Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal22

Re: Radeloos wat betreft trailer laden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:26

Ik heb deze tips ook maar even goed gevolgd... Ik heb zoveel ellende gehad afgelopen vrijdag met de mijne... Hij moest naar de kliniek maar ging op geen manier de trailer in. We zijn 2 uur bezig geweest, maar ik vond het wel goed want hij raakte alleen maar overstuur ondanks dat ik steeds rustig bleef en het stukje bij beetje deed. Hij heeft veel vaker op de trailer gestaan en had niet het idee dat hij het heel eng vond, maar hij ging er ook niet in... Nu heb ik helaas ook niet de luxe om veel te oefenen aangezien ik geen eigen trailer heb en afhankelijk ben van iemand van wie ik hem kan lenen. Hij heeft er afgelopen vrijdag ook wel 2 keer helemaal op gestaan en meneer ging toen lekker staan eten... Maar als er ook maar 1 iemand bewoog om de stang erachter te doen, vloog hij weer net zo hard achteruit de trailer af... Ik weet niet of er ooit iets gebeurd is waardoor dit komt aangezien ik hem nu een half jaar heb, maar uiteindelijk dus niet naar kliniek geweest waar we nog wel naar toe moeten...

Ik hoop dat je een oplossing vind, succes!!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:02

Chantal22 ken het probleem maar al te goed, een paard dat naar achteren vliegt.
Wij doen, zodra hij STIL staat meteen de klep dicht. Daarna doe ik de stand erachter.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:11

Ik heb dit topic met aandacht gelezen! Mijn paardje is ook een ramp met de trailer. Ze WIL gewoon absoluut niet. Ze staat al sinds haar 4e jaar regelmatig in de trailer (de ene periode meer als de andere) maar het blijft iedere keer een gevecht. Ik heb ondertussen een (tijdelijke) oplossing gevonden, ik bind een touw om haar buik en het uiteinde haal ik door de ring van het halster. Hierna gaat het touw door de trailer en "takelen" we haar naar binnen. Meestal is het takelen niet nodig want zodra ze het touw ziet loopt ze al. Ik ben totaal niet tevreden Verdrietig met deze manier van laden maar ik heb echt al van alles geprobeerd (iedere dag oefenen, voeren in de trailer, het "niet de trailer op mogen", grondwerk enz.).
Ik wil heel graag aankomende zomer proff. hulp voor haar en mij zoeken. Word er namelijk gek van dat niets lukt en zij steeds kwader lijkt te worden.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn merrie met meer dingen erg "moeilijk" is. Zo heeft ze heel weinig respect voor mensen zoals de hoefsmid, tandarts, dierenarts enz. (heb al vaak dierenartsen rennend achter mijn merrie aan zien gaan nadat ze dachten dat ze haar zelf beter konden vasthouden Haha! )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:19

Bedankt voor de tips.
Sorry voor mijn late reactie, maar kreeg geen mailtje meer dat er een reactie was.

Ik weet wel dat ik meerderjarig ben, maar voor de info-avond heb ik zowieso een tweede persoon nodig die altijd met mij Silence zal laden. En dat is dus één van mijn ouders en die willen niet mee.

En wat betreft zelf beslissen, klopt. Maar bij ons geld de regel dat zolang ik thuis woon en moet omgaan met de regels van thuis No Cheer En de wil van pap en mam is dan nog wet.

Ik heb vanochtend een mailtje gekregen van iemand die zelf ook werkt met paarden met zulke problemen.
Hij heeft het precies stapje voor stapje uitgelegd en het is echt een ontzettend paardvriendelijke methode.
Dus daarmee ga ik nu eerst eens aan de slag...en inderdaad....zonder pap en alle andere bemoei-ers.
Ik ga zo naar stal, ben benieuwd of ik straks kan mededelen dat de eerste stap/stappen gelukt zijn.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:11

@ lexsus: zelfs dat krijgen wij niet voor elkaar, zodra de klep omhoog gaat walst hij de klep weer omlaag Boos!

@ Silence Succes vandaag, veel rust en geduld en ik hoop dat het je lukt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:14

Chantal22 schreef:
@ lexsus: zelfs dat krijgen wij niet voor elkaar, zodra de klep omhoog gaat walst hij de klep weer omlaag Boos!
heb je er dan geen stang achter?

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:16

Ja we hebben wel een stang maar die kregen we niet achter want meneer was dan al weer vertrokken. Lexus gaf aan dat ze dat herkent en vaak de klep dan gewoon omhoog doen en dan pas de stang erachter, maar daar trapt de mijne niet in...

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:26

Chantal22: Boos! helaas ken ik je probleem maar al te goed.
Korte toelichting:
Onze 12 jarige ruin heeft tussen zijn 4 t/m 7 jaar een aantal trainingen gehad. Trainingen varierend van Natural Horseman-achtig tot extreem dieronvriendelijk. Van de 4 trainingen is hij door 2 trainingsmethoden bestempeld als 'onlaadbaar'. Waarna zijn toenmalige eigenaresse een middenweg heeft gevonden, die soms werkte, soms niet...

