Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:14

Zelfs als het medisch zou zijn: dan heb je een paard dat als het pijn heeft gewoon flipt. terwijl een andere dat op een subtielere manier duidelijk maakt, bv door te gaan kreupelen, oren in de nek te leggen,....

Je vermeerdert dus dieren met een levensgevaarlijke reactie op pijnprikkels. Ik zou dat ook niet doen.

Trouwens, ik zou geen fokmerrie met zulke streken in het land willen hebben staan. Straks wil je Penny buurmeisje een worteltje komen geven en wordt dan doodgetrapt. Hoe wil je trouwens ooit dicht genoeg bij dat veulen komen om het in de hand te nemen zonder dat moederlief je hoofd eraf bijt?

Staatsgevaarlijke paarden die niet heropgevoed kunnen worden horen in de salami, naar mijn bescheiden mening

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:30

Hoe kom je aan een vals paard, denk ik dan?
ipv hoe ver ga je? Eerst moet je kijken wat de reden is en die kun je meestal vrij snel vinden.
De meeste "valse" paarden zijn in handen van mensen met niet heel veel paardenkennis.
Valse paarden -
#Angstig
#dominantie gevecht
#medisch pijn
#kronkel in de kop (dit zijn er niet veel)

Ik begin er ook niet meer aan

Ik vind dat mensen eens kritisch naar zichzelf moeten gaan kijken en sneller hulp zoeken (ookal is dat duur, want paarden zíjn duur Frusty ) Een paard wordt niet vals over 1 nacht, dat duurt ff óf hij is geboren met een kronkel. (uitzondering een tumor in de kop)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:17

Pensionnetje schreef:
Dit paard gaat zeer weloverwogen te werk. Zijn standvastigheid siert hem. Karakter paard, maar vals wil ik hem zeker niet noemen. Hij staat er rustig bij, is goed handzaam etc etc.
Kennelijk heeft hij op een dag besloten niemand op zijn rug toe te laten. Hij zal daar wel een goede reden toe hebben ( in zijn visie ) want met zo'n duikel vlucht achterover brengt hij zichzelf ook ernstig in gevaar.

Je zal dus de reden waarom moeten achterhalen. Is het niet medisch, dan zul je ermee aan het werk moeten. Gezien de reactie achteraf, het paard kan op zn gemakje zonder reprimande weg kuieren, komt er er wel erg makkelijk mee weg.

Ik zou zeggen, doet hij het weer, ga er met 5 man bovenop zitten terwijl hij tegen de grond ligt.
Druk hem tegen de grond zolang als nodig is, dat hij met ontspannen spieren zijn ondanige positie voor lief neemt. Ik ben benieuwd of hij het daarna nog vaak zal herhalen...... Het antwoord is wat mij betreft: nee.

Dit paard is te slim om een afranseling te verkopen, een ei tussen zijn oren kapot te slaan, met de zweep om zijn oren etc etc....of wat er tegenwoordig allemaal niet voor wordt verzonnen. Nee tegen de grond met hem, dat is wat hij wil, dat is wat hij kan krijgen. Maar dan wel net zolang als dat wij willen....en daar hebben dit soort paarden mega de ziekte over in.

helemaal mee eens Lachen

Het is (en dat heeft niks met dit peerd te maken overigens) gewoon een feit dat paarden "in" zijn, dat er mensen paarden kopen die al hun kennis uit boekjes en dvd's hebben, want het ziet er zo liefdevol uit......

NH is een begrip geworden, je wordt om je oren gegooid met "grondwerken" Wat is nou grondwerken??? imo is dat gewoon dat het paard reageert op de persoon op de grond, op welke manier dan ook Lachen

Een skup mag je niet meer uitdelen, want dat is zielig......... wat is zielig? ik vind mezelf behoorlijk zielig als ik een skup krijg Lachen

Een draai om de oren................. oooooo wat fout, nee je moet je laten verwonden door een paard

Op zoek gaan naar de oorzaak is natuurlijk altijd goed, ALTIJD!!! maar dat neemt niet weg dat een paard niet zo hoort te reageren...... en met appeltjes krijg je dat niet goed, nooit!

