Net nieuw ellende is alweer begonnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Re: Net nieuw ellende is alweer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:24

Cassidy schreef:
Ongelofelijk, een paard is geen wegwerpartikel, en al helemaal geen knuffeldier. Om te beginnen zal het paard ook nog moeten wennen aan een nieuwe omgeving, en moet jij ook ervoor zorgen dat ze jou als leider ziet. Stemcommando's kent een paard niet, tik over snoet en " pas op", werkt niet bij ieder paard.

Jij bent duidelijk geen baas voor je pony en nu gaat de pony het zelf invullen. Ik zou eens aan grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. En leer je paard te corrigeren in een intensiteit die aankomt, zonder dat je hem mishandelt. Maar opgeheven vingertje en "foei zoete poes" werkt gewoon NIET.

ik ben het een keer met je eens Cassidy..

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:28

In je andere topic wat in je onderschrift staat daarin staat dat je nieuwe paard vandaag pas is aangekomen. Je hebt ook nog 4 andere paarden, dus doe rustig aan, laat je nieuwe paard eerst aan de omgeving en de andere paarden wennen voordat je haar meteen straft of verkeerde dingen aanleert.
Je nieuwe paard krijgt veel indrukken als ze pas net bij jou op haar nieuwe stal is.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:33

Wij hebben hier ook een 2 jarige dame en wat jij net opnoemt is gewoon uitproberen, lekker het koppel ingooien dan leert ze wel manieren want (ik zal je niet onderschaten) gaat jou denk ik niet lukken anders was deze vraag er nooit gekomen.

Onze merrie heeft een blessure en moest 3 prikjes hebben dag 1 hysterie (praam erbij) dag 2 rondje opvoedkunde zonder praam de prik en vandaag dokter prikt u mij maar, ben ik geen brave merrie.

Ze moeten wel even op de juiste manier leren wie er de baas is en in mijn ogen is dat nog steeds diegene die voert, jij dus.

Heb ook begrepen dat je meer paardjes hebt en wellicht heeft het hier ook nog iets mee te maken dat ze jou als onderdeel van het koppel ziet en je de baas wil zijn.

Succes

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:34

Ik denk ook dat je je miskeken hebt bij de aankoop van een jong paard... Hier is ervaring voor nodig. Nu weet je paard dat hij de baas is over jou en dat krijg je er niet zomaar terug uit! Ik zou ook gaan voor deskundige hulp, hulp van mensen die ervaring hebben met jonge paarden. Niet zelf verder prutsen zoals al gezegt is. Met een jong paard moet je weten wat je doet en niet zomaar vanalles beginnen uit proberen. Een jong paard heeft duidelijke instructies nodig...

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:35

alleen jonge paarden koopje voor een zacht prijsje. ik denk dat dat de rede is dat je een jong paard heb genomen. ik had door gespaard en voor een 4 5 jarig gekozen als je der mee aan de slag wil.nu heb je wienig keus en hem alleen maar op de wei zetten Lachenmaar ja het is jou paard en jou keuzen:) wij kunnen alleen maar een paar tips geven en niet ieder jongpaard is het zelfde:)

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:38

Nu komt het ergste nog Als ze 1x een schop geeft aan mn ouders dan word ze naar de slacht gebracht Ben hier zo ziek van kan wel 10 duizend x herhalen dat het een jong dier is intreseert ze echt niet Huilen Huilen
Iets een akns geven is tegenwoordig overbodig Verdrietig
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 28-02-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:40

Als je dit paardje wil bijhouden zal je nog een heleboel moeten bijleren. Grondwerk met een 2 jarige is geen probleem mits het is aangepast aan zijn leeftijd. Begin al eens met een beetje studiewerk en laat je paardje voorlopig nog op de wei rustig zijn nieuwe omgeving ontdekken.
Een goede tip om te beginnen : negeer ongewenst gedrag en beloon het goede. Als je een paard dat bijt een tik geeft, dan heb je hem geleerd dat hij volgende keer nog wel kan bijten maar dat hij net iets sneller zijn neus weer moet wegtrekken Ja

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:41

Nou fijne ouders dan.. Houden die wel van dieren. Zijn zat andere oplossingen hoor ipv naar de slacht brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:42

love_nadesh schreef:
Nu komt het ergste nog Als ze 1x een schop geeft aan mn ouders dan word ze naar de slacht gebracht Ben hier zo ziek van kan wel 10 duizend x herhalen dat het een jong dier is intreseert ze echt niet Huilen Huilen
Iets een akns geven is tegenwoordig overbodig Verdrietig

Dan zal je er voor moeten zorgen dat ze je ouders niet kan trappen. Het zou heel sneu zijn als je nieuwe paard wel weer weg zou moeten, maar over dergelijke scenarios had je eerder met je ouders moeten overleggen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:44

Let er ook op dat je niet te lang met haar bezig ben...
Jonge paarden zijn net kinderen, ze verliezen snel hun concentratie en gaan dan vervelend worden.

