Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) Een paard wordt niet vals over 1 nacht, dat duurt ff óf hij is geboren met een kronkel. (uitzondering een tumor in de kop) Pensionnetje schreef:Dit paard gaat zeer weloverwogen te werk. Zijn standvastigheid siert hem. Karakter paard, maar vals wil ik hem zeker niet noemen. Hij staat er rustig bij, is goed handzaam etc etc.
Kennelijk heeft hij op een dag besloten niemand op zijn rug toe te laten. Hij zal daar wel een goede reden toe hebben ( in zijn visie ) want met zo'n duikel vlucht achterover brengt hij zichzelf ook ernstig in gevaar.
Je zal dus de reden waarom moeten achterhalen. Is het niet medisch, dan zul je ermee aan het werk moeten. Gezien de reactie achteraf, het paard kan op zn gemakje zonder reprimande weg kuieren, komt er er wel erg makkelijk mee weg.
Ik zou zeggen, doet hij het weer, ga er met 5 man bovenop zitten terwijl hij tegen de grond ligt.
Druk hem tegen de grond zolang als nodig is, dat hij met ontspannen spieren zijn ondanige positie voor lief neemt. Ik ben benieuwd of hij het daarna nog vaak zal herhalen...... Het antwoord is wat mij betreft: nee.
Dit paard is te slim om een afranseling te verkopen, een ei tussen zijn oren kapot te slaan, met de zweep om zijn oren etc etc....of wat er tegenwoordig allemaal niet voor wordt verzonnen. Nee tegen de grond met hem, dat is wat hij wil, dat is wat hij kan krijgen. Maar dan wel net zolang als dat wij willen....en daar hebben dit soort paarden mega de ziekte over in.

als daar iemand opzit die dit afstraft heb je snel een hele nare neerwaardse spiraal. Paard bokte niet gemeen, maar echt jolig........ lekker laten gaan joh! wees blij dat het dier het zo fijn vind om met je aan het werk te gaan....

