De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:16

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind het natuurlijk dat een paard kan rennen en spelen met zijn weidegenoten. Haha! Ipv in een stal te zetten waar het arme dier zijn kont, amper kan keren dat vind ik onnatuurlijk.
En nog scheren ook dus van zijn eigen jas ontdoen. Het is niet voor niks iets van de Natuur dat ze een winter en zomervacht krijgen. Een paard is in mijn ogen niet geboren in een stal met een deken op en ijzers onder zijn hoeven.

Dus mijn merrie die tot vorige week zondag ijzerloos en ongeschoren iedere dag buiten kwam, met een vriendje, was intens gelukkig, maar nu ze sinds een week geschoren is en sinds maandag op ijzers staat, beklagenswaardig en ik een dierenmishandelaar? Ik moet zeggen dat ze er ook erg verdrietig uitziet Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:21

Scheren en ijzers eronder heeft een paard niet van te lijden, dat is gewoon even wennen. De hele dag opgesloten en geen contact met soortgenoten is veel frustrerender voor een dier wat gemaakt is om te bewegen en erg sociaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:23

Buiten staan paarden zich ook te vervelen hoor, een hap hier een hap daar en dan? En als het koud is en keihard regent is spelen en rondrennen ook niet zo aantrekkelijk meer. Maar waarom zou een paard met dekens en ijzers ongelukkig zijn? Mijn paard kan niet eens zonder ijzers aangezien ze gevoelig is voor hoefzweren. Als ik haar zonder ijzers zou zetten zou dat neerkomen op dierenmishandeling.

Paarden zijn alsnog niet gemaakt om bereden te worden, ook al is dat 300 jaar geleden uitgevonden het blijft onnatuurlijk. Dus stop er dan mee als je het zo natuurlijk mogelijk wilt houden. Dat is net zoiets als roepen: 'Ik eet vlees of ik draag bont want het dier is toch al dood'. Nee, het dier moet sterven omdat er vraag naar blijft! Dus ja, mss moeten we ons daar maar eens voor gaan verantwoorden. Voor al die wilde paarden die op wrede manier gevangen en gebroken zijn. Maar dat terzijde. Paarden zijn alsnog ook niet gemaakt om een groot deel van de dag in de blubber te staan wat de meeste weides in NL nu wel zijn. Net als dat paarden ook niet gemaakt zijn om de hele dag in een stal te staan.

Iedereen moet gewoon kijken naar zijn of haar eigen paard ipv naar paarden houden in het algemeen. Dan zullen we er vast ook achter komen dat net als bij mensen, ieder paard andere grenzen heeft. Het ene paard blikt of bloost niet door een hevige regenbui en de ander wil graag naar binnen zodra de eerste druppels vallen. Is dat erg? Nee, want we houden toch van onze paarden? Dat is toch belangrijker ipv kijken naar hoe natuurlijk of onnatuurlijk een ander zijn paard houd en vervolgens daarover gaan doordrammen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:29

Miss_Montana schreef:
Buiten staan paarden zich ook te vervelen hoor, een hap hier een hap daar en dan? En als het koud is en keihard regent is spelen en rondrennen ook niet zo aantrekkelijk meer.

Ik vind het ook niet erg om een paard op stal te hebben, soms kan het gewoon niet anders maar hij moet wel zoveel mogelijk beweging hebben en contact met soortgenoten.
Wij hebben ze in de zomer allemaal samen op het land staan 24/7, in de winter staan de geschoren paarden uiteraard op stal maar gaan iedere dag minstens 2 uur naar buiten of het moet wel met emmers tegelijk uit de lucht komen, windkracht 12 zijn of -30. Met regen krijgen ze gewoon een extra regendeken op en hup eruit. Vinden ze altijd heerlijk om even rond te sjouwen, en ja, met regen staan ze na een uur weer bij het hek omdat ze weer naar binnen willen maar dan hebben ze toch even gerend.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:31

