Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:28

Waratje schreef:
ponny_power schreef:
Dankje , denk dat ik maar eens ga bestellen dan Ja
voor die 15 euro kun je ook geen miskoop doen natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

wat betreft die les ... heb als goed excuus dat ik er de tijd niet voor heb naast de pony zelf.
maar ben echt te ongeduldig en eigenwijs , ben niet voor niets met 15 van school gegaan Haha!

scheelt wel dat als ik rij , dan rijdt ik met ervaren vrienden , dus uiteindelijk komt het vast goed ...ook zonder les Tong uitsteken

Tijd kun je maken, of je nu rijdt in de les of je rijdt zelf, je zit net zo veel tijd op dat paard. En met les kan het zijn dat leert om het comfortabeler te houden voor het paard. Niemand kan zomaar goed rijden, iedereen heeft met regelmaat les nodig. Daarbij is het leuk om jezelf en je paard te verbeteren met die lessen.
Dus nee, ik vind niet dat je een "goed excuus" hebt om geen les te nemen. Eigenwijs is best, maar laat je paard er niet de dupe van worden......

Hoewel je het niet wilt horen... sjongejonge.. geen tijd voor les naast de pony zelf? Je rijd toch ook op de pony? Dan kan je toch net zo goed les nemen?
Je kán nog niet eens rijden begrijp ik uit je teksten.. je bent namelijk te eigenwijs voor les. Sorry.. open je ogen, rijden leer je niet uit een boekje!! Rijden leer je door les.. en het liefste les voordat je eigen paard koopt. Lessen met een eigen paard is super, maar een basis moet je toch leren. Maneges hebben de perfecte paarden om jouw 'gestuntel' te accepteren en het je goed te leren... vindt maar eens zo'n eigen paard!

daarbij zou ik maar eens wat gaan doen aan het ongeduld, want iets wat geen combi is, is paarden en ongeduld Haha! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:41

Vind je zwaar egoistisch ts, om na al een paard te willen kopen.

Dat paard moet al jouw fouten ondergaan en zonder les vind ik dat helemaal schandalig. Dan krijgt het paard ook nog onnodige fouten van jou.
Ook manegepaarden krijgen een hoop gestuntel over zich heen,vele van deze paarden zijn getraind om te luisteren naar de instructeur (hun leider) zodat het voor de paarden wel duidelijk is. Jouw gestuntel = totaal onduidelijk voor het paard, wat veel frustraties met zich mee gaat brengen.

Ik zie geen liefde voor het paard als reden voor jou om een paard te kopen, alleen maar egoisme

ik hoop dat je er over na gaat denken

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:51

ponny_power schreef:
Lezen ben ik al druk mee bezig Tong uitsteken , les gaan heb ik geen geduld voor , en ook nie echt de tijd voor
[/quote]

Geen les nemen is geen goed idee.
Daar leer je zoooo veel van.
En je moet echt iemand hebben die elke dag bij je paardje komt kijken.
Die je met rijden beglijd. Want als je zo maar een paard koopt , en gaat rijden , is dat er gevaarlijk voor jouw en het paard. En paarden worden ook wel eens ziek en dan moet je echt goed weten wat je moet doen. En ook moet je veel over hun verzorging weten.

Als je echt een paard wilt kopen , raad ik je aan om rij les te nemen en samen met een ervaren persoon een paard te kopen , dat hij voor de helf van jouw is , voor de helft van iemand anders.
Of een hele goede ervaren verzorger voor je paard !

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:55

superwoman schreef:
Vind je zwaar egoistisch ts, om na al een paard te willen kopen.

Dat paard moet al jouw fouten ondergaan en zonder les vind ik dat helemaal schandalig. Dan krijgt het paard ook nog onnodige fouten van jou.
Ook manegepaarden krijgen een hoop gestuntel over zich heen,vele van deze paarden zijn getraind om te luisteren naar de instructeur (hun leider) zodat het voor de paarden wel duidelijk is. Jouw gestuntel = totaal onduidelijk voor het paard, wat veel frustraties met zich mee gaat brengen.

Ik zie geen liefde voor het paard als reden voor jou om een paard te kopen, alleen maar egoisme

ik hoop dat je er over na gaat denken

Precies !! Knipoog Laat je paard niet te dupe wezen , van dat jij zo snel al een paard wilt kopen !

Hoe vaak heb je eigenlijk gereden ?
Want ik zie al voor me , dat als je je paardje hebt , dat je dan na een tijdje het niet meer leuk vind of er de tijd niet voor hebt. betekent natuurlijk niet dat dat gaat gebeuren , maar het zou heel goed kunnen !

