Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:30

Was Bert ook vals toen hij met andere paarden in het land stond? (ik zie in je profiel dat hij voor Chad 2 andere weidegenoten heeft gehad bij jou)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:31

zo veilig mogelijk... ik vraag me af of dat stadium niet allang gepasseerd is...

zo zonde.. mensen zien niet in wat ze hun shet aandoen als ze ze niet al vanaf jongs af aan opvoeden...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:31

ja maar het ding is niet zo geboren
en al was die een chagarijnige verwende shet
hij was toen nog niet zover dat die je de wei uit trapte ..
ergens is die dus ergens mee weggekomen
en tja haal het er dan maar weer uit

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:47

Tja.. of wel geboren. De valse merrie bij ons op stal schijnt nooit helemaal 'goed' geweest te zijn. Als veulen was ze al 'anders'.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:51

Als ik je verhaal lees, dan denk ik dat je shet geestelijk gestoord is. We hebben zelf ook gestoorde mensen die graag voor de lol mensen vermoordt!! Boos! Daar lijkt je shet wel op gezien zijn gedrag tegenover jou, je man, je paard, beesten en spullen in de weide.

Ik dacht gelijk iets van, geef eens een pak rammel. Maar dat helpt zelf niet, lees ik.

Als ik heel eerlijk ben, was hij zo weg. Dus had ik hem verkocht of hij ging naar eeuwige velden. Hij is echt een gevaar voor mensen en zeker voor de kinderen!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:53

Zou je zoiets nog durven te verkopen? Ik roep altijd als R. me weer eens probeert op te eten (ik moest haar soms 'doen' als groom, maar nu mag er niemand meer in de buurt komen behalve de staleigenaresse zo erg is het al): als Jo zo wordt gaat ze linea recta naar de slacht, ik zou haar niet durven verkopen!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:58

Hee!
Ik heb je verhaal gelezen, & ik schrik me echt rot..
Jemig zeg, wat een dilemma. Dat 'zo'n' shetje zoiets kan aanrichten (foto).
Ik vind het echt heel goed dat je zo met hem bezig bent, dat je hem niet na de eerste keer al naar de slacht gedaan hebt.
Als ik jou was zou ik hem zeker helemaal laten onderzoeken door de dierenarts, want ik denk dat er wel meer achter zit.
Je geeft zelf aan dat je veel van hem houd, en dan weet je in ieder geval waar het aan ligt. Ligt het aan zijn gedrag, of is er medisch iets niet in orde? Als dat het geval is, en hij is niet meer te helpen, dan weet je in ieder geval zeker dat je er echt alles aan hebt gedaan om hem te helpen.

Ik wens je echt onwijs veel sterkte! Wat pfoe, wat is dit een moeilijke beslissing zeg.

Groetjes, Lisanne

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:59

wij hadden vroeger een merrietje op stal, een roodschimmeltje..
als alle paarden al lang en breed op stal stonden liep zij nog in de wei, en stoer dat ze keek!!!
als ik haar dan wilde ophalen vloog ze naar je toe met de oren plat en probeerde je te raken..

elke keer moest ik achter een paaltje gaan staan en haar met dikke bakken eten naar binnen lokken.

tot ik het een keer zo vreselijk spuugzat was Boos!

ze kwam op me afgerend en ik bleef staan en riep uit kwaadheid "toe maar vals sekreet pak me dan!!!"

en oh wonder....madam ging in de remmen...de oortjes gingen naar voren..
en ik kon haar zo pakken, Haha! Clown
heb haar helemaal plat geknuffeld dat ze zo lief was dat ze mee wilde haha ze snapte niet waarom ik niet bang was en wegrende.

ik deed niet mee aan haar "spelletje"wat ze al 20 jaar zo deed Knipoog

jammer dat deze shet dus al echt iemand in elkaar gerimd heeft.
en toch vraag ik me ergens af..dieren voelen wat je voelt.
dus reageren ze daarop..moet toch wel een manier zijn om er achter te komen waarom hij zo reageerd.

misschien moet hij juist in een kudde meries lopen om zo het heertje te zijn?

zou het een idee zijn om hem te laten readen?
misschien wat zweverig,maar je weet maar nooit he.

of een eric laarakker er naar te laten kijken?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:03

MoonChloe schreef:
Was Bert ook vals toen hij met andere paarden in het land stond? (ik zie in je profiel dat hij voor Chad 2 andere weidegenoten heeft gehad bij jou)

Ja en nee... Het gedrag is erger geworden maar hij heeft voor zover ik weet altijd de dominante rol gespeeld. Bij Matador had hij ook de leiding en dat was een dominate ruin pur sang! Die heeft ook wat klappen te verduren gehad, maar die pakte weleens terug, zo erg soms, dat Bert weleens een paar dagen wat ongelukkig liep, of een stukje vel mistte. Niks mis mee lijkt me zo.

