heb ik teveel met me nieuwe paard gedaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: heb ik teveel met me nieuwe paard gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:49

Het hoeft ook niet om een trauma te gaan , als het een beest met karakter is dan zegt hij na zo'n voorvalletje : stik er maar in. Omdat je hem niet eerlijk behandeld hebt. Er zijn er bij die dan even helemaal niks meer met je te maken willen hebben.

Het ligt er een beetje aan wat voor karakter het dier heeft en hoe de verdere omgang gaat verlopen. Gaat het van nu af aan heel gemoedelijk en gezellig en stimulerend dan is er niks aan de hand. Maar gaat het de 2e keer ook weer fout omdat het paard er niet klaar voor is , dan wordt de 3e keer al erg link omdat je dan al van gewenning gaat spreken.

Eigenlijk moet een paard nooit leren dat rijden vervelend is / hij de ruiter eraf kan bokken. Gebeurt het 1 keer dan kun je je best doen om het dier die wijsheid te laten "vergeten" , maar gebeurt het vaker dan knoopt hij die wijsheid zich goed in de oren en heb je echt een probleem.

Het is nu dus best wel spannend hoe het verder gaat.

Zaak is om een goede vertrouwensband met het dier op te bouwen , dat hij leert dat het leuk is om met je te werken , en als je er dan weer opstapt en het gaat gewoon goed dan kun je van daaruit weer gewenning opbouwen van braaf zijn.

Ellende is gewoon dat die gewenning er al 6 weken was , maar nu door 1 voorvalletje zit je wat het vertrouwen in het rijden betreft , weer op het zelfde punt als voor het inrijden. Want de volgende keer wordt toch weer spannend....

Sterker nog , misschien zit je nu wel op een lager punt dan 6 weken geleden , want toen was het nog nieuw en nu heeft het dier een ervaring meegemaakt die blijkbaar zo onprettig was dat hij je eraf moest bokken. Is dus echt balen !

Is het een makke beer die heel vergeveingsgezind is dan stap je er zo weer op , maar als je pech hebt ben je nu weer weken bezig voordat het dier weer zo fijn te rijden is als hiervoor.

Weet je wel zeker dat het zadel goed past verder en het paard niet stoort of ergens drukt ? Want dan is de kans nog groter dat het bij de volgende keer rijden weer fout gaat , als er vervelende druk op de rug komt zodra je in het zadel gaat zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:50

pmara zegt het helemaal goed

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:52

Spaart jou weer typen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:54

pcies Lachen

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:55

Cayenne dank je wel dat ga ik ook zeer zeker doen

geerke ja het gaat niet over iedereen

ik vind het juist fijn dat het bevestigd word

want dan weet ik dat de fout deze keer bij mij ligt

maar het gaat erom dat sommige mensen die reageren
op mijn topic die alleen erop inhameren in plaatsvan

het besvestigen en wat tips kunnen geven
dat is wat ik er mee bedoel

pmarena dank je wel voor de info na mijzeggen ligt het zadel goed en een instructeur
heeft dat bevestigd ik ga en zal er alles aan doen om het vertrouwen terug te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:59

Ik hoop voor je dat je genoeg ervaring hebt met 4 jarige hengsten. Als je hulp hebt van een ervaren instructeur moet het wel gaan lukken.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:30

babbii_lief schreef:
Cayenne dank je wel hij staat op een manege en daar kan ik begleiding krijgen
dit topic is waar

de vader is farrington en is een kwpn

kelly vroeg niet een mening over typen en dat is voor mij geen belang

Maar het lijkt mij toch wel belangrijk dat jij hier zo goed mogelijk Nederlands typ. En een goede opmaak zodat het goed leesbaar is. Een spellingsfoutje is geen ramp (betrap mezelf hier als ik snel wat wil typen ook altijd op wat spellingsfoutjes af en toe), maar het is hier wel van belang dat je dus goed Nederlands typ (in iedergeval goede zinsopbouw dus punten, comma's enz. en als je reageert op meerdere mensen een enter er tussen doet zodat mensen niet hoeven vissen tegen wie je dat bedoeld)

Iriisslovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:52

__KELLY schreef:
Maar het lijkt mij toch wel belangrijk dat jij hier zo goed mogelijk Nederlands typ. En een goede opmaak zodat het goed leesbaar is. Een spellingsfoutje is geen ramp (betrap mezelf hier als ik snel wat wil typen ook altijd op wat spellingsfoutjes af en toe), maar het is hier wel van belang dat je dus goed Nederlands typ (in iedergeval goede zinsopbouw dus punten, comma's enz. en als je reageert op meerdere mensen een enter er tussen doet zodat mensen niet hoeven vissen tegen wie je dat bedoeld)

Het gaat toch niet om het typen hier? Het gaat om een paard en een ruiter met een nare ervaring! Heel veel mensen hier doen
alsof babii_lief helemaal niks van paarden weet, maar daar weten de meeste mensen hier niks vanaf. Ze vraagt om advies en
niet om afgezeken te worden!

