mijn paard hengst laten of niet *UPDATE OP P5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: mijn paard hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:26

Ruinen, het heeft een paar voordelen ten op zichte van een hengst. je wilt er niets mee gaan doen zoals dekken..
Heb ergens gelezen dat ze dan juist nog wat meer groeien als ze vroeg geruind worden omdat ze dan alle energie in de groei kunnen steken en niet meer nodig hebben om zich man te laten voelen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:36

Kusx_Lisa schreef:
Ik zou hem hengst laten. Jury's houden daar wel van, en vaak zijn hengsten veel mooier en laten zich beter zien

en dit vind ik dus géén rede om een paard niet te castreren .
@Ts: castreren lijkt me een goede oplossing, en voor jou een stuk makkelijker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:00

meggiemeg schreef:
Ruinen, het heeft een paar voordelen ten op zichte van een hengst. je wilt er niets mee gaan doen zoals dekken..
Heb ergens gelezen dat ze dan juist nog wat meer groeien als ze vroeg geruind worden omdat ze dan alle energie in de groei kunnen steken en niet meer nodig hebben om zich man te laten voelen

Dat klopt maar daar is ze nu wel te laat mee aangezien het paard al 4 is. Dit werkt voornamelijk als een paard nog jong is, 1 of 1,5 jaar.

getup schreef:
Kusx_Lisa schreef:
Ik zou hem hengst laten. Jury's houden daar wel van, en vaak zijn hengsten veel mooier en laten zich beter zien

en dit vind ik dus géén rede om een paard niet te castreren .
@Ts: castreren lijkt me een goede oplossing, en voor jou een stuk makkelijker.

Helemaal mee eens, je gaat het paard en jezelf toch niet een hoop moeilijkheden bezorgen alleen omdat je toevallig eens een jurylid tegen zou kunnen komen waarvan je een punt meer krijgt omdat hij hengst is.
Als je goed rijd krijg je je punten wel hoor, of hij nu hengst is of niet, daarbij vraag ik me af of zo'n jurylid dat weleens door zal hebben.
Plus dat hij al 4 is dus hij is al breder, heeft al kap op zijn nek en bredere kaken dan de meeste ruinen, de looks heeft hij dus al.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:49

Ze mag niet eens met een hengst starten dus het gaat sowieso al niet op. Alsof een jury direct ziet of een paard een hengst is of niet. Clown

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:01

anneliesdj schreef:
babbii_lief schreef:
ik ga hem laten ruinen staat ook al in het topic je hebt gelijk
maar ik hoef niet M geklasseert te zijn hoor.
heb dat nagevraagd mag gewoon in de b beginnen. Haha!

Waar heb je dat nagevraagd? Op de site van de knhs staat het wel duidelijk of het moet veranderd zijn toen de nieuwe proeven zijn gekomen, het was iig altijd M voor je met een hengst mag rijden.

heb het bij de eigenaar van de manege gevraagd en die zei dat het kon omdat ik 24 ben.
dan zal hij het verkeerd hebben

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:04

iblabla schreef:
Hey.

Ga je der wedstrijden mee rijden? Dan hengst laten(die hebben vaak meer vertrouwen in hun zelf dan een ruin!!!)

Of heb je hem gewoon gewoon?? Dan is het beter om hem te ruinen Knipoog

Ik heb mijn hengst zelf ingereden(int ziekenhuis gelegen door hem!!!) en verkocht toen hij ZZ Zwaar reedt. Hij is hengst gebleven, ook toen hij zn praatjes kreeg. Ik viel der elke dag wel 4 x af...
We hebben voor heeeeeeel duur verkocht...
Misschien is dit verhaal een reden voor je om hem hengst te laten(zonder het stukje dat ik in het ziekenhuis gelegen heb!!!:D Haha! Pling Knipoog Pling Pling )

veel plezier met je hengst/ruin.

