Onzekere jaarling.. hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Onzekere jaarling.. hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:28

Splash, ik heb hier heel veel wijze raad voorbij zien komen, en hier kan je zeker heel veel mee! Haal eruit wat jou past..........

wees lief voor het dier, blijf kalm Lachen wordt vooral niet boos.......... maar straal wel uit dat je het dier naar tokio en terug skupt als ze onrespectvol met jou omgaat, gewoon open en liefdevol naar je paard toegaan............. en echt een houding hebben van " make my day, ik moet nog wat agressie kwijt"

Dat is vaak, eigenlijk meestal, wel genoeg om ze een toontje lager te laten zingen Lachen

Dier is duidelijk op zoek naar grenzen, en die moet jij nu aan gaan geven Lachen

heel veel succes, gaat je vast lukken!

Nadya en Detour geven je super tips Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:21

Geen idee dat "sommige uitspraken van mij echt niet kunnen", alsof ik iemand ergens van beschuldigd heb. Ik probeerde gewoon te vertellen, hoe ik zelf op het vroegere dreig -nou ja, zeg maar gerust aanvals- gedrag van mijn paard heb gereageerd, indertijd, met als bedoeling: zulke dingen mag je toch NOOIT accepteren? ook ben ik helemaak niet TEGEN Natural Horsemanship, ik zelf boeken van Parelli, Hempfling, Voest etc., en vind dat voor 80 tot 90 procent logisch en interessant klinken. Sommige dingen daaruit heb ik toegepast en werkten supergoed, zelfs na 1 keer al. Nee, natuurlijk weet ik niet precies wat de jaarling allemaal is overkomen, daar was ik immers niet bij? Dat heb ik ook niet gezegd, dat alles overeenkomstig was, dacht ik toch? Ook heb ik naar mijn weten niemand persoonlijk aan willen vallen, en slechts mijn mening in het algemeen wllen geven, nl. dat ik denk, dat bij juist bij het soort overgevoelige en onzekere paardjes die nog zo jong zijn, dmv. doortastend e duidelijk leiderschap, meer bereikt wordt, dan door een goedbedoelde, maar wellicht wat aarzlender aanpak. Het vertrouwen is al deels goed aanwezig, blijkt uit het verhaal, dus met ferm optreden ben je dat echt niet opeens weer kwijt.

Als watje of zo zie ik jou helemaal niet, en dat vind ik ook niet van NH, probeerde slechts aan te geven dat het soms beter is, dat in een wat later stadium in z'n geheel toe te passen, omdat het misschien wat te vrijblijvend is voor een onzekere jaarling. Als het paardje helemaal geen bijzondere issues had gehad, had ik de NH benadering even prima gevonden, als een andere. Het zijn allemaal maar suggesties, die er hier op Bokt voorbij komen, blijft toch altijd moeilijk vanachter je toestenboard iets in te schatten.

En ja, ben ik volgens sommigen te "direct" in mijn verhaal, het zij dan maar zo. De een is de ander niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:29

Terpentijn, als je je posts doorspekt met hoofdletters, komt dat nogal agressief over op de andere lezers Knipoog . Daarbij lijkt het alsof er in je teksten een belerend toontje zit tegenover de TS. Natuurlijk mag je aanvalsgedrag bij een paard nooit accepteren, maar er zit wel degelijk verschil tussen agressief gedrag om te domineren en agressief gedrag wegens angst. Wij kunnen hier op internet niet zien wat er precies van toepassing is op het desbetreffende paard. Ik denk dat TS haar paard beter kent dan wij, bovendien had ik ooit al eens gelezen wat dit beestje doorstaan heeft in zijn leven.
Als jij zegt dat NH zo soft is, heb jij je boeken niet goed gelezen, dus ik snapte die opmerking ook niet zo, maar goed. Ik denk dat NH prima is, ook voor getraumatiseerde en dominante paarden. Ik ken in elk geval mensen die met dit soort paarden prima resultaten boeken met NH-methodes. Ja

Jonge paarden die onzeker en/of overgevoelig zijn hebben absoluut duidelijkheid (wat niet automatisch inhoudt dat je geweld moet gebruiken) nodig, maar ook de ruimte nodig om zelf oplossingen te zoeken en zo hun zelfvertrouwen op te bouwen.
Ik snap niet zo goed waarom jij NH te vrijblijvend vindt voor een jong paard. Als je het goed praktiseert is het een superbasis. NH echt goed praktiseren is niet makkelijk, dat is zeker waar. Zo maar uit een boekje wat doen, tja, ik denk ook dat dat vaak niet werkt. Het is een combinatie van een hoop dingen (lichaamstaal, positie, techniek) die je juist moet zien te doen, anders werkt het niet of niet zo goed.