Zelf zou ik zeggen dat je even rust neemt met rijden, in ieder geval de komende week. Je moet hem wel wat beweging geven
door bijv. te wandelen of te longeren, en vergeet ook vooral niet om hem lekker te borstelen en te knuffelen. Daar kun je zijn
vertrouwen weer een beetje mee terug winnen.

Veel succes.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:17

russel ja dat heb ik wel al lijkt het niet zo maar.
Dat is wel.
Heb het verkeerd aangepakt en, dat ga ik geheel goed maken . Ik heb niet gedacht o een hengst klinkt leuk ik koop er een.

Iriisslovess dank je wel doe ik zeer zeker.
En ja ik weet dat mijn
zinsopbouw en mijn typen niet alles is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:25

Het is ook meer voor jezelf hoor , maak je gewone zinnen dan kom je veel serieuzer en volwassener over. Dan zien mensen je sneller voor "vol" aan.

Je krijgt nu voor een deel van die wat afzijkende reacties omdat je niet volwassen en verstandig overkomt doordat je niet de moeite neemt om fatsoenlijke zinnen te maken. We kunnen je niet zien en zien dus alleen wat je typt , en de manier waarop.

Zo zonder hoofdletters / punten / leestekens denk je dan al snel : wat een rare prutser is dat nu ?

Het is gemakzuchtig , lui en respectloos naar anderen toe , dat je niet de moeite doet om het goed leesbaar voor een ander te maken.

Daardoor krijg je dan al snel wat norse reacties.

Je bedoelt het natuurlijk helemaal niet verkeerd , dat snap ik wel en ik zeik je niet afverder , het is alleen even een uitleg waarom het niet gewaardeerd wordt Knipoog

Wil je als verstandige volwassene behandeld worden , schrijf dan nette zinnen , dat scheelt echt een stuk Ja

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:35

Ja, ik vind idd dat je teveel met hem heb gedaan.
De trailerreis, de nieuwe omgeving en nieuwe eigenaar zijn al genoeg indrukken voor een paard.
Het zadel passen enzo zou ik later die week pas doen.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 21:10

Pmarena ik ga me best doen.
Maar het zal niet altyd lukken.
Want ik ben niet goed
In de hoofdletters / punten / leestekens.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:30

Zul je toch moeten gaan leren anders zal je nooit een baan op kantoor kunnen vinden, moet je een briefje schrijven om je zaken te regelen, ga je toch wel af en nemen ze je niet serieus.

Je hebt neem ik aan op de lagere school gezeten? Dat waren de lessen in de eerste klassen. De leerplicht zal je het tegen wil en dank geleerd hebben. Of ben je pas sinds kort in Nederland en heb je geen basisschool gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:32

babbii_lief schreef:
hoi ik heb een 4jarige hengst gekocht ik kon daar zo mee wegrijden en het ging allemaal goed nu heb ik hem vandaag 19-04 opgehald heeft 2 uur braaf op de trailer gestaan en bij zijn nieuwe plek aangekomen even gehinnikt maar eigenlijk meer niet deed ie bij zijn vorige stal ook niet nu heb ik hem in de bak losgelaten dat ie even zijn benen kan strekken en zadel en hoofdstel gepast maar moest andere singel aan dus 2 keer gepast en ben er daarna opgegaan wat niet goed gaat tenslotte 2 keer afgevallen heb hem flink aangepakt laten weten wie de baas is maar ben er niet meer opgestapt heb hem nog gelongeerd nu ben ik van mening dat ik teveel heb gedaan en dat het ook wennen voor hem is en hij is niet gek hij is nu 6 weken onder de man en heeft zich heel goed gedragen dat er zelfs een meisje van 12 op gereden heeft heb hem zelf uitgeprobeerd en hij was zo lief maar ik wil tog even jullie mening weten groetjes carry

vraag ik me af op welke manier je dat hebt laten blijken...

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:36

volgens mij heb je idd teveel en te snel dingen met je paard gedaan.
je had hem wel even kunnen laten wennen aan zijn nieuwe plekje en dan heeft hij ook nog 2 uur in de trailer gestaan.
ik weet verders niet wat hij heeft gedaan in de bak?
en hoe doet hij nu?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:42

Ik heb mijn paarden eerst laten wennen aan de nieuwe omgeving voor ik er op ging..Vooral hij zo jong is en net onder het zadel..
Maar aan de andere kant als je op wedstrijd gaat iets verder in het land kan hij ook niet eerst een dag wennen en ga je er ook meteen op...

