te trekken.

Nogmaals edit: Normaal maak ik mijn paard trouwens nooit vast, mijn ander paard hou ik altijd gewoon vast aan een touwtje en dat is echt een sok bij de smid. Het is op uitdrukkelijk verzoek van de smid gebeurt, die het makkelijker vond als een paard vaststond.

Natuurlijk, met mijn 2de smid heb ik het geleerd. Omdat hij juist zei: "maak hem niet vast". En nu wordt zo'n paard ook niet meer vastgemaakt, maar dat kon ik de eerste keer niet weten.

edit: Hij (eerste smid) heeft dan ook nooit gezegd dat we hem dan maar los moesten laten omdat ze in paniek was. Nee ze moest maar wat strakker gezet worden en wat harder aangepakt worden. Ik geloofde de eerste keren wel dat dit zou werken (was ook 15 jaar) want de smid zou het toch wel weten, niet dus Lachen .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 19-06-08 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:27

Billy schreef:
Grappig,
een smid mot soft zijn tegen de paarden, mag niet zeuren over au-rug, want hij wilde per slot van rekening zelf smid worden. en oh ja, de smid moet ook ruim de tijd nemen om een paard te bekappen....
Daarbij mag een smid niet teveel geld rekenen voor het beslaan of bekappen van een paard, want dan gaat men naar een ander..
Hoe moet een smid zo in de vrede op een behoorlijke manier zn brood verdienen?
Daarbij ben ik van mening dat de eerste keer smid geen drama hoeft zijn als je je paard behoorlijk voorbereid hebt.
En als je dan een dier pas een paar weken hebt, neem je gewoon iets langer de tijd, meestal kan een smidsbezoek nog wel 2 weken wachten, en dan kun je een paard al heel behoorlijk voorbereiden op gepruts aan zn voeten...

Ben het voor een groot deel met je eens, maar als het paard zich echt dusdanig gedroeg dat het volgens de smid een mep met een tang verdiende, had de smid moeten zeggen; ik vertrek, bel me maar als weer als hij wat manieren heeft. Als hij niet het geduld op kan brengen om met jonge beesten te werken, was dit in mijn ogen de enige juiste oplossing geweest.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:32

Katleentje: Dat is ook zo, je gaat er van uit dat je smid weet hoe je zoiets het beste aan kan pakken.

Anne: Veel driejarigen zijn al gewend om bekapt te worden. ALs een smid steeds maar weg loopt als een paard vervelend is zal hij weinig verdienen denk ik zo.

Maar veel is afhankelijk van mijn eerdere vragen. Was TS er zelf bij? Was de smid op de hoogte van de ervaring van het paard of het gebrek hieraan? Was het paard angstig of vervelend?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:37

babbii_lief schreef:
corrigeren mag.
maar met een ijzeren tang vind ik te ver gaan.

als hij toevallig die in zijn handen heeft
en m eerst moet neerleggen en dan nadenken over maar die m raakt
is die te laat

ik heb een hoefsmid met een engellen geduld
en dan echt een engellen geduld
met bange paarden of jonkies die het nog niet snappen

het is aan mij als eigenaar om mijn paarden iig hoefsmid mak te maken
voetjes tillen vasthouden naar voren naar achteren etc
indien ijzers eraan komen ook tikken tegen voet
dat is niet aan hem
dat is aan de eigenaar VOORDAT de smid komt

maar we hebben wel de afspraak dat als HIJ voelt
dat het paard vervelend is (en niet bang of ergens last van heeft)
dat HIJ uithaalt en niet ik

hij voelt wat het paard doet

als ik dat namelijk doe heb je het gevaar dat paard juist hem raakt
of m om duwt als reactie op mij

hij staat achterste voren heeft paard in de gaten niet mij

heeft hij dus ook het juiste moment te pakken en als ik het doe misschien wel niet

hij voelt wat te behappen is voor zijn lijf en wanneer een paard vervelend is

hij haalt uit op het moment dat het nodig is als reactie op het paard en gaat onvermoeid door

hij slaat niet meer dan nodig en niet door
gewoon moment supreme een reactie en thats it

als de smid paard los zou laten en dan zou gaan meppen dan zou ik smidje gaan meppen Vork

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:37

Slaan moet je niet tolereren, je paard kan er alleen maar angst aan over houden. Het kan erg frustrerend zijn wanneer een paard niet wil meewerken, maar dan kan de hoefsmid beter terug komen wanneer het paard meer gewend is of in een rustigere bui verkeert. Jouw aandeel kan zijn je paard te wennen aan het voeten geven.