Met Major was het een ander verhaal, dat was een Shire ruin en een rustige bange en onderdanige. Hoe klein Bert ook was, hij gaf hem meppen zoveel hij wilde, maar omdat Major's karakter al heel onderdanig was, lette ik daar niet zo op.

En Chad is een "normale" ruin, gewoon, niet dominant, niet onderdanig, een rustige, vind alles wel goed.

In de groep waar hij voorheen stond (waar ik hem van heb) was hij ook wel een beetje dominant geloof ik, daar noemden ze hem niet voor niets "de kleine terrorist" en haalde hij ook behoorlijk wat rotstreken uit.

Liezel1 schreef:
zo veilig mogelijk... ik vraag me af of dat stadium niet allang gepasseerd is...

zo zonde.. mensen zien niet in wat ze hun shet aandoen als ze ze niet al vanaf jongs af aan opvoeden...

Ik hoop niet dat je mij hier mee bedoelt - zoals ik al schreef heb ik Bert slechts een jaar en de mensen voor mij hebben hem ook maar kort gehad, zij hadden hem opgevangen voor iemand anders, samen met een andere pony. Ik weet dus relatief weinig over zijn achtergrond, maar wel dat hij klaarblijkelijk verwend is. Maar ik ben het met je eens dat het belangrijk is ieder dier van jongs af aan goed op te voeden! Heropvoeden is vaak moeilijker en een langere weg.

En laten we duidelijk zijn - eigenlijk vooral Nickyu want ik heb steeds meer het idee dat je denkt dat ik onkundig ben in paardengedrag - ik heb behoorlijk wat ervaring met paarden, ook de lastige soorten. Ik heb ook ervaring met shetten en weet wat voor een boefjes het kunnen zijn. Af en toe stout zijn mogen ze, maar dit is vals gedrag. Bert heeft steeds zijn grenzen afgetast en die heb ik wel degelijk bewaard, maar van de één op de andere dag is hij er overheen gegaan, zonder aanleiding, zonder waarschuwing en zonder wat dan ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:07

Ik denk eigenlijk dat je je keus al bijna gemaakt heb... of zit ik er helemaal naast?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:07

ellepel - ik ben zelf ook een reader Knipoog Maar dat maakt het des te ingewikkelder voor mij eigenlijk.....

Feit is - Bert is boos, en niet zomaar een beetje. Wat jij vertelt, over dat in de wei lopen en zeggen "vooruit, pak me dan maar" dat heb ik ook weleens gedaan. In de wei gestaan en geroepen "Kom maar op kerel, give it your best shot. Bijt me maar, maar dan heb je dus straks WEL een paar tandjes minder" Het helpt niet, het lijkt alsof hij écht de strijd met je aan wilt gaan, alsof hij met je wilt gaan vechten....

Mark heb ik gisteren ternauwernood er van kunnen weerhouden hem met zn blote handen te wurgen, zó woest was hij dat hij wéér slachtoffer werd van die trapgrage hoeven van Bert... en geef hem eens ongelijk, het doet ook ECHT zeer! Maar hoe kwader Mark werd, hoe kwader Bert werd, je zag het wit van zijn ogen, het lijkt een heel ander paard, gewoon eng.

Bah, ik word er helemaal naar van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:08

Citaat:
Ja en nee... Het gedrag is erger geworden maar hij heeft voor zover ik weet altijd de dominante rol gespeeld. Bij Matador had hij ook de leiding en dat was een dominate ruin pur sang! Die heeft ook wat klappen te verduren gehad, maar die pakte weleens terug, zo erg soms, dat Bert weleens een paar dagen wat ongelukkig liep, of een stukje vel mistte. Niks mis mee lijkt me zo.

hoe was bert in die periode?

eigenlijk zou je mijn pony even moeten lenen, die heeft echt een vreselijke hekel aan shetten
Duivel

( flauw,maar vind het echt sneu voor jullie allemaal)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:10

Maanling schreef:
Ik denk eigenlijk dat je je keus al bijna gemaakt heb... of zit ik er helemaal naast?

