Vind het een beetje jammer dat hier voor jezelf al een antwoord op de vraag is gegeven Arabesk, wat dat betreft zal er in jouw ogen geen een antwoord goed zijn, ténzij men hun paard behandeld op de manier waarop jij het ook doet.
In mijn ogen is er geen goed/fout, tenslotte heb je bij paarden net als bij mensen met karakters te maken, met ieder een eigen voorkeur en een eigen mening.
Bovendien vraag ik me af of je er een sportpaard een plezier mee doet (let wel: een sportpaard dat gewend is als hoedanig behandelt te worden, en dus niet dag en nacht in de wei staat, zonder schuil, zonder teddybeer vacht en met ijzers

) om deze van zijn warme beschutte veilige stalletje te beroven, van zijn schoenen te ontdoen en zijn prachtige kortgeschoren vacht onder dat lekkere warme dekentje te beroven.
Bovendien is het niet zo dat een sportpaard dag en nacht binnen staat, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat ik in de sportwereld zit, en een enkeling staat inderdaad dag en nacht binnen. De rest staat in een mooie ruime box, met dagelijkse weidegang, méérdere uren met meerdere paarden, hebben een stal met een luikje en tegenover, achter en naast zich buurpaarden. Sociaal contact ontbreekt er niet aan. Ook de sportruiters houden van hun sportpaarden en kijken weldegelijk bewust naar het paard en maken wel degelijk bewust de keuzes die ze maken. Ook een sportruiter kijkt iedere dag kritisch naar zijn paard, observeert het en probeert een inschatting te maken of het paard happy is met de manier van leven.
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken om te zeggen dat mijn paard Happy is. Ze heeft voldoende sociaal contact, voldoende weidegang, voldoende lichaamsbeweging en staat nog steeds iedere dag te trappelen om aan het werk te gaan. Mijn paard heeft lol in het werk. Mijn paard heeft plezier in de aandacht die ze krijgt op de wedstrijden. Wat is daar dan mis mee?
Iedereen doet wat in hun ogen goed is, waarom zou het zo zwart-wit moeten zijn? Natuurlijk kan het áltijd beter, en iedereen maakt fouten, maar iedereen probeert altijd het best mogelijke te doen.