Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:52

Wat ben je snel met reageren! Duidelijke uitleg terug ook!
Ik kan inderdaad alleen maar oordelen vanaf het filmpje en sommige dingen hoor en zie ik dan ook niet zo duidelijk (belonen bv)
Wat goed dat het al een stukje beter gaat! Hopelijk komt het helemaal goed met hem, het is een leuke pony!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:00

Ja inderdaad en ik vind het knap dat je veel dingen kan afleiden uit de filmpjes, ook goeie tips, sommige pas ik toe maar bvb misschien te weinig.
Ik vind het ook een leuke pony Haha! Knipoog
Bedankt Ja

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:02

Ik zou eigenlijk niet uit de longeercirkel komen voor hij daar helemaal niet meer wegrent en hem daar eerder leren terugnemen. Ik weet niet hoe het komt maar je lijkt hem heel ver te laten wegrennen voor je hem terug probeert te nemen. Ik heb het ook al een paar keer voorgehad (en dan helaas op de baan) dat een paard zich lostrok/probeerde weg te rennen, e de helft van de tijd (klinkt als veel maar is verloekt weinig) heb ik haar kunnen tegenhouden door haar gewoon 3 galopsprongen te laten gaan, me ondertussen schrap te zetten en dan met al m'n kracht op de cirkel proberen trekken. (Wegens te gevaarlijk maar gestopt met met dat paard te gaan wandelen aan de hand maar kom.) Het zal vast niet altijd lukken, maar ik weet niet zeker of dit paard snapt dat hij het niet zomaar even mag doen, het lijkt mij eerder dat hij gaat rennen omdat hij er even genoeg van heeft. Op de filmpjes kan ik het eigenlijk wel zien aankomen dat hij gaat wegrennen, dus ik zou ook proberen om als je het ziet aankomen hem meteen stil te zetten en bestraffend aan te kijken, verder niks doen, gewoon kijken en als hij volledig rustig is (als hij niet alsnog is weggerent) gewoon weer verder te doen met wat je bezig was.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:07

Kan jij het zien aankomen? Waar dan?
Over het tegenhouden, dat doe ik niet meer, want dat gaat niet. Ik heb toevallig onlangs een ander paard moeten afleren van te stormen in de piste (kwaaltje van de stal? Knipoog ), en dat heb ik inderdaad zo gedaan: longe eraan gehaakt en eraan gehangen. Heb 3 lussen moeten lossen en een halve piste gerend, maar ik had hem. En hij heeft het niet meer gedaan. Dat is een grote Franse Draver die veel meer weegt dan deze pony, en toch kon ik die houden.
Ik heb het al verschillende keren geprobeerd met deze pony, maar hij is ongelooflijk sterk en ik word steeds meegesleurd, vandaar dat ik hem laat gaan tot op het einde van het touw. Ben de pijnlijke knieen en schaafwonden en brandblaren een beetje beu.
Er is trouwens ook een reden waarom het hiervoor ook niemand anders is gelukt, en waarom hij werd 'aangeleerd' naar de piste te rennen... Lachen Hij is echt behoorlijk sterk en de eerste keer dat we er met 150kg aanhingen hadden we dat ook totaal niet voorzien eigenlijk Haha!

Overigens, toen ik hem had losgelaten was de dreiging precies voorbij want hij stond snel stil en liet zich ook direct vangen zonder nog een stap.

Ik kom voor het longeren misschien inderdaad best niet meer uit de longeercirkel. Natuurlijk moet hij nog wel zijn beentjes kunnen strekken in de piste, en is het vaak donker buiten als de longeercirkel vrij is, maar dan schiet dat longeren er maar even bij in. Ik probeer het niet meer in de piste tot hij kalm is in de cirkel, je hebt gelijk Lachen

Bedankt voor je commentaar, ik vraag me alleen af wanneer je ziet dat hij weg zal lopen. Ok ja, ik zie het ook aankomen, maar dan wel op een moment dat ik al niets meer te zeggen heb. Zijn nek wijst naar buiten en op dat moment kan ik hem al niet meer plooien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:57

Hij draait nét dat hoofdje wat van je weg, hij steekt zijn neus nét dat ietsje meer in de lucht, hij heft nét dat ietsie meer zijn benen op, hij stelt zich recht terwijl jij 'm vraagt om te buigen en daar gaatie... Tong uitsteken als je ook maar het gevoel krijgt dat hij gaat rennen zet je hem maar stil, anders ben je waarschijnlijk te laat met reageren.