Wat ik vaak lees als ik zeg, "geef dat ding een paar jezusklappen" is NEEEEEEEE, eerst grondwerk......... waar ik dan graag het antwoord op wil weten is ... Hoe krijg je dat paard dan verantwoord uit de wei, stal of trailer....... want ook dat moet een keer gebeuren voordat je uberhaupt aan grondwerk kan beginnen Lachen Lachen

Nou heb ik toevallig een hele dominante uitstraling richting paarden...... en zijn de meeste "lastpakken" voor mij niet lastig, en dat komt waarschijnlijk omdat een paard instinctief aanvoelt dat het geen goed garen spinnen is met mij als het gekke dingen uit gaat halen.........

Er zijn een aantal "regels" bij mij.....

1 ik wordt nooit meegetrokken naar een polletje gras (na een subtiele correctie, kan het paard echt mijn maat 38 tegen de kaak aan krijgen)

2 Een paard brengt mij nooit in gevaar

3 mijn ruimte wordt gerespecteerd.....

daarvoor krijgt het paard een hoop terug......

namelijk vrijheid, als ik met een paard loop en hij wil maf doen, vooral doen....... zolang je mijn ruimte en veiligheid respecteerd vind ik dat helemaal prima. Een paard mag veel van mij, mag zichzelf zijn, mag een weerwoord hebben, mag protesteren, mag vrolijk zijn, mag allemaal......... maar WEL binnen de normale omgangsvormen Lachen

Ik heb ooit een paard gereden voor iemand, die was altijd zo blij dat hij aan het werk mocht dat ze een paar bokken gaf als je net je eerste rondje reed Lachen als daar iemand opzit die dit afstraft heb je snel een hele nare neerwaardse spiraal. Paard bokte niet gemeen, maar echt jolig........ lekker laten gaan joh! wees blij dat het dier het zo fijn vind om met je aan het werk te gaan....

ander paard dat ik voor iemand reed, gooide je graag tegen de muur........ omdat hij het niet fijn vond om te werken, die heb ik met twee mensen op de grond en mezelf in het zadel een keer helemaal de baan rond geslagen........ en dat was gewoon klaar,

Het ligt allemaal aan het kunnen aanvoelen en herkennen van gedrag........ en dat leer je niet uit boeken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:19

Kleine toevoeging in deze Lachen Lachen

ik kan heel hard zijn voor een paard, echt heel naar..........

maar ik ben dan nog veel naarder naar de eigenaren toe, want die hebben het zover laten komen dat zo een paard van mij een pak op zn sodemieter moet krijgen......

en ik ben dan echt geen leuk mens om mee te praten, want je krijgt hem echt als eigenaar.......

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:32

Een paar jaar geleden hebben wij onder andere 10 paarden geërft, waarbij 1 hengst van 10 jaar zat. Hij was nooit echt onder handen geweest en manieren waren dus zeker ver te zoeken. Wij hebben toen gesloten dit paard naar de slager te brengen.

Onze bekende handelaar kwam hem ophalen, hengst helemaal plat gespoten, paard werd in alle rust ingeladen.. maar hij was het er toch niet mee eens en trapte tegen het tussenschot van de trailer.. handelaar vloog uit de trailer met z'n achterhoofd op het beton.. dood!

Zulke paarden mogen dus van mij direct naar de slager, ook al ligt het niet aan het paard, toch is het voor die paarden beter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:35

inderdaad,ik zou eerst eens de oorzaak zoeken in de eigenaar,mensen zonder of met weinig paardenkennis hebben soms paarden in bezit die totaal niet geschikt voor ze zijn...of ze zijn er doodsbang voor,dat werkt ook niet.
Ik ben in mijn leven maar heel weinig echt valse paarden tegengekomen,ik geloof 1 in 30 jaar.....dat valt wel mee..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:38

ik zit op 2 in 28 jaar Lachen Lachen dus dat zijn er inderdaad niet al te veel Lachen