Maar ikzelf had het anders aangepakt en zou hem alleen die dag los gooien lekker poetsen rondje op het pad lopen en lekker aan elkaar wennen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:42

Zo topic door gelezen.

heb je teveel gedaan Ja
ben je dom geweest Ja IMo dan

Een paard gaat weg uit zijn leefomgeving staat ruim 2 uur opgesloten in en rammelend hokje.
Stapt uit op een totaal vreemde plek.
En zijn bekende begleider is niet aanwezig maar staat er een of ander "raar" mens bij zijn halster.

Hoe denk je dat je paard zich nu voelt.

Hij is gespannen zenuwachtig en dan ineens hup een zadel op en rijden maar..hij bokt en krijgt nog straf ook.

Je hebt compleet verkeerd gehandeld en nog agressief ook dat leid ik af van het feit dat je hem ff liet zien of voelen wie de baas is.

Hoe het verder gaat hangt van het paard af maar ik zou de komende dagen hem rust geven.
Poetsen om vertrouwsband te maken en lekker veel los en als het mogelijk is geef hem weidegang.
Of ga grazen aan het touwtje maar ik zou hem zeker een weekje niet rijden.

Laat hem wennen aan jou en jij aan hem.

En iid je berichten zijn moeilijk te lezen, alinea's en punten is niet zo moeilijk.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:44

russel schreef:
Zul je toch moeten gaan leren anders zal je nooit een baan op kantoor kunnen vinden, moet je een briefje schrijven om je zaken te regelen, ga je toch wel af en nemen ze je niet serieus.

Je hebt neem ik aan op de lagere school gezeten? Dat waren de lessen in de eerste klassen. De leerplicht zal je het tegen wil en dank geleerd hebben. Of ben je pas sinds kort in Nederland en heb je geen basisschool gehad?

Sorry maar dit heeft er niets mee te maken.. mensen met dislectie hebben hier ook moeite mee..
En ik ben er ook geen held in Ik heb atheneum gedaan en HBO heb een eigen bedrijf dus wat er hier staat vind ik onzin

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:29

Je kan niet van een paard verwachten dat hij zich gedraagt op een nieuwe plek !
Ik zou hem eerst 3/4 dagen laten wennen en hem lekker in wei laten staan. Wel een betje poesten enzo , maar rijden echt nog niet ! Dat pas als hij echt gewent is , want anders kan je dit verwachten.

SilverMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:41

Punt 1: gebruik leesteken!!!!!!!!!!!!!!!!

Ten tweede, waar ben je in godsnaam mee bezig, is het je bedoeling om hem meteen helemaal kapot te rijden! Laat dat beessie even lekker wennen aan zijn nieuwe thuis, en daarnaast een paardje dat nog maar 6 weken onder het zadel is en dan zo'n stressvolle nieuwe situatie treft, moet je niet meteen ''flink laten weten wie de baas is'', dan maak je hem alleen maar bang.
Daarnaast: 12-jarig meisje op 4-jarige hengst!
Hoeveel van dit verhaal is waar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:50

Een wedstrijd is ook wel even wat anders , dan is hij nog steeds bij z'n vertrouwde baasje waar die steun aan heeft , en als het goed is heb je wel een beetje geoefend met rijden in vreemde omgeving / een ritje met de trailer zonder dat er meteen die wedstrijdspanning omheen zit.

Van dat 12-jarige meisje op een hengst daar zie ik het probleem niet zo , niet elke hengst hoeft een raar spastisch en onbetrouwbaar dier te zijn Rolleyes

Er zijn er ook die gewoon keurig gehouden en opgevoed worden ipv. de hele dag als een wild beest afgezonderd staan en voer erin stoppen zodat hij zo leuk showt als 'ie een keer los mag achter een 3 meter hoog hek Tong uitsteken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:55

Denk dat het je paard net allemaal even te veel was. Een rit met de trailer is enorm inspannend voor een paard lichamelijk gezien.
Laat hem even aan jou en zijn nieuwe omgeving wennen en aan de nieuwe regels die bij jou horen. Geef hem even de tijd...

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:48

hoi ik wil even laten weten dat het nu goed gaat.
heb niet gereden .
Maar als ie los staat en ik roep hem .
Komt hij gelijk naar me toe.
en met longeren gaat het ook super.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:51

Ik ben een nederlander, en heb inderdaad op school gezeten.
Op een speciaal onderwijs.
Vanwege ik moelijklerend ben.
en ik werk als gast ouder.
een kantoorbaan is niks voor mij.
Hoop dat ik het nu wat beter doe.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:53

tita ja dat klopt .
Maar ik heb hem zeer zeker niet geslagen.
Heb hem gelongeerd zonder zweep.
Dat is het enige.