Kudde angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:53

ik heb ook zeer zeker dik respect voor een kudde paarden die gewoon om je heen staat te drammen hoor..
ik ben dan ook absoluut de eerste die onder de draden door verdwenen is..daarin ben je echt niet raar ofzo Ach gut

is er misschien ook de mogelijkheid bij jou op stal dat je samen met andere eigenaren bijvoorbeeld jouw dier en nog 2 anderen in de bak zet? dan er zelf even bij zijn en de paarden daarna weer terug naar de groep?
en op die manier vertrouwen opbouwt?

je paard alleen is natuurlijk niet leuk,zou ik ook niet doen.
maar dan met 2 of 3 anderen en dan langzaam aan weer opbouwen naar een hele kudde.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:54

ellepel schreef:
ik heb ook zeer zeker dik respect voor een kudde paarden die gewoon om je heen staat te drammen hoor..
ik ben dan ook absoluut de eerste die onder de draden door verdwenen is..daarin ben je echt niet raar ofzo Ach gut

is er misschien ook de mogelijkheid bij jou op stal dat je samen met andere eigenaren bijvoorbeeld jouw dier en nog 2 anderen in de bak zet? dan er zelf even bij zijn en de paarden daarna weer terug naar de groep?
en op die manier vertrouwen opbouwt?

je paard alleen is natuurlijk niet leuk,zou ik ook niet doen.
maar dan met 2 of 3 anderen en dan langzaam aan weer opbouwen naar een hele kudde.

De bak wordt gebruikt om te rijden.. En het is daar een af en aan drukte.. Dus ik kan niks voor mezelf op eisen helaas.. In een kleinere groep kan ze ook niet, omdat de paardjes op mekaar zijn afgestemd wie bij wie kan.. Lastig he..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:55

Haha! volgens mij moet je zowiezo even bij ons komen kijken...
is veel rust namelijk omdat we maar met weinig zijn..dus wat drukte betreft heb je bij ons echt geen problemen..

waar sta je nu dan?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:57

ellepel, zullen we ff verder via pb dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:57

ja is goed Haha!

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:06

meid wat vervelend
maar ik herken dit zo
tjee als ik de kudde in moest om onze pony te pakke verstijfde ik helemaal ik heb rare dingen gedaan ben zelfs een keer door de sloot gegaan omdat ik zo bang was
mijn angst werd ook niet zo begrepen ik moest maar een zweep mee nemen en het uitzoeken inmiddels hebben we de pony verhuist naar een rustige stal , hij staat er nog niet zo lang maar het gaat nu al stukken beter soms loop ik nu uit me eigen even naar hem toe en aaien hem als ik de anderen paarden zie aankomen kruip ik heel rustig weer onder het draad
suc6 meis !!!!!!!!!!!!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:10

qumaan schreef:
meid wat vervelend
maar ik herken dit zo
tjee als ik de kudde in moest om onze pony te pakke verstijfde ik helemaal ik heb rare dingen gedaan ben zelfs een keer door de sloot gegaan omdat ik zo bang was
mijn angst werd ook niet zo begrepen ik moest maar een zweep mee nemen en het uitzoeken inmiddels hebben we de pony verhuist naar een rustige stal , hij staat er nog niet zo lang maar het gaat nu al stukken beter soms loop ik nu uit me eigen even naar hem toe en aaien hem als ik de anderen paarden zie aankomen kruip ik heel rustig weer onder het draad
suc6 meis !!!!!!!!!!!!!

hihi ik begrijp helemaal wat je bedoelt, zo ben ik een keer onder het draar gerend en midden in de brandnetels terecht gekomen, ik voelde ze niet eens prikken, als ik die wei maar uit was..
Tja, ze stond dus eerst al op een andere stal, en heb haar een maand geleden verhuisd naar een nieuwe stal.. Het is echt een top stal, met allemaal super mensen!
Maar dit aan ze voorleggen.. Ze snappen het gewoon niet.. Gewoon gaan joh.. ze doen gerust niets..
Tja.. Ik heb diverse links gehad, en begrijp nu iig al wat beter wat angst precies inhoud.. Nu maar hopen dat ik er ook werkelijk overheen kan komen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:18

Volgens mij denk ik ook te simpel, net als russel.. Bloos

Toch denk ik dat het slim is om eerst zonder doel het land op te gaan. Desnoods met zweep. Je als leider laten zien, dus rechtop en geen 1 paard in je eigen cirkel laten. Als dat een tijdje goed gaat, kun je op een goed moment 1 paard toe laten in je cirkel en die een aai geven, daarna eis je weer je eigen ruimte op. Alles aan de buitenkant van de kudde. Zo kun je imo wel stapje voor stapje gaan, zonder dat je onderdanig over komt.