Ik zou eigenlijk ook eerder lossen als je niet in het midden meer kan blijven en dan zo snel mogelijk voor hem gaan staan (in zijn baan) en zo proberen hem te laten stoppen of hem de kant op te laten gaan die jij wil, ofwel stopt hij dan ofwel draait hij zich om. Trek je niks aan van die longe die daar hangt te bungelen, als hij erop gaat staan breekt het slotje waarschijnlijk toch, en als het niet breekt kan het geen kwaad. Als hij na 2 keer proberen hem te laten stoppen nog niet gestopt is ga je maar over naar een join up,, want dan is het echt van niet willen. (voor als je weer in de piste begint dan)
en ik zou werkelijk helemaal niks meer met 'm doen in de piste dan 'm af en toe los te laten rennen, anders heb je kans dat hij in de longeercirkel dan wel braaf wordt, maar dat hij in de piste gewoon blijft moeilijk doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:18

Ja ik zie de tekens maar kan 'm niet echt stil meer zetten. Maar dat zal ik de komende tijd dus proberen in de longeercirkel.

Ben ook inderdaad bang dat hij er een spelletje van zal gaan maken als ik nog oefen in de cirkel, en niet meer braaf zal zijn in de bak. Maargoed daar moet ik het dan maar op wagen. Kan wel andere dingen oefenen in de bak, toch? Gewoon geen longeerlijn meer in de buurt Haha! Hij moet ook snappen dat de grote piste ook werken is, al is het dan voor mijn veiligheid niet longeren...

Wbt het laten rennen, ik ben er als de dood voor, heb al verhalen gehoord over paarden die op het touw staan en hun nek breken. Ben minder bang van een longeerlijn dan van een touw (als ze erop staan is het overblijvende stuk meestal lang genoeg) maar toch... Nee ik vind het echt doodseng, alleen in uiterste nood laat ik 'm gaan... Ik hoop inderdaad maar dat in zo'n geval het slotje breekt!!!

In het geval waarbij ik viel (daar heeft iedereen thuis zich al krom mee gelachen trouwens Haha! ), zat de longeerlijn over zijn nek, wat hem natuurlijk nóg korter maakt waardoor ik helemaal niet meer mee kon.

Andere optie is nog een gewoon touw vastklikken in de lus van de longeerlijn, dan kan ik blijven staan... Misschien een ideetje voor de eerste keren terug in de piste, voor het geval dát...

Bedankt voor je reacties!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:35

hahaa ja sorry maar die vond ik ook wel grappig Haha! misschien is het ook een idee om een kaptoom te gaan gebruiken bij het longeren? Tong uitsteken dan kan de longeerlijn niet over de nek terecht komen Tong uitsteken tenzij je hele rare toeren uithaalt XD

Ik zou in het begin werkelijk al het werk verschuiven naar de longeercirkel, en dan als het meeste daar goed gaat hetgene wat het beste gaat terug naar de piste brengen en zo steeds minder in de longeercirkel gaan werken en steeds meer in de piste, lukt het in de piste weer niet meer ga je terug naar de longeercirkel ... Ik denk dat hij anders gaat denken dat het werk in de piste en in de longeercirkel verschillend is, waardoor hij in de piste wél zou mogen gaan rennen en in de longeercirkel niet.

Persoonlijk heb ik dus al best veel paarden met longe laten rondrennen (shame on me Bloos) en ik heb nog nooit ongelukken gehad omdat paarden dus hun voeten opheffen voordat ze echt hard in hun eigen mond/ aan hun eigen hoofd trekken, of omdat het slotje brak. Meestal ben ik dan wel te boos op hen om me er zorgen over te maken dat ze verongelukken maar dat doet er niet toe Tong uitsteken. Je pony is nu ook niet van porselein he Tong uitsteken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:45

Mwoh met een kaptoom kan het nog altijd bij hem, hij draait zich weg-om dus dan komt het er altijd rond...

Ahja, dus ook alle oefeningen in de longeercirkel, dat is wel een goede ja, zo associeert hij dat niet met enkel longeren. Prima idee Lachen

Ik ben nooit boos op hem en zit alleen maar te panikeren. Ik vind hem nml wél van porselein Haha! Neen je hebt gelijk hoor, de kans dat zoiets gebeurt is klein maar je moet natuurlijk altijd oppassen he...

