Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieverties

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:09

Mensen wat is dit nou opjagen met een zweep kan geen kwaad zolang je niet sla. \als je het paard opjaag gaat hij juist jou als leider zien, jullie zouden eens een kudde moeten observeren hoe het daar in zijn werk gaat de mens doet hetzelfde alleen met een hulpje de zweep. Die van mij loopt in een kudde hengsten ik observeer en handel daarnaar dus ik ben de baas over hem. en als je ziet hoe het in de kudde eraantoe gaat schoppen bijten dus wat is nou zielig opjagen nee ik vind van niet. Maar het mooiste is natuurlijk dat je paard op stem reageerd kost tijd maar loont de moeite.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:13

suleilitha schreef:
http://www.fuegonero.nl/paarden/images/ ... en2_rh.jpg
Is dit zielig? Ik vind van niet, ik vind het een mooi plaatje van een prachtig voorgebracht paard. Hulde voor de monsterknecht, dan moet je echt een goed stel benen onder je bibs hebben!!!

dat is wat anders. dat is niet een foto dat ze opgejaagd worden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-05-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: img-tags weggehaald

kusfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:17

heeeyy,,
ik zelf zou het nooit doen!!!
je pony of je paard moet vertrouwen in je hebben en niet bang worden van je omdat je zo nodig met een zweep moet zwaaie!!!
als je pony wilt renne in de wei ofzo dan doet hij/zij dat wel als die dat nodig vind!!
hoef je hem/haar niet voor op te jage!!!
Laatst bijgewerkt door kusfleur op 27-05-08 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:19

kusfleur: leuk dat je nieuw bij bokt bent, maar het was handig geweest als je even de regels had doorgelezen Knipoog
je mag nl geen msn taal gebruiken Knipoog

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:29

Zelf vind ik het niet al te goed,
omdat de pony zich veilig hoord te voelen bij de leider.
En dat ben jij tog?
Als je dan een pony gaat lope opjagen omdat je het leuk vind, is een beetje dierenmishandeling.
Maar sowieso, dit is MIJN mening.
En miss vinden andere mensen dit dus helemaal niet waar.
Dat kan dus Lachen
Maar voortaan moet je niet meer zoveel opjagen, want telkens schrikken is niet goed voor een pony, dan kan die een hartaanval krijgen!
Daarom jaag ik ook nooit me pony ofzo op.
Als ze te weinig beweegt ga ik klikken met me tong,
en dan weet mijn pony al dat ze door moet lopen.
Maar ze weet dat omdat ik haar dat heb aangeleerd.
En miss moet jij dat ook maar even doen, om een hartaanval te vermijden.
Want dat lijkt me wel heel erg als je der te veel opjaagt, en een dag later is ze dood.
Dat zou dus ook echt afschuwelijk zijn!
Daarom moet je hem/haar niet late schrikken!
Voor je het weet is ze dood, en dan heb jij dat op je geweten.

mvg, xRomanxMir

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:21

saskiakefie schreef:
suleilitha schreef:
http://www.fuegonero.nl/paarden/images/ ... en2_rh.jpg
Is dit zielig? Ik vind van niet, ik vind het een mooi plaatje van een prachtig voorgebracht paard. Hulde voor de monsterknecht, dan moet je echt een goed stel benen onder je bibs hebben!!!

Maar als je de foto iets langer had gemaakt, zag je nog een man/vrouw met een klappende zweep erachteraan te jagen...
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-05-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: img-tags weggehaald

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:39

Ik liet mijn pony's ook altijd even lekker rennen in de bak, zelfs klapperend met een plastic zak. Na een prachtige show kwamen ze gauw kijken of er ook wat lekkers in die zak zat...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:51

xxmyrtheexx schreef:
Ik vind het ook niet zo zielig. Als je haar geen pijn doet vind ik het wel kunnen. Als ze te wild word moet je gewoon de zweep weg leggen en haar kalmeren. Maar tijdens het longeren heb je gewoon een zweep nodig anders gaan ze gewoon rustig eten en bewegen ho maar. Alleen sommige paarden zijn nergens bang voor en als je met de zweep op de grond slaat kijken ze alleen een keer op. Meestal als je een zacht tikje op haar kont geeft zonder dat je haar bezeerd is het meestal wel genoeg. Dan heeft ze meestal wel door dat ze moet lopen.

Zolang je een paard geen pijn doet of niet wild maakt, lijkt het mij geen probleem

groetjes Myrthe

Je kunt een paard ook geestelijk pijn doen, het hoeft niet lichamelijk te zijn.

