paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Re: paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:45

Dat is inderdaad echt een domme uitspraak. Als je denkt dat je jouw relatie met je paard kan vergelijken met de relatie tussen paard en paard...
Er zit zo'n groot verschil tussen, het zijn gewoon 2 totaal verschillende soorten. Absoluut niet te vergelijken. Als een paard een ander paard in een kudde een trap geeft is dat op dat een op dat moment volkomen terechte reactie op iets wat het paard gedaan heeft. Wíj weten dat niet, hoe graag we dat ook zouden willen. Wij geven een paard op hun kop als ze iets doen wat óns niet aanstaat. En dat mag best, want het is een andere relatie met andere regels. Dat betekent dat je het wel héél duidelijk moet maken waarvoor je 'm straft. Weet hij veel.. Dus consequent, iedere keer weer op hetzelfde moment dezelfde straf. Bijten mag niet, bats. Klaar. Maar dan moet je paard niet denken dat je 'm iets te eten aanbiedt.. Je moet gewoon zo ontzettend letten op je handelingen.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:46

nickyu schreef:
paarden trappen elkaar in de natuur(of weide) ook niet zonder reden Knipoog

idd

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:50

saskiakefie schreef:
ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?

Ik vind dat het totaal aan het paard ligt, ik heb wel moeten vechten om de dominantie te verkrijgen. Met het vechten bedoel ik niet erop los rammen, maar heb wel degelijk een aantal keren in de weide moeten dreigen en duidelijk moeten maken dat ik de baas ben.

Dus per paard zijn eigen behandeling, maar goed dat heb ik nu ong. 100 keer verteld in verschillende topics die over het slaan van een paard gaan.

edit: typo

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:19

ja, je hebt wel dominante paarden, en misschien moet je soms ook wel duidelijk maken dat je de leider bent, maar je bent geen paard, dus het hoeft ook niet met geweld op gelost te worden

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:25

nickyu schreef:
ongegrond rammen , nee
straffen terwijl die het niet begrijpt , ook niet
maar als je zeker weet dat die donders goed weet wat er gevraagd word..

zoals bv als mijn paard mij dreigt te bijten of te slaan
(heb een puber die wel eens wat denkt te willen proberen)
dan heeft hij echt eerder mijn wreef te pakken of mijn vingers zijn neus
dan ik zijn hoef of tanden

het is niet je moeder , aaien werkt niet

uiteraard "vraag"je eerst iets lief aan je paard ,
daarna verduidlijk je die vraag en daarna heel erg duidelijk

als ik wil dat die stapje om doet in de stal bv
dan vraag ik eerst lief
2e keer met druk
3e keer meer druk en stem verhef
4e keer een tok (vuist of hardere prik met de vinger)

en nee dat lijkt nog steeds niks op wat een leidend paard
in de "natuur"of weide zou doen

die komt aanlopen
geeft aan dat die er door wil
en verduidelijkt dat door boos kijken / dreigen
en haalt daarna pas uit
maar wel tig keer harder dan wat jij trappen kan

al dreigend of direct slaand die box of waar dan ook (in) lopen
zet absoluut geen zoden aan de dijk en zal ook zelden het gewneste resultaat opleveren
maar een corigerende tik indien nodig , mag in mijn ogen best

Afgod en hier sluit ik me helemaal bij aan.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:35

saskiakefie schreef:
ja, je hebt wel dominante paarden, en misschien moet je soms ook wel duidelijk maken dat je de leider bent, maar je bent geen paard, dus het hoeft ook niet met geweld op gelost te worden

Soms moet dat dus wel met 'geweld' opgelost worden. Niet bij elk paard werkt een lieve 'foei', soms moet je ze eerst een flinke tik/schop geven (ik doe het vaak heel 'heftig' met wat minder kracht, zodat ze wat meer schrikt), voordat ze naar die 'foei' gaan luisteren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:39

heb je ooit gehoord van andere oplossingen? dingen die met geduld opgelost kunnen worden?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:41

Waarom denk jij dat een paard ons als een roofdier ziet? Wij als mens, geven het paard te eten en verzorgen het paard alsof het een gelijke is, een roofdier zie ik dit niet snel doen.
Daarom denk ik dat een paard ons als een leider van de kudde ziet, en wij hem dus ook die leiding moeten geven.
Dat betekent dus consequent zijn en grenzen aangeven wat wel en wat niet mag, maar wel er goed voor zijn en vooral duidelijk zijn. Een aaitje zal een paard dus niet snappen, maar een flinke tik wel, als hij dit nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:42

