om de zoveel jaar wisselen van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:10

Miss_Montana schreef:
rowo schreef:
Elke keer een andere stal? Elke keer andere soort genootjes? Elke keer nieuwe contacten maken en op worden genomen in de kudde?
Het is voor een paard wel fijn om 'vastigheid' te hebben zeg maar! Zijn EIGEN vaste stal, vaste vriendjes etc...

Idd, daar heeft een paard ook behoefte aan. Maar deze paarden worden niet constant doorverkocht. Ze worden goed bereden door een ervaren iemand die hem dan voor een mooie prijs kan verkopen aan iemand die er dolblij mee is en hem een thuis geeft voor altijd. Ieder paard zal uiteindelijk wel uitkomen bij iemand die helemaal verliefd is op hem en hem voor de rest van zijn leven een fijn thuis bied.

Ik ben het helemaal met je eens hoor... ik zie ook niet veel problemen met de handel hoor, dat waren meer de anderen.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:59

Ik snap op zich wel dat mensen veranderen, ik heb al 10 jaar hetzelfde paard, en doe haar nooit meer weg, maar ook omdat ze met mij mee kon veranderen zeg maar, eerst was het gewoon leuk paardrijden, daarna wedstrijden, dressuur later sgw, daarna gewoon lekker stevige buitenritten, en nu ben ik weer wat meer terug bij de dressuur en denk aan ndurance..
Maarja als ik een paard had dat niet mee had kunnen doen, tja wat had ik dan gedaan?

En handelstallen, noem me naief, maar die paarden staan daar toch alleen om verkocht te worden aan particulieren, bedrijven? De meeste handelspaarden gaan toch niet van eigenaar naar eigenaar?

De verhuisdiscussie, 4 keer per jaar van stal verwisselen heb mijn paard 1 keer verhuisd, het heeft 4/5 maanden geduurd voordat ze echt weer haar eigen brutale zelf was..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:27

Ikzelf wissel liever niet te vaak van paard. Je bouwt er toch een bepaalde band mee op. Maar aan de andere kant ben ik blij dat andere mensen dat wel doen. Anders zou ik mijn huidige paard niet gehad hebben Haha!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:12

ik vind het leuk om jonge paarden in te rijden en ze op te leiden tot een goed en braaf all-round paard
en als ze dan zover zijn dan ga ik toch weer zoeken naar een nieuw peuterpaard

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:19

Ik ben er niet tegen maar zou het zelf niet doen. Ik heb mijn paard nu 7 jaar en kan me niet voorstellen om hem in te ruilen puur omdat ik een andere uitdaging wil. Ik ben erg blij met mijn paard ook al heeft hij beperkingen voor de tak van sport die ik graag uitoefen.
Ik heb andere dingen in het leven die ik belangrijker vind dan mijn paard op hoog niveau uitbrengen. Ik geniet van mijn hobby, weet wat ik aan mijn paard heb. Hij is kipmak en mankeert vrijwel nooit iets. Ik hoor zoveel verhalen van mensen die hun paard 'inruilen' en niets dan ellende hebben.
Toch zal ik er niemand om veroordelen, mits het op een nette manier gaat, dus de moeite nemen om er een goed huisje voor te vinden en hem niet achterlaten bij een handelaar.
Van mensen die graag (hoog) mee willen draaien in de sport kan ik me voorstellen dat je niet ieder paard aan kunt houden.
Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt zolang het dier er maar niet de dupe van wordt. Ik kan me zo voorstelen dat een paard er ook niet veel vrolijker van wordt als zijn baas er niet meer van geniet.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:02

Ik hou daar niet van, vind het juist prettig om 1 paard zolang mogelijk te houden, waar je dan een hele hechte band meehebt. Maar een ken een jongen, en die kan zijn paard maar 1,2 of 3 maanden houden. Hij lijkt een beetje een handelaar, alleen heeft ie er dan maar steeds 1 tegelijk. Snap dat niet, zou echt niks voor mij zijn!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:59

Ik ken dat dus niet
Ben zo'n sentimentele muts die niet eens de overgang van pony naar paard heeft kunnen maken ROFL

Heb toen twee dagen een ander paard geprobeerd en stond huilend Huilen bij de staleigenaar dat ik m'n pony echt niet kwijt wou Haha!

Toen maar besloten om gewoon dressuur tussen de paarden te starten met mijn 1.40 pony en dat ging prima Haha!
Heb haar inmiddels 11 jaar en ben nog dolgelukkig met haar Lovers ik ga er voor zorgen dat ze een goede oude dag gaat genieten Knipoog

Maar ik zie inderdaad om me heen dat er meerdere zijn die vaker wisselen van paard dan van tandenborstel, maar dat is hun goed recht denk ik...

