Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Re: Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:27

hmm lastige situatie, misschien als je probeerd haar zo voor de stal te zetten, dat ze zeg maar gewoon haar stal in kan kijken en haar even metrust laat als je dr bij staat, en gewoon steeds beetje bij beetje probeerd haar stapje voor stapje dichter bij de ingang van haar stal te krijgen?
zo'n beetje als 't ware, dat je haar de stal in loodst..
( dus zeg maar vragen, vragen en nog eens vragen en als je dr 'n reactie op krijgt van haar geef je beetje toe en zou ze als 't goed is beetje mee moeten geven door stapje naar voren te doen)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:45

natje: dat is idd ook een handige tip!!
ook zeker waard om te proberen.. dankje!

neverstop: geprobeerd en werkte niet , maar toch bedankt...Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:48

en een rubberen mat neerleggen voor de stal en over de drempel? zodat ze ervaart dat ze niet wegglijdt?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:51

is al gezegd en heb ik ook geprobeerd, aleen geen rubberemat maar flinke laag stro..
maakt beetje tot geen verschil Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:52

rustig, kalmerend en pratend is dus verkeerd want zo beloon je het gedrag dat ze vertoond.
kun je niet een stukje van de gang voor de stal afzetten? (zorg dan dat de staldeur open is en open blijft) je paard daar neer zetten en gooi de brokken maar in dr voerbak, ze krijgt vanzelf honger en gaat er vanzelf in, het zal misschien even duren maar t komt goed. laat dat afgezette stuk een weekje zitten, zet je paard steeds in dat afgezette gangstuk voor de stal gooi de brokken in de voerbak en laat t dr maar uitzoeken, dan kan ze op dr gemakje alles bekijken enz.
vooral belangrijk doe normaal, ga niet extra voorzichtig doen, doe of alles de normaalste zaak van de wereld is!
ga niet trekken dwingen enz.. want dat werkt dus helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door moniekk op 19-04-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:55

mensen ik vind het leuk dat jullie meedenken, maar lees wel aub even de andere post.

Want het is dus al voorgesteld om een stukje voor de stal af te zetten, en ik heb ook al gezegd dat ik hier ook aan had gedacht, maar dat dit niet mogelijk is bij ons op pensionstalling aangezien mijn stal naast de deur naasr d e hooi/stro/brokken opslag zit, en als je een stuk afzet, zijn overbuurpaard niet meer in zn stal komt...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:57

zet je eerst het over buur paard binnen, enhoud je je eigen paard smorgens even vast als t overbuurpaard dr uit moet

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:33

zoals al gezegd, dat gaat echt niet lukken.
ik kan niet even mijn paard daar in de gang kan zetten. Want als ik mijn paard in de gang voor haar stal vast zet, dan zet ik tevens de doorgang naar de opslag waar voer etc ligt, en de doorgang naar het woonhuis vast.
Aangezien woonhuis vastligt aan de stallen..
moeilijk uit te leggen als je niet gezien hebt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:38

waar staat het paard nu ondertussen??
je moet nu denk ik echt overgaan op het dwingen in de stal te gaan want het klinkt als of ze je een beetje in de zeik neemt!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:38

mensen als jullie lezen gaat t paard uiteindelijk wel de stal in, alleen met een rotvaart...

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:41

nou wat is dan het probleem?? t paard staat op stal, alleen niet helemaal zo als het hoort.. dan kun je daar toch morgen aan gaan werken.. na 500 keer met een rot vaart gaat het paard vanzelf wel weer een keer normaal de box in..

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:42

oh mensen
asjeblieft... LEES HET TOPIC fatsoenlijk door, wil je reageren...
want het is dus duidelijk dat jij doerakje, niet goed hebt gelezen anders zou je dit soort waardeloze commentaar niet geven..
en ja ik vind het waardeloze commentaar,waar ik niks aan heb, en wat nergens op slaat.

Ik heb graag reacties van mensen waarmee ik wat kan, mensen die het topic lezen, en tips zoals bv:
achteruit in de stal zetten, manieren van MR etc...

Bedankt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:44

doerakje schreef:
waar staat het paard nu ondertussen??
je moet nu denk ik echt overgaan op het dwingen in de stal te gaan want het klinkt als of ze je een beetje in de zeik neemt!

Als jij watervrees hebt, dwing ik jou toch ook niet om het zwembad in te duiken. Boos!
Paard is bang en neemt helemaal niemand in de zeik.
Zo zitten paarden namelijk niet in elkaar (itt mensen).

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:46

jij vind het misschien waardeloos commentaar maar zelf heb je de oplossing ook nog niet gevonden dus lijkt me elke tip welkom.
topic is doorgelezen.. maar ik blijf er bij dat je t strenger moet aanpakken.
joviban wat een onzin.. als het paard altijd braaf ze box in gaat en dan ineens niet meer dan neemt ie je gewoon in de zeik.. loopt over je heen hoe je het noemen wil..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:49

doerakje schreef:
nou wat is dan het probleem?? t paard staat op stal, alleen niet helemaal zo als het hoort..