Verlang tot het weer een stuk langer licht is, zodat ik meer buiten kan werken in die cirkel (ga meestal 's avonds nml en de cirkel is niet verlicht)... Zal een stuk helpen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:53

Ik heb even de filmpjes bekeken en het commentaar erop hierboven niet doorgelezen, want ik heb het even loeiend druk.

Daarom deze tips: niet aan het halster vasthouden met het lopen naar de bak.

Als je hem aan een halstertouw vasthoudt, ook niet kort bij de clip vasthouden. Laat een meter afstand tussend de clip.

Paardje weet dat, als hij de bak inkomt, hij los mag. Dit moet je zien te doorbreken. Loop een paar rondjes door de bak, vraag iemand anders de deur dicht te doen. Als er niemand is, longeer hem eerst voordat je hem losgooit.

Wat betreft het longeren: je lichaamstaal is verkeerd. Je loopt achteruit, en je paard volgt je. Je moet je focus richten op de achterhand. Dus loop om je paard heen en kijk naar die achterhand. Drijf die bij je vandaan. Wijs daarbij met de hand duidelijk opzij waar je heen wilt.
Heb je filmpjes van Clinton Anderson bekeken die ik in het andere topic heb gezet? Nee? Dan komen ze hier nog een keer. Kijk goed wat hij doet.

http://www.youtube.com/watch?v=VnFmxzn3 ... re=related

Op het moment dat hij hem van hand wil laten veranderen, wijst hij met het touw de kant op waar hij wil dat het paard heenloopt. Dat moet jij met longeren ook doen. Je houdt je handen te dicht bij het lichaam. WIJS waar hij heen moet. FOCUS op de achterhand, loop er desnoods een beetje voorovergebogen naar toe.

Zie ook dit filmpje. Dit gaat zonder lijn, maar bestudeerd lichaamshouding van de man goed, helemaal als hij de achterhand wegzet door te kijken. Kun je heel veel van leren.

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7 ... re=related

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:57

haha ik ben alleen boos op paarden als ik zeker weet dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn en geen schrik hebben Tong uitsteken Ik haat het als paarden met m'n voeten spelen en dat zullen ze weten ook Tong uitsteken dan gaan ze maar rennen tot ze halfdood vallen Tong uitsteken

Het wordt al steeds later donker dus dat zit wel mee Tong uitsteken Ik zou ook heel veel op m'n stem werken, ik hoor je op de filmpjes wel praten maar het klinkt eigenlijk best zwakjes en onzeker Tong uitsteken kan ook aan de opname liggen natuurlijk, maar je zou ervan schrikken hoe enorm een paard op stem kan reageren Tong uitsteken Ik heb m'n verzorgFjordmerrie ongeveer een maand geleden het woord 'achter' aangeleerd en ik ga maar 2 dagen/week naar d'r. Nu loopt ze puur op stem perfect achteruit.

@cassidy: dat is nu net het probleem,, aan een halstertouw, hoe los het in het begin ook hangt hou je hem niet tegen, en dat kan ik best geloven.
Idd, de lichaamstaal moet wel wat verbeterd worden Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:30

Ik heb de filmpjes wel bekeken Cassidy, ik pas toch toe wat Anderson doet? Letterlijk zelfs, bij het stilstaan. En ik hou zijn 2 ogen naar me toe gericht.
Als ik bij het longeren naar zijn achterhand ga, dan is hij weg. Hoe kan ik dat dan voorkomen? Ik wijs naar zijn achterhand, en hij loopt van me weg: volkomen juist, in zijn ogen. Alleen luistert hij niet naar de begrenzende druk van je touw op zijn 'voorhand'.

Wat moet ik doen als ik de bak binnenkom?? Aan het touw? Maar dan is hij gewoon weg! Met touw. En als hij erop staat wil ik niet aan de gevolgen denken. Buiten dat om houd ik hem altijd aan doorhangend touw, door de gangen bvb. Nooit hoef ik het touw aan te nemen. Maar hier gaat dat niet lukken.