Ga jij tegen een dominante onopgevoede hengst van 4 jaar en 175, maar geduldig Foei zeggen dan Lachen

Veel succes Ja
Mag ik weten wanneer je dat gaat doen, ga ik 112 vast bellen.. ook zo zielig als je dood gaat Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:46

hallo denk is na, er zijn genoeg manieren om dingen met geduld op te lossen, bijvoorbeeld als je je paard van de wei naar stal moet brengen, en je paard trekt steeds, elke keer om draaien terug lopen naar het hek en opnieuw proberen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:46

saskiakefie schreef:
heb je ooit gehoord van andere oplossingen? dingen die met geduld opgelost kunnen worden?

Bij ons op stal lost eigenlijk iedereen alles in eerste instantie met geduld op. Behalve als een merrie met extreme voernijd, met open mond en twee voorbenen op je afkomt, op het moment dat je het hek van het land open doet en zij eraf wil. Dat kan trouwens op elk willekeurig moment van de dag zijn. Hieraan voorafgaand jaagt ze haar weidegenootjes de hoek in en timmert ze in elkaar. Op één merrie na, die zo af en toe - jaja - een schop terug geeft. Wij mensen hebben al ongeveer alles geprobeerd om niet ondersteboven te worden gelopen in de blubber, maar het enige wat echt effectief is: de bezem... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:49

saskiakefie schreef:
hallo denk is na, er zijn genoeg manieren om dingen met geduld op te lossen, bijvoorbeeld als je je paard van de wei naar stal moet brengen, en je paard trekt steeds, elke keer om draaien terug lopen naar het hek en opnieuw proberen.

Ik denk na Lachen

Maar ik denk dat jij met je 15 jaartjes oud iets minder dominante paarden in je hand hebt gehad dan sommige andere bokkers.
Tip, ga eens werken bij een africhtings/handelstal.

Natuurlijk probeer je het eerst op te lossen door ze bijv even stil te zetten, een pas achterwaarts.
Maar er zijn genoeg paarden die pikken dat niet, knallen op dat moment al direct omhoog en maaien een keer met de voorbenen.

En jij zegt dan foei, mag niet (als je dat nog kunt zeggen) en zet als hij weer eens beneden aan de grond is hem weer in zijn achteruit?

Doe eens voor?
Wil ik resultaat van zien Haha! Tong uitsteken

Allemaal mooie theorie meid...maar zo is de werkelijkheid vaak niet Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:53

saskiakefie schreef:

Nagelbijten / Gniffelen Dat hoef ik echt niet te proberen met mijn merrie. Die is niet eens 'dominant' maar loopt op dat soort moment echt letterlijk over mij heen. Sinds kort merk ik dat ze meer naar me luistert, meer op mij let.. En nee, dat komt niet door een 'foei' maar door af en toe eens DUIDELIJK te zijn.

Volgens mij heb jij geen andere paarden meegemaakt dan super makke, brave beestjes.. Anders zou je wel beter weten denk ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:53

ik heb een veulen verzorgd en die was soms moeilijk ja, en als het niet met geduld ging, kon ie heus ook wel eens een schop of een tik verwachten, maak je maar geen zorgen hoor, maar ik ga als eerste instantie voor geduld oplossen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:54

beter 1 x goed laten zien dat je een bepaald gedrag niet tolloreerd dan tig keer
aaaaa mag je nie doen hoorrrrr
dat werkt zelfs bij een kind ( wat wel voor rede vatbaar zou moeten zijn) niet
dus hoe kunnnen wij dan verwachten dat dat wel werkt bij een paard waar je niet mee in discussie kunt gaan over waarom nu zijn pet anders staat als gisteren ??

vandaag heb ik de storm aangegrepen als een kans om weer eens langs heel veel "enge'" objecten te gaan
het vertrouwen van mijn paard in mij was gelukkig groot genoeg
om overal langs te gaan zonder protest en respect groot genoeg zodat hij
volgde zonder dat hij op mijn rug sprong of mij omver liep

vertrouwen verdien je dat kun je niet afdwingen
respect voor jouw prive ruimte wel ..

het volgen kun je dus niet afdwingen dat verdien je
dat als die het eng vind mij ruimte blijft respecteren
mij niet voorbij komt , mij niet omver loopt
dat is respect grotendeels ook verdient maar gedeeltelijk echt wel afgedwonen ..