10 tot 15 minuten per dag (liefst ook niet iedere dag) is lang zat! Halster om doen, voetjes geven. 5 minuten wandelen en klaar.

Naarmate ze ouder wordt kan je het rustig uitbreiden, maar zou zeker het eerste half jaar niet meer doen als het boven staande.

Op deze manier went ze wel aan je, maar zo hou je het ook leuk voor haar.

Is misschien niet zo leuk voor jou, maar geloof me, je heb er het meeste plezier aan en je paard ook.
Ik reed 45 minuten naar mijn veulen (stond in de opfok) om dan een kwartier/20 min met haar bezig te zijn en dan weer 45 minuten naar huis.
Heb er nu weer 1 in de opfok staan, en daar doe ik precies hetzelfde mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:44

-> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:45

love_nadesh schreef:
Pensionnetje schreef:
Misschien ligt het probleem bij jezelf? Paarden dien je op te voeden gedurende heel hun leven.
Bijten en steigeren is een teken van dominantie. Haal hulp van een goede instructeur die je kan uitleggen wat je in zo'n situatie moet doen.

Succes.

Kan me niet voorstellen dat het probleem bij mezelf ligt want ik geef haar alle aandacht die ze nodig heeft probeer altijd een stukje met haar te lopen met moeitje omdat ze zo doet!

Ik geef toe dat ik niet alles gelezen heb.

Maar ik kom dus ook hier bij uit.

Heb je met andere paarden eerder een zelfde soort probleem gehad?
Want he lüllig dan ook, dan kan dat toch komen door jou.
Niet omdat je het niet goed bedoeld, maar juist misschien wel te goed bedoeld.
Aandacht is zeker goed om te geven.
Maar het gaat er wel om hoe je dat doet.
Alleen maar knuffelen en bijv snoepjes geven is leuk, maar je moet ook streng kunnen zijn als ze niet helemaal luisterd. Dan zeg jij wat er gebeurd, jij bepaald.
Doe je dat niet heeft een paard dat zo door en gaat hij stoute dingen doen

Edit:
verder gelezen dan mijn neus kang is...
Het gaat dus om een 2 jarige...
Die hoor je nog niet te longeren...
zet dat dier met maatjes op de wei en zoek zeker hulp erbij...voor je het weet is hij voor het leven verpest... kan hij naar stegeman

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:54

Ja mijn ouders geven wel om dieren maar aleen als ze super lief zijn nou elk dier heeft wel streken zelfs onze oudje van 29 zegt ze ook niet rot knol enz gaat ze ook niet over de slacht beginnen enz. onze oudje mag graag ook wel is ontsnappen of bijten waneer ze zien heeft of een mep weg geven!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:56

Ik zou de oude eigenaren opbellen en dit beestje teruggeven.
Aan de opmerkingen van jou en je ouders te zien, zijn jullie niet klaar om een jong paard op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:56

Zijn je hoofdletters en je punten kapot?

Dus als ik het goed begrijp mag je oude paard slaan en bijten?
En jij vind het dan gek dat een jong paard paard gebruik maakt van die onkunde vanuit jullie kant?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:57

Beetje 'weird' dat je ouders haar naar de slacht brengen. Ik kan er haast met mijn gedachte niet bij dat ouders dát zouden zeggen.
Gewoon verkopen wel.

Het kan soms jaren duren eerder je paard jou respecteert ja. Met mijn Haf heb ik hetzelfde meegemaakt. Ze beet, trapte, bokte etc etc.
Ik kocht haar in 1992 en anno 2008 heb ik haar nog en kan me geen betere pony wensen!

Een dreun geven en schreeuwen helpt absoluut niet!!!!!!
Dit is geen 'paarden taal'.

Als je paard dominant doet door te steigeren, kan je eens proberen om 'm af te schrikken door je armen zo ver mogelijk de lucht in te steken. Hiermee neem je t.o. je paard een dominante positie aan.
Dit zal wellicht niet meteen de eerste keer helpen...
Zo zijn er nog tal van dingetjes die je duidelijk kan maken in 'paarden taal'.