En wat jij zegt dat ik moet doen: eerst rondjes lopen, eerst longeren, dat is nu net wat ik wil bereiken, dat kan ik gewoonweg nog niet. Hij trekt zich los en is weg.
Dat rondje stappen zou ik nu misschien kunnen proberen, maar dan wel hangend aan het halster, een andere manier is er niet want dan kan hij zich lostrekken en loopt rond met een touw tussen zijn benen en dat wil ik niet.

Ik weet hoe ik moet longeren, maar ik krijg hem niet van me af zonder dat hij meteen helemáál weg is.

Ja ik werk veel met de stem en probeer veel aan bevelen te koppelen zodat het voor hem duidelijk is wat hij moet doen. Misschien kan ik inderdaad wat luider praten maar dat is van een filmpje moeilijk in te schatten, ik denk wel dat hij me hoort.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:32

Ik wil hierbij nogmaals de tip herhalen: touwhalster, leadrope, carrot stick, handschoenen aan.

Het is dat je zo ver weg zit, anders had ik het wel willen laten zien.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 13:38

Handschoenen had ik aan en zoals gezegd had dat het omgekeerde effect, geen gevoel en grip meer.
Ik snap gewoon niet wat je met je tips wil zeggen. Zal hij met een leadrope niet wegrennen? Dat is korter dan een longe, dus kan ik niet meerennen en loopt hij weg met touw tussen zijn benen. Het touwhalster vergroot inderdaad de inwerking maar hij reageert reeds op zeer lichte druk. Een aanname van het halstertouw is genoeg om hem alert te maken, in de gang en in de piste, zoals je ook kan zien op de filmpjes. Maar eens hij gaat, is er geen stoppen meer aan: dan sta ik daar mooi met mijn sterker inwerkend halster, zijn korter touw... Ik snap het belang van die dingen eens het paard rustig is: goede werkafstanden, een carrot stick die niet zwiept, betere grip bij kleine spurtjes, een duidelijke inwerking.
Maar als hij gáát, dan is hij weg, ondanks dat alles.

Ik zou het ook heel graag van iemand willen zien maar helaas, velen hebben het voor me geprobeerd en allen hebben het opgegeven, sommigen pas na een gebroken vinger Haha! , vandaar dat het ook zo vastgeroest zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:25

Ik zou bij dit paard heel veel stapjes terug gaan.Je zegt dat hij wel goed aan een touw kan lopen?
Ik zou beginnen met naar de ingang van de piste te lopen laten stilstaan en belonen.Omdraaien en weer weg.Dit steeds meer uit breiden.Twee voor voeten in de piste,omdraaien en weer weg.

Met longeren zie ik je eigenlijk zoveel fouten maken,dat het niet zo verwonderlijk is dat het paard je gewoonweg niet begrijpt.Je wilt hem longeren staat schuin voor hem en die zweep wijst naar achter.Vandaar dat hij voor je blijft plakken hij snapt gewoonweg niet dat je hem wilt drijven.Het zefde met het mee rennen,daar jut je hem juist op ,dus hij rent wel Haha!

Ik heb er één van 1.70 en 700 kg waar ik op mijn buik door de piste gesleurd werd.Die kon zelfs niet aan een touwtje mee lopen.Wij liepen meestal waar zei wilde.Maar het is goed gekomen Haha! .

Ik heb lessen van Inge terblink gehad,het zogenaamde clickeren.Want dat zie ik ook in je filmpjes dat je vaak net iets te laat bent met belonen.Dat telt heel nauw.
Ik weet niet of je er geld aan wilt besteden,maar mischiens zou je kunnen vragen of Inge langs wilt komen of kan je in samenspraak met haar een clinic organiseren dan heb je gedeelde kosten en is reuze intressant.Toen, een paar jaar terug kwam ze nog langs voor 35 euro.Maar ik heb geen idee of ze dat nog doet.

verder heb ik een zelfverzonnen methode om mijn paard aan haar halster te controleren.Dus of het geheel verantwoord is weet ik niet maar het is wel simpel.
Ik haal het touw door de ring van de neusriem van het halster ,achter haar oren langs door de ring van de deusriem aan de kant waarvan je staat.Als je paard gaat trekken krijgt hij druk achter zijn oren daardoor komt hij weer naar voren.Bij mijn paard werkt het.Het enige is dat je een vrij lang touw moet hebben.