Welnu.....

De afspraak die ik met de mensen waar ik Bert vandaan heb gemaakt heb is dat verkoop cq afmaken in overleg met hun ga, omdat het eigenlijk een opvangpony is. Ik weet van hen dat ze hem niet terug willen, maar ik wil ook hun mening.

Feit is ook dat ik zuinig ben op Chad, ik zou het mezelf nooit vergeven als hij iets mankeert vanwege de buien van Bert.

Het gaat nog steeds tegen mijn principes in hem af te laten maken, maar een andere optie? poe poe, het is ook heel moeilijk.

Ik vrees echter dat als ik NU niet ingrijp en spijkers met koppen ga slaan en daadwerkelijk actie ga ondernemen, het straks écht fout gaat (lees - erge verwondingen, een kind dat de dupe wordt of erger) en dan..... Verdrietig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:12

ellepel schreef:
Citaat:

hoe was bert in die periode?

eigenlijk zou je mijn pony even moeten lenen, die heeft echt een vreselijke hekel aan shetten
Duivel

( flauw,maar vind het echt sneu voor jullie allemaal)

Je woont wél redelijk in de buurt... dus je bent welkom Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:14

Als je er zel geen vertrouwen in hebt geef m dan weg

schurk kwam ook op zijn achterbenen al klauwend op je af gelopen om vervolgens je daglicht uit te slaan

als je twijfeld ben je al te laat ..

denk dat het idee van ellepel niet zo'n heel verkeerde is
en hoe veel ervaring je met paarden ook hebt je raakt nooit uitgeleerd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:18

wat als je nou......es probeerd om hem tijdelijk ergens in een hele grote groep kwijt te kunnen?
een groep van zijn eigen formaat,van veeeeel shetlanders met genoeg merries.

heb zo'n idee dat bert een heel groot paard is wat gevangen zit in een klein lichaampje. Knipoog

kan hij gefrustreerd zijn vanwege het feit dat hij hoogtemaatjes mist en vooral vrouwlijke aandacht van soortgenoten?

mijn pony heeft heeft ooit een geweldig leuk speelmaatje gehad, een zwarte shetlander.
maar die was zo opeens verdwenen/verkocht...
toen stond hij alleen tussen hele grote paarden waar hij helemaal niet leuk mee kon spelen,dat was zijn "maat" niet..

sindsdien is hij zo gepikeerd dat hij dus alle shetten hetzelfde ziet en ze wegjaagd.
de shetten bij me op stal mogen dus absoluut niet bij hem,want hij word vreselijk boos..

mijn idee is ook geen oplossing hoor, hij moet "paards" leren zich sociaal te gedragen.
een grotere groep zou voor hem denk ik wel heel geschikt zijn.
zet je er een keer een dier bij wat hem mores leert en dat dier haal je vervolgens weg dan is dat ook weer trauma voor hem he

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:25

Hiervoor heeft hij in een grotere groep gestaan, van ongeveer 10 paarden Lachen ook kleinere er tussen (A-tjes) En daar was hij toch ook niet lief..... Hij zoekt ook nooit het gezelschap op ofzo.... tis een raar ding, dat is zeker Ja

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:27

Ik zou zelf kiezen om hem weg te doen, maar ik kan het me voorstellen dat de keus niet zo makkelijk is!! Ach gut

Maar als jij, je vriend of een van je dieren een keer echt iets breekt ben je verder van huis!

Ik wens je veel sterkte met je beslissing, makkelijk is het niet!! Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:27

wij hebben zo'n merrie in de groep staan, als ze hengstig is hoef je maar te wijzen en ze gilt al Clown
staat ook altijd alleen en apart behalve dan bij mijn pony haha ze heeft besloten dat dat haar man is alhoewel hij het daar niet altijd mee eens is...

wat raar he..je wilt zo graag een antwoord hebben waarom hij toch zo doet.

is er ook iets wat hij wel leuk vind?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:31

Wat gaat dit topic snel zeg!
Barmat, ik snap je echt. Misschien is het nog wel een laatste optie om te kijken hoe hij is/wordt, wanneer hij met andere Shet's en merries staat.
Als je zelf reader bent en dus echt de agrressie uit het paard ziet, denk ik dat DAT de laatste mogelijkheid is.
Verkopen zou ik ook NOOIT aandurven. De meeste kopers overschatten zichzelf en als het dan minder ervaren mensen zijn (en toch het idee hebben na 5 jaar manegelessen alles te weten en zichzelf dus wel ervaren noemen) heb je gewoon ECHT een probleem. Ok, je hebt niet ECHT een probleem, maar je voelt je denk ik wel erg schuldig.