de rest is gewoon verziekt door onwetende eigenaren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:39

geloof ik ook.....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:41

Ik heb enkele jaren een vierjarige naar de slager gebracht omdat het echt te gevaarlijk werd.
Om niets kon deze merrie ineens vol uithalen, bij het hoevenkrabben, in de wei, op stal. Dus niet eerst been naar voren halen en dan uithalen, nee ineens met volle kracht naar achter/opzij.
De hoefsmid had ze als eens te pakken gehad bij het bekappen en uiteindelijk mijzelf ook (kostte me 2 tanden, en dan had ik nog geluk gehad). Achteraf had ik de beslissing twee jaar eerder moeten nemen maar ja. Huilend heb ik eerst de tandarts gebeld en daarna de slager.

Ik had het beestje van jongs af aan, direct van de fokker en weet dus dat er niets geks mee gebeurd is.
Later bleek dat een volle zus van een jaar ouder ook een zeer lage drempel had om te trappen.
Het zat dus gewoon in de foklijn (Kennedy x Belisar). Ik heb het papier opgestuurd aan KWPN met het verhaal erbij en daarna nooit meer iets gehoord. En dat terwijl zij promoten een eerlijk paard te willen fokken.

Het was een hele lastige gang om een "gezond" paard naar de slager te brengen maar ik sta nog volledig achter deze beslissing. Dit was voor mij een groot financieel verlies (opbrengst slacht is naar brooke horse hospital gegaan) en tastte ook mijn eer aan (was het eerste paard dat ik "op heb moeten geven")

Van mijn omgeving veel commentaar gehad zoals
- moeder van paardrijden kind: toch wel erg zielig voor het paard, snap niet dat je dat gedaan heb. Mijn reactie, hoe zou je het vinden als het paard jouw kind vol heeft geraakt.
- handelaar, waarom heb je mij het paard niet meegegeven. Ja, en dan verkoop jij het paard als groen en is de volgende eigenaar in gevaar, beestje gaat tig keer over de kop en komt uiteindelijk nog bij de slager na een paaronwaardig transport naar Italie.
- etc.

Een week later las ik in de krant "paard slaat man dood" en het enige dat ik kon denken was "de mijne was het niet".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:43

Precies Jury........... helaas

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:46

wat een verhaal....wel goed dat je het zelf hebt opgelost en haar niet hebt doorverkocht....ligt het aan mij? maar ik hoor dat vaker,paarden die zomaar trappen,vaak zijn het dan merrie's,zijn die overgevoelig ofzo,in een bepaalde periode?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:47

Ik sluit me nog maar eens helemaal bij Kiwiko aan Knipoog .

Ik ben in 40 jaar ook maar een klein handje vol echte gekken tegen gekomen.
Verder heb ik altijd met nagenoeg elk paard kunnen lezen en schrijven, hoewel het met de ene nu eenmaal meer klikt dan met de andere.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:50

geerke schreef:
wat een verhaal....wel goed dat je het zelf hebt opgelost en haar niet hebt doorverkocht....ligt het aan mij? maar ik hoor dat vaker,paarden die zomaar trappen,vaak zijn het dan merrie's,zijn die overgevoelig ofzo,in een bepaalde periode?

Het was inderdaad een merrie met duidelijke hengstigheid en dat was met rijden ook goed te merken. De weer ervoor reageerde ze bijna ergens op en de week erna was alles te veel en lag ik er dus geregeld af.
Het slaan zelf was niet zo voorspelbaar en ook in de winter.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:53

Wow, dit is een echte salto mortale Nagelbijten / Gniffelen

Leuke plannetjes gelezen om uit te voeren bij een eventuele volgende keer, maar wie is er zo gek om nogmaals op dit dier te klimmen?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:21