Verder vraag ik me af ,omdat je zij dat er meer paarden bij julie op stal dit soort problemen hadden.Komen de paarden wel op de wei?Krijgen ze genoeg beweging dat ze gewoon ook niet vol met energie zitten?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 14:36

Ik kan stappen terug doen, maar dat is al vaak gebeurd. Nu moet ik proberen van wat meer voorwaarts in de piste te gaan, of af en toe een rondje te stappen, dat is zeker waar. Gewoon uitbreiden van het begin van de piste. Hele goede tip, die paste ik niet genoeg toe omdat ik gewoon bang ben om meegesleurd te worden. Maar zo raak ik ook niet vooruit dus ik ga er maar eens aanhangen als hij de piste binnengaat.

Ik weet dat ik veel fouten maak bij het longeren en dat hij niet te longeren is op die manier. Maar op het moment dat hij op de kleinere cirkel gaat, kan ik wél correct longeren. Juiste hulpen geven, en dan luistert hij ook. Die ene keer dat ik hem gelongeerd had (voor dit topic) kreeg ik hem op den duur vrij 'lang' op de cirkel voor hij wegstormde, en dan kent hij alle bevelen icm lichaamstaal! Dus hij weet imo wat er bedoeld wordt.

Clickertraining doe ik in aangepaste vorm. Ik wil niet werken met een clicker maar met een stopwoordje en dat moet jaaa braaf worden. Dan gaan zijn oortjes al naar voor. Belonen met voedsel doe ik niet (hij is veel te dik) maar wel met aaien en RUST. Als hij iets goed doet dan vermindert de druk gelijk.

Het controleren op verschillende manieren lukt echt niet, dat hebben anderen voor me gedaan. Ze hebben vanalles geprobeerd om hem bij zich te houden, maar hij rent overal doorheen. Imo is dit meer een zaak van voorkomen, want eens hij rent ben ik hem gewoon kwijt.

De paarden komen in het weideseizoen op de wei, maar deze niet. Het andere paard waar ik het over had kwam net van de weide en stond dus voor het 'eerst' weer langer op stal. Toen hij wist dat hij in de piste mocht rennen (ondanks eerst een toertje stappen ed), ontwikkelde hij dan ook het trucje van lostrekken, maar dat was heel snel opgelost bij die.

Hij kan niet meer van beweging krijgen of op weide staan vanwege zijn aanleg tot hoefbevangenheid. Ik probeer zoveel mogelijk met hem te werken maar hij zit inderdaad wel vol energie Lachen .

Ik snap nu wel dat ik het longeren niet meer moet oefenen in de piste, dat heeft geen zin, ik kán niet anders dan fouten maken. Ik kan me niet op zijn achterhand richten, want dan rent hij weg. En ik kan niet niet meerennen, want dan val ik nog eens glansrijk op mijn gezicht. Dus jullie posts hebben me ervan overtuigd dat ik het longeren eerst moet oefenen in de cirkel, en anders maar niet Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:31

Inge Teblick heeft trouwens ook een boek wat heel interessant is over grondwerk. Is wel leuk om wat dingen uit te pakken die jij denkt nodig te hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:03

Persoonlijk zou ik wel belonen met voedsel zeker in jou geval.Inge beschrijft in haar boek en op curses ook de hele techniek ervan.Juist dat maakt het heel leuk en spannend voor je paard.Dik worden ze er niet van.je neemt gewoon een wortel die snij je in dunne schijfjes,1 zo'n klein schijfje is voor dat paard al een beloning.Zelf gebruik ik ook een woord,ik zeg altijd Yess omdat het kort is en je kan het lekker enthousiast roepen.
Doordat hij weet dat er bij jou een beloning te halen valt zal hij opleterder op je zijn.Als je het doet zoals Inge beschrijft in haar boek krijg je geen bedelend en vretend monster .Je bouwt dat voedsel juist op tijd weer af.

Als je bij het begin begint gewoon dat hij als een normaal paard in de piste kan rondstappen dan kan tegen de tijd dat je longeren wilt een tweede persoon mischiens even naast hem lopen zodat hij begrijpt wat je van hem wilt en jij vanuit de goede positie met hem kan starten.