Ik heb het mijn paard een keer laten gebeuren en voor die hoefsmid Boos! heb ik ook geen goed woord over. Van de enkele welke ooit aan mijn paard hebben gezeten, was hij gelukkig de enige uitzondering.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:41

Miriam schreef:
Katleentje: Dat is ook zo, je gaat er van uit dat je smid weet hoe je zoiets het beste aan kan pakken.

Nu denk ik trouwens net hetzelfde als jij hoor Knipoog . Katleen, stom kuiken, waarom heb je dat paard in de eerste plaats vastgemaakt?

Maar op dat moment als 15-jarig ukje met het eerste jonge paard van je vader van 1.68 zegt de 50-jarige of zelfs oudere smid: "bind haar maar vast, dat moet ze ook leren", ga je niet zeggen "jamaar dit is mijn eerste jonge paard dat ik laat beslaan dus ik heb er totaal geen ervaring mee terwijl u er wel honderden heeft gedaan, maar ik denk dat u ongelijk heeft", maar dan zeg je "Natuurlijk mijnheer Bloos "
Als je paard in paniek geraakt een slag van de vijl krijgt denk je ook nog dat het zo hoort, pas als dat na enkele keren niet blijkt te werken begin je je even achter de oren te krabben. Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:41

Als je als eigenaar zorgt dat je paard gewoon netjes opgevoed is dan heb je dit soort problemen niet.
Verder gaat de veiligheid van mensen nog altijd boven wat misschien zielig is voor een dier.

Maar aangezien wij er niet bij hebben gestaan om te zien wat er allemaal gebeurde kan ik ook niet beoordelen of het wel of niet terecht was.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:44

Billy schreef:
Toch kan ik het me wel voorstellen. De hoefsmid is degene die de klappen opvangt van een paard, denk bijv aan zn rug. En ook is hij degene waar het paard bovenop springt als het misgaat....
Moet heel eerlijk zeggendat, als ik hoefsmid was, er een hoop paarden zouden zijn waar ik feestelijk voor zou bedanken, zeker als de eigenaar het aai-type is en niet wil dat een paard gecorrigeerd wordt bij ongewenst gedrag. En dat hoef je nog niet eens te zien, dat kan gewoon zijn dat het paard gaat hagen op de hoefsmid. ''''
Dat zie je vaak nauwelijks, maar dat kost de smid wel z'n rug.
Dus ja, mijn smid mag mijn paarden corrigeren. En dat gaat idd vaak even flink hardhandig, maar dan is het wel gelijk klaar......

Weer zo'n bekend geslagen-met-ijzeren-tang verhaal. Ik stem met Billy in hoor, hoorde de hoefsmid er laatst nog wat over zeggen. Waarschijnlijk had de hoefsmid zeker een reden om een por te geven met hetgeen wat hij op dat moment in zijn hand had.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:44

Miriam schreef:

Anne: Veel driejarigen zijn al gewend om bekapt te worden. ALs een smid steeds maar weg loopt als een paard vervelend is zal hij weinig verdienen denk ik zo.

Maar veel is afhankelijk van mijn eerdere vragen. Was TS er zelf bij? Was de smid op de hoogte van de ervaring van het paard of het gebrek hieraan? Was het paard angstig of vervelend?

Ja, maarja als de betreffende smid blijkbaar het geduld niet heeft om met jonge of angstige beesten te werken is voor zowel smid als paard de beste en eerlijkste oplossing. Er zullen genoeg smeden zijn die wel het geduld en de ervaring hebben om een jong beest op een normale manier fatsoenlijk te bekappen. En als een paard zich niet gedraagt en de eigenaar treedt niet op, is het de smid z'n goed recht om daar wat van te zeggen of op te stappen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:48

moeilijk geval.....

Mijn ervaring is dat de meeste paarden die hier in de opfok komen totaal geen opvoeding hebben gehad.
Veulentjes zijn lief schattig, en die moeten helemaal vertroeteld worden, en zeker niet eens een keer op zijn plek worden gezet......