Joh dit is toch weer zo n typische discussie dat helemaal nergens op uitdraait. De naturals die alle anderen ver- en beoordelen zodra iemand zijn paard op een andere manier houdt. Het grijze gebied is ondenkbaar voor velen want je moet ze lekker 24/7 het natte land op trappen waar ze lekker zonder hun ijzers gelukkig kunnen worden in de blubber, met alle kans op mok maar dat wordt niet spoedig genoeg ontdekt want we mogen onze paarden immers niet scheren want dat is onnatuurlijk en zielig want dan kunnen ze geen paard meer zijn enne, het zal net jouw paard zijn dat niet in de kudde wordt geaccepteerd, maar daar doe je niets tegen want tja, het is de natuur natuurlijk en het dier maar ongelukkig in de wei staan te zijn!
Gekeken wordt er niet naar want het paard is met niets op of om geboren maar een ruiter op de rug mag wel? Hoezo iets naar je eigen hand draaien?! Nee, met bit rijden is zielig, zelfs als de ruiter het paard niet onnodig in de mond werkt en de ruiter een rustige zit heeft, maar zonder bit aan een touwtje acht het paard zijn oren een beetje van links naar rechts zitten te stuiteren is de natuur joh, daar wordt je paard echt niet slechter van!
Waarom is dit dan zo uitgebreid in het nieuws geweest? Wat is die kromme gedachtengang van velen die zomaar een stempel op anderen plaatsen.

Waarom voelt ook dit topic weer als een eenzijdige discussie, een discussie waar nooit een einde aan komt. Beide partijen, voor of tegen, zijn niet te overtuigen. Begrip is niet los te krijgen van deze mensen. Weet je, ik hoef je begrip niet eens. Snap al niet eens meer waarom ik hier gereageerd heb. Ik hoopte zeker een leuke discussie te kunnen gaan lezen maar nee hoor, het is gewoon weer een wellus/nietus discussie.

Nou weet je, mijn paard is gelukkig en dat weet ik? Hoe ik dat weet? Tssss lees mijn profiel maar. Mijn paard is gelukkig in zijn stal en na 4 a 5 uurtjes buiten gaat hij zich vervelen en wil hij naar binnen en haal je hem niet op tijd binnen dan klimt hij zelf wel over hekken heen of gaat hij dwars door draden heen. Maar nee paardje, je moet buiten blijven hoor anders is het je natuur niet. Rot toch op zeg!
Ik ben het gedeeltelijk natúurlijk eens met wat beweringen: als een paard een gezonde hoef heeft en geen ijzers nodig heeft, lekker op blote voeten laten staan, paard heeft dagelijks frisse lucht en beweging nodig maar in mijn ogen ook gezond en goed voer etc.

Nou weet je wat? Blijf lekker in je eigen wereldje en mening hangen, dan doe ik dat ook! Doe lekker waar je zelf gelukkig mee kunt zijn zou ik zo zeggen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:32

rustig Randy, even blijven ademen *LOL*

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:34

Maar ik ben het er wel mee eens (adem in, hou vast, adem rustig weer uit en herhaal... Knipoog )

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:36

Ik vind zelf SOMS de paarden van Naturals neigen naar de dierenmishandeling. Want de omstandigheden zijn gewoon heel anders, dan ooit dat paarden nog vrij rondliepen. Het lijkt zelfs soms gewoon meer een goedkope manier van paarden houden.

Maar ik ben tegen paarden 24 uur op stal, maar vind het wel belangrijk dat paarden droog kunnen staan. Dus niet de hele dag in de modder en in de regen.

Mijn pony heeft een aangeboren afwijking aan zijn hoeven waardoor hij ijzers moet. Waarschijnlijk was dit in de natuur zijn dood geweest.... Maar nu loopt hij zonder pijn. Heerlijk, die moderne hulpmiddelen!!! Maar dan schijn ik slecht voor mijn pony te zijn?? Ik vind het allemaal een beetje krom..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:38

Haha ik adem wel rustig door hoor, zal er vannacht zeker niet minder van slapen hahahaha!