Wel leuk dat je zoveel werk in dit paardje wilt steken het ziet er wel een leuke uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:42

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:56

Als hij teveel energie heeft is het misschien wel gewoon omdat het er even uit moet dat hij zich lostrekt. Het zal misschien al beter zijn als je hem eerst een kwartiertje los laat rennen en als hij stopt je hem met een longeerzweep aanspoort.
Met madame de mijn verzorgveulen kan ik ook niet veel aanvangen als ze net een paar dagen op stal gestaan heeft hoor Tong uitsteken dan bokt ze de sterren van de hemel en als ik er op de wei mee sta kan ik er donder op zeggen dat ze ook weg is; een opdondertje van 7 maand. Maar als ze al op de wei gelopen heeft is ze een engel (tenzij dat vervloekte shetspook heen en weer blijft rennen, dan doet zij dat ook natuurlijk, al is het in de vorm van 3 stapjes achterwaarts en 3 voorwaarts als je d'r vasthebt Tong uitsteken)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:04

ponyzotje schreef:
Handschoenen had ik aan en zoals gezegd had dat het omgekeerde effect, geen gevoel en grip meer.
Ik snap gewoon niet wat je met je tips wil zeggen. Zal hij met een leadrope niet wegrennen? Dat is korter dan een longe, dus kan ik niet meerennen en loopt hij weg met touw tussen zijn benen. Het touwhalster vergroot inderdaad de inwerking maar hij reageert reeds op zeer lichte druk. Een aanname van het halstertouw is genoeg om hem alert te maken, in de gang en in de piste, zoals je ook kan zien op de filmpjes. Maar eens hij gaat, is er geen stoppen meer aan: dan sta ik daar mooi met mijn sterker inwerkend halster, zijn korter touw... Ik snap het belang van die dingen eens het paard rustig is: goede werkafstanden, een carrot stick die niet zwiept, betere grip bij kleine spurtjes, een duidelijke inwerking.
Maar als hij gáát, dan is hij weg, ondanks dat alles.

Nee, dat laatste zie je verkeerd, als hij gaat en je hebt dat sterker inwerkende halster, de leadrope en dat touw, dat wordt hij weer even met zijn neus op de feiten gedrukt dat hij bij je moet blijven. Hij zal dan wel rennen, maar als je handschoenen draag de leadrope (die veeeeeel langer is dan een gewoon halstertouw) nooit helemaal uit je handen kunnen trekken. Omdat hij voor die tijd al dat halster heeft gevoelt. Ja, dat is even onaangenaam. Maar hij moet luisteren, en dan mag je gerust wat harder inkomen. Beter nog, hij bestraft zichzelf. Hij zoekt zelf die druk op van dat onaangename gevoel van het touwhalster. En hij beloont zichzelf op het moment dat hij niet meer gaat trekken.

Jij roept nu maar dat de oefeningen met alle tools die ik je aanreik, met gewone dagelijkse tools ook te bereiken zijn. En ik wil je nogmaals op je hart drukken dat het dat gewoon niet zo werkt. En de tools zijn er juist ook voor de momenten dat hij beslist om te gaan en echt vertrekt. Als jij dat sterker inwerkende halster hebt, die leadrope, die handschoenen en daarbij nog de goede timing, heb je het probleem zo opgelost.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:20

Cassidy: maar die sterkere inwerking doet hem niets; hij rent er gewoon doorheen. Dat hebben anderen al voor me geprobeerd en ik wil gewoon hun verwondingen niet oplopen Haha! als je begrijpt wat ik bedoel. Hij rent ook door een touwhalster heen, hij is niet te stoppen. En een leadrope is wel langer dan een halstertouw (we hebben er 2 hangen hoor, het materiaal is er) maar niet langer dan een longe, en dan kan hij er alsnog vandoor gaan.

Ik denk dat je gewoon niet wil begrijpen dat ik hem niet kán tegenhouden, sterker inwerkend halster of niet: hij verwondt zichzelf desnoods en heeft dat al gedaan... Ik word gewoon ómgetrokken en hij is weg... Ik begrijp écht wat je bedoelt, en moest hij niet zo blind wegrennen had ik INDERDAAD heel wat aan je tips. Ik heb er trouwens wat aan: ik heb toegepast wat je zei van 2 eyes - respect, en het WERKT...! Geloof me, ik accepteer je tips, ik heb alle filmpjes bekeken en de filmpjes met Mindy had ik al gezien van vóór je ze tipte. Maar ik kan hem niet stilzetten met een sterker inwerkend halster, hij loopt erdoorheen en verwondt desnoods zichzelf. En dat is een risico dat ik niet wil lopen. Ik hoop dat je dat wel begrijpt. Het zijn heel handige tools voor als ik een stap verder ben; nml dat hij niet meer wegrent.

