jazz ztreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Re: jazz ztreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:29

Nakomelingen van oa Jazz. zijn sensibel en hebben veel kwaliteit. Vaak ook wat laatbloeiers en worden in mijn ogen snel overvraagd. Niet alle paarden kunnen met 5/6 jaar op Z niveau en hoger lopen. Omdat ze veel kwaliteit hebben gaan mensen vaak te snel met ze waardoor ze het geestelijk niet meer aan kunnen.
Dan gebeuren er dingen die mensen als gevaarlijk bestempelen.
Dit gebeurt niet alleen bij Jazz nakomelingen. En alles op de hengst afschuiven lijkt mij ook niet eerlijk.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:46

Heb een Jazz x Pion gekent. Tjsa.. je moest er idd mee om kunnen gaan, maar wat een talentvol dier. Uiteindelijk door de fokker toch verkocht, en is helaas in het handelscircuit gekomen. Heb af en toe nog wel wat van het dier vernomen wanneer die weer te koop stond. Maar dit is dus het grote voorbeeld van een super gevoelig maar talentvol paard, welke dus niet in de goede handen terecht is gekomen. Is toch zonde, want ik denk dat er veel sportgefokte paarden op deze manier in de handel terecht gekomen zijn. Puur omdat er weinig mensen zijn die er echt goed mee kunnen opschieten.

@ Bram123: Dit was idd een schimmel, waar ik het over heb. Kun je misschien wat meer erover vertellen?

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:22

Ik heb een net 3 jarige Jazz x Houston gehad.
En ja iedereen noemde het Lastig x Lastig.
En dat zullen jullie ook wel denken maar een liever paard in omgang kon je niet hebben! Hij deed geen vlieg kwaad!
Speels was hij wel maar helemaal niet kwaad! Erg leergierig en deed altijd zijn best. Hij was wel rillerig en snel gespannen/nerveus maar we verwachte ook niks anders. Het was echt een toppaard. We hebben hem uiteindelijk verkocht wegens geduldgebrek. Voor een jazz heb je veel geduld nodig.
Het is idd wel een paard die als je niet iets teveel vraagt, graag in verzet komt.
maar ik kan niks anders zeggen dat het een schat van een paard was....

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 07:59

_Ivana_ schreef:
Heb een Jazz x Pion gekent. Tjsa.. je moest er idd mee om kunnen gaan, maar wat een talentvol dier. Uiteindelijk door de fokker toch verkocht, en is helaas in het handelscircuit gekomen. Heb af en toe nog wel wat van het dier vernomen wanneer die weer te koop stond. Maar dit is dus het grote voorbeeld van een super gevoelig maar talentvol paard, welke dus niet in de goede handen terecht is gekomen. Is toch zonde, want ik denk dat er veel sportgefokte paarden op deze manier in de handel terecht gekomen zijn. Puur omdat er weinig mensen zijn die er echt goed mee kunnen opschieten.

@ Bram123: Dit was idd een schimmel, waar ik het over heb. Kun je misschien wat meer erover vertellen?

Het is een merrie van 8 jaar. Jazz x L.A. (is hem dus niet)
staat op dressuurpaardentekoop.eu

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:42

Besef ook dat er wel heeeeeeeel veel Jazzen zijn gefokt. Als er maar een paar afstammelingen zijn zal het percentage 'rotte appels' ook kleiner zijn. Bovendien zijn het inderdaad sensibele paarden die niet geschikt zijn voor de gemiddelde ruiter.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:54

Ik ken ook een aantal Jazzen, geen eigen ervaring met rijden.
Maar wel gezien.
En poeh! Wat een paarden zijn het..
Het zijn zeker heel gevoelige paarden die als je je hand net te veel beweegt bloedlink kunnen zijn..
Dat is een minder mooie kant van Jazz, verder moet ik wel zeggen dat het vaak prachtpaarden zijn om te zien.

Ik ken ook een andere Jazz die wel zéér rustig is, geloofde in de eerste instantie ook niet dat de pony van Jazz kwam.. Maar toch.
Uitzonderingen zijn er dus zeker wel! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:56

Van het weekend heb ik op een wedstrijd geschreven en ik heb echt een hele rustige Jazz zien rondlopen. Het zijn wel lastige paarden, maar 1maal voor je gewonnen gaan ze voor je door het vuur. Lachen

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:23

alle goede paarden hebben iets apart. En die van Jazz zijn nu eenmaal wat sensibeler. dat beetje extra heb je vaak nodig om hogerop te komen maar een echt gevaarlijke heb ik nog niet gezien.
Je moet ze eerlijk en met respect behandelen maar er zijn ook wel nakomelingen van andere hengsten waar dit ook bij is maar over het algemeen wordt er alleen maar over Jazz gesproken. Dit vind ik persoonlijk jammer want hij geeft mooie nakomlingen. Op concours haal je ze er vaak uit de nakomelingen van Jazz en dit is niet negatief bedoeld. Vaak mooie types en mooi bewegen.
Helaas heb ik momenteel alleen een springgefokte merrie waar jazz helaas niet oppast anders had ik hem zeker gebruikt.

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:18

Jazz-streken?

Kijkerig, soms een beetje traag,af kunnen gaan om niets.....

En als het werk een beetje zwaarder wordt nog 10 x zo erg...

Maar, kwaliteit hebben de meeste!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:23

Hmm ... ik zie ze regelmatig in de ring en kan jullie wel vertellen dat 9 van de 10 stakende paarden om niets een Jazz is .
Voor mij nooit dat bloed.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:27

ponys schreef:
pffff, weer een jazz topic met dat ze zo lastig zijn bla bla als je normaal en zeker kundig met je paarden om gaat geen problemen..als je er niet mee kan om gaan gewoon niet aan beginnen.