Ah joh ben het gewoon zo zat die stomme oeverloze discussies die nergens op uit lopen. Discussies die door de een of ander (en het gekke is, nooit door een niet-natural) onder het mom van een onschuldige vraag worden geopend en wat vervolgens gewoon weer een ja-nee verhaal wordt. Ik krijg gewoon het idee dat ze het expres doen, echt waar!
Snap ook weer niet dat ik me heb laten verleiden tot een antwoord want meestal denk ik zoiets van ‘ach, *&*&*^%$^^%, toch’. Misschien is het wel omdat ik het juist eens zat word.
Het begint onder het mom van in waarde laten maar ondertussen zit men hier te oordelen alsof ze God hunzelf zijn en daar ben ik nou eens even flink zat van. Nou ja, ik moet gewoon niet meer reageren…

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:39

Die van mij staat voor op ijzers, omdat ze heerlijk gaat schrapen als het te lang duurt voordat ze haar eten krijgt, en dan geen hoef mee overhoudt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:39

Idd Randy, jij slaat de spijker op z'n kop. Beter kan men het niet verwoorden!

Vind het ook wel toevallig dat TS zelf niet mee dicussieerd Verward

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:45

owjeej, komt weer een eenzijdige ongenuanceerde en vanalles implicerende vraagstelling voorbij Nagelbijten / Gniffelen Laten we het er maar op houden dat ts en Arno8 elkaar echt gevonden hebben, een match made in heaven Knipoog Haha! Nodigt helaas niet echt uit tot discussieren, meer tot grijnzen en zuchten..

Gelukkig worden de meeste paarden in NL in een groot grijs gebied tussen het zwart-witte zoals het hier gesteld wordt gehouden. Ieder paard is anders, en zolang je de wensen van het individuele paard in het oog houdt kom je denk ik een heel end, en of dat dan 'natuurlijk' is of niet, dat is van onderschikt belang. Zolang het dier maar happy is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:49

marijkedam schreef:
Die van mij staat voor op ijzers, omdat ze heerlijk gaat schrapen als het te lang duurt voordat ze haar eten krijgt, en dan geen hoef mee overhoudt. Haha!

Tja, als je haar gewoon op het gras zet, dan is dat niet nodig he Clown Haha! Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

Lielle schreef:
er zijn maar weinig paarden die echt natuurlijk gehouden worden, een wei is dat per definitie al niet. Dus iedereen (incl TS) sluit compromissen en mogelijk komt uit dat gevoel van imperfectie (compromis is per definitie niet perfect) de weerstand tegen wedstrijdsport (want die sluiten een 'nog veel slechter' compromis) voort.

Helemaal mee eens!
Ik denk ook dat het niet direct zin heeft om mensen te veroordelen die andere compromissen sluiten, want iedereen doet daaraan en je vind over het algemeen toch dat je eigen keuzes de beste zijn.

Eén oplossing waar iedereen mee kan leven zal er nooit komen. Ik vind bijvoorbeeld dat paarden niet dag en nacht binnen horen te staan, maar een ander vindt weer dat mijn paard 's nachts niet binnen hoort te staan. Zo blijf je bezig, iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeen en motivatie bij.

Wel is het goed om af en toe weer eens stil te staan bij de gesloten compromissen. Want als we niet oppassen gaan we er wel steeds verder mee door. Met elkaar een basis vastleggen waaraan paardenhouderij en paardensport moeten voldoen zou ergens geen kwaad kunnen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:03

Randy01 schreef:
marijkedam schreef:

Tja, als je haar gewoon op het gras zet, dan is dat niet nodig he Clown Haha! Knipoog

Mijn paard hoort ook bij de categorie die het wel welletjes vind als ze een paar uur buiten heeft gestaan. Vork Dan staat madam te draaien bij de uitgang of ze ajb weer naar binnen mag.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:06

Maar wat ik me afvraag. De discussie ging over de ethiek van de wedstrijdsport, en niet over wel of niet natural. De vraag is of alles ten koste van de wedstrijdsport mag gaan.
Ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het paard 24/7 op stal staat, hooguit in zijn eentje eens de paddock in mag of alleen maar eruit gaat om te rijden of stapmolen.
Althans zo las ik de vraag. Maar misschien dat TS de vraag wat kan verduidelijken?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:08

marijkedam schreef:
Maar wat ik me afvraag. De discussie ging over de ethiek van de wedstrijdsport, en niet over wel of niet natural. De vraag is of alles ten koste van de wedstrijdsport mag gaan.
Ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het paard 24/7 op stal staat, hooguit in zijn eentje eens de paddock in mag of alleen maar eruit gaat om te rijden of stapmolen.
Althans zo las ik de vraag. Maar misschien dat TS de vraag wat kan verduidelijken?