Uhum.
Dan komt de hoefsmid, want ja het wordt nu toch wel eens tijd dat er wat aan de hoeven gedaan wordt. "voorbeen hebben we mee geoefend hoor! " achterbenen niet, vonden we beetje eng.

Of te wel, 9 van de 10 hebben het eigenlijk wel geprobeerd met de achterbenen, maar daar het veulen begon te slaan en te schoppen zijn ze ermee gestopt.
Resultaat, paard weet dat als ie schopt er van zijn achterbenen wordt afgebleven.

Oplossing? De hoefsmid moet hem maar leren voetjes te geven achter.

Echter ik ben van mening dat een hoefsmid er niet is om een paard op te voeden, maar om te beslaan of te bekappen.
Mijn hoefsmid heeft een geduld waar je u tegen zegt.
Maar we tolleren niet dat we de stal doorgeslagen worden.
Nu is het per paard verschillend waarom ie trapt, en hoe ie trapt. Dat kan gericht, gemeen, of angstig zijn.

Dus ik vind het moeilijk om hier over te oordelen.

Wel weet ik dat als er al ingegrepen moet worden je niet eerst je spullen aan de kant gaat leggen om dan vervolgens het paard op zijn donder te geven.

Ook ben ik het wel eens met het feit dat er niet op het hoofd, rug benen geslagen mag worden.

Maar dit zijn moeilijke topics voor op bokt, daar we niet bij de situatie zijn geweest, en we niet weten hoe "opgevoed" jouw paard was.

Ben absoluut geen voorstander van geweld bij jonge dieren, maar ze moeten wel weten wie de baas is......
en je moet een hoefsmid hebben die ervaring heeft met jonge paarden, dat is een feit!

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:51

Ik vind het absoluut niet kunnen.
Tenzij de hoefsmid echt in gevaar is, dan gaat zijn veiligheid toch voor.

Een van onze shetlanders is altijd al bang geweest voor mannen, al vanaf dat hij een veulen was. Bij ons is hij onwijs lief en heel werkwillig. En daar is nooit enig geweld bij geweest.
Toen hij bijna 2 was deed hij ook vervelend bij een (mannelijke) hoefsmid. Die heeft hem toen ook een mep met een ijzeren tang gegeven. Dat vond ik echt niet kunnen en die is dus ook niet meer terug geweest.

Later, toen hij ruim 3 was kwam iemand (man, grote handen) het tuig passen. We hadden al gewaarschuwt dat hij nog amper een bit in had gehad en ook geen oogkleppen op had gehad.
Toch deed hij heel ruw en paard is zwaar in paniek.
Dit pikte hij niet en deed dus heel boos. Toen wij het tuig omprobeerde te doen werd hij meteen rustig en liet het gewoon toe. Maar omdat hij nog wat dingen aan moest passen moest hij er nog even bij.
Toen heeft hij hem om zijn hals gepakt, omhoog getilt en tegen het hek aangesmeten. Paard dus volledig in paniek.
We hebben aan hem gehangen en geschreeuwd maar hij liet gewoon niet los. Die is dus ook nooit terug geweest.
Af en toe zie ik hem nog wel is, en dan wordt ik gewoon ter plekke agressief.

Ik vind dus dat iemand die wat voor JOU komt doen niet tegen jou principes wat met JOUW paard mag doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:54

wat ik me afvraag,

hoeveel tijd heeft TS gestopt in het voorbereiden van het paard op de hoefsmid?

Als mijn paard groen uit de opfok komt en hij moet naar de smid dan ga ik alvorens met het paard 'werken' zodat ik de minste kans heb op gezeik wanneer de hoefsmid onder t debetreffende paard bezig moet.
til de voeten op, neem het tussen je benen, klop hier en daar met je hoevenkrabber op de hoef.
dit zijn allemaal oefeningen die je ZELF als eigenaar kan (en naar mijn mening moet) oefenen.

als iedereen maar zegt kijk is meneer (of mevrouw) de hoefsmid. ik heb hier een groen paard zorg maar dat er ijzers onder komen en succes!
dan kan ik snappen dat een hoefsmid zijn geduld kan verliezen.
neemt niet weg dat ik het slaan met een tang goedkeur maar ik denk dat een hoefsmid ook echt wel weet waar hij een paard een tik moet verkopen hoor.
hij zal het echt niet op harde plekken doen zoals op te sprong of op het heupbeen.