De site van Inge Teblick herkende ik meteen, met haar prachtige 'X' Haha! Echt super is dat! Heb 'm al gelezen. Ik zal het voorstellen om het als clinic te geven. Daar proberen we wel meestal rond de 70 man mee aan te trekken, dus hopelijk geeft ze dergelijke clinics wel, en is er animo voor anders gaat het niet door. Maar ik zal het zeker voorstellen, lijkt me een heel leuk idee!!
Haar "trucje" van het hoofd naar beneden pas ik altijd als een van de eerste dingen toe (buiten de echte basis om), en de draversmerrie waarmee ik bezig ben kan dat echt zo goed, vanaf ik mijn hand op haar nek leg gaat ze echt stofzuigen, heel leuk is dat. Het werkt ook echt Ja
Bij deze ruin heb ik dat ook geprobeerd, en dat ging eigenlijk vrij goed. Maar ik moest nog vooral 'lokken' naar beneden, op druk gaat hij niet. Dat is ook soms moeilijk. Je kan wel de druk verhogen, maar als je al je kracht gebruikt en hij doet nog niets, leert hij er ook niet bij Haha! Vandaar even 'slim ipv sterk' gespeeld en zijn hoofdje naar beneden gelokt en dat werkt wel goed.

Lord-Ik: inderdaad hij moet natuurlijk wel even rennen, maar ik wil bereiken dat hij dat doet op mijn teken. Dat leer ik alle paarden aan waarmee ik soms werk: als ik klak met mijn tong mogen ze gaan en anders niet. Alleen hij schijnt het niet te snappen. Maar hij moet zeker rennen, da's 1 brok energie. Hij maakt dan ook prachtige capriolen in de lucht, kan 180° draaien, komt me soms uitdagen en als ik dan op hem afloop gaat hij een paar galopsprongen 'achteruit' en kapt met zijn voorbenen, allemaal als spel want hij kent het onderscheid met werken. Als hij voelt dat ik dingen wil aanleren gaat hij niet meer zo speels reageren.
Ik heb het gevoel dat ik echt te stom ben om te begrijpen hoe hij denkt, en alle NH-boeken ten spijt heb ik hem niet door en andere paarden wel.

Silvana: dat van die 2e persoon is wel een heel goed idee, daar kan ik dan inderdaad mee werken! Ja

Ik wil inderdaad veel werk in 'm steken, maar ik wil dat het iets oplevert. Ik weet dat dat tijd kost. Het is gewoon moeilijk als het met andere, veel grotere paarden heel goed gaat en iedereen me vraagt hoe ik dat toch doe, en dan vervolgens me zien meegesleurd worden met een half zo grote pony waar ik niets mee kan beginnen Haha!
Voor mijn niveau is hij echt een uitdaging! En blijkbaar voor nog meer mensen want ik ken tot nog toe niemand die met hem heeft kunnen doorzetten. Ik wil het wel proberen...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:26

Cassidy: ik ga gewoon een touwhalster maken. Rijt hij zijn vel open, tot daar aan toe, dan is dat maar zo. Als dat het enige is waar hij respect voor heeft doe ik dat. Ik heb touw, heb jij een goede site hoe ik het ineen moet steken?? (heb het nog geweten, maar het zit ver).
Bedankt, dat je blijft reageren en uitleg geven. Ik hoop wel dat je ook mijn kant van het verhaal probeert te begrijpen. Ik ben niet iemand die op voorhand alle tips afwimpelt en hem als een hopeloos geval wil afschilderen! Ik wil hem helpen om rustiger te zijn. Daarom ook heb ik alle tips uitgeprobeerd waar het mogelijk was en alles gefilmd om jullie indrukken te kennen.
En ik ben gewoon bang van dat touwhalster, dat het hem zou verwonden (of niets uithaalt, maargoed een nee heb je, ja kan je krijgen). Die leadrope is echt te kort, daar moet je me in excuseren; ik wil het niet tussen zijn benen zien slingeren. Maar ik zal aan de slag gaan met het touwhalster. Wie weet doet het wat.