Als je steeds teleurgesteld zonder paard van het land af komt, zal het steeds moeilijker worden denk ik Rolleyes

Tis maar een idee Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:21

superwoman schreef:
Volgens mij denk ik ook te simpel, net als russel.. Bloos

Toch denk ik dat het slim is om eerst zonder doel het land op te gaan. Desnoods met zweep. Je als leider laten zien, dus rechtop en geen 1 paard in je eigen cirkel laten. Als dat een tijdje goed gaat, kun je op een goed moment 1 paard toe laten in je cirkel en die een aai geven, daarna eis je weer je eigen ruimte op. Alles aan de buitenkant van de kudde. Zo kun je imo wel stapje voor stapje gaan, zonder dat je onderdanig over komt.

Als je steeds teleurgesteld zonder paard van het land af komt, zal het steeds moeilijker worden denk ik Rolleyes

Tis maar een idee Tong uitsteken

Ik denk dat jij het toch even anders formuleert.. Jou verhaal komt op mij heel wat beter over..
Ik moet toch echt ooit een stap zetten ipv er over door te blijven zeuren.. Ik denk dat ik vanavond maar es even met een zweepje in het land ga staan, en doen wat jij zegt.. Maar ik blijf wel aan de kant van de uitgang staan hihi

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:33

probeer haalbare doelen te stellen en niet veranderen omdat de groep rustig lijkt te zijn of juist druk. Als ze druk zijn, kun je misschien beter even wachten, maar niet tijdens je oefening je doel veranderen.

Daarbij kijk goed hoe andere jouw paard of hun eigen paard uit de wei halen. Gedrag copieren is het makkelijkst Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:37

Dankje.. Ik ga toch een stap zetten nu.. of ik nou durf of niet..
Weetje wat ook nog eens t probleem is.. Ookal zijn ze rustig.. zodra je mijn paard wilt halen, gaat ze wegrennen, waardoor de hele kudde druk wordt.. zo moet je dus eerst 5 minuten door die hele groep door acrobaten, waardoor ze allemaal enthousiast worden, en dan pas kun je dr pakken, maarja dan heb je de boel dus al op stelten..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:41

ja, ik weet wel hoe het gaat. Bloos
Voor mij is het een kwestie van overzicht bewaren. Goed op de paarden letten en op tijd signalen uit deel om uit m'n buurt te blijven Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:52

Om nog even terug te komen op je ''eigen ruimte''
De mensen op mn stal (en mn vriend) doen dit dus niet.. die laten de paarden wel hun ruimte binnenkomen, maar negeren ze gewoon.. Is dit gevaarlijk dna? moet je er altijd opletten dat er geen paard jou ruimte binnenkomt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:35

Bij paarden die ik ken, doe ik anders dan bij paarden die ik niet ken. De eigen ruimte is natuurlijk iets veiliger, want je heb dan ook de ruite om op zij te stappen. Als paarden elkaar duwen kan er 1 onbedoeld dicht bij je komen, met je eigen ruimte kun je dus weg stappen, zonder eigen ruimte kun een zet(je) krijgen Tong uitsteken Zonder eigen ruimte moet de rangorde van jouwzelf in de groep al bepaald zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:32

Wat me opvalt is dat vele reacties hier het probleem juist in stand houden.
Paardengroep splitsen, andere stal zoeken, met de longeerzweep meppen etc etc...
Hiermee los je misschien het probleem van het vangen op, maar niet de angst die de TS heeft.
En daar gaat het om! Je kunt alles wel uit de weg gaan om zo niet met het probleem geconfronteerd te worden, maar dan moet de halve wereld veranderen vanwege jouw angst. Dat gaat natuurlijk niet op de lange termijn.