Even omdraaien.. De vraag is of de wedstrijdsport ten koste van de natuurlijke behoeften van je paard mag gaan Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:09

Randy01 schreef:
Joh dit is toch weer zo n typische discussie dat helemaal nergens op uitdraait. De naturals die alle anderen ver- en beoordelen zodra iemand zijn paard op een andere manier houdt. Het grijze gebied is ondenkbaar voor velen want je moet ze lekker 24/7 het natte land op trappen waar ze lekker zonder hun ijzers gelukkig kunnen worden in de blubber, met alle kans op mok maar dat wordt niet spoedig genoeg ontdekt want we mogen onze paarden immers niet scheren want dat is onnatuurlijk en zielig want dan kunnen ze geen paard meer zijn enne, het zal net jouw paard zijn dat niet in de kudde wordt geaccepteerd, maar daar doe je niets tegen want tja, het is de natuur natuurlijk en het dier maar ongelukkig in de wei staan te zijn!
Gekeken wordt er niet naar want het paard is met niets op of om geboren maar een ruiter op de rug mag wel? Hoezo iets naar je eigen hand draaien?! Nee, met bit rijden is zielig, zelfs als de ruiter het paard niet onnodig in de mond werkt en de ruiter een rustige zit heeft, maar zonder bit aan een touwtje acht het paard zijn oren een beetje van links naar rechts zitten te stuiteren is de natuur joh, daar wordt je paard echt niet slechter van!
Waarom is dit dan zo uitgebreid in het nieuws geweest? Wat is die kromme gedachtengang van velen die zomaar een stempel op anderen plaatsen.

Waarom voelt ook dit topic weer als een eenzijdige discussie, een discussie waar nooit een einde aan komt. Beide partijen, voor of tegen, zijn niet te overtuigen. Begrip is niet los te krijgen van deze mensen. Weet je, ik hoef je begrip niet eens. Snap al niet eens meer waarom ik hier gereageerd heb. Ik hoopte zeker een leuke discussie te kunnen gaan lezen maar nee hoor, het is gewoon weer een wellus/nietus discussie.

Nou weet je, mijn paard is gelukkig en dat weet ik? Hoe ik dat weet? Tssss lees mijn profiel maar. Mijn paard is gelukkig in zijn stal en na 4 a 5 uurtjes buiten gaat hij zich vervelen en wil hij naar binnen en haal je hem niet op tijd binnen dan klimt hij zelf wel over hekken heen of gaat hij dwars door draden heen. Maar nee paardje, je moet buiten blijven hoor anders is het je natuur niet. Rot toch op zeg!
Ik ben het gedeeltelijk natúurlijk eens met wat beweringen: als een paard een gezonde hoef heeft en geen ijzers nodig heeft, lekker op blote voeten laten staan, paard heeft dagelijks frisse lucht en beweging nodig maar in mijn ogen ook gezond en goed voer etc.

Nou weet je wat? Blijf lekker in je eigen wereldje en mening hangen, dan doe ik dat ook! Doe lekker waar je zelf gelukkig mee kunt zijn zou ik zo zeggen!

Ik krijg het idee dat je je nogal aangevallen voelt, heb je soms je paard 24/7 op stal staan? Tong uitsteken

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:09

En ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat dat niet zo mag zijn. Op welke manier we dan aan de behoeften van ons paard willen/kunnen/moeten voldoen is eigenlijk een hele andere discussie....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:13

Als je mensen bijvoorbeeld vraagt of de wedstrijdsport ten koste mag gaan van de gezondgheid van het paard, zal (bijna?) iedereen nee zeggen.

Alleen wanneer begint het moment dat de wedstrijdsport ten koste gaat van de gezondheid van het paard??

Zie daar maar eens een antwoord op te vinden waarover iedereen het eens is!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:17

De lichamelijke gezondheid is nog wel meetbaar. Maar heb je het over welzijn dan duik je een grijzer gebied in....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:20

Citaat:
Ik krijg het idee dat je je nogal aangevallen voelt, heb je soms je paard 24/7 op stal staan?

