Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:09

ja, klopt, je weet niet in wat voor groep ze terecht komt. maar denk echt dat ze door een paar andere merries en hengsten goed op haar plek gezet kan worden... paarden accepteren dit gedrag ook niet altijd lijkt me Clown
juist omdat er een rangorde is lijtk het me goed voor dr... een nieuw paard in een al bestaande groep zal niet de leiding opeens overnemen denk ik...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:09

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:11

Bianca1985 schreef:
Ja idd, ik vind de opfok dus helemaal niets en dan is het altijd nog de keus van de eigenaar wat hij ermee doet. Ik moet gewoon veilig de paarden uit de wei kunnen halen en ze allemaal kunnen hanteren ze wordt nog lang niet bereden of beleerd maar gewoon normale omgang is niets mis mee.

Ze is duidelijk de baas in de kudde en probeert jullie ook de baas te zijn. Ik heb mijn 2- jarige juist om die reden niet continu bij mijn oudere paarden staan. Die gaat zomers een kudde in met circa 20 andere jongelingen in leeftijd varierend van 1 tot 4. Ze is een heel zelfbewust typje, en mijn oudere paarden waren heel vriendelijk voor haar. In de kudde heeft ze afgelopen zomer geleerd om een toontje lager te zingen. En dat werkt uit naar ons.
Voor grondwerk moeten ze zich kunnen concentreren en dat kan een 2-jarige nauwelijks. Als ik 10 min. poets vind ze het vaak al moeilijk om erbij te blijven. Paarden straffen snel en consequent en zijn daarmee een stuk duidelijker dan wij mensen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:13

kebie schreef:
Bianca1985 schreef:
Ja idd, ik vind de opfok dus helemaal niets en dan is het altijd nog de keus van de eigenaar wat hij ermee doet. Ik moet gewoon veilig de paarden uit de wei kunnen halen en ze allemaal kunnen hanteren ze wordt nog lang niet bereden of beleerd maar gewoon normale omgang is niets mis mee.

Ze is duidelijk de baas in de kudde en probeert jullie ook de baas te zijn. Ik heb mijn 2- jarige juist om die reden niet continu bij mijn oudere paarden staan. Die gaat zomers een kudde in met circa 20 andere jongelingen in leeftijd varierend van 1 tot 4. Ze is een heel zelfbewust typje, en mijn oudere paarden waren heel vriendelijk voor haar. In de kudde heeft ze afgelopen zomer geleerd om een toontje lager te zingen. En dat werkt uit naar ons.
Voor grondwerk moeten ze zich kunnen concentreren en dat kan een 2-jarige nauwelijks. Als ik 10 min. poets vind ze het vaak al moeilijk om erbij te blijven. Paarden straffen snel en consequent en zijn daarmee een stuk duidelijker dan wij mensen
.

thanks kebie! jij legt uit wat ik bedoel Ja Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:15

Ons eerste paard was ook 'onhandelbaar' voor de "leek".
Die is vanaf z'n 1,5 jaar iedere week 2x naar een professional gegaan onder begeleiding (prof kwam aan huis).
En toch kreeg dat paard 't voor elkaar om voor z'n 3e levensjaar al 3 mensen 't ziekenhuis in te helpen.

Uiteindelijk verkocht aan een prof ruiter.
Die was op de hoogte van het gedrag van het paard. Helaas toch enkele maanden later met dit paard verongelukt.
Ik weet niet hoe 't met dat paard is afgelopen... Of hij überhaubt nog leeft...
Best wel 'n grote kans dat ie bij de slager is gekomen uiteindelijk. Ondanks al die begeleiding.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:46

Maar TS wat wil je dan Lachen Met jullie benadering wordt het niet beter, dus je stelt heel terecht hier een vraag........ maar alles wat gezegd wordt wil je niet Lachen

Paard is de baas, paard is echt, echt niet bang...... dit gaat van kwaad tot erger en uiteindelijk beland het dier alsnog in de salami TENZIJ je NU wat gaat ondernemen, dus of dat dier wegbrengen naar een goed opfokbedrijf of een prof inschakelen......... want zo gaat het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:50

Ik zeg voorlopig alleen maar, verwerken tot salami, voor er gewonden of doden vallen. Of meteen NU actie zoals Kiwiko zegt.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:51

verwerken tot salami zou ik nu nog niet doen... eerst alle opties bekijken of er wat aan gedaan kan worden... salami is een te makkelijke oplossing mijns insziens..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:52

Idd.. verwerken tot salami is denk ik wel errug kort door de bocht..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:53

nah als ik dit zo lees is dit paard al veel te ver heen........