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:00

Ik heb al 13 jaar dezelfde Haf (zie profiel) en ik hoop dat ze de 40 haalt en tot die tijd komt er geen ander! Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:09

Wat ik trouwens wel vind, dat als je graag dressuur rijdt en je paard is bij de M aan zijn max dan wel moet kijken wat leuker is voor het paard.
Dan kan ik me heel goed voorstellen als het paard nog niet zo oud is heel veel plezier en leer kan geven aan een andere ruiter en dat je zelf dan op zoek gaat naar een paard die misschien wel wat meer aanleg heeft voor het hogere werk, en niet ten koste van alles het uit het paard gaat proberen te halen.

Mijn pony is 19 en we rijden L2 dressuur. Ik wil graag nog een puntje in de M en als ze er dan nog weinig moeite mee heeft dan per keer bekijken hoe het gaat en of ze er nog wel zin in heeft.
Mocht ze het niet leuk meer gaan vinden dan stopt het en gaan we gewoon thuis trainen en buiten rijden.
Aangezien ik haar graag een goede oude dag wil geven pas ik me aan aan haar.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:14

amai, ik zou het niet kunnen om van paard te veranderen... Daarvoor ben ik te snel gehecht aan de beestjes Lachen

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:18

Ik vind dit alleen normaal als je het doet om je geld mee te verdienen. Maar als het je hobby is vind ik dit niet gepast. Je gaat toch van een paard houden neem ik aan? En dan kun je dat toch niet zomaar weer naar een paar jaar weg doen omdat het een nieuwe uitdaging word?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:55

[quote="Benfan"]Ik persoonlijk zou het niet kunnen, al mijn huisdieren zijn een verlenging van mij zelf en het doet me veel pijn alleen al een paar weken op vakantie te gaan. Als ik een paard zou hebben zou ik deze ook niet weg kunnen doen dus is het een blijvertje. Zelf hou ik er dus helemaal niet van dat mensen op die manier naar paarden kijken als of het een spel is die je moet blijven boeien. Een paard is zoveel meer dan iets waar je op kunt zitten en eens kijken of ie een mooie piaffe kan maken of over die hek komt van 1.80. Juist het binden met een paard en vrienden voor het leven worden vind ikzelf 10000 maal boeiender dan kijken hoe hoog je in de top kunt komen.

Hier ben ik het 1000% mee eens. Ik zelf heb er nu 3, vrij jong nog maar gaan nooit of te nimmer weg. Heb het geprobeerd om er 1tje te verkopen via bokt. Alleen omdat ik er iets te veel heb naar mijn idee. Maar zelfs dat heb ik afgeketst omdat ik het gewoon weg niet kan en niet wil. Ze is een super pony, en ik heb nu nog een grotere band met haar gekregen. Nee ik kan het niet ze blijven alle drie tot hun dood hier bij mij staan! Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:01

ik wissel wel vaker van paarden, meestal omdat ze er op concours naar vragen en dat ik ze dat voor een leuk bedrag verkoop. ook zit er een uitdaging aan om weet met een jong paard op nieuw te beginnen.
En met het ene paard is het makkelijker om te verkopen en met een ander paard weer niet

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:43

Ik hecht me ook altijd ontzettend aan mijn dieren en kan er moeilijk afscheid van nemen. Maar ik heb afgelopen jaar 5 shethengstveulentjes gekocht omdat die op export zouden gaan en dus geslacht zouden worden... Maar dus wel met het idee dat ik er een goed plekje voor zou zoeken. Eentje blijft zoiezo want die heb ik van de dood terug gehaald, lang verhaal, maar ben inmiddels dus zo aan hem gehecht geraakt dat ik hoop dat hij bij mij oud mag worden. De anderen zoek ik wel een goed plekje voor. Eentje is inmiddels verkocht en gaat waarschijnlijk morgen naar zijn nieuwe huisje. Hij krijgt het daar vast goed, 5 nieuwe vriendjes en mensen die gek met hem zijn. Daar heb ik het voor gedaan en dat hoop ik dus ook voor de rest. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat als het om één of andere reden niet klikt dat je dan je paardje verkoopt en er een goed plekje voor zoekt. Het hangt tenslotte ook niet alleen van de mens af maar ook van je paard. Je kent het zelf wel de ene mens ligt je beter als de ander en als je naar paarden onderling kijkt zie je dat ook dus dat dat dan tussen mens en paard gebeurd is denk ik niet iets vreemds.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:57

Iedere paar jaar een ander paard.. het kan maar dan ben je nog niet echt je droompaard tegen gekomen Knipoog
Ik ben van mening dat dat maar 1x (of misschien 2 Schijnheilig je droompaard tegenkomt, en die gaat nooit meer weg Bloos

Ik heb m al ontmoet, nog niet in mijn bezit maar geloof me, ik doe er álles voor!