Ja klopt, en hij staat rondom op ijzers met zolen omdat ik dat zo mooi vind staan, ik scheer hem 4x per winter en dan krijgt hij een 600 grams deken op en pluis elke dag zijn staart helemaal uit, ook poets ik hem veel en in de zomer was ik hem elke dag met shampoo anders gaatie naar paard stinken en dat vind ik vies. Ook komt hij nooit buiten want dan wordt hij wild en hou ik hem niet meer en stel je voor dat hij zichzelf bezeert en hij mag ook niet met andere paarden in contact want ik ben bang dat hij een besmettelijke aandoening oploopt. Maar ik weet zéker dat mijn paard dolgelukkig is!

WHAHAHAHAHAHA
Sorry mensen, ff grappie maken hoor!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:22

Miriam schreef:
De lichamelijke gezondheid is nog wel meetbaar. Maar heb je het over welzijn dan duik je een grijzer gebied in....

Mee eens, welzijn is helemaal een moeilijk gebied!!

Maar gezondheidsproblemen zoals bijvoorbeeld maagzweren en paarden die vaak koliek hebben kunnen in mijn ogen ook vaak verbeterd worden door een juiste manier van huisvesten, juiste voeding en niet teveel stress, terwijl andere mensen (imo) lijken te denken dat je dat niet kan voorkomen en het een kwestie is van op tijd de dierenarts bellen....

Dus ook over lichamelijke gezondheid denk ik dat er nog veel verschillende meningen zijn en verschillende keuzes gemaakt worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:25

Mijn paard had hoefkatrolontsteking en artrose in zijn kogelgewrichten.
Zonder ijzers met zooltje liep hij op eieren en stond constant te ontlasten, met ijzer had hij dit niet. Hij heeft zelfs nog een tijdje een extra aangelaste verhoging gehad aan de takken van zijn voorijzers om hem nog meer voorover te laten staan en het achtergedeelte van de voorhoef te ontlasten.

Daarnaast vind ik galopperen over de weg nou ook niet bijster natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

winoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:26

DresslOver schreef:
Vind het een beetje jammer dat hier voor jezelf al een antwoord op de vraag is gegeven Arabesk, wat dat betreft zal er in jouw ogen geen een antwoord goed zijn, ténzij men hun paard behandeld op de manier waarop jij het ook doet.

In mijn ogen is er geen goed/fout, tenslotte heb je bij paarden net als bij mensen met karakters te maken, met ieder een eigen voorkeur en een eigen mening.
Bovendien vraag ik me af of je er een sportpaard een plezier mee doet (let wel: een sportpaard dat gewend is als hoedanig behandelt te worden, en dus niet dag en nacht in de wei staat, zonder schuil, zonder teddybeer vacht en met ijzers Knipoog ) om deze van zijn warme beschutte veilige stalletje te beroven, van zijn schoenen te ontdoen en zijn prachtige kortgeschoren vacht onder dat lekkere warme dekentje te beroven.

Bovendien is het niet zo dat een sportpaard dag en nacht binnen staat, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat ik in de sportwereld zit, en een enkeling staat inderdaad dag en nacht binnen. De rest staat in een mooie ruime box, met dagelijkse weidegang, méérdere uren met meerdere paarden, hebben een stal met een luikje en tegenover, achter en naast zich buurpaarden. Sociaal contact ontbreekt er niet aan. Ook de sportruiters houden van hun sportpaarden en kijken weldegelijk bewust naar het paard en maken wel degelijk bewust de keuzes die ze maken. Ook een sportruiter kijkt iedere dag kritisch naar zijn paard, observeert het en probeert een inschatting te maken of het paard happy is met de manier van leven.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken om te zeggen dat mijn paard Happy is. Ze heeft voldoende sociaal contact, voldoende weidegang, voldoende lichaamsbeweging en staat nog steeds iedere dag te trappelen om aan het werk te gaan. Mijn paard heeft lol in het werk. Mijn paard heeft plezier in de aandacht die ze krijgt op de wedstrijden. Wat is daar dan mis mee?

Iedereen doet wat in hun ogen goed is, waarom zou het zo zwart-wit moeten zijn? Natuurlijk kan het áltijd beter, en iedereen maakt fouten, maar iedereen probeert altijd het best mogelijke te doen.