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:54

Ik zou t echt niet te hard roepen, van mijn Nico werd dat ook gedacht. En ik had een 3 jarige hengst 3 jaar terug, met dit soort symptomen. Dat is er ook uitgegaan, met de juiste aanpak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:55

Als dit gedrag er nu al inzit, dan wordt het alleen maar erger naarmate het paard ouder wordt.
Het is niet altijd angst, er worden ook paarden geboren met een kronkel in hun bovenkamer en om dodelijke ongelukken te voorkomen is het soms beter om voortijdig maatregelen te nemen.
Wat is nu belangrijker, een mensenleven of een paardenleven?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:56

Tuurlijk een mensenleven, maar als er nu wordt opgetreden, kan je altijd later nog tot de laatste stap overgaan zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:59

Soms valt er niet op te treden. Ik heb het eenmaal mogen meemaken dat een oudere man, overigens een zeer ervaren paardenman die ook liefde voor zijn paarden had, door een gerichte uithaal van een jaarling notabene, tegen de grond ging. Met alle gevolgen van dien.
Het dier is terecht diezelfde dag nog opgehaald, om nog ergere excessen in de toekomst te voorkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:00

Ik heb er ook wel eens een weggebracht, ding was levensgevaarlijk op stal, buiten haar stal een superpeerd, kon er een kind mee de weg op sturen......... maar op stal, echt, echt levensgevaarlijk...... NIEMAND mocht in haar veilige omgeving.... en die is inderdaad naar de slager gegaan

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:01

Dat is wat ik zeg, maar dan heb je wel álles geprobeert. Als je het nu al opgeeft, dan zou ik tenminste later nog spijt hebben dat er misschien nog een oplossing geweest zou kunnen zijn,..

aerdenhout1

Proberen er een flinke dosis kalmeringsmiddel in te krijgen, een trailer regelen, en zo snel mogelijk naar een plek brengen waar ze met dit soort gevallen weten om te gaan. Dan een paar weken niet gaan kijken en deze mensen hun gang laten gaan.
Het gaat, of zoiets worden, of de slager, of iemand die uiteindelijk zwaar gewond (of erger) in het ziekenhuis ligt en dan als nog het paard in de worst.

Ariebombarie

Pluttersput schreef:
Dat is wat ik zeg, maar dan heb je wel álles geprobeert. Als je het nu al opgeeft, dan zou ik tenminste later nog spijt hebben dat er misschien nog een oplossing geweest zou kunnen zijn,..

ben het hier mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:02

Nu al opgeven, nou, gezien het gedrag van genoemd paard, lijkt mij dat er niet veel eer meer aan te behalen is, klinkt als staatsgevaarlijk dier!

Of in laatste uitzonderingsgeval. de raad van Aerdenhout opvolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:25

Ik heb zo'n paard gereden en die was nog lang niet zo erg als wat jullie beschrijven. Zolang je niets vroeg was ie een sul, maar zodra je iets van hem wilde werd hij levensgevaarlijk. Dat paard sloeg alles dood wat er in zijn box of wei kwam als hij de kans kreeg. Aaien ging 2 minuten maar dan sloeg hij je gelijk met twee voorbenen tegen de grond bij wijze van spreke. Dit paard is bij verschillende internationale profs geweest maar de enige manier om hem onder controle te houden was met geweld helaas. Ondanks zijn problemen is hij toch nog Z geworden, maar niet met plezier voor paard en ruiter. Daarna is hij manegepaard geworden en daar deed hij het wel aardig zolang ze maar niet te veel om hem heen verwachtte. Er stond wel op de deur dat hij alleen door personeel opgezadelt mocht worden. Ik ben hem 1x gaan bezoeken en binnen 2 minuten had ik alweer een voorbeen richting mijn hoofd en wist ik weer heel helder waarom hij weggegaan was.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:26

KiWiKo schreef:
Ik heb er ook wel eens een weggebracht, ding was levensgevaarlijk op stal, buiten haar stal een superpeerd, kon er een kind mee de weg op sturen......... maar op stal, echt, echt levensgevaarlijk...... NIEMAND mocht in haar veilige omgeving.... en die is inderdaad naar de slager gegaan

kijk alsjeblieft even op deze site,
meestal ligt het gedrag van een paard aan een mens. En niet aan het paard.
Als je het paard naar de slacht wil brengen, kun je hem net zo goed weggeven aan iemand zoals petra, die het dier nog een kans geeft.

http://www.2moons.nl/two-moons.html

klik referenties onderin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:28

Petra doet hetzelfde als ik. misschien verschillen de manieren iets, maar ik maak paarden weer goed, heb ook heel veel halelua verhalen te vertellen, en ook enkele niet........ dit is er een van

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:29

Dan nog, vind ik het het proberen waard. Mocht daarna blijken dat het echt niks kan worden, kan ze altijd nog weg gebracht worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:33

Als ik zo lees wat hun problemen zijn, dan is deze merrie al ver heen.......... en gaat het voor iemand die gewend is met probleempaarden te werken ook nog een hele kluif worden EN dan moet dat dier ook nog eens verkocht worden aan iemand die het dier kan handelen........

En als het paard niet over een behoorlijk talent voor een discipline beschikt, ga je niet de juiste persoon vinden voor dat paard.

De merrie die ik weg heb gebracht kon echt, echt springen....... maar haar karakter bleek toch voor mensen die in de sport reden toch reden om haar te laten staan........ en aan een penniepruttel kan je zo een dier niet met goed fatsoen verkopen