Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), en dat heb ik inderdaad zo gedaan: longe eraan gehaakt en eraan gehangen. Heb 3 lussen moeten lossen en een halve piste gerend, maar ik had hem. En hij heeft het niet meer gedaan. Dat is een grote Franse Draver die veel meer weegt dan deze pony, en toch kon ik die houden.
Hij is echt behoorlijk sterk en de eerste keer dat we er met 150kg aanhingen hadden we dat ook totaal niet voorzien eigenlijk 
als je ook maar het gevoel krijgt dat hij gaat rennen zet je hem maar stil, anders ben je waarschijnlijk te laat met reageren.
Hij moet ook snappen dat de grote piste ook werken is, al is het dan voor mijn veiligheid niet longeren...
), zat de longeerlijn over zijn nek, wat hem natuurlijk nóg korter maakt waardoor ik helemaal niet meer mee kon.
misschien is het ook een idee om een kaptoom te gaan gebruiken bij het longeren?
dan kan de longeerlijn niet over de nek terecht komen
tenzij je hele rare toeren uithaalt XD
) en ik heb nog nooit ongelukken gehad omdat paarden dus hun voeten opheffen voordat ze echt hard in hun eigen mond/ aan hun eigen hoofd trekken, of omdat het slotje brak. Meestal ben ik dan wel te boos op hen om me er zorgen over te maken dat ze verongelukken maar dat doet er niet toe
. Je pony is nu ook niet van porselein he

Neen je hebt gelijk hoor, de kans dat zoiets gebeurt is klein maar je moet natuurlijk altijd oppassen he... 
Ik haat het als paarden met m'n voeten spelen en dat zullen ze weten ook
dan gaan ze maar rennen tot ze halfdood vallen 
Ik zou ook heel veel op m'n stem werken, ik hoor je op de filmpjes wel praten maar het klinkt eigenlijk best zwakjes en onzeker
kan ook aan de opname liggen natuurlijk, maar je zou ervan schrikken hoe enorm een paard op stem kan reageren
Ik heb m'n verzorgFjordmerrie ongeveer een maand geleden het woord 'achter' aangeleerd en ik ga maar 2 dagen/week naar d'r. Nu loopt ze puur op stem perfect achteruit.

, vandaar dat het ook zo vastgeroest zit.
.
.
dan bokt ze de sterren van de hemel en als ik er op de wei mee sta kan ik er donder op zeggen dat ze ook weg is; een opdondertje van 7 maand. Maar als ze al op de wei gelopen heeft is ze een engel (tenzij dat vervloekte shetspook heen en weer blijft rennen, dan doet zij dat ook natuurlijk, al is het in de vorm van 3 stapjes achterwaarts en 3 voorwaarts als je d'r vasthebt
) 
ponyzotje schreef:Handschoenen had ik aan en zoals gezegd had dat het omgekeerde effect, geen gevoel en grip meer.
Ik snap gewoon niet wat je met je tips wil zeggen. Zal hij met een leadrope niet wegrennen? Dat is korter dan een longe, dus kan ik niet meerennen en loopt hij weg met touw tussen zijn benen. Het touwhalster vergroot inderdaad de inwerking maar hij reageert reeds op zeer lichte druk. Een aanname van het halstertouw is genoeg om hem alert te maken, in de gang en in de piste, zoals je ook kan zien op de filmpjes. Maar eens hij gaat, is er geen stoppen meer aan: dan sta ik daar mooi met mijn sterker inwerkend halster, zijn korter touw... Ik snap het belang van die dingen eens het paard rustig is: goede werkafstanden, een carrot stick die niet zwiept, betere grip bij kleine spurtjes, een duidelijke inwerking.
Maar als hij gáát, dan is hij weg, ondanks dat alles.
als je begrijpt wat ik bedoel. Hij rent ook door een touwhalster heen, hij is niet te stoppen. En een leadrope is wel langer dan een halstertouw (we hebben er 2 hangen hoor, het materiaal is er) maar niet langer dan een longe, en dan kan hij er alsnog vandoor gaan.
Echt super is dat! Heb 'm al gelezen. Ik zal het voorstellen om het als clinic te geven. Daar proberen we wel meestal rond de 70 man mee aan te trekken, dus hopelijk geeft ze dergelijke clinics wel, en is er animo voor anders gaat het niet door. Maar ik zal het zeker voorstellen, lijkt me een heel leuk idee!!
Vandaar even 'slim ipv sterk' gespeeld en zijn hoofdje naar beneden gelokt en dat werkt wel goed.

Er zal er wel een passen want meerdere mensen zijn daarmee bezig, en anders koop ik er een maar dat zal voor na deze week zijn. Er komt er eentje!Cassidy schreef:Hij zal zijn nek en zijn benen echt niet breken als hij er van doorgaat met een losse leadrope
.
Ik zie letterlijk dagelijks de gevolgen van een verkeerde omgang en de bijbehorende ongelukken. Ik wil niet de volgende zijn
. Maar hij is al gaan rennen met de longe en dat ging op zich ook 'goed', bovendien staat hij snel stil dus ik denk dat ik het er maar eens op moet gaan wagen.