train je paard niet alleen voor onder het zadel, maar train het ook voor je hoefsmid zodat hij fatsoenlijk zijn werk kan doen ipv binnen de korste keren in de kreukels te liggen omdat hij steeds groene paarden in zijn handen gedrukt krijg met de woorden succes!

verder sluit ik me aan bij potverdikkie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-08 10:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:56

Ik vind het moeilijk om hier een oordeel over te geven, onze smid is altijd heel eerlijk naar de paarden toe bange of jonge paarden heeft hij eindeloos geduld mee, maar een rotzak kan idd weleens een knal verwachten.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:56

Mishandelen wil ik het ook weer niet noemen ROFL ROFL ROFL

Maar ik zou wel een andere hoefsmid nemen. Eentje met veel geduld. Vooral voor zo'n jong paard.
Het moet voor een paard nooit als verschrikkelijk worden ervaren later. Anders krijg je er al helemaal problemen mee.
Een corrigerende tik vind ik wel kunnen. Maar niet zoals jij dat omschrijft.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:00

Share schreef:
wat ik me afvraag,

Als mijn paard groen uit de opfok komt en hij moet naar de smid dan ga ik alvorens met het paard 'werken' zodat ik de minste kans heb op gezeik wanneer de hoefsmid onder t debetreffende paard bezig moet.
til de voeten op, neem het tussen je benen, klop hier en daar met je hoevenkrabber op de hoef.
dit zijn allemaal oefeningen die je ZELF als eigenaar kan (en naar mijn mening moet) oefenen.

als iedereen maar zegt kijk is meneer (of mevrouw) de hoefsmid. ik heb hier een groen paard zorg maar dat er ijzers onder komen en succes!
neemt niet weg dat ik het slaan met een tang goedkeur maar ik denk dat een hoefsmid ook echt wel weet waar hij een paard een tik moet verkopen hoor.
hij zal het echt niet op harde plekken doen zoals op te sprong of op het heupbeen.

train je paard niet alleen voor onder het zadel, maar train het ook voor je hoefsmid zodat hij fatsoenlijk zijn werk kan doen ipv binnen de korste keren in de kreukels te liggen omdat hij steeds groene paarden in zijn handen gedrukt krijg met de woorden succes!

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Vanuit die richting had ik het nog niet bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:02

Helemaal met share en potverdikkie eens
Want zo gaat het dus ook vaak...en dan heeft de smid het gedan...

Uiteindelijk is wel de eigenaar verantwoordelijk voor de opvoeding...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:06

Share schreef:
wat ik me afvraag,

Zo helemaal mee eens! OK dan!

Onze smid is ook een topper met jonge paarden, hij voelt aan wanneer ze schrik hebben en wanneer ze echt flauw doen. En als ze flauw doen, ja, van mij mag ie dan corrigeren en hard ook.

@TS: ik vind het meer jouw fout dat het zover moet komen. Zorg dat je zelf je paard al geleerd had om de voetjes op te tillen e.d. Je kunt toch niet van je paard verwachten dat ie dat vanzelf wel even doet bij de smid? Of je smid het maar lekker uit laten zoeken? Kom op zeg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:08

geloof me er zijn ook echt etterbakkies
zoals mijn kleine ! die weet echt wel hoe het hoort
en is gewoon ondeugend / stout
en dan mag die best even uithalen om te zeggen
tot daar en niet verder

aan de andere kant heb ik een jonkie die laatst voor het eerst ijzers kreeg
en daar heeft hij dan een engellen geduld mee
en neemt dan echt ruim , heel ruim zijn tijd

hij werkt dan graag heel erg rustig en kalm
al was het maar om er voor te zorgen dat de 2e keer ook zo braaf gaat
hij geeft erg graag een 1e paar keren een goede ervaring
zodat ze later ook braaf blijven en zodoende geen
(onnodig door slechte ervaringen) angsthazen creeerd
en het werk voor zich zelf moeilijk maakt

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:09

Share schreef:
maar ik denk dat een hoefsmid ook echt wel weet waar hij een paard een tik moet verkopen hoor.

Dat wist mijn hoefsmid dus niet.
Dus sloeg gerust met een tang op het hoofd van het paard als hij niet stil wilde staan of een beetje liep te etteren.