GA OP LES !!!! Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:55

als je geen tijd heb voor een les, dan heb je helemaal geen tijd voor een eigen paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:41

mensen lees eens wat r staat, ik ga hem lesgeven Knipoog Hijs een goeie vriend van mij, komt bij mij op stal te staan ik ga hem helpen met alles, ga zelfs mee bij elk paard kijken ( en nog meer mensen gaan mee ). Hij heeft meer vrienden en familie etc die in de paarden zitten ( sommige zijn gezamelijke vrienden die ik ook heb ) De begelijding die hij nodig heeft krijgt hij. Willen sommige mensen dat niet lezen ofzo?

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:45

Kweet niet hoor ... maar volgens mij zei ik vrij duidelijk dat ik straks naast de pony opzich niet meer de tijd heb voor les.
en elke keer dat ik rijdt , is er iemand met ervaring bij...als je dan toch een post doe , zorg dan op ze minst dat je voorgaande posts gelezen voor je als een nozem een paar kromme zinnen in me topic smijt. Clown

Daarbij dringt het geloof ik bij een hoop mensen hierboven niet door , dat er ook nog mensen zijn die werken
en naast hun pony/paard ook nog een sociaal leven hebben.
Ik was niet van plan me heele leven te gaan toewijden aan een paard hoor. maar daar zijn de meningen blijkbaar over verdeelt.
of je moet het nog ontdekken , krijg niet de indruk dat de laatste posts van volwassenen komen namelijk.
of je hebt een bijzonder 1tonig leven. Tong uitsteken

anyway , zoals Cindy de rest al verklaarde. dont worrie.

en wat betreft een paard delen , no way. .. deel je je kerel soms ook met andere vrouw dan ? Duidelijk heh ? Knipoog

wat mij betreft mag er ook wel een slotje op dit topic.
Als in ongevraagd een hoop bemoeizucht wil , doe ik wel een bezoekje aan me ouders Nagelbijten / Gniffelen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:56

Ik heb eerst naar de postdatum gekeken en kan niet anders bedenken dan dat dit een verlate 1 april-grap is.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 23:06

Dus je geeft er vrij openlijk aan toe dat je van de 1ste post ,
gelijk bent door geracet na de laatste pagina om je buitengewoone ,
vooral bijzondere en uiterst hoog waardevolle en informatieve bijdraage te leveren ?

goedzo , dat is idd het beste dat je kunt doen , al die lappen tekst ertussen zijn ook de moeite nie waard. Clown

wilde er eigenlijk nog iets aan toevoegen , maar de kans dat je het leest is toch erg klein ... dus ik laat het hierbij Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:57

ponny_power schreef:
Daarbij dringt het geloof ik bij een hoop mensen hierboven niet door , dat er ook nog mensen zijn die werken
Ik was niet van plan me heele leven te gaan toewijden aan een paard hoor. maar daar zijn de meningen blijkbaar over verdeelt.
of je moet het nog ontdekken , krijg niet de indruk dat de laatste posts van volwassenen komen namelijk.

hmm, volgens mij spreekt hier de grootste onvolwassenen.
Bij volwassenheid, komt namelijk verantwoordelijkheid.
Goed plannen zorgt ervoor dat je naast je paard nog genoeg te doen kan hebben.
Een paard nemen = zoals een kind nemen/krijgen. Die is afhankelijk van jouw zorg en dat behoor je te geven en anders moet je er niet aan beginnen.

Voor mij vrij duidelijk dat jij er nog niet aan toe bent

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:14

Dat zeg ik niet, dat maak jij ervan.
Mijn opmerking is mijn conclusie na het lezen van de rest van de posts.
Je geeft zelf een boel tegenstrijdige punten aan waardoor je niet serieus genomen wordt zoals je zou willen.
Vervolgens haal je uit naar die bokkers en vraagt een slotje (kan je via een moddy doen trouwens).

Als je een topic plaatst en een reactie daarop zint je niet, had je beter de topic niet kunnen plaatsen.
Je familie zit toch ook in de paarden? En een boel vriendinnen ook?
Dan heb jij bokt toch eigenlijk helemaal niet nodig? Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:22

wat is dit topic toch gezellig zeg de negativiteit die dr heerst.. Hamer
ze vraagt om tips, ze vraagt niet om de grond in geboort te worden door allerlei vooroordelen van mensen Boos! Frusty !!!!!!!!
ik vind het heel erg kinderachtig hoe sommige bokkers reageren Boos! !
ze vraagt om advies, dat is toch al een hele goede stap?
iedereen moet onderaan beginnen, iedereen heeft t moeten leren!!
Laatst bijgewerkt door moniekk op 10-04-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:27

moniekk schreef:
wat is dit topic toch gezellig zeg
ze vraagt om tips, ze vraagt niet om de grond in geboort te worden door allerlei vooroordelen van mensen Boos! Frusty !!!!!!!!
ik vind het heel erg kinderachtig hoe sommige bokkers reageren!
iedereen moet onderaan beginnen, iedereen heeft t moeten leren!

