Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:08

L_ola schreef:
Mizsz_Kitty schreef:
je ketting over de neus is niet echt verstandig en zo is de ketting ook niet bedoeld..
hij zou rechts vastgeklikt moeten worden en dan door het linkergat en dan het touw vasthouden.

zo snap ik wel dat ie er op reageert, als ik dit bij mijn jaarling zou doen zou ze spontaan gaan steigeren en omvallen.


Nee, dit is wel veilig.
Het is de bedoeling om vast te houden, en zodra hij het goed doet los te laten.
De "beloning" is van vrijheid. Hierdoor zal hij eerder stil gaan staan dan wanneer je blijft trekken. Lachen
Vind het een prima oplossing! Knipoog


als je vasthoud terwijl ze steigeren zullen ze er tegenin gaan en niet naar beneden komen....

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:09

maar word beetje oneindige discussie zo...

Mijn manier zou het niet zijn, maar als de TS en jullie daar anders over denken, geen probleem!

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:10

Als het paardje druk op de neus heeft gaat hij wel naar beneden. Het is daarom ook belangrijk dat je er naast blijft staan.
Hij heeft druk op de neus, vind dit niet prettig, en zodra hij beneden is gaat de druk weg.
Dit is een soort van 'beloning'. Knipoog
Zodra hij opstijgt, word de druk opgevoerd, en als hij naar beneden komt, neemt de druk af. Lachen

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:14

Als je een normaal halstertouw om zen neus heen draait (jullie snappen vast wel wat ik bedoel) Dan word hij toch ook rustig? Omdat het druk geeft is het zelfde vind ik /
als ie braaf is doe je het halster touw lijkt mij normaal dus ook een beloning..

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:19

Maddox__ schreef:
Als je een normaal halstertouw om zen neus heen draait (jullie snappen vast wel wat ik bedoel) Dan word hij toch ook rustig? Omdat het druk geeft is het zelfde vind ik /
als ie braaf is doe je het halster touw lijkt mij normaal dus ook een beloning..

Is inderdaad het zelfde systeem, alleen wel zachter. Nylon of een ketting op de neus.
En eromheen draaien hoeft niet.
Ik probeer een schetsje te maken:
Afbeelding
Je kan de uiteinden vast houden, en aantrekken, en loslaten, en in totale paniek het dier loslaten en dan valt het touw eruit, veel veiliger dus. Lachen
Edit: Heb een foutje gemaakt, het touw moet voor het halster op de neus liggen. Lachen

isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:22

Ik heb een jaarling hengstje en een bijna 2 jarige en 2 hele verschillende karakters, de een is wat dominanter en de ander is echt een sulletje.
Zodra die dominante ook maar probeert om mij de baas te worden dan zal ik ook zeker een mep verkopen en dat is ook wel eens gebeurt en tot nu toe heb ik niets met hun te doen.
Ze lopen braaf mee en reageren ook braaf op mijn commando's............. ik ben dagelijks met ze bezig en tot nu toe moeten ze alleen netjes met me meelopen naar de stal of weide en geven voetjes om ze uit te krabben en voor de rest spelen ze veel op de wei.

In mijn ogen is de to angstig richting haar paard en dat heeft hij door, zolang hij geen respect voor haar heeft zal een hengstenketting niet volstaan want dit gaat gepaard met pijn.
Hoe is je paardje verder in de omgang???? bijv met voetjes geven etc????
Want zolang hij jouw niet als zijn meerdere ziet zal hij toch op een of andere manier jouw proberen te domineren.
En om altijd een hengstenketting te gebruiken zal toch niet de bedoeling wezen??

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:24

mijn jaarling heeft maand of 5 terug in de kliniek gestaan, en wilde de trailer niet in. de DA deed er een ketting om en 10 seconden later viel Cal achterover.....niet bevorderlijk voor der wond en het hielp dus geen zak...

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:26

Mizsz_Kitty schreef:
mijn jaarling heeft maand of 5 terug in de kliniek gestaan, en wilde de trailer niet in. de DA deed er een ketting om en 10 seconden later viel Cal achterover.....niet bevorderlijk voor der wond en het hielp dus geen zak...

