Terpentijn, als je je posts doorspekt met hoofdletters, komt dat nogal agressief over op de andere lezers

. Daarbij lijkt het alsof er in je teksten een belerend toontje zit tegenover de TS. Natuurlijk mag je aanvalsgedrag bij een paard nooit accepteren, maar er zit wel degelijk verschil tussen agressief gedrag om te domineren en agressief gedrag wegens angst. Wij kunnen hier op internet niet zien wat er precies van toepassing is op het desbetreffende paard. Ik denk dat TS haar paard beter kent dan wij, bovendien had ik ooit al eens gelezen wat dit beestje doorstaan heeft in zijn leven.
Als jij zegt dat NH zo soft is, heb jij je boeken niet goed gelezen, dus ik snapte die opmerking ook niet zo, maar goed. Ik denk dat NH prima is, ook voor getraumatiseerde en dominante paarden. Ik ken in elk geval mensen die met dit soort paarden prima resultaten boeken met NH-methodes.
Jonge paarden die onzeker en/of overgevoelig zijn hebben absoluut duidelijkheid (wat niet automatisch inhoudt dat je geweld moet gebruiken) nodig, maar ook de ruimte nodig om zelf oplossingen te zoeken en zo hun zelfvertrouwen op te bouwen.
Ik snap niet zo goed waarom jij NH te vrijblijvend vindt voor een jong paard. Als je het goed praktiseert is het een superbasis. NH echt goed praktiseren is niet makkelijk, dat is zeker waar. Zo maar uit een boekje wat doen, tja, ik denk ook dat dat vaak niet werkt. Het is een combinatie van een hoop dingen (lichaamstaal, positie, techniek) die je juist moet zien te doen, anders werkt het niet of niet zo goed.
En een echte leider voor een paard is niet per definitie iemand die loopt te schreeuwen en te meppen, denk ik.