tolloreer op een goede dag niet wat je op een slechte dag of haast
of slechtweer dag of wat voor reden dan ook mindere dag ook niet wil

blijf geduldig , eerlijk , geduldig , respectvol , geduldig , consequent en geduldig

zie je paard niet als en zielig wezen , niet als je kind , niet als je moeder
ook niet als je schoonmoeder , maar als een paard ..

en dan krijg je na verloop van tijd een leuke verstandhouding
met je paard en word verzorgen , wandellen , rijden en de rest
een leuk samen spel voor beiden

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:10

ohoh..daar komen de reacties weer zoals ...je moet eens op handelstal/africht stalwerken....alsof je dan de wijsheid in pacht hebt????

veel mensen met zogenaamde "probleem"paarden gaan naar ervaringsdeskundigen (parelli,voest, en nog zooooo veel meer consorten) die het zonder ongenuanceerd slaan,meppen oplossen. Zijn daarentegen wel erg consequent en duidelijk. Zoeken in eerste instantie naar alternatieven, gebruiken iig geduld en directieve methodes maar beloningsgericht of denken er iig bewust over na.
En ja natuurlijk als je in direct gevaar komt handel je ook daarnaar....maar de meeste ruiters die ik ken die hand en voetwerk gebruiken, doen dit of uit onmacht,onkunde of domheid.

Denk niet vanuit je menszijn, maar vanuit het paard.en hoe je het ook wend of keert, wij blijven roofdieren,met onze stand van ogen,oren, lichaamsgeur(dierlijke producten).wees daarvan bewust als je naar je paard handelt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:12

dankjewel celtic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:14

Niet alle wijsheid maar wel meer wijsheid dan bij een verzorghaflinger oid Haha!
Zoals heel veel mensen die dat hebben en dan wel even spreken over hoe het moet.
Niks mis mee, heel leuk zelfs, maar dan kun je niet praten over ik heb ervaring met veel verschillende en dominante paarden (vaak verwend door een mens) en zeg dan wel ff hoe het moet.
Dat kan simpelweg niet... dan l*l je theorie boekjes op Lachen

Dat voorbeeld wat ik gaf?
Is dat direct gevaar of niet?

En nee hoor, de meeste ruiters die ik ken doen dat niet uit onmacht oid...maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de kringen waarin je je begeeft. En dat bedoel ik niet naar, maar dat is natuurlijk wel zo Lachen

En wat eerder al werd aangehaald, natuurlijk probeer je eerst zacht, maar als dat niet gaat gaat voest ook niet zichzelf neer laten schoppen Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:35

saskiakefie schreef:

zoals anderen ook al zeiden

daar moet je dan wel de tijd voor hebben
of zo lang voor leven ..

soms is het eerst kleng daarna hehe het staat op 4 benen en heb 1 seconde om mijn
vervolgactie in te zetten als ik levend aan de andere kant wil komen

ons lijf kan niet zo goed tegen knal van een 600 kg zwaar wegend wezen .. Bloos
dat is als je er dan nog niet als een vlaggetje aan hangt
(dan was je dus duidelijk een seconde te laat ..)

bij veel paarden heb je de tijd om even ho stapje terug draaien en weer verder te doen gaan wat ever , maar bij heel veel paarden ook echt niet Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:30

nickyu schreef:
een flauw excuus
tja miss maar soms zeg ik dat ook wel eens tegen iemand
van de week nog
meisje heeft nieuw paard
en als ze deze van de wei of naar de wei of waar dan ook naar toe wil brengen
hangt ze er als een flapperende vlaggetje aan

toen ik zei :"hij moet achter/naast je blijven lopen
en gef maar een tikje met het touw op zijn borst als die
dreigt te ver voor je te komen"

kreeg ik als antwoord "ja maar dat vind ik zielug"

geloof me , beest is 172 , ruim 700 kilo zwaar
en een behoorlijk dominant karacter
denk je echt dat lief vragen of touw trekken werkt ?

als je wilt touw trekken moet je je paard verkopen
en op touw trekken gaan ..

consequentie is essentieel
dat wat je niet wilt op een dag dat je weinig tijd hebt
of als je niet lekker in je vel zit
moet je ook niet tolloreren wanneer het een mooie lente dag is en je lekker in je velletje zit

je mag niet verwachten dat wat op dag a wel mag het paard uit zich zelf
begrijpt tdat dat op dag b niet mag

duidelijk leider zijn , vandaag , morgen , overmorgen
werken naar een leuk samen spel
en dan is het leuk voor beiden

consequent en eerlijk blijven

ook niet je boosheid of te kort aan tijd afreageren
dat is niet eerlijk

als lief vragen niet helpt
en je paard neemt dus de overhand
word deze uiteindelijk bestempeld als "rotknol"
terwijl deze door de eigenaar juist alle kansen gekregen heeft dat te worden
en wie is er dan de dupe ? juist die rotknol
die in andere handen zo'n lief paard was/is