Dus: als het licht genoeg is komende keren ga ik longeren in de cirkel, maar nu kan ik in principe ook nog een keertje proberen in de piste met het touwhalster en zien wat dat uithaalt, ik heb wat om mee te werken Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:25

Ik wilde je bedanken voor je bedankje betreffende mijn geduld, wat nu echter zoetjes aan op begint te raken. Ik snap je heel goed, krijg eerder de indruk dat jij niet snapt wat ik wil, of als je het al snapt, dat je het niet durft toe te passen.

Het gaat niet om de sterkere inwerking alleen, want idd, dat hebben anderen al gedaan, het gaat om de combinatie sterkere inwerking en techniek die je gebruikt. En die combinatie met techniek en het juiste materiaal hebben al die mensen die het voor jou hebben geprobeerd niet gedaan, en daar zit het nu juist het verschil.

Ik heb het hier niet over tegenhouden van het paard dat hij de benen neemt, hij mag gewoon wegspringen, hij mag zijn voeten bewegen, als jij dat maar niet doet. Laat hem wegschieten, laat hem maar een keer loskomen, maakt verder helemaal niets uit. Hij zal zijn nek en zijn benen echt niet breken als hij er van doorgaat met een losse leadrope, en al zal hij er een keer per ongeluk op gaan staan krijgt hij een sterkere aanwijzing dan jij hem ooit zelf kunt geven. Dus laat hem gewoon maar wegspringen, probeer alleen vast te houden en als dat niet lukt zonder dat je zelf met je gezicht in het zand ligt, dan laat je gewoon los. Probeer het nu maar een keer. En gebruik in hemelsnaam een langere leadrope, want nu lukt het hem wel iedere keer weer om weer los te komen. Je moet die cirkel zien te doorbreken. Geloof me maar.

Er zijn wat websites met instructies om touwhalsters zelf te knopen, maar ik zou het je willen afraden om het zelf te doen. Ten eerste moet een touwhalster goed passen als het effectief moet zijn, ten tweede ben je haast net zoveel geld kwijt met het kopen van het materiaal zelf dan dat je een kant-en-klaar halster koopt, en ten derde lukt het zelf knopen van het halster bij lange na niet iedereen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 14:41

Goed, dan vraag ik een van de touwhalsters die er al zijn, aangezien ik het zelf niet mag maken Knipoog Er zal er wel een passen want meerdere mensen zijn daarmee bezig, en anders koop ik er een maar dat zal voor na deze week zijn. Er komt er eentje!

Cassidy schreef:
Hij zal zijn nek en zijn benen echt niet breken als hij er van doorgaat met een losse leadrope

Als dat zo was dan nam ik meer risico. Maar ik zie wel bewijzen van het tegenovergestelde, daarmee dat ik er zo voorzichtig mee ben. Als je zegt dat ik mag lossen, dan doe ik dat wel met de leadrope (ook aanwezig dus kan ik ook gebruiken na vragen).

De techniek heeft-ie al onder de knie, op de manier van Anderson. Hij leert wel snel geloof ik. Hij staat dan meteen stil. Dus op zich lukte dat wel heel goed. Ben al heel wat stappen verder, en als ik hem zal kunnen tegenhouden met een touwhalster is dat alles wat ik nog nodig heb Knipoog .

Dat je geduld door mijn laatste posts opraakt, vind ik een beetje vreemd (de reden waarom toch), want ik probeer gewoon veilig te zijn Haha! Ik zie letterlijk dagelijks de gevolgen van een verkeerde omgang en de bijbehorende ongelukken. Ik wil niet de volgende zijn Knipoog . Maar hij is al gaan rennen met de longe en dat ging op zich ook 'goed', bovendien staat hij snel stil dus ik denk dat ik het er maar eens op moet gaan wagen.

Bedankt voor alle adviezen. Ben nu al heel wat stappen verder. Dit is al gelukt:
- ik kan weer met hem rondstappen in de piste
- de oefeningen met zweep & bevelen lukken, hij trekt zich niet los als ik hem aan het halster heb

Dit is het plan:
- oefenen in de longeercirkel met de échte longeerbevelen & houdingen Knipoog
- andere oefeningen zowel in de piste als in de kraal doen zodat hij weet dat hij in beide moet werken
- longeren in de piste oefenen met touwhalster & leadrope
- eventueel clinic van Inge Teblick organiseren bij voldoende belangstelling

Bedankt aan iedereen voor de inbreng, meer commentaar/tips zijn natuurlijk altijd welkom maar hiermee kan ik al verder geloof ik Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:52