Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kymalin schreef:Betrouwbaar is er denk ik in verschillende gradaties, net als het nivo van ruiters.
Betere omschrijving vind ik dan bijvoorbeeld ook; cool, geen heethoofd, druk, bouwt veel spanning op maar niet gemeen ofzo, dat zegt net even wat meer dan betrouwbaar.
, sorryjammes schreef:Nee hoor, het blijven dieren en wat je zegt: het zijn vluchtdieren en wat die doen wanner ze schrikken, nou da's dus duidelijk, sorry
Maar wat betreft die advertenties, daar ben ik als een wezel voor. Ik wil binnenkort ook een paard, maar er moet echt iemand mee met een boel verstand van paarden, want ik haal de beroerte dat ik ook een 'kuikenmak exemplaar' uitkies wat toch niet zo kuikenmak blijkt te zijn en ik de levade eerder zal meemaken dan mij lief is.
Als ze al iets engs vindt doet ze een stapje opzij en that's it. Maar moet wel eerlijk zeggen mocht ze ooit een keer echt schrikken vrees ik dat ik er naast lig (dat moment moet toch een keer komen). Denk dat paarden die cool in het hoofd zijn goed schrikken als ze uiteindelijk een keer schrikken. Maar net de meeste mensen hier geloof ik dat 100% procent niet bestaat.
Tot 2 keer toe ging ze in een spurt zijwaarts. Niet gevaarlijk ofzo, maar een paard dat 100% betrouwbaar doet dat niet. Maar die is volgens mij eerder verdoofd en of je daarop wil rijden weet ik niet
) lopen er dan wel niet rond die onbetrouwbaar zijn... Schrikken is niet erg, maar de manier waarop een paard daarmee omgaat. De ene blijft stokstijf stilstaan en de ander rent in volle galop weg. Dan nog heeft dat niet met betrouwbaar te maken. Een paard wat bijvoorbeeld op een beendruk begint te bokken, of eentje die je de kont toedraait als je de stal ingaat en je probeert te trappen. Die zou ik als onbetrouwbaar willen bestempelen. En dan nog vraag ik me bij zulke paarden af, of ze bij de juiste persoon op de juiste plek niet een heel ander paard kunnen worden. Tenslotte kun je door een paard "verkeerd" behandelen ook onbetrouwbaar maken.
detour schreef:Nickyu: en dan is een paard nog een "vlucht"dier (niet bestaand woord overigens ) ook
Machteld v Dierendonck hanteerde deze term zelfs; hoe kom je erbij dat eht geen woord is?..