Achja, iedereen heeft zijn eigen manier van aanpak. Ik heb een vriendin die best hardhandig is tegenover paarden, zij iz altijd hartstikke streng, misschien wel een beetje te, en ze geeft de paarden soms ook wel te harde tikken, vind ik dan. Maar.. een ding is wel; die paarden van haar zien haar zeker wel als de 'leider'. Voor paarden moet je nou eenmaal consuquent zijn, en dat hoef je ook helemaal niet te vergelijken met; in de natuur gaat het er ook hard aan toe.
Als mijn paard iets doet wat niet mag, dan krijgt die zeker een tik. Ik heb er geen zin in om dadelijk een vervelend paard te hebben door mijn eigen schuld, omdat ik niet consuquent genoeg ben geweest. Duidelijkheid is belangrijk, zo gaat dat ook in de kudde, vind de leider iets wat niet mag, krijgt het ander paard eerst een waarschuwing.. luistert die niet, reken er dan maar op dat die een harde trap krijgt.
Dat betekent niet dat wij onze paarden ook maar een harde trap moeten geven, tuurlijk niet! Het gaat erom dat je het een duidelijke tik geeft, zodat die begrijpt dat die iets fout deed.
Vaak helpt het al als ik met stem verhef, dan weet die al dat die iets doet wat niet mag.
Maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat de TS bedoeld, wil ze ermee zeggen dat je een paard niet hardhandig mag/moet aanpakken omdat dat in de natuur ook zo gaat? Ik ben er ook niet voor om je paard keihard te slaan ofzo, maar wel een tik op zijn neus die helemaal niet hard is.
Ik heb ook een vriendin die alles pikt van der knol, onder het rijden, in de stal.. altijd. En als ik dat zie, denk ik toch; waar ben je toch mee bezig? Dat paard is ook echt verwent, die mag alles bij haar. En dan word er vaak gezegt; wat is dat een rotknol zeg.. Maar jij bent dan diegene die het paard tot een 'rotknol' heeft gemaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:33

Ik vind het niet zo'n domme uitspraak. Oke we zijn geen paard en we hebben een andere relatie met het paard, maar volgens mij gaat het er meer om dat je best een keer mag laten voelen dat hij fout is. Ik vind een tikje op het juiste moment niet verkeerd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:43

Citaat:
Vaak helpt het al als ik met stem verhef

mijn keel schrapen is meestal al genoeg Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:52

ik pas me aan aan het kuddegedrag van paarden zover als mogelijk, ik probeer dus op de manier van het paard te communiceren houding, hoe ik me opstel tegenover het paard, en soms idd ook een tik/schop indien nodig (zielig he Tong uitsteken). maar ik gebruik ook mijn stem, vriendelijke stem, stemverhef..
t belangrijkste vind ik: duidelijkheid, consequent en rechtvaardig zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:46

Euh! is idd meestal genoeg Ja
Maar een paard moet dus wel weten wat er komt na Euh als hij daarop niet reageert.

En wat moniekk zegt: duidelijkheid, consequent en rechtvaardig Ja
En ook niet boos blijven wil ik daar bij voegen.
Vaak zie je dat een paard wat gedaan heeft, heeft op de kop gekregen en luisterd weer. Maar het baasje blijft star in de houding, belonen kan ineens niet meer...dat snapt een paard niet. Die wordt dan gestraft voor braaf zijn Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:52

saskiakefie schreef:

hahaha ROFL hier hebben we het niet over een paardje wat trekt aan het touwtje. Hier verstaan we onder dominante paarden, paarden die in de weide of stal naar je uit halen, die gaan dreigen naar je om duidelijk te maken dat hun dominant zijn.

en je zegt telkens: wij zijn geen paard en dus moeten we ze niet gaan slaan als een paard. Wat denk je? Dat het paard onze taal snapt. Nee! En daarom is het aan ons hun taal te kennen en dominantieproblemen op hun manier op te lossen. En daar komt het nodige gedreid en soms actie bij kijken!

verder ben ik het met RK eens, wat betreft het belonen Ja .