ja ik ga er wedstrijden mee ryden maar de mijne die blijft bij mij.
weet niet wat er in de toekomst gebeurt natuurlijk.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:06

mijntjuh schreef:
Ik zou de volgende afweging maken, zitten er nadelen aan om hem hengst te laten. (zowel voor jezelf als voor hem.) Indien je op een pensionstalling staat zie je vaak dat hengsten heel sneu de hele dag binnen op stal staan. Mocht hij toch wat last krijgen van de hormonen, kun jij dat aan?
Ik ben zelf geneigd om te zeggen als je er toch niet mee gaat dekken dat ik hem zou casteren als ik je verhaal zo lees.

dat is ook juist de reden over in de stal zijn.
ik kan hem zeer zeker aan .
moet altyd alert zijn voor 200 procent.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:07

babbii_lief schreef:
heb het bij de eigenaar van de manege gevraagd en die zei dat het kon omdat ik 24 ben.

Hij heeft het inderdaad verkeerd. Je moet echt L2+wp zijn.

Persoonlijk zou ik hem laten castreren. Het heeft geen nut hem hengst te laten. Tegenover het dier is het zelfs eerlijker.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:10

Kusx_Lisa schreef:
L2+wp als je met een hengst wil starten.

nou ik ga hem iniedergeval niet hengst laten voor de jury.
ik wil het beste voor me paard.
en als ik hem gelukkig kan maken zonder de hormonen.
en met vriendjes in de wei kunnen.
dan doe ik dat zeer zeker.
en ik wil ook beoordeelt worden op de verzorging en mijn rijkunsten.
niet of ik een hengst heb of ruin.

en donderdag gebeurt het Ach gut

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:11

gabyfedde schreef:
babbii_lief schreef:

Hij heeft het inderdaad verkeerd. Je moet echt L2+wp zijn.

Persoonlijk zou ik hem laten castreren. Het heeft geen nut hem hengst te laten. Tegenover het dier is het zelfs eerlijker.

oke
dat bedoel ik donderdag is de grote dag

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:27

Ik zou hem lekker hengst laten zolang jij er maar geen last van hebt . Knipoog
Maarja , dat komt ook omdat ik hengsten erg mooi vind.
Maar als je denkt dat je er nog eens last van zou kunnen gaan hebben , of dat hij er last van kunnen hou gaan krijgen , zou ik het wel doen.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:24

Gewoon hengst laten als hij lief blijft...

Maar als hij bij merries komt te staan of de mensen willen geen hengst op stal zul je toch iets anders moeten overwegen...

Maar dat kan altijd nog...

Voorlopig zou ik hem hengst laten

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:51

Ik weet niet of je al een beslissing genomen hebt of niet ....

Een hengst moet alleen op de wei....
    achter een hoge(re) omheining....
    zeker niet met andere hengsten (vechten) of ze moeten samen opgegroeid zijn....
    hij kan zeker niet bij merries (dan gaat ie dus wel dekken en is het braaf zijn bij de dames zeker in het voorjaar écht voorbij)....
    Een hengst die gedekt heeft kan (bijna) nooit meer bij andere paarden zonder te vechten....
    Wil je een ruin bij hem zetten dan zal die de "pisang" zijn....
    Problemen op pensionstalling....
    Problemen met vervoer naar concours....
    Nooit gezellig samen....
    Altijd opletten en stress (ook op wedstrijden)....
    Nu braaf en lief, totdat.... en er dan niet op voorbereid zijn....

Het beste is (volgens mij) castratie, eerlijk naar jezelf, eerlijk naar je paard en zoals je zelf al aangaf je wilt er toch niet mee dekken! Weet je veel mensen willen alleen maar een hengst omdat ze dan kunnen zeggen dat ze op een hengst rijden, maar die zitten wel thuis met een hoop "gedoe"! Mijn advies: Lekker volgend voorjaar óf tijdens een droge zonnige periode laten castreren (ivm infecties ed) en genieten van de "vrijheid" die je paard daardoor krijgt!

Veel succes!

P.S. Er zullen vast wel mensen zijn die hengsten hebben waar dit allemaal wél mee te realiseren is. Mensen die alles wat ik als "negatief" ervaar als een uitdaging zien, goed zó gelukkig zijn die er ook, maar ik weet wel dat je niet zomaar eventjes een hengst kunt houden, er zal altijd een extra controle ingebouwd moeten zijn...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:53

abba: Wat ene onzin zeg.