Ik heb jaren geleden bij een handelaar gewerkt.Het was al een oudere mens (is 74 nu) die heel zijn leven al in de paarden zit.
Die mens heeft op al die jaren ook al het een en ander gezien...
Hoe dikwijls heb ik daar geen braaf paard zien vertrekken voor dochterlief die paardje gekregen had van ma en pa en enkele maanden later telefoneerde naar de handelaar : " paard is levensgevaarlijk geworden ,gooit dochterlief af,ze durft er niet meer op..."
Mensen mochten het paard terugbrengen en kregen hun geld terug.Paard in kwestie werd terug bereden door de goede en consequente ruiter van de handelaar en was terug het brave paard van vroeger...Soms kwamen pa,ma en dochtertje nog eens kijken naar hun ex-paard.Want ze konden natuurlijk niet geloven dat paardje terug zo braaf was terwijl hun dochter toch oh zo goed kan rijden...Dan vroegen ze erna voorzichtig hoe het kon dat dat paard niks meer misdeed,zei de handelaar " ik verkoop het paard,niet de ruiter...!!

Ooit had hij een echte krankzinnige op stal staan.De eene minuut doodbraaf en een seconde later levensgevaarlijk.Op een dag beet dat paard hem in zijn vinger,met als gevolg vingertopje eraf...Voor hij naar het ziekenhuis reed voor zijn vinger ,is hij met het paard naar het slachthuis gereden...Hij wou het niet op zijn geweten hebben om zo'n paard verder te verkopen...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:27

Ik heb twee jaarlingen en die pak ik goed aan. Consequent aan pakken, dit mag wel en dat mag niet. Ze weten het drommels goed, ook al proberen ze het wel eens uit! Niet toegeven, omdat ze zo schattig zijn, luisteren moetenze.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:54

Jeetje wat een salto, nee op zo'n beest zou ik van mijn leven niet stappen. Dat op de grond leggen vind ik wel een plan, maar anders lina recta de frikandel in.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:49

KiWiKo schreef:
Pensionnetje schreef:
Dit paard gaat zeer weloverwogen te werk. Zijn standvastigheid siert hem. Karakter paard, maar vals wil ik hem zeker niet noemen. Hij staat er rustig bij, is goed handzaam etc etc.
Kennelijk heeft hij op een dag besloten niemand op zijn rug toe te laten. Hij zal daar wel een goede reden toe hebben ( in zijn visie ) want met zo'n duikel vlucht achterover brengt hij zichzelf ook ernstig in gevaar.

Je zal dus de reden waarom moeten achterhalen. Is het niet medisch, dan zul je ermee aan het werk moeten. Gezien de reactie achteraf, het paard kan op zn gemakje zonder reprimande weg kuieren, komt er er wel erg makkelijk mee weg.

Ik zou zeggen, doet hij het weer, ga er met 5 man bovenop zitten terwijl hij tegen de grond ligt.
Druk hem tegen de grond zolang als nodig is, dat hij met ontspannen spieren zijn ondanige positie voor lief neemt. Ik ben benieuwd of hij het daarna nog vaak zal herhalen...... Het antwoord is wat mij betreft: nee.

Dit paard is te slim om een afranseling te verkopen, een ei tussen zijn oren kapot te slaan, met de zweep om zijn oren etc etc....of wat er tegenwoordig allemaal niet voor wordt verzonnen. Nee tegen de grond met hem, dat is wat hij wil, dat is wat hij kan krijgen. Maar dan wel net zolang als dat wij willen....en daar hebben dit soort paarden mega de ziekte over in.

helemaal mee eens Lachen

Het is (en dat heeft niks met dit peerd te maken overigens) gewoon een feit dat paarden "in" zijn, dat er mensen paarden kopen die al hun kennis uit boekjes en dvd's hebben, want het ziet er zo liefdevol uit......

NH is een begrip geworden, je wordt om je oren gegooid met "grondwerken" Wat is nou grondwerken??? imo is dat gewoon dat het paard reageert op de persoon op de grond, op welke manier dan ook Lachen

Een skup mag je niet meer uitdelen, want dat is zielig......... wat is zielig? ik vind mezelf behoorlijk zielig als ik een skup krijg Lachen

Een draai om de oren................. oooooo wat fout, nee je moet je laten verwonden door een paard

Op zoek gaan naar de oorzaak is natuurlijk altijd goed, ALTIJD!!! maar dat neemt niet weg dat een paard niet zo hoort te reageren...... en met appeltjes krijg je dat niet goed, nooit!