Dus, heel hard: het beestje laten leven en de klappen vangen of het beestje uit zijn agressieve leven verlossen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:33

judje heeft wel gelijk.
ik zit ook al mijn leven tussen de paarden en heb zwaar de neiging om te zeggen van breng hem maar bij mij.
maar wat als het gedrag blijft?
dan weer verhuizen?

dan kiezen voor een leven tussen de paarden waar hij nooit meer wat van een mens moet behalve medische zorg of inderdaad toch kiezen voor de dood

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:36

Judje schreef:
Dus, heel hard: het beestje laten leven en de klappen vangen of het beestje uit zijn agressieve leven verlossen.

Je raakt daar de spijker op de kop... dit is precies hoe ik mij voel......

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:39

ellepel schreef:
ik zit ook al mijn leven tussen de paarden en heb zwaar de neiging om te zeggen van breng hem maar bij mij.

En die reactie snap ik ook, als ik niet daadwerkelijk mee zou maken wat ik meemaakte op dit moment, en het als buitenstaander allemaal zou lezen, zou ik dat ook zo zeggen Knipoog

Daarom zei ik ook al eerder "Als hij het al niet redt tussen volwassen met méér dan kennis van zaken, waar moet hij dán nog heen?"

Dat is niet om mezelf omhoog te halen of om te zeggen "oh wat ben ik goed" maar ik wéét van mezelf dat ik consequent ben, duidelijk in de omgang en goed voor het dier. Ik heb veel gezien, gedaan en meegemaakt en ja, ik ben een volwassene, dus kan wel wat hebben (ook al maakt dat de pijn niet minder) Tong uitsteken

Dan is het misschien maar arrogantie, maar dan heb ik bijna zoiets van "hier HEEFT hij al de meest ideale situatie gezien zijn karakter, het kan alleen maar slechter"

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:42

Heel het topic doorgelezen en vind dat jullie al heel erg veel 'gepikt' hebben. Dit is duidelijk een gevaarlijke situatie en de vraag is of het verantwoord is daarmee door te gaan. Ook vraag ik me uberhaupt af of Bert zijn leven wel leuk vind als hij zo reageert. En dan bedoel ik niet dat jij zijn leven niet leuk maakt, maar gewoon, het leven in het geheel. Het 'op aarde zijn' zeg maar. Snap je wat ik bedoel. Kijk als de keus nou was hem een lekker leventje geven ergens op een wei, of zijn leven beeindigen. Maar ik vraag me dus serieus af of hij wel ooit een lekker leventje gaat krijgen met de manier waarop hij kennelijk in elkaar zit. Kortom, bij mij bleef ie niet leven ... sorry maar veiligheid voor alles en ik denk dat je al genoeg geprobeert hebt. In ieder geval wens ik je veel wijsheid en sterkte bij het maken van een beslissing.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:47

Eva ik ben het met je eens.

Ik ben er van overtuigt dat je net als dat bij mensen 'gekken' hebt, je ook paarden hebt die het gewoon niet op een rijtje hebben.

Wij hebben zo'n geval gehad maar dan in een paard van 1.75 m Sigaar

Iedereen wist het altijd beter, dit paard stijgerde, liet zich achterovervallen en ging doelgericht op de ruiter staan. Ook viel hij aan als ie uit het land moest en stijgerde hij met opzadelen. Paard gebracht naar iemand 'die het beter wist'. Die heeft er precies 2 x opgezeten en toen durfde hij niet meer. VOlgende ruiter precies hetzelfde verhaal. Kortom paard eindigde in de frikandellen. IS jammer maar hij wou echt niet! Alles geprobeerd. We hebben hem waarschijnlijk gesedeert gekocht. Toen we daar gingen kijken was ie zo mak als een lammetje, eerste week toen hij nog niet zo hard hoefte te werken was ie nog vrij mak, maar toen ie aan het werk moest werd ie bloedlink...

Klinkt hard, maar bespaar je zelf een hoop kosten (Dierenarts, tandarts, readers weet ik het allemaal) en kies het beste voor hem en voor jou...