TS: Nee hoor kan prima, als je hem als hengst kan houden (kwa stallign e.d.) waarom zou je hem dan ruinen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

Omdat het dier zelf last krijgt van zijn hormonen! Misschien merk je er niet veel van maar hengsten op oudere leeftijd zijn vaak gefrustreerd omdat ze contact met andere paarden missen.

Wat abba zegt klopt voor een deel wel, met uitzondering dat een hengst niet bij andere paarden kan, als hij van jongs af aan bij andere paarden heeft gestaan is dat meestal geen probleem.

Ga je een hengst apart zetten als hij een jaar oud is en er op zijn 6e een ruin bij in gooien dan gaat het grandioos mis, zo'n paard weet niet hoe hij zich sociaal moet gedragen dus gaat puur op zijn hormonen af en die zeggen maar een ding; dekken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:31

Wat een onzin zeg

(op het sociale na, maar dat is net bij andere geslachten meestal een kwestie van opvoeding, op een aantal gevallen na)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:36

Kun je het ook beargumenteren waarom je 't onzin vind?

Als dit het enige is wat je erover te zeggen hebt...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:37

Ja is moeilijk om daarop te reageren.

Ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die gefrustreerd raakt door zijn hormonen of wat dan ook. Snap niet waarom iedereen dat altijd maar zegt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:00

Neej. En over dat jury's; Dat staat op ej staartje; het geslacht. & Als je hem later verkoopt; De meeste vinden een hengst toch leuker. Hengst kan je altijd ruinen, een ruin geen hengst maken Knipoog.

Ik ga ook met LADPR mee, ik heb zelf een een tijd op een 20 jarige hengst, wist maar al te goed dat hij kon dekken, maar raakte er echt niet gefrustreerd van hoor, dat die niet met ndere paarden kon

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:03

Breghje schreef:
Lekker laten bengelen die ballen zou ik dan zeggen.. Als hij zelf geen last heeft van zijn hengst zijn en de andere paarden ook geen last bezorgd. Mocht het ooit zover komen is het nog snel genoeg gedaan lijkt me.

Ga hier in mee. Ja

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:07

Ik vind het een goede beslissing van je om hem te laten castreren. Donderdag is iig lekker snel!

Niflheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:14

Inderdaad. Bij paarden vind ik het het beste om te ruinen. En inderdaad, donderdag is lekker snel! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:23

LADPR schreef:
Ja is moeilijk om daarop te reageren.

Ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die gefrustreerd raakt door zijn hormonen of wat dan ook. Snap niet waarom iedereen dat altijd maar zegt.

Omdat het zo is. Een hengst krijgt op den duur gewoon last van die hormonen als hij er niets mee kan doen, veel eigenaren zullen zeg 'er is niets aan de hand' maar dat is vaak niet waar. Bovendien heeft het dier ook geen leven als hij altijd alleen moet staan, als je toch geen plannen hebt om te gaan dekken of wat ook, waarom zou je hem en jezelf dat dan aandoen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

Anneliesj: Nee het is dus niet zo. Zoals ik al zei ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die gefrustreerd was, dus het klopt gewoon niet wat je zegt.

Wat versta jij onder last van de hormomen hebben dan als eigenaren het volgens jou niet zien.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:34

Ik weet dat TS haar keuze al heeft gemaakt, en dat heeft ze weloverwogen en prima gedaan.

Ik wil toch nog even reageren op de discussie die hier nog steeds gaande is:
Een hengst hoeft écht niet gefrustreerd door het leven te gaan. Ik ken meer dan genoeg hengsten die gewóón met andere paarden samen staan, gewóón met andere paarden in de bak rijden en waarvan je qua gedrag verder eigenlijk niet merkt dat ze hengst zijn.

Tuurlijk, ik ken ook hengsten die daar meer moeite mee hebben en die wel alleen moeten staan. Die zijn wel in de minderheid. De manier waarop ze grootgebracht zijn en in hun verdere leven gehouden worden heeft naar mijn mening de allergrootste invloed op het gedrag naar soortgenoten en naar mensen toe.