Wat ik vaak lees als ik zeg, "geef dat ding een paar jezusklappen" is NEEEEEEEE, eerst grondwerk......... waar ik dan graag het antwoord op wil weten is ... Hoe krijg je dat paard dan verantwoord uit de wei, stal of trailer....... want ook dat moet een keer gebeuren voordat je uberhaupt aan grondwerk kan beginnen Lachen Lachen

Nou heb ik toevallig een hele dominante uitstraling richting paarden...... en zijn de meeste "lastpakken" voor mij niet lastig, en dat komt waarschijnlijk omdat een paard instinctief aanvoelt dat het geen goed garen spinnen is met mij als het gekke dingen uit gaat halen.........

1 ik wordt nooit meegetrokken naar een polletje gras (na een subtiele correctie, kan het paard echt mijn maat 38 tegen de kaak aan krijgen)

namelijk vrijheid, als ik met een paard loop en hij wil maf doen, vooral doen....... zolang je mijn ruimte en veiligheid respecteerd vind ik dat helemaal prima. Een paard mag veel van mij, mag zichzelf zijn, mag een weerwoord hebben, mag protesteren, mag vrolijk zijn, mag allemaal......... maar WEL binnen de normale omgangsvormen Lachen

Ik heb ooit een paard gereden voor iemand, die was altijd zo blij dat hij aan het werk mocht dat ze een paar bokken gaf als je net je eerste rondje reed Lachen als daar iemand opzit die dit afstraft heb je snel een hele nare neerwaardse spiraal. Paard bokte niet gemeen, maar echt jolig........ lekker laten gaan joh! wees blij dat het dier het zo fijn vind om met je aan het werk te gaan....

ander paard dat ik voor iemand reed, gooide je graag tegen de muur........ omdat hij het niet fijn vond om te werken, die heb ik met twee mensen op de grond en mezelf in het zadel een keer helemaal de baan rond geslagen........ en dat was gewoon klaar,

Het ligt allemaal aan het kunnen aanvoelen en herkennen van gedrag........ en dat leer je niet uit boeken.

Hahahahaha, hoeveel mensen zie ik niet als een vlaggetje achter hun lompe bok aan gaan richting een polletje gras Haha! Van Shet tot Belg allemaal gaan ze.

No way met de mijne. Net wat je zegt, ze mogen alles doen van bokken tot steigeren tot aan een capriool. Maar wel op de plaats, aan een los touwtje en niet mijn of iemand anders richting in.
Dan komen de kenners: steigeren mag niet Boos! Jawel, de mijne wel. Ja maar dat is gevaarlijk hij kan bovenop je landen. Nee, dat doet hij niet, heeft hij het lef niet voor. Hij respecteert mij hij kijkt wel link uit, weet veel te goed wat de consequenties zijn. En als de blik in zijn ogen mij niet bevalt dan krijgt hij op voorhand al een zwieper, nog vóór hij iets in zijn kop haalt. Maar dat zien mensen niet meer. Het verschil tussen steigeren uit lol, of steigeren uit dominantie of driftigheid etc...

Daar loop je dan met je hengst, ongeduldig te piafferen af en toe op twee beentjes. Maar denk nu niet dat ie richting het gras gaat. Hij staat te wachten net zolang tot ik commando geef: ga maar eten. Wat ie in de tussentijd van het wachten uitvreet om zijn ongeduldigheid te onder drukken dat boeit me niet. Zolang hij zich maar aan de regels houdt. Al gaat ie op zn rug liggen.