Mijn paard 1x achter moeten laten op een wedstrijdterrein was genoeg om de 'strijd' aan te gaan. Na een poging met degene die eerder 'redelijk succesvol' met hem was (mocht maar 1 week baten), zijn we zelf mbv instructrice aan de slag gegaan. Ik ben x-tig keer letterlijk de trailer uitgevlogen om vervolgens weer opnieuw een poging te wagen. De arm- & rugspieren hebben heel wat te voorduren gehad. Ondertusssen een half jaar verder, durven we het aan om met z'n tweeen (liefst 3-en) op pad te gaan. Aan de methode wordt niet getoornd; systeem = systeem!
PM me gerust als je de gehele aanpak stap-voor-stap wilt horen.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:28

Vergeet ik bij te melden dat hij zich alleen laat laden in een 2-paards trailer, met deurtje dicht.
(strop-trauma noemde mijn instructrice dit)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:29

he bah wat vervelend silence. Ken het probleem. Splash was ook moeilijk en na veel geduld krijgen we haar nu zonder lijnen erin. Wel moeten we met z'n 2 en zijn want ze heeft een kontje nodig aan een kant ter bevestiging.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:34

Heb je ook niemand op stal, of een goede vriend(in) die je kan helpen met laden? Kan je dan ook niet afspreken met je ouders dat jij het zelf betaald en je allen hun hulp nodig hebt.....?

In iedergeval veel succes.
Met het balingehof en 2moons heb ik hele goede ervringen. Het kost dan wel wat geld, maar je paard staat wel weer normaal in de trailer.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:35

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:59

1 april...

Ik heb ook een paard dat moeilijk te laden was, en ik ben wel met haar op cursus geweest. Bij het Monty Roberts centrum. Ik kan je wel antwoord geven op de vraag hoe je met een niet-ladend paard naar een cursus trailerladen gaat: ze komen je helpen Pling

Het was een eendaagse cursus, 110 euro, en het heeft echt ontzettend geholpen. Ik oefen nu af en toe thuis, en het gaat nu zo goed dat ze zelf al de trailer in wil lopen als ze 'm ziet, soms moet ik haar zelfs tegenhouden omdat ik zelf nog niet van plan was om erin te gaan. Het is niet echt zo dat ze je een vaste methode aanleren die je dan moet volgen. Het is meer een verzameling handige tips die je krijgt en veel oefening. Dat doe je op zo'n cursus ook zelf, en met meerdere paarden, het is niet zo dat iemand jouw paard leert de trailer in te gaan en dat jij vervolgens nog steeds niet weet hoe het moet.

Het gaat erom dat je op een bepaalde manier omgaat met je paard en bepaalde lichaamstaal gebruikt en niet de verkeerde lichaamstaal. Ik maakte bijvoorbeeld een paar fouten: als ik naar de trailer liep en mijn paard stopte, stopte ik ook. Dat moet je dus niet doen. Je kan het beste met een lange (longeer) lijn aan het halster laden, dan loop je dus gewoon door en laat je de lijn vieren, je houdt wel druk en blijft vragen om te volgen dmv kneepjes. Wat ik ook fout deed was me bij het vragen door te lopen mijn hele lichaam naar het paard toe te draaien en haar aan te kijken, daarmee stuur je ze juist weg.

Het handigste hulpmiddel is trouwens om begrenzing te hebben aan beide zijkanten van de trailer, zodat ze er niet langs kunnen. Ik parkeer de trailer bijvoorbeeld in tussen twee schuren. Je kan het ook doen met springmateriaal of wat er verder voorhanden is. Gaat het goed, dan kun je de begrenzing afbouwen. Maar het helpt echt heel erg. Als het paard de neiging heeft achteruit te gaan lopen, kun je ook de trailer achteruit in een hoek parkeren zodat het paard maar een klein beetje achteruit kan (ongeveer een meter tussen de muur en het begin van de laadklep houden). Dan wel een paar keer het paard achteruit zetten zodat hij weet dat daar een muur zit en hij er niet keihard tegenaan knalt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:01

Bedankt voor de nieuwe tips.

We gaan donderdag weer oefenen.
Wilde het eigenlijk net doen, maar we kregen een heerlijke stortbui te verduren dus hebben we maar iets anders gedaan.
Morgen hebben we les, dus donderdag gaan we er weer voor.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:14

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:15

Dank je wel.