Dit heeft meer met dwingen te maken dan met die methode.
Die hengstenketting zorgt er niet voor dat hij achterover valt, alleen dat de druk niet achter de oren maar op de neus gelegd word. Lachen

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:27

L_ola dat bedoelde ik inderdaad en ik snapje je schets.
Mizsz_Kitty van wat viel ze achterover?

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:33

ze viel achterover doordat ze steigerde en meteen tegen die ketting inging....en daardoor sloeg ze om

en juist door die reactie ben ik tegen de ketting

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:35

Mizsz_Kitty schreef:
ze viel achterover doordat ze steigerde en meteen tegen die ketting inging....en daardoor sloeg ze om

en juist door die reactie ben ik tegen de ketting

De ketting kun je natuurlijk ook vervangen door een nylon touw, dat is zachter.
En eigelijk zou je juist door die druk op de neus het paard makkelijker terug moeten krijgen.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen. Lachen

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:39

KiWiKo schreef:
@ Joscaa, wat doe je dan wel??? zeggen braaf paard en hooooo maar???


Waarom begin jij er iedere keer over dat ik mijn paard beloon en dat ik het toelaat???? Verward
Er is een heel verschil tussen pijn doen en belonen hoor.

Maar ik ga er verder niet meer op in, want dit is een welles-nietus discussie....

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:41

Mizsz_Kitty Okee maar waarschijnlijk heeft ze het steigeren dan wel meteen afgeleerd.
En wij hadden het over een nylon touw niet een hengstenketting om de neus daar is al eerder over gepraat.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:45

echt niet dat ze het steigeren daardoor afleerde... ze was op dat moment heel bang voor alles en iedereen, dat heeft ze de 6 maanden daarvoor niet gehad.

ze schrok dus van de ketting en de reactie met steigeren is dan niet om meteen naar beneden te komen.

als je op een paard zit die steigert en trekt aan de teugels gaan ze ook hoger(niet naar beneden iig)

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:46

Mizsz_Kitty schreef:
echt niet dat ze het steigeren daardoor afleerde... ze was op dat moment heel bang voor alles en iedereen, dat heeft ze de 6 maanden daarvoor niet gehad.

ze schrok dus van de ketting en de reactie met steigeren is dan niet om meteen naar beneden te komen.

als je op een paard zit die steigert en trekt aan de teugels gaan ze ook hoger(niet naar beneden iig)

dan kom omdat je die dan naar boven trek, jou handen zitten hoger snap je? Lachen

Ik geloof niet dat het door de lijn kwam. Bloos

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:47

Nee maar als ze achterom vallen als veulen zit de schrik er wel in en vaak is het dan zo dat ze het afgeleerd zijn.
Heeft een vriendin van mij ook gehad met haar veulen die was op de weg gevallen en heeft sinds toen nooit meer gesteigert

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:48

ze steigert, op het moment dat de DA de ketting aantrekt schiet ze door en valt om, zeker weten dat het daardoor kwam

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:25

Joscaa schreef:
KiWiKo schreef:
@ Joscaa, wat doe je dan wel??? zeggen braaf paard en hooooo maar???


Waarom begin jij er iedere keer over dat ik mijn paard beloon en dat ik het toelaat???? Verward
Er is een heel verschil tussen pijn doen en belonen hoor.

Maar ik ga er verder niet meer op in, want dit is een welles-nietus discussie....


persoonlijk wil ik ook wel graag weten wat jij dan zou doen in die situatie jocsaa

TaanStippel

Berichten: 821
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:28

Mizsz_Kitty schreef:
je ketting over de neus is niet echt verstandig en zo is de ketting ook niet bedoeld..
hij zou rechts vastgeklikt moeten worden en dan door het linkergat en dan het touw vasthouden.

zo snap ik wel dat ie er op reageert, als ik dit bij mijn jaarling zou doen zou ze spontaan gaan steigeren en omvallen.



Waarom is dat niet verstandig ?

Bij mijn paard was het niet verstandig omdat hij zichzelf alsnog losrukte, nadacht,op het touw ging staan om de ketting kapot te trekken had hij er ook geen last meer van.