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:06

Ja ook wij wisselen regelmatig en niet omdat de klik er niet is maar gewoon een jong paardje lekker doorrijden en dan verkopen. Ook de uitdaging moet er wel zijn dat maakt het juist zo leuk. Als iemand zijn paard heel lang heeft vind ik ook super hoor maar ik denk zo verschillende mensen zo veel verschillende wensen, ieder heeft zo zijn ding.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:09

Nee kzou het zelf nooit kunnen maar rijd ook allen recreatief. Heb mijn paard al 11 jaar en ze staat ook al 11 jaar op dezelfde plek met dezelfde andere paardjes. Komen af en toe wel nieuwe bij en heel af toe gaat er 1, maar het grootste deel blijft hetzelfde Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:18

mijn eerste eigen paard heb ik 4 jaar gehad, die wilde ik voor altijd houden, maar toen hij een blijvende blessure kreeg ik ik niet verder kon met hem heb ik na een jaar van alles proberen toch naar een ander huis voor hem gezocht waar hij als recreatiepaard gereden word,
hierna heb ik mezelf voorgehouden niet meer zo'n band met mijn paard te willen hebben dus ze niet meer voor lang te hebben, paard wat ik nu het langst heb heb ik nu 1.5 jaar, de anderen heb ik na ongeveer een jaar verkocht, het is ookwel leuk om te kijken hoe snel je wat met een paard kan bereiken en niet met elk paard heb je evenveel, de band die ik met eerste paard had is met niets te vergelijken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:05

het zou mij echt een raar gevoel geven, dan heb je net een goede band met je paardje en dan dump je hem als een stuk vuil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:11

Ik zou het niet kunnen, heb mijn eerste pony nu bijna 10 jaar en moet er toch niet aan denken om haar in te ruilen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:29

Dapy schreef:
het zou mij echt een raar gevoel geven, dan heb je net een goede band met je paardje en dan dump je hem als een stuk vuil.

Dat slaat toch ook helemaal nergens op Gestoord

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:31

in principe koop in mijn paarden zo dat ze bij mij blijven tot t einde zeg maar. Helaas kan je niet oin de toekomst kijken hoe die zal lopen. Onze vorige twee paarden zijn bij ons oud geworden en dood gegaan. Mijn huidige paard is nog jong en mag hopelijk ook oud worden bij ons.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:38

Ja, ik hoor het ook wel eens, ik vind het zelf helemaal niks hoor. Mijn paardje gaat niet weg want ze is echt mijn vriendinnetje Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:40

ik zou dat echt niet kunnen... ik wil een band hebben met mijn dier, en niet steeds een ander dier...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:48

Dapy schreef:

als mensen hun paarden niet verkopen,had jij ook geen paard gehad....er zijn soms ook andere redenen om te wisselen van paard.
combinatie werkt niet,paard heeft te weinig capaciteiten,enzo enzo.
en sommige mensen zijn beter in het zadelmak maken en africhten en een ander is weer beter in de wedstrijdsport ofzo.
mijn moeder heeft meer dan 40 paarden gehad,ze kocht ze groen,maakte ze zadelmak en reed wat wedstrijden en verkocht ze weer(zelfs 1 naar de bereden politie)
ik zelf heb ook al een aantal paarden gehad waarmee het of niet klikte of die overleden...nu heb ik een paard die dus echt niet verkocht word,terwijl ik wel aan het nadenken ben over wat ik met hem wil doen als ik straks niet verder kan in de wedstrijdsport en of ik er dan een leuke junior blij mee kan maken,maar dan wel in bruikleen.
ook voor je eigen ervaring en handigheid is het niet slecht om zo nu en dan een ander paard te kopen.
maar iedereen is daar natuurlijk vrij in,het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt en of je de juiste paarden-keuze hebt gemaakt.
en wat betreft het hebben van een band met je paard: met sommige paarden heb je gelijk een band,bij anderen duurt het langer,soms word die band verbroken....je kunt nooit nooit zeggen,zeker met paarden niet,het zijn levende wezens met gevoel en karakter maar het zijn ook levende wezens die niet kunnen praten.