Zo houdt je frisse paarden, niet zwaar gefrustreerd omdat ze op de verkeerde momenten om het verkeerde worden gestraft. De mijne zijn altijd vrolijk, barsten van de energie, gaan graag aan het werk, maar weten drommels goed wanneer zij de grens overschreiden en dan hebben ze een probleem.
Want de zeldzame keren dat ik straf, straf ik goed, kort maar heel duidelijk. Zodat ze het zich goed blijven herinneren. En goh dat werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:20

Haha! Precies Lachen

nah en ga dat maar leren uit een boekje Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:22

Citaat:

NH is een begrip geworden, je wordt om je oren gegooid met "grondwerken" Wat is nou grondwerken??? imo is dat gewoon dat het paard reageert op de persoon op de grond, op welke manier dan ook

Een skup mag je niet meer uitdelen, want dat is zielig......... wat is zielig? ik vind mezelf behoorlijk zielig als ik een skup krijg

Wat ik vaak lees als ik zeg, "geef dat ding een paar jezusklappen" is NEEEEEEEE, eerst grondwerk......... waar ik dan graag het antwoord op wil weten is ... Hoe krijg je dat paard dan verantwoord uit de wei, stal of trailer....... want ook dat moet een keer gebeuren voordat je uberhaupt aan grondwerk kan beginnen

namelijk vrijheid, als ik met een paard loop en hij wil maf doen, vooral doen....... zolang je mijn ruimte en veiligheid respecteerd vind ik dat helemaal prima. Een paard mag veel van mij, mag zichzelf zijn, mag een weerwoord hebben, mag protesteren, mag vrolijk zijn, mag allemaal......... maar WEL binnen de normale omgangsvormen

Vooral het woord disneyfiseren sprak mij inderdaad erg aan, die van mij heeft ook regels waar hij zich aan moet houden. Punt uit..

Bijvoorbeeld als ik voer heb staan of ik ben aan het voeren, dan blijft hij daar vanaf totdat ik zeg dat hij erbij mag.
Hoe vaak zie je niet dat paarden mensen omdenderen om bij eten te zijn.. .

JIJ bent de baas over een paard, niet anders om. Anders kan het meest makke dier nog gevaarlijk worden...

En inderdaad wat hierboven gemeld wordt, een keer jolig doen aan de hand, bokken onder het zadel uit frissigheid. Prima interesseert met niets, hij weet waar mijn grenzen liggen en ook wat er gebeurd als hij daar over heen gaan. Krijgt hij gewoon een schop onder zn edele achterwerk..Doen zijn paarden vriendjes ook als hij zich niet gedraagd. En hij accepteerd die ook, en weet dan meteen zn plek weer.

Als ik zie bijvoorbeeld bij mij op stal een paard met boxrust, fris wordt en gericht gaat slaan naar de eigenaar zit er toch iets echt niet goed Vork ..

Die van mij doet nu al een half jaar weinig tot niets omdat hij geopereerd is aan hoefkanker, de eerste maanden heb ik alleen maar gestapt en met hem gejoggd. Fris dat hij was gedroeg hij zich prima, heeft hij geen enkel moment dat ik met hem bezig was op 2 benen gestaan..En dat waardeer ik weer enorm en zo kan ik dus leuk dingen met hem doen, ook al mag hij niet rijden en los..!

Gelukkig zijn we een tijdje terug met een hoefschoen begonnen en kan hij nu wel lekker buiten rond wandelen, en gelongeerd worden. Met het verschonen van zijn hoef idem, was erg vervelend en pijnlijk voor hem. Maar geen haar op zn lijf die eraan denkt om naar mij uit te halen..

Mocht ik een onopgevoed paard gehad hebben, of een gevaarlijk dier. Had ik dit geen half jaar volgehouden..En was het ook einde verhaal geweest.
Gelukkig was dit niet het geval, en bleef hij even vrolijk en vriendelijk tegen over mij zoals altijd. Ook al moet hij echt pijn gehad hebben Lovers .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:30

pcies zo is de mijne behoorlijk dominant, heeft problemen met zijn spron RA

Ik kom op de kliniek, en rukken, plukken betasten, knijpen in die sprong...... natuurlijk vind hij dat naar, natuurlijk doet het pijn en natuurlijk reageert hij........ BINNEN de grenzen Lachen

Toen alles en iedereen achter hem weg was haalde hij echtwel goed uit in het luchtledige