En een echte leider voor een paard is niet per definitie iemand die loopt te schreeuwen en te meppen, denk ik. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:43

een echte leider voor een paard is per definitie iemand die NIET loopt te schreeuwen en te meppen Lachen Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:50

Helemaal mee eens.
Zeker bij jonge paarden die moeten nog vertrouwen krijgen je moet wel concquent zijn maar ook heel veel geduld en rust in je hebben om elkaar te leren begrijpen. en fouten van jonge paarden los je niet op met brullen en meppen. Een corigerende de tik mag je best geven alleen als het echt nodig is en andere oplossingen niet werken. En naar je zelf blijven kijken of jij wel duidelijk bent tegen over je paard voordat je boos wordt.

Ja en bijten en slaan van een paard hoort niet daar mag je best boos op worden maar dat kan ook met je stem of perongeluk dat hij tegen je elleboog op botst als hij wil bijten, of een corigerende tik er zijn allerlij goede oplossingen zonder schoppen, hard slaan of schreeuwen want hier bereik je niks mee. als je, je zelf open zet om ze te leren. Knipoog daar bereik je veel meer mee.

Nadya schreef:
Terpentijn, als je je posts doorspekt met hoofdletters, komt dat nogal agressief over op de andere lezers Knipoog . Daarbij lijkt het alsof er in je teksten een belerend toontje zit tegenover de TS. Natuurlijk mag je aanvalsgedrag bij een paard nooit accepteren, maar er zit wel degelijk verschil tussen agressief gedrag om te domineren en agressief gedrag wegens angst. Wij kunnen hier op internet niet zien wat er precies van toepassing is op het desbetreffende paard. Ik denk dat TS haar paard beter kent dan wij, bovendien had ik ooit al eens gelezen wat dit beestje doorstaan heeft in zijn leven.
Als jij zegt dat NH zo soft is, heb jij je boeken niet goed gelezen, dus ik snapte die opmerking ook niet zo, maar goed. Ik denk dat NH prima is, ook voor getraumatiseerde en dominante paarden. Ik ken in elk geval mensen die met dit soort paarden prima resultaten boeken met NH-methodes. Ja

Jonge paarden die onzeker en/of overgevoelig zijn hebben absoluut duidelijkheid (wat niet automatisch inhoudt dat je geweld moet gebruiken) nodig, maar ook de ruimte nodig om zelf oplossingen te zoeken en zo hun zelfvertrouwen op te bouwen.
Ik snap niet zo goed waarom jij NH te vrijblijvend vindt voor een jong paard. Als je het goed praktiseert is het een superbasis. NH echt goed praktiseren is niet makkelijk, dat is zeker waar. Zo maar uit een boekje wat doen, tja, ik denk ook dat dat vaak niet werkt. Het is een combinatie van een hoop dingen (lichaamstaal, positie, techniek) die je juist moet zien te doen, anders werkt het niet of niet zo goed.

En een echte leider voor een paard is niet per definitie iemand die loopt te schreeuwen en te meppen, denk ik. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 17-02-08 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:52

Precies, KiWiKo......

Ik hoor/zie bij ons ook vaak geschreeuw en soms gemep en dan denk ik 'waarom vinden jullie dit toch zo'n leuke hobby?'
Lijkt me vreselijk als je steeds maar zo'n strijd moet voeren met je hobby. Haha!

(Heeey Kingsley2, jij ook al hier??? Knipoog )

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 01:46

Thanks Kim, Nadya en Kingsley. Ik ga morgen weer even flink met haar aan de slag, nouja flink... 10 minuten hopelijk Lachen Ik zal eens kijken hoe ze reageert, en hoe ver ik kan gaan. Als ze te ver gaat zal ik haar dat duidelijk laten merken, en als ze me echt een trap verkoopt, of raak bijt (wat ze nog nooit heeft gedaan) tja, dan komt die mep er wel. Maar ik denk niet dat het zo ver gaat komen, we zullen zien Lachen Ik doe het rustig aan, eerst even poetsen en kriebelen, dan even langzaam aan verder naar de plekken die ze niet lekker vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 02:10

Als je geen NH doet met Parelli, Roberts, Voest etc. dan betekent dat nog niet dat je alsmaar loopt te schreeuwen en te meppen op je paard. Je moet vlug en helder zijn, schreeuwen en meppen helpt daar heus niet bij, maar gegoochel met een stokjes en allerlei ander hulpstukken imo ook niet echt.

Splash, veel succes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:24

Je hoeft inderdaad niet per definitie aan NH te doen om niet continu te meppen, dat klopt. Gelukkig zijn er ook mensen die op een normale manier met paarden omgaan (zonder aan NH) te doen. Ja

Overigens helpt mijn leadrope heel goed bij het corrigeren van mijn paard (zonder hem te raken) en hij is er verder helemaal niet bang voor. Het is een verlenging van mijn arm op momenten dat het nodig is om bij te sturen. Niets geen gegoochel, hoor. Haha!