Mee eens. Lachen
Hier staat een merrie, goed opgevoed en zet geen stap verkeerd. Ontzettend goed en fijn dier.

Ik ken ook Jazzen, die zijn totaal anders. Zoals Impssble zegt; kijkerigm en schrikken van niets.
Vaak zijn de ruiters 10 keer zo bang dan het paard. Zet het hele Jazz-idee uit je hoofd, en ga echt rijden. Gaat het al stukken beter van. Lachen
De meeste zijn ontzettend mooie dieren met hele goede kwaliteiten. Ja

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:52

Ik ben zelf de trotse eigenaresse van een Jazz! Gelukkig heb ik geen karakter problemen met hem, dan zou zijn hoogte van 1.82m toch wel erg tegen me gaan werken!

Bij mijn karakter past toevallig het karakter van een Jazz prima! Ik denk dat dit bij "karakter" paarden erg belangrijk is! Ik heb verschillende Jazz-en gereden en over het algemeen vind ik het fijne paarden! Je moet ze nooit beledigen maar wel zeer concequent aanpakken. Recht is recht en krom is krom. Wat vandaag mag mag morgen ook... Maar is dat eigenlijk niet bij ieder paard zo???

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:54

Ach... het zoveelste topic...

Ik heb zelf een Jazz merrie staan, nu 4 jaar, gaat al ruim anderhalf jaar aan het halster aan de hand mee naar buiten als ik met mijn andere paard ga buitenrijden... Sterker nog, ik ga zo zelfs met ze zwemmen... ik op het ene paard, de Jazz aan de hand. En ze is best wel een flink geschrokken, maar ze is ten alle tijde in de hand te houden, zelfs als je er een strijker naast afsteekt (en dat is daadwerkelijk gebeurd).

Met mijn andere paard heb ik veel meer te stellen gehad, de Jazz daarentegen is gewoon extreem gevoelig. Reageerd idd, zoals Kawa al eerder aanhaalde, op minimale hulpen.

Een paard wat van een goede vriend van mij is geweest, was ook een Jazz (zelfde bloedlijnen, alleen een andere moeder) en die is eigenlijk net zo. En zo heb ik er meerdere gezien.

Het zijn gewoonweg geen paarden die geschikt zijn voor onervaren- of ongeduldige ruiters...

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:09

Jazz paarden zijn vaak erg zenuwachtige beesten!
Toevallig ben ik er nu eentje aan het zadelmak maken, en die is zo coeltjes in zijn hoofdje.

Niet alle paarden zijn hetzelfde natuurlijk, maar een hoop Jazz beesten zijn nogal zenuwachtig.
Ik heb het gelukkig getrokken met de 3-jarige Jazz, ik heb er nu een aantal keer overheen gehangen, en hij heeft geen kick gegeven!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:27

Héhé, het is toch allemaal wat met die Jazz-en Koe !
Heb zelf een Jazz x Pion gehad. Als ik dit meldde kreeg hij meteen "de stempel" levensgevaarlijk. En ja, met sommige dingen was hij dat ook. Het was een krampentrekker en achterhoeven uitkrabben of bekappen, evenals het hele hoefsmid gebeuren was een waren hel Extreme duivel . Hij had brandplekken op zijn huid en als hij brand rook of je wilde vliegenspul op spuiten dan ging maar aan de kant ...
Aan de andere kant; ik heb er 3 jaar over gedaan om zijn gebruiksaanwijzing te leren kennen met rijden. Alleen naar buiten, met anderen, wedstrijden waren geen probleem.
Idd zoals al eerder werd aangehaald: je dacht aan iets en hij deed het Ach gut !

Dat laatste mis ik wel eens bij mijn nieuwe Ja maar in de omgang mis ik mijn Jazz niets !!!
Maar ik ben erg blij dat ik hem heb gehad want ik heb er superveel van geleerd!

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:57

het zij dacht ik vrij gemene streken van paarden met het zelfde bloed van hun voor vader

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:26

Hier nog een Jazzafstammelingeigenaar (leuk woord voor galgje... Haha! ). En ja, hij is eigenlijk te koop omdat ik het benodigde geduld en lef ontbeer. Na een jaar proberen geef ik het op. Maar... op stal en aan de hand is hij schaapmak, nog nooit iets verkeerds gedaan. En ook onder het zadel gaat het super, als er maar iemand op zit met geduld en overwicht. Door het ongeluk dat Jumper heeft gehad ben ik mijn hele vertrouwen kwijt geraakt in mijn eigen kunnen en daar word ik nu op afgestraft. Maar een rotkarakter, nee, totaal niet! Ik denk alleen dat iemand met meer geduld en vertrouwen veel meer uit het talent van dit paard kan halen dan ik. Nou nog die iemand zien te vinden... Tong uitsteken

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:09

Leuk paard JollyJumper, als ik geld had gehad voor nog eentje.... Hoe groot is hij?
Vertrouwen in je eigen kunnen is zeker belangrijk bij een Jazz. Ik scheet in het begin in mijn broek toen ik begon met rijden op de mijne, maar nu..... de rust zelve. Heeerlijk paard en ik jouw profiel te lezen Jolly soortgelijk verhaal, paard kon in het begin haar lichaam ook niet juist gebruiken. Nu gelukkig wel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:40

jaz z parden zijn paarden met een eigen karakter
letten meer op de omgeving dan op de ruiter gaan zeer snel in verzet; steigeren en vooral aan de kletter
zijn geen paarden voor beginners maar met de juiste ruiter en een niet al te erg karakter zijn het wel paarden met mogelijk veel potentie

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:34

Maar waarom gaan ze in verzet? Vaak niet op het werk. maar meer omdat iets in de omgeving gebeurd en ze niet de ruimte krijgen om even te kijken.