Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:30

Ik vind het belachelijk als je een paard op zijn/haar hoofd slaat!
Ten eerste wordt je paard er kopschuw van en het paard snapt het echt niet als je zoiets doet. Als een paard bij mij iets doet, me omver lopen oid, dan geef ik hem meestal een duw tegen zijn hals, maar sla nooit op zijn hoofd! Sla je je paard wel op zijn hoofd, vind ik dat gewoon heel zielig en respectloos!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:36

als een paard je bijvoorbeeld bijt, dan geef ik altijd wel heel snel een klap met mn hand trg. Daarbij bedenkt ik wel heel goed welk paard ik voor me heb.. we hebben een hele eigenwijze, maar ook eentje die wel eens wat schuwer is, die geef ik NOOIT een klap op zijn hoofd...

Maar verder onder het rijden o.i.d echt niet hoor! Als een paard niet doet wat je wilt, is er gewoon sprake van communicatie stoornis.. je slaat toch ook niet iemand als die de nederlandse taal niet spreekt en jij legt iets in het nederlands uit en als die het dan fout doet krijgt die een mep?? Tong uitsteken

en als je paard eigenwijs is en iets niet wilt, waarvan jij ervan over tuigt bent dat die het wel moet kunnen.. Gebruik dan je hersenpan om hem lekker slimmer af te zijn, i.p.v het paard te meppen..

Zweep moet je alleen gebruiken als hulpmiddel, om net dat kleine beetje meer reactie te krijgen.. en niet als een straf middel

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:37

Dat hoef je bij mijn paard niet te doen, je krijgt gegarandeerd een 10 keer zo harde klap terug.

Slaan op het hoofd vind ik niet normaal. Vaak is je vinger omhoog al wel genoeg.

Verder zou ik niet weten waarom ik mijn paard moet slaan. Ze is nou eenmaal érg sterk, en met een eigen wil, maar daar moet je mee leren omgaan, en niet meteen gaan slaan vind ik. Een klein tikje op de nek om haar op haar plaats te zetten is toch genoeg.. Nagelbijten / Gniffelen

Ook die ruiters die na een parcours (en niet foutloos zijn) hun paard zo ontzettend hard schoppen zijn gewoon associaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:19

Mijn pony kan wel een tik tegen de neus verwachten als hij:
a. bijt
b. te opdringerig is

Mijn pony is absoluut niet kopschuw, maar kent zijn plek wel direct Knipoog

Ik heb mijn paard wel eens met een zweep tegen heeft getikt, waarom? Om mijn leven te redden. Ik had hem nog niet zo lang en hij was zooo dominant dat hij mij aanviel in de wei. Toen heb ik gewoon uitgehaald met de zweep en hem toevallig op zijn hoofd geraakt. Dat was een normale reactie van mij, want dat zou iedereen doen als er 500 kilo met de oren in de nek op je af kwam gestormd met de bedoeling jou te pakken!
Maar ja... het was hij of ik. Daarna was het trouwens wel snel afgelopen met het aanvallen in de wei Lachen
(al heeft hij nog wel eens een mep gekregen als hij zo ging dreigen, maar dan een mep tegen de billen aan Knipoog )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-01-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:21

Een paard op z'n hoofdt slaan lijkt me niet egt normaal. Als hij echt vervelend is, kan je hem wel een tik geven, maar dan niet op zijn hoofd of een zacht tikje op zijn nek. Anders eerst proberen hem te kalmeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:29

Tja noem mij maar gek, maar mijn mening is beter een terechte goed getimede klap op de kop, dan dat ik honderd keer moet corrigeren voor hetzelfde vergrijp....