Maar mensen taal, dus een tik geven of schreeuwen.....nee daar snapt je viervoeter geen ruk van!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:59

Laat het echte werk voor mensen die er ervaring en verstand van hebbe...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:00

[quote="love_nadesh"]inplaats van longeren ga ik vanmiddag is weer een stukje wandelen & haar laten stopen & draven waneer ik dat wil dat ze leert wat stopen is & waneer ze mag verder lopen & steeds als ze het goed doet een klopje geven + snoepje & die snoepjes steeds verminderen tot ze het begrijpt wat de bedoeling is dat ze echt leert luisteren![/quote hoe wil je haar laten draven ??????????
als het gewoon al niet goed gaat zou ik dat dus nooit doen stel dat ze je meesleurt of zo ( je zij toch ook dat ze beet en steigerde zorg dan er eerst maar voor dat het in de stal goed gaat)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:02

Onvoorstelbaar dat TS meent dat een twee jarige die 2 dagen in haar bezit is mee kunt knuffelen, longeren en wandelen. Arm dier. Laat het beestje met rust. Laat het jong zijn en gooi het idd in een koppel de wei op.

Jammer dat je ouders niet ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 28-02-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:07

Majella001 schreef:
Een dreun geven en schreeuwen helpt absoluut niet!!!!!!
Dit is geen 'paarden taal'.

Als je paard dominant doet door te steigeren, kan je eens proberen om 'm af te schrikken door je armen zo ver mogelijk de lucht in te steken. Hiermee neem je t.o. je paard een dominante positie aan.
Dit zal wellicht niet meteen de eerste keer helpen...
Zo zijn er nog tal van dingetjes die je duidelijk kan maken in 'paarden taal'.

Maar mensen taal, dus een tik geven of schreeuwen.....nee daar snapt je viervoeter geen ruk van!

Helemaal mee eens!
Het beste is dus om eens een cursus "paardentaal" te volgen bij iemand met ervaring. Je kan op het net ook al heel wat info vinden maar leren uit een boekje alleen is erg moeilijk. Als jij je wat meer in het denken van een paard gaat verdiepen dan zal je daar jaren later nog steeds de vruchten van dragen. Denk trouwens niet dat je alles als kent! Ik ben 35 en leer nog elke dag bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:11

Misschien was het slim geweest om vooraf te bedenken of je wel een jong paard wil? Nou zit je ermee, en ik denk dat het probleem bij jou ligt.

Als hij naar je steigert, geef hem dan toch een rotknal. Denk je dat paarden onderling alles lief gaan vragen. Liever niet, maar dit hoef je maar 1x te doen en het is klaar.

Ik zou hem eerst even laten wennen in de kudde (ik neem aan dat ie daar in staat) en volgende week eens rustig proberen te aaien/poetsen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:13

En verder heb je het dier pas 2 dagen?

Geef het beest een kans. Na 2 dagen is er echt nog niets over te zeggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:23

oeioei erg lastig.

iemand die een pony wil en een 2 jarige koopt. mijn advies ook zet hem in het land. volgende winter haal je hem er weer uit en dan kan hij wel aan jouw wennen

verder indd streng zijn. dit paard is zo te lezen niet verkeerd. maar gewoon jong en jolig.
de kinderen kunnen er best mee gewandeld hebben hoor. als de vorige eigenaar heeft aangegeven dat de mens de baas is.

succes. nogmaals. zet hem in het land of zoek een goed baasje, maar de slacht is echt niet nodig.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:24

Laat dit ook een les voor de medebokkers zijn!

koop geen 2 jarig paard/pony als je weinig tot geen ervaring hebt! maar spaar door totdat je der 1tje kunt kopen die minimaal de basis kent kwa omgang en rijden.

Liefst 1tje die zelfs al verder is (jaartje of 8) maar ja die paarden/pony´s zijn weer duurder en dat is weet ik zeker 100% het probleem hier. TO had alleen geld voor een 2 jarige...niet voor een bereden diertje.

Btw een 2 jarige laten oprgroeien tot 3/4 jarige en daarna laten inrijden kost VEEL geld! Wat denk je dat zadelmak maken kost en goed doorrijden bij een goede stal? een kapitaal.

Ik zou deze pony gewoon verkopen en een pony kopen waar je meteen op kunt stappen en mee weg rijden.

Ik ben zelf op een super lief D ponytje van 14 begonnen! ideaal..zette geen stap verkeerd, ontzettend lief en ga zo maar door.........

Vind het een hele domme impuls aankoop............ Koe geeft niets, leer je alleen van, maar ik denk niet dat jij op dit moment veel LOL met je KNOL kunt beleven op net 2 jarige leeftijd.

Kijk naar de slager brengen is ook weer een uiterste, maar ik zou hem echt verkopen en door sparen totdat je iets leuks kunt kopen.

Wat is het budget wat je beschikbaar hebt? In de oudere leeftijds klassen 14+ staan vaak hele leuke lieve dieren te koop die al wereld wijs zijn Cool

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:46

Ja, ik vind ook dat je nog niet toe bent aan een jong paard. Verkopen of terug brengen lijkt mij de beste oplossing. En ga dan eens kijken, voor een wat ouder paardje die alles al kan en braaf is daarmee. En laat jonge paardjes a.u.b over aan mensen die er wel verstand van hebben.