En imo doe je een paard geestelijk vrij veel pijn door hem weg te jagen van jezelf, als leider zijnde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:03

xRomanxMir schreef:
Zelf vind ik het niet al te goed,
omdat de pony zich veilig hoord te voelen bij de leider.
En dat ben jij tog?
Als je dan een pony gaat lope opjagen omdat je het leuk vind, is een beetje dierenmishandeling.
Maar sowieso, dit is MIJN mening.
En miss vinden andere mensen dit dus helemaal niet waar.
Dat kan dus Lachen
Maar voortaan moet je niet meer zoveel opjagen, want telkens schrikken is niet goed voor een pony, dan kan die een hartaanval krijgen!
Daarom jaag ik ook nooit me pony ofzo op.
Als ze te weinig beweegt ga ik klikken met me tong,
en dan weet mijn pony al dat ze door moet lopen.
Maar ze weet dat omdat ik haar dat heb aangeleerd.
En miss moet jij dat ook maar even doen, om een hartaanval te vermijden.
Want dat lijkt me wel heel erg als je der te veel opjaagt, en een dag later is ze dood.
Dat zou dus ook echt afschuwelijk zijn!
Daarom moet je hem/haar niet late schrikken!
Voor je het weet is ze dood, en dan heb jij dat op je geweten.

mvg, xRomanxMir

Als je pony jou geaccepteerd heeft als leider zal ze het klappen van de zweep óf zien als een opfrissertje óf als een spel, wat volgens het grootste deel van de berichten in dit topic het geval is.
Als mijn pony me uithaalt voor een spelletje na het longeren dan 'mishandel' ik hem met ganser harte, volgens jou dus. Knipoog

Klikken met de tong staat onder het repertoir 'commando's ', spelen heeft hier niks mee te maken.
En ik heb nog nóoit van mijn leven gehoord dat een paard een hartaanval krijgt van de schrik, het is geen konijn of een hert... Als een pony een goede band heeft met diegene die ze als haar baasje ziet lijkt het me erg sterk dat deze bang is van dit baasje. De pony die ik heb ingereden is doodsbang voor zakjes, die heb ik eens de baan rond laten rennen na het ritselen met het zakje. Ik riep haar en ze rende recht op me af en stak haar neus in het zakje. Waarom? Omdat we een sterke band hebben en ze mij al van geboorte af aan kent. Ze weet dat ze mij kan vertrouwen, zelfs al moet ze daarvoor haar neus in het zakje steken. En ze leeft nog steeds hoor, geen hartaanval gekregen. Knipoog

Je hebt het iedere keer over schrikken trouwens, hoe kun jij achter de pc bepalen of onze paarden en pony's uberhaupt schrikken van een zweep? Je neemt het aan, hoogstwaarschijnlijk omdat je eigen pony er bang voor is. Niks ergs aan; maar realiseer en accepteer dat niet alle paarden het zien als een bedreiging, velen zien het namelijk als een spel, en weten al bij het zien van het ding dat de komende vijf minuutjes lol gaan worden. Want dat hebben de meeste paarden, lol, en lol is niet hetzelfde als angst, dus over een zogezegde hartaanval hoeven we ons geen zorgen te maken. Knipoog

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:31

Mijn paard staat voor haar ontspanning in de paddock. Beweging krijgt ze onder de man, aan de longe, in de molen of aan de hand. Als ze er voor kiest om na het rollen, in een hoekje te gaan staan kijken, is dat haar keuze. Soms rent ze ook flink heen en weer en geeft een bokje. Ik zie het nut van opjagen totaal niet in.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:47

Ik zie zelf het nut niet (meer) zo van opjagen/ losgooien.
"Vroegguh" toen ik zo'n tienermanege-meisje was vond ik al dat opjagen en galopperen ook leuk en spannend. En zonder hoofdstel EN zadel rijden enzo en dan flink aandrijven.

Nu ik wat jaartjes (haha, ben 35) ouder ben zie ik het nut niet meer zo. Onze shet loopt netjes aan de longe en dan laat ik hem lekker werken. Verder wordt ie bereden door ruiters met verschillende ervaring (zoon is 6, begint net. Ander meisje is wat gevorderder en die doet alles met hem. En hij ook met haar Vork alle hoeken van de bak kent ze inmiddels wel). Verder loopt ie lekker los op de wei met zijn maatjes. En eerdaags gaan we hem ook weer voor de kar zetten.

Dus waarom "los" gooien met opjagen? Voor mijn plezier of zijn plezier? Hier worden door sommige meiden hun verzorgpaard ook opgejaagd, tot het schuim op de lippen staat (bij paard en drijfster). Ik zie niet dat het paard lol heeft. (Over de drijfster met de fanatieke blik in de ogen om dat beest maar zo hard mogelijk te laten knallen niet gesproken).

Hier is zelfs een paard een keer flink onderuit gegaan met dat opjagen en ook wel eens door de omheining heen gejaagd (helemaal opgefokt met de zweep in de lucht). De kans op blessures lijkt mij dan erg groot.

Dus losgooien? Nee ik zie het nut niet. Lekker aan de longe (Of los "longeren" maar dat is wat anders dan flink opjagen, dus gecontrolleerd) laten galoperen is toch ook lekker? Worden ze ook los van als dat de bedoeling is.