Euh, de 'ze' waar jij het over hebt, heet Peter....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:29

MarvanTom schreef:
moniekk schreef:
wat is dit topic toch gezellig zeg
ik vind het heel erg kinderachtig hoe sommige bokkers reageren!
iedereen moet onderaan beginnen, iedereen heeft t moeten leren!

Euh, de 'ze' waar jij het over hebt, heet Peter....

Clown ik ben gewoon niet aan gewent Nagelbijten / Gniffelen het merendeel is vrouw en dan schrijf ik al automatisch in de 'ze' vorm Tong uitsteken sorry peter...
ik zal beter opletten Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:32

Ik krijg niet echt het idee dat je weet waar je mee bezig bent. Met een eigen paard ben je MINSTENS! 3 uur per dag zoet. Elke dag! Of het nu regent, of je pony nu ziek is, je moet er elke dag naartoe.
Het is erg onverstandig om geen les te nemen van een gediplomeerd instructeur, les krijgen van familie en goedbedoelde vrienden werkt vaak niet.
Ik zou zeggen; laat dat eigen paard voor wat het is en maak eens in de week een ritje op de manege totdat je je beseft waar je je in stort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:17

moniekk schreef:
wat is dit topic toch gezellig zeg de negativiteit die dr heerst.. Hamer
ik vind het heel erg kinderachtig hoe sommige bokkers reageren Boos! !
iedereen moet onderaan beginnen, iedereen heeft t moeten leren!!

Kijk ook eens in de andere topics van hem.
Ik en meerdere met mij houden van paarden en daarom wil o.a ik niet dat een paard de dupe moet worden van iemand die het paard niet kan geven wat het paard verdient.
Wanneer je geen lessen wil volgen bij een aankomend paard,zeker wanneer je maar en paar x op een paard heb gezeten doe je het paard onrecht aan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:15

Even een hele serieuze vraag.. heb je uberhaupt ervaring in paardrijden? En in paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:23

elke dag 3 uur minstens met je paard ebzig? knap hoor dat ben ik ceht niet

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:25

Cinnepin schreef:
elke dag 3 uur minstens met je paard ebzig? knap hoor dat ben ik ceht niet

Als je niet zelf hoeft te voeren en mesten, dan lijkt het me dat je je paard niet aan huis hebt staan. Dan tel ik de reistijd ook mee, en die is gemiddeld zo'n half uur. Dan heb je nog twee uur naar je paard, waarvan een half uurtje poetsen ed., een uurtje rijden en een half uurtje naverzorgen. Lijkt me heel redelijke schatting voor de meeste mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:29

mijn paardje staat 10 minuten bij me vandaan. Ik rijd nooit een uur eigk ( nog jong beestje, 5 jaar dus nog rustig aan doen met de rug ). Ze staat met deken op dus veel poets werk is t niet dus krijgt ze een lekkere massage ( en daar doe ik geen half uur over ). En na verzorging is ff een lekkere massage weer en de haren goed borstelen, hoeven etc ( natuurlijk ook voor t rijden ) en weer hoppa naar buiten of de stal ( ligt eraan hoelaat t is ).
En er zijnz at dagen dat ik haar niet eens rijd. heeft ze gewoon vrij, kom ik r alleen ff knuffelen. nee ik kom echt niet aan de 3 uur elke dag weer

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:44

iehja ... whatever Clown

een paard is best een heele obsessie voor een hoop mensen hier merk ik Haha!
maar goed , jullie kunnen me nog wel 300 bladzijde's vol spammen als je wilt , ik vind het prima hoor.

maar uiteindelijk koop en betaal ik hem , en doe ik er ook zelf mee wat ik wil.
m.a.w bespaar je de moeite , luisteren na het gezeik van een ander ( idd zo noem ik het .. "GEZEIK" Misselijk )
heb ik nog nooit gedaan.

overigens bedankt voor diegene die wel een waardevolle bijdraage hebben geleverd. Tong uitsteken

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:56

ponny_power schreef:
Kweet niet hoor ... maar volgens mij zei ik vrij duidelijk dat ik straks naast de pony opzich niet meer de tijd heb voor les.
en elke keer dat ik rijdt , is er iemand met ervaring bij...als je dan toch een post doe , zorg dan op ze minst dat je voorgaande posts gelezen voor je als een nozem een paar kromme zinnen in me topic smijt. Clown

anyway , zoals Cindy de rest al verklaarde. dont worrie.

en wat betreft een paard delen , no way. .. deel je je kerel soms ook met andere vrouw dan ? Duidelijk heh ? Knipoog

wat mij betreft mag er ook wel een slotje op dit topic.
Als in ongevraagd een hoop bemoeizucht wil , doe ik wel een bezoekje aan me ouders Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben mee eens met de andere bokkers. Volgens mij ben je helemaal groen met de paarden betreft. Je kunt niet zo ff uit de boeken leren met rassen, ziektes en hoe je moet rijden en omgaan met de paarden. De meeste dingen leer je in de praktijk!