De enige echte oplossing is de strijd met je angst aan te gaan. Om daarna in te zien dat het eigenlijk lang niet zoveel voorstelde dan dat je eerst dacht. Dan hoeven er geen vreemde maatregelen genomen te worden, ben je niet meer afhankelijk van anderen en ga je met lol naar je paardje toe.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:38

superwoman schreef:
Bij paarden die ik ken, doe ik anders dan bij paarden die ik niet ken. De eigen ruimte is natuurlijk iets veiliger, want je heb dan ook de ruite om op zij te stappen. Als paarden elkaar duwen kan er 1 onbedoeld dicht bij je komen, met je eigen ruimte kun je dus weg stappen, zonder eigen ruimte kun een zet(je) krijgen Tong uitsteken Zonder eigen ruimte moet de rangorde van jouwzelf in de groep al bepaald zijn.

Verkeerde gedachte, je eigen ruimte moet je ten alle tijde kunnen opeisen. Kuddes veranderen vaker dan je denkt en meestal onopgemerkt. Hirarchie kan in 2 tellen omgegooid zijn.
Hoe goed je de dieren ook kent, als je niet bij tijd en wijlen jouw dominantie laat gelden denken de paarden dat je aandacht verslapt. Dan staan er 10 te popelen om jouw positie over te nemen.
Kuddes zijn dynamisch en geen vast gegeven. Slechts weinige paarden zijn echte alpha paarden en in de meeste gedomesticeerde groepen ontbreken ze. Ook het ontbreken van hengsten in een kudde zorgt voor een kunstmatige structuur. Dwz: willen ruinen en merries nog regelmatig bakkeleien wie er nu echt de leiding heeft, zonder dat er écht hard wordt ingegrepen door een alpha paard.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:37

superwoman schreef:

Mijn rangorde in de groep is bepaald op het moment dat ik het land in loop. Nooit en te nimmer zal ik uit MIJN ruimte stappen voor een paard, of hond, of mens, maakt niet uit. Dat is vragen om problemen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:08

Heb je inmiddels al een plan?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:12

nou.. Ik ga zaterdag naar de stal van ellepel toe.. Kijken of hun me kunnen helpen, hun paarden staan in kleine groepjes.. daarna ga ik waarschijnlijk als ik er niet overheenben een angst cursus doen in breda bij pensionnetje..
En vanaf daar weet ik het nog niet ..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:29

Laat ons weten hoe het gegaan is Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:30

Doe ik zeker! ben zelf ook erg benieuwd Tong uitsteken

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:35

Dat is inderdaad errug vervelend!
Misschien kan je een schepje brokjes in je ene hand nemen, een snoepje in je andere hand.
Lok je eigen pony ermee, en geef haar het snoepje zodat je haar kan pakken, gooi dan van te voren, de brokken op de grond, zodat (hopelijk) de rest zich daar mee bezig houd?
Zo ving ik mijn pony, toen er 2 andere bij stonden, die ALTIJD achter me aan kwamen, en probeerde mee naar binnen te glippen, of door de draad te sluipen! HEEL vervelend!

succes ermee

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:47

Zie dat je al naar een stal gaat Knipoog

Heel veel succes en blijven ademen Knipoog Hoop dat het gaat helpen!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:50

Miracle_ schreef:
Misschien kan je een schepje brokjes in je ene hand nemen, een snoepje in je andere hand.
Lok je eigen pony ermee, en geef haar het snoepje zodat je haar kan pakken, gooi dan van te voren, de brokken op de grond, zodat (hopelijk) de rest zich daar mee bezig houd?
Zo ving ik mijn pony, toen er 2 andere bij stonden, die ALTIJD achter me aan kwamen, en probeerde mee naar binnen te glippen, of door de draad te sluipen! HEEL vervelend!

succes ermee

Met snoepjes krijg je juist opdringerige paarden en laat dat nou net haar angst zijn. Haar pony laat zich wel pakken, de andere paarden zijn haar probleem.
Dus brokjes op de grond gooien voor de rest? Ja, leuk, de eerste 3 dagen, daarna staan ze haar op te wachten, niet de bedoeling dacht ik zo

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:52

roest schreef:
Miracle_ schreef:

succes ermee

Met snoepjes krijg je juist opdringerige paarden en laat dat nou net haar angst zijn. Haar pony laat zich wel pakken, de andere paarden zijn haar probleem.
Dus brokjes op de grond gooien voor de rest? Ja, leuk, de eerste 3 dagen, daarna staan ze haar op te wachten, niet de bedoeling dacht ik zo

Lijkt me verschillend per kudde?
Bij mij werkte het een redelijk lange tijd, ze kan het altijd proberen, niet dan?