Ga bij jezelf eens na: Zou jij bij gym/ sport zo opgejaagd willen worden???
Zielig of niet: ik zie het nut niet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:50

Ik doe ook wel even losgooien en 'spelen' in de bak. Een paar klappen met de zweep en hij gaat lekker lopen joh Haha! (klappen in de lucht he Haha! )
Helemaal dansen, (tuiger) en huppelen en mij uitdagen om te spelen.
En daarna heerlijk knuffelen, hij komt altijd weer naar me toe, dus zo'n impact zal die zweep niet op hem hebben.
Overigens kan ik rustig daarna de zweep zo over zn kont. rug en tussen zijn oren door, doorhalen. Zal hij geen kick op geven Vork

Het is voor hem een extra trigger om even te showen, niet dat hij er keihard voor 'wegrent'

xSimpleplanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:28

weet je wanneer ik het zielig vind Als je je paard oowk nog is raakt met die zweep.
Als je hem/haar niejj raakt dat zou ik het niejj zo zielig vinden. ( Dit is mijn mening )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:37

maar als je nou los gaat springen?
mag je er dan ook niet met de zweep erbij lopen?
sorry hoor maar dat zie ik toch wel vaak. mijn paard zelf zou het ook niet uitzichzelf doen.
moet hem eerst door een beetje met de zweep te zwaaien laten draven anderes doet hij helemaal niks.
licht wel aan de manier waarop je het doet.
ik doe mijn paarden ook wel eens losgooien en dat even laten lopen door met een plastic tasje te zwaaien. hebben ze wat gedaan. ik snap dat het niet de bedoeling is dat je ze echt gaat na rennen met een zweep enz.
maar ik zie wel eens ergere dingen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:56

Nix mis mee hoor.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn vz pony's ben van 1 en 2 jaar en ze zijn heel hyper en ze doen net alsof alles eng is, dan jaag ik ze ook even op.
Als ik zie dat ze uitgerazen zijn, meestal al naar een paar rondjes dan loop ik naar ze toe, aai ik ze met de zweep, beloon ze en laat ze verder met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:01

'Zielig' is niet het juiste woord.
Wel vind ik het misplaatst en nutteloos om je paard te lopen opjagen en van je weg te jagen, met of zonder zweep erbij.

FirstFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:05

Ik vind het niet zielig, maar als je dan klaar bent, moet je wel even naar hem/haar toe, en even knuffelen zegmaar Lachen

als je al een goede band hebt met je paard en niet agressief gaat opjagen (als iets dreigend is voelt een paard dat aan, en als het een "spel" is ook) dan vind ik er niks mis mee Lachen

ZOLANG je het paard inderdaad niet raakt Lachen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:23

bedoel je los longeren?
want ja daarbij gebruik ik me stem maar ook zweep met klaptouwtje omdat anders gaat spelen.
nee dat is niet ziellig want als ik zeg kom is komt ze gewoon

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:34

Het is maar net op de manier hoe je het doet. Een beetje opjagen mag wel tijdens het losgooien

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:19

Ik vind het ook niet zielig. Vaak laat ik ze los in de bak, en om even flink de benen te strekken, jaag ik ze ook even op.
Maar dat kan ook zonder zweep!
Als ik klaar ben, loop ik naar ze toe (zodat ze niet bang van me zijn) en beloon ze dan met een snoepje als ze blijven staan, en dat doen ze! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:23

ach ik kan altijd wel lachen in de wintermaanden als ze dan los lopen .......... ga ik in het midden staan, en dan die uitdagende koppen Haha! Haha! ......... doe ik een stap naar voren en zeg BOE Haha! Haha! waarop ze helemaal flippen om me in de volgende hoek weer uit te dagen Lachen

geweldig leuk spel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:23

[
dat is wat anders. dat is niet een foto dat ze opgejaagd worden. Knipoog[/quote]

Maar als je de foto iets langer had gemaakt, zag je nog een man/vrouw met een klappende zweep erachteraan te jagen...[/quote]

maar daar gaat het niet om! het gaat erom dat als ze los lopen in de bak, en dat ze dan opgejaagd worden.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:34

saskiakefie schreef:
[

Maar als je de foto iets langer had gemaakt, zag je nog een man/vrouw met een klappende zweep erachteraan te jagen...[/quote]

maar daar gaat het niet om! het gaat erom dat als ze los lopen in de bak, en dat ze dan opgejaagd worden.[/quote]

Net ging het ook nog om een paard met de keuring, dat zag er neit zielig, terwijl precies het zelfde gebeurde, alleen werd dit paard vastgehouden.
Had je dat paard losgelaten, deed hij precies hetzelfde..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:36

Ik vind het niet zielig, eerder noodzakelijk, anders staat m'n pony alleen maar stil Clown
En zolang ik haar niet raak/sla met de zweep zie ik er geen probleem in

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:36

nee, laat maar, jij bent blijkbaar nog nooit op een keuring geweest.