dus dat zijn er inderdaad niet al te veel 
. geerke schreef:wat een verhaal....wel goed dat je het zelf hebt opgelost en haar niet hebt doorverkocht....ligt het aan mij? maar ik hoor dat vaker,paarden die zomaar trappen,vaak zijn het dan merrie's,zijn die overgevoelig ofzo,in een bepaalde periode?
KiWiKo schreef:Pensionnetje schreef:Dit paard gaat zeer weloverwogen te werk. Zijn standvastigheid siert hem. Karakter paard, maar vals wil ik hem zeker niet noemen. Hij staat er rustig bij, is goed handzaam etc etc.
Kennelijk heeft hij op een dag besloten niemand op zijn rug toe te laten. Hij zal daar wel een goede reden toe hebben ( in zijn visie ) want met zo'n duikel vlucht achterover brengt hij zichzelf ook ernstig in gevaar.
Je zal dus de reden waarom moeten achterhalen. Is het niet medisch, dan zul je ermee aan het werk moeten. Gezien de reactie achteraf, het paard kan op zn gemakje zonder reprimande weg kuieren, komt er er wel erg makkelijk mee weg.
Ik zou zeggen, doet hij het weer, ga er met 5 man bovenop zitten terwijl hij tegen de grond ligt.
Druk hem tegen de grond zolang als nodig is, dat hij met ontspannen spieren zijn ondanige positie voor lief neemt. Ik ben benieuwd of hij het daarna nog vaak zal herhalen...... Het antwoord is wat mij betreft: nee.
Dit paard is te slim om een afranseling te verkopen, een ei tussen zijn oren kapot te slaan, met de zweep om zijn oren etc etc....of wat er tegenwoordig allemaal niet voor wordt verzonnen. Nee tegen de grond met hem, dat is wat hij wil, dat is wat hij kan krijgen. Maar dan wel net zolang als dat wij willen....en daar hebben dit soort paarden mega de ziekte over in.
helemaal mee eens![]()
Het is (en dat heeft niks met dit peerd te maken overigens) gewoon een feit dat paarden "in" zijn, dat er mensen paarden kopen die al hun kennis uit boekjes en dvd's hebben, want het ziet er zo liefdevol uit......
NH is een begrip geworden, je wordt om je oren gegooid met "grondwerken" Wat is nou grondwerken??? imo is dat gewoon dat het paard reageert op de persoon op de grond, op welke manier dan ook![]()
Een skup mag je niet meer uitdelen, want dat is zielig......... wat is zielig? ik vind mezelf behoorlijk zielig als ik een skup krijg
Een draai om de oren................. oooooo wat fout, nee je moet je laten verwonden door een paard
Op zoek gaan naar de oorzaak is natuurlijk altijd goed, ALTIJD!!! maar dat neemt niet weg dat een paard niet zo hoort te reageren...... en met appeltjes krijg je dat niet goed, nooit!
Wat ik vaak lees als ik zeg, "geef dat ding een paar jezusklappen" is NEEEEEEEE, eerst grondwerk......... waar ik dan graag het antwoord op wil weten is ... Hoe krijg je dat paard dan verantwoord uit de wei, stal of trailer....... want ook dat moet een keer gebeuren voordat je uberhaupt aan grondwerk kan beginnen![]()
![]()
Nou heb ik toevallig een hele dominante uitstraling richting paarden...... en zijn de meeste "lastpakken" voor mij niet lastig, en dat komt waarschijnlijk omdat een paard instinctief aanvoelt dat het geen goed garen spinnen is met mij als het gekke dingen uit gaat halen.........
Er zijn een aantal "regels" bij mij.....
1 ik wordt nooit meegetrokken naar een polletje gras (na een subtiele correctie, kan het paard echt mijn maat 38 tegen de kaak aan krijgen)
2 Een paard brengt mij nooit in gevaar
3 mijn ruimte wordt gerespecteerd.....
daarvoor krijgt het paard een hoop terug......
namelijk vrijheid, als ik met een paard loop en hij wil maf doen, vooral doen....... zolang je mijn ruimte en veiligheid respecteerd vind ik dat helemaal prima. Een paard mag veel van mij, mag zichzelf zijn, mag een weerwoord hebben, mag protesteren, mag vrolijk zijn, mag allemaal......... maar WEL binnen de normale omgangsvormen
Ik heb ooit een paard gereden voor iemand, die was altijd zo blij dat hij aan het werk mocht dat ze een paar bokken gaf als je net je eerste rondje reedals daar iemand opzit die dit afstraft heb je snel een hele nare neerwaardse spiraal. Paard bokte niet gemeen, maar echt jolig........ lekker laten gaan joh! wees blij dat het dier het zo fijn vind om met je aan het werk te gaan....
ander paard dat ik voor iemand reed, gooide je graag tegen de muur........ omdat hij het niet fijn vond om te werken, die heb ik met twee mensen op de grond en mezelf in het zadel een keer helemaal de baan rond geslagen........ en dat was gewoon klaar,
Het ligt allemaal aan het kunnen aanvoelen en herkennen van gedrag........ en dat leer je niet uit boeken.
Van Shet tot Belg allemaal gaan ze.
Jawel, de mijne wel. Ja maar dat is gevaarlijk hij kan bovenop je landen. Nee, dat doet hij niet, heeft hij het lef niet voor. Hij respecteert mij hij kijkt wel link uit, weet veel te goed wat de consequenties zijn. En als de blik in zijn ogen mij niet bevalt dan krijgt hij op voorhand al een zwieper, nog vóór hij iets in zijn kop haalt. Maar dat zien mensen niet meer. Het verschil tussen steigeren uit lol, of steigeren uit dominantie of driftigheid etc...
Precies 
Citaat:Het is (en dat heeft niks met dit peerd te maken overigens) gewoon een feit dat paarden "in" zijn, dat er mensen paarden kopen die al hun kennis uit boekjes en dvd's hebben, want het ziet er zo liefdevol uit......
NH is een begrip geworden, je wordt om je oren gegooid met "grondwerken" Wat is nou grondwerken??? imo is dat gewoon dat het paard reageert op de persoon op de grond, op welke manier dan ook
Een skup mag je niet meer uitdelen, want dat is zielig......... wat is zielig? ik vind mezelf behoorlijk zielig als ik een skup krijg
Een draai om de oren................. oooooo wat fout, nee je moet je laten verwonden door een paard
Op zoek gaan naar de oorzaak is natuurlijk altijd goed, ALTIJD!!! maar dat neemt niet weg dat een paard niet zo hoort te reageren...... en met appeltjes krijg je dat niet goed, nooit!
Wat ik vaak lees als ik zeg, "geef dat ding een paar jezusklappen" is NEEEEEEEE, eerst grondwerk......... waar ik dan graag het antwoord op wil weten is ... Hoe krijg je dat paard dan verantwoord uit de wei, stal of trailer....... want ook dat moet een keer gebeuren voordat je uberhaupt aan grondwerk kan beginnen
Nou heb ik toevallig een hele dominante uitstraling richting paarden...... en zijn de meeste "lastpakken" voor mij niet lastig, en dat komt waarschijnlijk omdat een paard instinctief aanvoelt dat het geen goed garen spinnen is met mij als het gekke dingen uit gaat halen.........
Er zijn een aantal "regels" bij mij.....
1 ik wordt nooit meegetrokken naar een polletje gras (na een subtiele correctie, kan het paard echt mijn maat 38 tegen de kaak aan krijgen)
2 Een paard brengt mij nooit in gevaar
3 mijn ruimte wordt gerespecteerd.....
daarvoor krijgt het paard een hoop terug......
namelijk vrijheid, als ik met een paard loop en hij wil maf doen, vooral doen....... zolang je mijn ruimte en veiligheid respecteerd vind ik dat helemaal prima. Een paard mag veel van mij, mag zichzelf zijn, mag een weerwoord hebben, mag protesteren, mag vrolijk zijn, mag allemaal......... maar WEL binnen de normale omgangsvormen
.
..
. 
Citaat:Ik kom op de kliniek, en rukken, plukken betasten, knijpen in die sprong...... natuurlijk vind hij dat naar, natuurlijk doet het pijn en natuurlijk reageert hij........ BINNEN de grenzen
Toen alles en iedereen achter hem weg was haalde hij echtwel goed uit in het luchtledige
.
Sonja_vR schreef:suleilitha iets boven jouw reactie staat een verdere uitleg van mijn reactie over fok ...
geef trouwens in mijn eerdere reactie trouwens ook duidelijk aan
als het medisch is en zeg dus absoluut niet dat je met gestoorde dieren moet gaan fokken
prima als je ergens over valt, maar wel goed lezen wat er staat

). Voor de rest heb ik al heel veel onhandelbare paarden gezien die met de juiste omgang hele goede dieren werden om mee te werken... in de juiste handen dan toch... en das het gevaar. Een prof kan je paard tig keer goed zetten, als je het zelf niet kunt, train je uiteindelijk alleen paard zijn doorzettingsvermogen om iets harder gek te doen...