Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:30

misschien moet je gewoon accepteren dat je voorlopig niet aan een lang teugeltje kan stappen met je ijslander. ik heb wel op een overactieve fjord gereden en het enige wat ik deed was praten tegen dat paard. na een uur of twee kwam er eindelijk een opmerking of ik haar ook wat harder kon laten lopen...
Van praten wordt je zelf ontspannen en misschien je paard ook. zorg er wel voor dat je ongeveer 1 tempo (en 1 teugellengte) aanhoudt, misschien wel goed doorstappen, maar zeker geen draf of tolt (of andersom)

over het eten, kan je niet gewoon een klein stukje gras voor hem afzetten en als hij dat kaal heeft 10 cm verder? zodat hij wel kan eten, maar toch vaker een klein hapje moet nemen
(kort gras heeft minder energie dan vers groen gras)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:41

Dat is het probleem. Hij wil zo graag hard, dit heb ik allemaal al geprobeerd. En over zijn eten. Hij wordt van het schrale gras wat hij nu heeft al veel te dik, dus dat is ook geen optie.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:48

Symptomen van maagzweer:
Verminderde prestaties
• Weinig of geen eetlust
• Vermagering, slechte conditie
• Soms koliekverschijnselen
• Diarree
• Meer speekselen
• Slomer en lusteloos
• Tandenknarsen (vooral bij veulens)

Als mijn paardje dat had zou hij een stuk makkelijker te rijden zijn. En nu weer on-topic

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:26

Ik wil je niet aanvallen, maar ik denk niet dat zijn telgangverleden de reden zijn voor zijn gedrag. Je zegt dat hij dat al (meer dan) 10 jaar niet meer doet, wat betekent dat hij dit maar kort heeft gedaan. Hij heeft hooguit uitgevonden dat hij ook wat harder kan. Wel beschrijf je zijn manegeverleden, dat er veel in zijn mond gerukt werd. Daarnaast staat zijn vader erom bekend pittige paardjes te vererven. Ik denk dat daar dus de oorzaak van het probleem ligt. Van nature loopt hij graag, maar wanneer dit in het verleden niet consequent is aangepakt, weet hij nu heel goed hoe hij het toch voor elkaar krijgt. Er is dus toch sprake van een conflict over respect en aangeleerde slechte gewoontes om dat respect af te dwingen. Misschien kan Parelli, of sowieso grondwerk, inderdaad helpen, zo leren jij en je paard nog duidelijker hoe de rolverdeling zou moeten zijn. Zelf rijd ik nu ook zo'n doordouwer, hij is hard in de mond en ik heb buiten niets te zeggen. Dus ben ik nu veel bezig met bithulpen. Vooral loslaten en om in tempo terug te gaan door blijven gaan met ophouding-loslaten- ophouding tot hij het doorheeft. Als hij rustiger wordt enorm belonen. In de bak heeft hij het nu door, want hoewel hij daar heel makkelijk leek, hij komt zo terug op mijn zit, merk ik nu dat hij scherper op het bit reageeert dan eerst. Buiten begin ik het te merken, maar zal het nog wel even duren voor het goed, of in ieder geval beter is.

Ik weet trouwens niet waar je de wijsheid over ijslanderstoeterijen vandaan hebt. Ik heb hele andere ervaringen, maar goed, daar gaat het hier niet over.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:44

heiditjj schreef:
Symptomen van maagzweer:
Verminderde prestaties
• Weinig of geen eetlust
• Vermagering, slechte conditie
• Soms koliekverschijnselen
• Diarree
• Meer speekselen
• Slomer en lusteloos
• Tandenknarsen (vooral bij veulens)

Als mijn paardje dat had zou hij een stuk makkelijker te rijden zijn. En nu weer on-topic

Op diezelfde pagina staat dat je paard een maagzweer kan krijgen als je hem enkele uren achtereen laat vasten. Clown

Dat is alles dat ik er nog over kwijt wilde....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 06:10

Ja, en hij heeft geen last van een maagzweer dus daar gaan we het nu niet overhebben, als het in de toekomst wel zo zou mogen zijn laat ik het jullie meteen weten Knipoog

De weisheid over IJslanderstoeterijen haal ik hier uit de buurt (Witharen, Emmen, Kleindijk) en waar ik eerder geweest ben (Utrecht, Amsterdam, Zeist, De Bilt ea.), maar daar gaat het niet over.