Terwijl mijn paarden al vanaf dat ze een veulen zijn prima opgevoed zijn en met alleen een tikje op hun been hun voet al rustig op tillen.

Ik ben het trouwens niet eens met de mensen die zeggen dat het ligt aan de opvoeding.
Tuurlijk is het dan de eigen schuld van de eigenaar en mag die er ook niet over zeuren.
Maar het paard heeft daar niet voor gekozen en krijgt daar door dus sneller angst voor hoefsmeden en voetjes optillen.
Dus dan vind ik nog dat een hoefsmid niet mag slaan. Tuurlijk hij/zei is er niet voor de opvoeding, maar dat vind ik gewoon niet kunnen. Tenzij de hoefsmid dus in gevaar is en het paard echt gericht/gemeen slaat.
Of als het gewoon echt aan het etteren is en niet angstig is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:14

Katja schreef:
Als je als eigenaar zorgt dat je paard gewoon netjes opgevoed is dan heb je dit soort problemen niet.Verder gaat de veiligheid van mensen nog altijd boven wat misschien zielig is voor een dier.

Maar aangezien wij er niet bij hebben gestaan om te zien wat er allemaal gebeurde kan ik ook niet beoordelen of het wel of niet terecht was.

Niet altijd: Een paard kan op dat moment door een of ander voorval opgefokt zijn, dan helpt een goede opvoeding op dat moment ook niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:15

Ik ben het ook met bovenstaande eens.
Onze instructeur koopt wel eens pony's voor kinderen /volwassenen zodat ze zonder eigen pony toch ponyclub kunnen starten.
Hij zegt ook altijd dat ze ook moeten leren voetjes geven, als het niet lukt mogen ze hulp vragen. Hij zegt dan ook letterlijk" :ALs ze geen voetjes geven komt er geen smid." Zo zwart-wit is het natuurlijk niet, maar het werkt wel. Voetjes geven hoort bij de opvoeding. En de eerste keer is er iemand bij.

Als mijn smid het nodig vindt om te slaan, dan moet hij dat vooral doen. En dat is nog een groot verschil, ik ben het eens met de handelswijze van mijn smid en ga dus dit soort dingen niet (ver/be-oordelen). Maar hij zou dan ook nooit bewust letsel aanbrengen bij het paard. Een schrikreactie is vaak voldoende. En daar durf ik blind op te vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:17

Als er echt gevaar dreigt vind ik dat een hoefsmid wel even mag uithalen. Maar als er in principe niet veel aan de hand is en het paard trekt alleen maar z'n been terug vind ik een mep met de nijptang wel ernstig overdreven

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:17

Frankavdt: Het is wel heel erg makkelijk om de fout bij mij te leggen. M'n merrie is bij de aankoop klinisch en rontgenologisch gekeurd, bij de buigproef was er niks aan de hand, de dierenarts en de desbetreffende hoefsmid die erbij aanwezig waren, waren rustig van toon.

Op het moment dat ik haar thuis kreeg ben ik direct begonnen met het aanraken van haar lichaam en toen over gegaan tot voetjes geven. Ik kan jullie vertellen, niets aan de hand.

Na de eerste klap die de hoefsmid gaf werd de merrie aanzienlijk vervelender en nerveuzer. Dan vraag ik bij mezelf af, wat wil je hiermee bereiken.

Een hoefsmid is wel met een bezit van een anders bezig, en ik vind, als de eigenaar na de eerste keer zegt, dat ze het zo niet wil hebben, dan vind ik dat je een tweede klap niet hoeft toe te staan. Ik kan haar zelf toch wel op der plaats zetten wanneer dat nodig is...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:18

een paar weken geleden is er bij mij verzorg paarden een hoef smid geweest en dat paard was nog nooit daar geweest en stond hier ook nog maar 3 weken en ze sloeg ook maar de hoefsmid(gert-jan salm) gaat egt geen paard slaan hij zegt gewoon als ze niet luisteren stop ik want voor hem is het natuurlijk ok niet leuk als een paard steeds trapt dus hebben we een praam omgedaan.. maar wat deze hoefsmid doet vindt ik egt niet normaal als ik jou was zou ik snel een andere nemen!!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:19

Dit kan en mag echt niet!
Een ander zoeken!
Bij mij is de dierenarts tenminste bang voor mijn pony en wil hij de pony niet behandelen zonder verdoving ! Knipoog