Hij heeft er geen schrammetje aan over gehouden.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:30

even het hele topic doorlezen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 04:24

Joscaa schreef:
KiWiKo schreef:
@ Joscaa, wat doe je dan wel??? zeggen braaf paard en hooooo maar???


Waarom begin jij er iedere keer over dat ik mijn paard beloon en dat ik het toelaat???? Verward
Er is een heel verschil tussen pijn doen en belonen hoor.

Maar ik ga er verder niet meer op in, want dit is een welles-nietus discussie....

das makkelijk! Haha! ik wil gewoon graag weten hoe jij het oplost als een paard het normaal vind om tegen je op te stijgeren....... zeker als je het paard daarvoor niet mag corrigeren.

TaanStippel

Berichten: 821
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:55

Mizsz_Kitty schreef:
even het hele topic doorlezen Haha!


Ja heb ik gedaan, maar zie nergens gevaar behalve dat hij erdoor achterover kan klappen ? Maar dat kan ook als ze uberhaubt gaan steigeren.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:58

hengtenketting werkt idd prima, zorg wel dat je dr een van messing hebt! die van mij heeft al 4 hangestekettingen kapot getrokken (van die zilverkleurige) en nu heb ik een messing en gaat t prima!
tegen t bijten zou ik zeggen heeeeel hard terugslaan, elke keer weer als hij bijt flink hard op zn kop slaan en dan gaat t wel over Knipoog is wel erg lomp maar dat was bij mij t enigste wat hielp.

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:14

toen de mijne 2,5 was sleurde hij me soms echt door de wei, hij heeft me toen echt aardig wat brandblaren in mijn handen gegeve (hij heeft wel ruim anderhalf jaar in de opfok gestaan). Toen heb ik ook een hengstenketting gekocht, want het kon echt niet meer, het is een fries en ik hield hem op dat moment niet meer, ik heb maar een paar keer die ketting (onderlangs) hoeven gebruiken en het was over, daarna heb ik gelijk weer een gewoon halstertouw eraan gehangen en sindsdien nooit meer die ketting nodig gehad.
Ik geef haar groot gelijk, jong geleerd is oud gedaan. Al zou ik hem zelf niet over de neus doen, maar goed dat is ieder voor zich.
Die van mij pak ik soms ook stevig aan hoor, maar alleen als het echt niet anders kan, en daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik hem helemaal in elkaar sla of wat dan ook, maar bijten is tik, heel simpel.

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:14

Snap beide partijen..
Ga toch voor de pijnloze manier..

Je moet consequent zijn, ofcourse, paarden mogen niet steigeren, ofcourse.. Maar door het met pijn af te leren? Nee

Mijn oude verzorgpony'tje steigerde ook. Merrie van toen 14 jaar. Puur dominantie, ik was op 'haar' terrein en dat wilde mevrouw niet.
Heb geen geweld gebruikt, maar als ze steigerde kreeg ze een schreeuw naar haar hoofd en zo nodig het halstertouw onder haar buik tikken. Dat is hun gevoelige plek als ze steigeren, onder hun buik. Moet je het daarom met een hengstenketting over het gevoeligste deel van het lichaam op gaan lossen? IMO niet. Omdat het anders kan.

Ik heb geen ervaring met hengsten nee, dat geef ik gewoon toe, maar OOK met hengsten kan het imo op een andere manier opgelost worden.
Daarbij.. Vind ik dat een hengst van 1 jaar in de opfok thuishoort, dan wordt ie op een paardse-manier afgeleerd wat wel en niet mag.

Kan nu wel roepen dat een dier nooit voor niets stijgert, er is altijd wat aan de hand waarom ze dat doen. Een paard denkt niet van 'gohh, laat ik vandaag eens klieren!' of 'goh laat ik nu eens het baasje omver lopen' of dingen in die richting. Het enige waar paarden mee bezig zijn, is overleven. En blijkbaar, als een paard steigert, voelt ie zich niet veilig.. En verdedigt ie zichzelf..

Maar dit is puur mijn visie..

Ik zal dingen altijd eerst zonder geweld proberen op te lossen, omdat je met geweld het vertrouwen juist schaadt..