Ik zal me eens gaan verdiepen in Parelli, misschien dat dat vanwege zijn dominante karakter ook fijner voor hem is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:28

of de manier van emiel voest...Lachen

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:49

zo echt een bord voor de kop
lees alles is na over het voeren
suc6 met je probleem

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:15

Het gaat hier niet over de manier waarop ik mijn paarden voer oké?! Ik doe het op de manier zoals ik het het beste vind. Het is nog nooit verkeerd gegaan. Wat moet ik dan doen. Hem over 2 weken af laten voeren door de slager omdat hij aan 4 benen hoefbevangen is?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:22

Wat lopen een aantal bokkers zich hier ongelovelijk aan te stellen.
Dit topic gaat NIET over voeding. TS stelt daar geen vraag over. Misschien ben je het er niet mee eens, maard at wil niet zeggend at je het recht heb om iemand om een dergelijke onbeschofte toon de les te lezen. Bah.

Buitenritten met een paard met dergelijke achtergrond lijken mij een probleem. Aangezien ik er weinig ervaring mee (wel met dergelijke buitenritten, maar niet met een paard met die achtergrond) zal ik hier verder niets over zeggen. Succes ermee.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 18:48

Bedankt voor je reactie Lachen

Je kan een IJslander nou eenmaal niet vergelijken met onze 100% gedomestisceerde NRPS pony's en KWPN'ers. Een ijslander is een oerpaard (net als de fjord). Die paarden kun je niet volgens het boekje (waar de richtlijnen voor het gemiddelde paard instaan) houden en rijden.

Als je nagaat dat een echte IJslander niet lekker in een manegebak loopt, lijkt me dat dat al redelijk wat zegt over de verschillen.

EDIT: ik heb bedacht wat ik aan mijn probleem gaat doen, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden Lachen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:31

heiditjj schreef:
Bedankt voor je reactie Lachen

Je kan een IJslander nou eenmaal niet vergelijken met onze 100% gedomestisceerde NRPS pony's en KWPN'ers. Een ijslander is een oerpaard (net als de fjord). Die paarden kun je niet volgens het boekje (waar de richtlijnen voor het gemiddelde paard instaan) houden en rijden.

Als je nagaat dat een echte IJslander niet lekker in een manegebak loopt, lijkt me dat dat al redelijk wat zegt over de verschillen.

EDIT: ik heb bedacht wat ik aan mijn probleem gaat doen, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden Lachen

Nee, ik ben helemaal niet nieuwschierig Clown
Maar mag ik miss vragen wat de oplossing is geworden? Bloos

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:37

Ik ga hem bachbloessems geven, die waar hij rustiger van wordt. Terwijl ik hem die geef, ga ik met hem aan het "trainen" alleen nog maar stap ritjes langs de weg met een enkel töltje tussendoor. Zodat het gewoon wordt voor hem dat hij rustig is tijdens een buitenrit (ook met andere paarden erbij).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:14

In elk geval erg veel succes ermee. Ik weet dus uit ervaring dat het erg erg lastig kan zijn. Maar ik weet ook dat het niet onmogelijk is om toch op de een of andere manier tot een paard door te dringen. Dus ! succes!

(nb ik zou best graag willen weten hoe het verder gaat hoor!)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 06:03

Klopt, ik denk dat ik er idd een hele tour aan ga krijgen, maar met behulp van de bachbloessems zal hij net even iets beter te hanteren zijn waardoor het wellicht sneller door zal dringen wat ik van hem "verlang", zal voor het paardje trouwens ook fijner zijn als hij niet meer zo druk hoeft te zijn.

Ik ga morgen een paar flesjes halen bij een winkel in Utrecht (daar woont mijn oma dus vandaar dat ik het zo ver weg zoek Knipoog ) en ik hou jullie op de hoogte over onze vorderingen Knipoog

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:08

ik heb alles gelezen. heel veel succes ermee, ik vind dat je het goed aanpakt.