Geen tijd? De paarden zijn afhankelijk van ons. Je vrienden kunnen zichzelf verzorgen, maar paarden niet. En maak ook tijd vrij om lessen te nemen! Ik vind echt onverstandig om al een paard aanschaffen zonder ooit op een paard heb gezeten. Het is geen fiets, die heeft geen last van je gestuntel, maar paarden zijn geen machines met aan/uit knop. Verder is de kans vrij groot dat je al na een paar weken/maanden al zat wordt van je paard verzorgen en berijden als je nooit echt paarden heb verzorgd en bereden.

Ik raad je aan om eerst minimaal een jaar ga lessen bij een manege en daarnaast verdiep jezelf in de paardenboeken over ziektes, omgang met de paarden. Dan kun je na die periode bij jezelf afvragen of je nog altijd leuk vindt. Zo ja, lease dan een paard voor minimaal een maand en ga elke dag naar de stal toe en ga dan ook rijden.

Het kost meer tijd dan je denkt. Heb je ook aan de vakanties en feestdagen gedacht, nu je over je sociale leven hebt? Je kunt niet ff hele week wegblijven tijdens feestdagen of 2 weken naar Turkije. Je bent altijd in de eerste plaats verantwoordelijk voor je paard en je moet ook zorgen dat je paard gezond blijft. Wordt hij ziek, dan moet je hem verzorgen totdat hij beter is.

Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt, zij was bijna halfjaar ziek. Maar ik ging elke dag naar de stal om haar te verzorgen en met haar gaan wandelen. Zoiets moet je ook niet onderschatten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:05

ponny_power schreef:
iehja ... whatever Clown

een paard is best een heele obsessie voor een hoop mensen hier merk ik Haha!
maar goed , jullie kunnen me nog wel 300 bladzijde's vol spammen als je wilt , ik vind het prima hoor.

maar uiteindelijk koop en betaal ik hem , en doe ik er ook zelf mee wat ik wil.
m.a.w bespaar je de moeite , luisteren na het gezeik van een ander ( idd zo noem ik het .. "GEZEIK" Misselijk )
heb ik nog nooit gedaan.

overigens bedankt voor diegene die wel een waardevolle bijdraage hebben geleverd. Tong uitsteken

Goed, ik snap dat je niet alle reacties leuk vindt. Maar je gedraagt je nu wel een beetje als een klein kind. En kinderen kunnen de verantwoordelijkheid voor een paard ook nog niet alleen aan.

Als jij 3 uur per dag een obsessie noemt, wat doe je dan hier? Doe het dan lekker op jouw manier, het maakt je blijkbaar verder niet zoveel uit, je wilt alleen leuke lieve antwoorden horen.

Nou komt ie; 'wat leuk dat je een paard gaat kopen! ach de ervaring komt vanzelf wel, je kan niet alles in een keer weten. 3 uur per dag is inderdaad wel veel hoor, laat al die mensen die geen leven hebben maar kletsen, gewoon lekker doen Knipoog '

Maargoed even serieus, 3 uur per dag is normaal hoor, zeker als een paard de andere 21 (!) uur op stal moet staan. Mijn paard mest ik zelf uit, dan mag hij los, dan gaan we grondwerken, misschien wat rijden, even wandelen, even de wei in, poetsen, voeren. En verdorie, dan is het al 3 uur later. Het gaat echt hard hoor. En als je echt gek bent op je paard, geniet je er elke minuut van.

Nu, mag ik mij excuseren, ik ga naar mijn paard toe Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:40

Het paard staat overdag gewoon buiten hoor, geen conclusies trekken die er niet zijn. en ik had het er bij mij op stal nog over, er komen idd wel dagen voor dat je wat langer met je paard bezig bent, maar ELKE dag 3 uur is echt wel ver gezocht hoor! Zeker als je in vol pension staat ( ojaa dat bestaat ook nog vol pension Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:48

Cinnepin schreef:
Het paard staat overdag gewoon buiten hoor, geen conclusies trekken die er niet zijn. en ik had het er bij mij op stal nog over, er komen idd wel dagen voor dat je wat langer met je paard bezig bent, maar ELKE dag 3 uur is echt wel ver gezocht hoor! Zeker als je in vol pension staat ( ojaa dat bestaat ook nog vol pension Knipoog )

hmm, met vol pension, kom je ook zo aan de 2 uur hoor.
Maar goed. Lijkt mij dat je zeker als je en paard wil gaan kopen, wel je best wil doen voor het paard.
Zoals lessen en ook genoeg tijd doorbrengen met je paard. Als je nu al over je social-life begint die zo erg belangrijk is,dan ben je imo niet goed bezig.