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:25

Ik heb enkele weken twee keer per dag mijn paard op de trailer gevoerd.
Dus de trailer werd wel erg leuk en ik kon laden zonder stress want we
gingen toch nergens naartoe.
Koste wel veel tijd maar paard loopt nu zelf de trailer op terwijl ik op de
klep blijf staan om de buis erachter te doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:27

Dat moet ik hebben Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:34

Ik heb niet hele topic doorgelezen dus weet niet of er al zoiets staat maar ik vertel het toch maar even Lachen

Mijn paard heeft dus ook een trailer probleem, dat is begonnen toen ik haar gekocht had. Ze wou de trailer niet in en na ruim 2 uur stond ze er in.(vraag niet hoe) Toen we alles klaar hadden om weg te gaan vond mijn vader dat haar hoofd wel heel erg hoog kwam in de trailer, je kon haar hoofd door dat bovenste raampje zien. Dus hij toch maar even kijken door het deurtje en ja hoor ze was over de stang heen gesprongen. Wisten wij veel dat er aan de zeikant zo een oogje zat zodat die stang naar beneden viel dus maar met stro balen onder haar benen gedaan omdie stang van binnenuit los te maken. Nouja al met al waren we een paar uur later toch thuis en kwam ze bezweet de trailer uit. Nu hadden we al zo een vermoeden dat het voortaan toch wat moeilijker zou gaan met trailer laden. Dus wij gaan oefenen en op een gegeven moment stond ze er toch in. Toen hebben we het ong. een half jaar laten wezen. En toen het nodig was om in de trailer te gaan begon het weer, ze wou er gewoon niet in.

Maar nu zijn wij toch weer bezig met het trailerladen oefen. We doen nu bijna elke dag ongeveer 20 minuten tot een half uur oefenen. De eerste keer alleen de voorvoetjes op de trailer even stilstaan belonen en weer achteruit. Nog een keer alleen de voorvoetjes stilstaan belonen en weer achteruit. Wat ik ook doe is voordat ik met het trailerwerk begin is aan de longeerlijn eerst wat grondwerk, longeren en volgen. Dan gaan we rustig naar de trailer toe ik loop gewoon een stukje de trailer op met mijn hoofd naar de voorkant(dus ik kijk haar niet aan, dat is drijgend) Dan ga ik stilstaan met iets druk op het touw, zodra ze een stapje naar voren doet of het nou op de klep is of er naast is het goed, jij wil immers dat ze een stap naar voren doet. Maar hier krijgt ze geen extra beloning voor. Op eengegeven moment toen ze wel op de klep stond heb ik haar een beetje voer gegeven, en toen we stopten vond zei het eigenlijk nog niet genoeg. En de tweede keer weer het zelfde ritueel met longeren enzo en heeft ze al 2 stapjes gedaan weer goed belonen en weer naar achteren toe, dat 2 keer gedaan en weer gestopt. En zo heel langzaam opbouwen gewoon een stapje per keer. Ze is nu zover dat ze er bijna in staat nog 1 of 2 stapjes maar op aanraden van mijn instructrice ga ik even niet verder dan dit dus nu de komende tijd gewoon zo doorgaan met oefen. En dan na een tijdje weer een stapje verder. Te snel willen gaat vaak weer een paar stapjes terug.

Beetje lang verhaal maar misschien heb je er wat aan Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:44

lexsus schreef:
Chantal22 ken het probleem maar al te goed, een paard dat naar achteren vliegt.
Wij doen, zodra hij STIL staat meteen de klep dicht. Daarna doe ik de stand erachter.

Dit vind ik erg gevaarlijk. Als het paard naar achteren stormt terwijl de klep nog niet goed dicht zit..
Als je onder de klep terecht komt dan kan dit heel slecht voor je aflopen.

Onze buren hadden dat probleem ook en we hebben toen een ketting (met een stukje tuinslang eromheen) gemaakt die heel snel vastgeklikt kon worden. DIt als vervanging van de stang.

Onze Indoctromerrie wil ook slecht laden in een 2p trailer. Nu het tussenschot eruit is..geen problemen meer.

Als je paard niet wil laden is dat gewoon zwaar k.....
Ik hoop dat het snel beter wordt en dat je een oplossing vind.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:45

Bedankt voor je verhaal.

Belonen met voer ben ik wat voorzichtig mee.Dit i.v.m de slimheid van Silence.
Dan weet ie binnen no-time dat ie toch wel wat krijgt, en gaat ie niet verder dan dat ene stapje Knipoog

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:52

mijn jonge paard wou ook niet op de trailer.. balingerhof..had em binnen een uur op de trailer.. en na wat oefenen ik zelf ook.. Nu krijg ik em zelf overal op en af de trailer.. hun methode werkt goed.. kost idd wel wat.. maar het is in prinice éénmalig daarna kan je het zelf ook..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:53

Ook hun heb ik in optie staan inderdaad Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:22

persoonlijk ben ik weg van deze methode: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/trailer.htm
Kan niet uit ervaring spreken, want ken alleen maar paarden die er met gemak op gaan, maar heb altijd gezegd dat ik deze methode wil proberen als het me zelf niet lukt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 07:24

Die methode heb ik inderdaad doorgekregen en daar ga ik dus mee aan de slag.
Gekregen van een zeer ervaren man (Jan Tops voor de geinteresseerde) die ook zo te werk gaat en waarbij het altijd lukt.