Beetje kromme redenatie, niet? De manier waarop paard de stal in gaat is belangrijk, en die is niet goed. Dat is inderdaad een probleem.

Amanda, had het er vandaag met Anouk nog over. Zij dacht ook dat hij zich toch geschrokken/pijn gedaan had. Als ie bijv. ergens pijn had en dan net per ongeluk zich daar heeft gestoten tijdens het naar binnen gaan, kan hij nog wel een tijdje bang zijn om door de deuropening te gaan.
Echter meestal neemt de schrikreactie langzaam af. Dan schrikt hij uiteindelijk niet meer.

Ik kende een paard dat met een rotgang úít de stal "rende", dit is na een lange periode steeds minder geworden, maar het is natuurlijk niet ideaal...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:53

Amanda__ schreef:
ik kan niet even mijn paard daar in de gang kan zetten. Want als ik mijn paard in de gang voor haar stal vast zet, dan zet ik tevens de doorgang naar de opslag waar voer etc ligt, en de doorgang naar het woonhuis vast.

sorry ik ben ook al zo'n lamme lezer Clown
maar nog iets kan het niet dat je bv kunt ruilen van stal met iemand die in een hoek zit waar niemand last van heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:54

doerakje schreef:
joviban wat een onzin.. als het paard altijd braaf ze box in gaat en dan ineens niet meer dan neemt ie je gewoon in de zeik.. loopt over je heen hoe je het noemen wil..

Hou toch op zeg, met je "in de zeik nemen, over je heen lopen". Misselijk
Verdiep je eens in het wezen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:57

Kan je niet van stal wisselen? Zorg dat de vloer onder geen beding glad is, waarschijnlijk heeft ze moeite gehad om met liggen overeind te komen omdat de grond glad is geweest, misschien heeft ze zich wel flink bezeerd daarmee. Iets in die stal heeft haar bang gemaakt en ik denk eerlijk gezegd dat je een paard moet wisselen.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:58

moniekk schreef:
Amanda__ schreef:

sorry ik ben ook al zo'n lamme lezer Clown
maar nog iets kan het niet dat je bv kunt ruilen van stal met iemand die in een hoek zit waar niemand last van heeft?

Ze staat in de enigste hoek (er zijn maar 6 stallen) Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:38

Hoe reageert ze als ze van stal wordt gehaald? Rent ze er dan ook uit?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:06

geloof zoals Amanda__ 't in dr begin post geschreven heeft, heeft haar paard alleen problemen met de stal INGAAN sinds een weekje ongeveer.. en het uitgaan zou ze gewoon normaal doen...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:12

@ Amanda__
zit net wat na te denken, je schreef dat 't pas begonnen was nadat ze beetje weggeschoven was met 1 hoef, dat zou inderdaad een schrik/angstreactie uitgelokt kunnen hebben waardoor ze nou inderdaad bang kan zijn dat ze of weer onderuit gaat of zich toch eventueel zoals ook al gezegd is zich op dat moment ergens gestoten heeft of ergens langs af geschuurt is.
enige wat ik je nou misschien nog kan zeggen is dat je denk ik 'n Engelengeduld nodig zult hebben om haar weer over haar "angst" heen te krijgen.
verder zou ik je zo helaas even niet zo snel verder kunnen helpen.. het achteruit parkeren is ook al gezegd, en het proberen van vooruit achteruit heeft geloof ik ook niet echt geholpen he, zoals ik d8 gelezen te hebben van je?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:14

neverstop schreef:
geloof zoals Amanda__ 't in dr begin post geschreven heeft, heeft haar paard alleen problemen met de stal INGAAN sinds een weekje ongeveer.. en het uitgaan zou ze gewoon normaal doen...

Ja, sorry hoor als ik het eerste stukje niet iedere keer weer bekijk... Probeer alleen maar mee te denken en hoef dan niet zo behandeld te worden door iemand die het topic niet geopend heeft. Kijk eerst ff met wie je te maken hebt. Iemand die al vaker wat in dit topic heeft aangedragen....

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:19

als je inderdaad zoals je zegt al vaker iets in 't topic gezegt heb, wist je dat toch ook wel..
mja als jij je meteen daarover zo aangevallen voelt nou goed dan..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:21

neverstop schreef:
als je inderdaad zoals je zegt al vaker iets in 't topic gezegt heb, wist je dat toch ook wel..
mja als jij je meteen daarover zo aangevallen voelt nou goed dan..

Ik ga niet iedere keer de beginpost doorlezen.... Jij misschien wel, maar ik heb nog wel wat beters te doen dan steeds het begin van een topic door te lezen. En jij hoeft geen antwoorden te geven. Dit is niet jouw topic...