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:36

Citaat:
Ik kom op de kliniek, en rukken, plukken betasten, knijpen in die sprong...... natuurlijk vind hij dat naar, natuurlijk doet het pijn en natuurlijk reageert hij........ BINNEN de grenzen

Toen alles en iedereen achter hem weg was haalde hij echtwel goed uit in het luchtledige

Precies en zon actie is niet meer dan logisch en acceptabel in mijn ogen Lachen.
Vooral de smid en de DA kunnen deze paarden echt waarderen Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:09

Ik ben het op zich met veel mensen hier deels wel eens, en denk zelf dat het meeste gewoon komt doordat mensen er verkeerd mee om zijn gegaan. Dat kan op meerdere manieren zijn; het paard tè veel verwennen, niet consequent zijn, en vast nog wel veel meer. Maar ik geloof ook zeker dat er paarden zijn met een kronkel in de kop, die heb ik in mijn eigen omgeving ook al meerdere keren gezien. Ik begrijp de mensen die hun dier zacht behandelen deels, en ook de mensen die voor een hardere aanpak zijn. Het is natuurlijk niet leuk om een paard af te straffen en ook niet makkelijk om altijd even consequent te zijn.

Alleen een paard dat ècht gestoord is, kun je weinig meer aan doen denk ik. Buiten het weg te brengen en het een biefstuk te laten worden. Het is triest, maar je voorkomt er alleen maar mee dat er mensen gewond raken. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben, dat iemand ernstig verwond wordt door een dier en dat dat dan mijn schuld is.

En wat betreft de paarden die heel veel vaker voorkomen, die niet getikt zijn; opvoeding doet dan heel veel. Nee is nee, en er zijn grenzen. Bijvoorbeeld met poetsen etc. mag het best vertroeteld worden. Maar als je er daarna opstapt en wilt gaan werken, dan heeft het paard te luisteren. Ook een beetje jolig doen is niet erg wat mij betreft. Als het maar binnen de grenzen blijft, dus daarmee ook niet gevaarlijk is. En dan is het de taak aan degene waarvan het paard is, om die grenzen duidelijk te stellen en consequent te blijven. Belonen voor goed gedrag en straffen voor slecht gedrag zie ik hierbij als essentieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:36

Sonja_vR schreef:
suleilitha iets boven jouw reactie staat een verdere uitleg van mijn reactie over fok ...

geef trouwens in mijn eerdere reactie trouwens ook duidelijk aan
als het medisch is en zeg dus absoluut niet dat je met gestoorde dieren moet gaan fokken
prima als je ergens over valt, maar wel goed lezen wat er staat

Hier wil ik toch nog op reageren, dus jij vindt het verantwoord met paarden te fokken waarmee het medisch niet in de haak is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:02

Ik heb nog maar 1 paard gezien die ik echt gevaarlijk vond... de rest waren gewoon verwende of getraumatiseerde knollen of iets ertussenin Haha!

Die ene haalde zo gericht uit naar je gezicht en liet zich van geen kanten bewerken (ik probeerde het overigens niet zelf hoor, dat laat ik wel aan de prof Knipoog ). Voor de rest heb ik al heel veel onhandelbare paarden gezien die met de juiste omgang hele goede dieren werden om mee te werken... in de juiste handen dan toch... en das het gevaar. Een prof kan je paard tig keer goed zetten, als je het zelf niet kunt, train je uiteindelijk alleen paard zijn doorzettingsvermogen om iets harder gek te doen...

Heb er ook 1 geweten die steigerde en zich liet vallen op ruiter. Ruiter landde een keer op beton met gebarsten schedel tot gevolg. Toen die man uit het ziekenhuis kwam is hij bij wijze van spreken meteen op dat paard gaan zitten en heeft hij hem in 1 ruk om getrokken en op de grtond gehouden. Ik zou er nooit aan begonnen zijn, maar paard heeft het nooit meer geflikt (maar de ruiter was wel duidelijk: als dat paard ooit wegmoest, was het naar de slager en nergens anders).