Ik ben namelijk heel erg van de beloon Lachen en ik wil niet straffen, DUS doe ik het een keer goed........ en daar worden paarden echt niet kopschuw van Lachen althans die paar honderd waar ik mee gewerkt heb niet Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:48

jeetje...zijn we het alweer eens!
Ik denk dat het ook hier weer een wereld van verschil maakt of je maar een of twee paardjes hebt, of dat het je beroep is en ook de verpeste paarden binnen krijgt.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:58

Mijn paard heeft vroeger echt flink gesteigerd en ging echt tot het uiterste.....ik durfde niet meer te rijden en heb haar toen door iemand laten rijden...eerst met veel geduld geprobeerd...maar dat hielp niet na een week, dus toen heeft hij haar elke keer tussen de oren in tik verkocht....
Het zou nooit mijn aanpak zijn geweest, maar het heeft uiteindelijk wel geholpen...waardoor ik toen toch besloten had om haar te houden en heb er ondertussen al weer 10 jaar plezier van....

dus wat dat betreft ga ik helemaal met kiwiko mee....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:01

vraagje: wat als er een paard in de stal staat en hij bijt?, dan heb ik wel de neiging om het paard ff te slaan eig..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:06

Elk paard die naar mij bijt, krijgt gelijk een tik op de neus.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:12

Bijt hij? Sla ik per direct en niet te zachtjes, naar wat er het eerst in de buurt is (en ja vaak is het hoofd daar wel de pinuet van). Andere, lichtere "vergrijpen" worden meestal anders aangepakt. Als dat eens een keer gebeurt en het is terecht en zonder vertraging, worden ze er echt niet kopschuw van.

Heb ik nu een kopschuw paard of een erg gevoelige, blijf ik er wel vanaf, tenzij ze het wel heel erg bont maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:15

precies wizewo........... sommige paarden die staan weken te shaken als je ze een keer met een diepe stem zegt 'klaar" die geef je niet een jettemetet........... logisch Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:17

hmm, ja als ik met mijn paard langs de stallen loop word mijn paard welleens gebeten, dus dan hoef ik eig al met mijn hand omhoog en ze schrikken al, maar als ze mij bijten of willen bijten krijgen ze wel een tik hoor..:S

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:23

Ik geef mijn pony eigenlijk nooit een mep op haar hoofd of neus.
Mocht ze me bijten (wat ze maar zelden doet) dan grijp ik haar bij de oren (ze is niet zo heel groot) dat vind ze vervelender dan een tik op de neus!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:25

dat is ook het hoofd.. ik zou me pony dan sneller een klein tikje op de neus geven dan aan te oren trekken, want dat vind ie helemaal vervelend, en gevoelig..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:28

ik ben niet van de kleine tikjes, ik ben meer het eind hout type.......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:29

Sja, ligt er net aan. Maar ik ben bij mijn eigen pony ook niet zachtzinnig. Het is toch 500 kilo wat graag dominant is. Hij voelt minder van een tik van mij, dan dat ik van hem voel als hij mij bijt of trapt....

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:31

pinuts schreef:
dat is ook het hoofd.. ik zou me pony dan sneller een klein tikje op de neus geven dan aan te oren trekken, want dat vind ie helemaal vervelend, en gevoelig..

Ik trek er ook niet aan, pak het oor alleen maar even vast en dan weet zij genoeg

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:32

Zeeuwtje68 schreef:
Ronduit Dierenmishandeling Boos! Zo wie zo hard met een zweep slaan, vind ik uit den boze. Ik sla mijn paarden nooit.
Nee ik vind dat echt niet kunnen hoor! Als ik gebeten zou worden, dan zou ik terug knijpen wat ook op bijten lijkt. Zodat ze de link kunnen leggen. Maar zeker nooit met een zweep slaan. Ben je nou helemaal gek geworden.

Yep zegt hij lekker nog een keertje
Denk je echt dat dat indruk maakt, wel eens gevoeld hoe dik een paardenhuid is??
Als ze bij mij bijten ga ik gelijk er hard op af, er wordt gewoon niet gebeten.
Ook als ik de deur open doe horen ze gewoon te blijven staan en niet over mij heen te lopen, als ze dat toch doen
sorry maar dan lijk ik met mijn 1m62 in een keer 2meter groot en krijgen ze er van langs..

Niet zielig ooit gezien hoe een moeder haar veulen corrigeert?
Hoe het ene paard het andere corrigeert..

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 29-01-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:34

marieltje schreef:
pinuts schreef:

Ik trek er ook niet aan, pak het oor alleen maar even vast en dan weet zij genoeg

mijn dier is 173 schofthoogte......... 210 als het zijn hoofd omhoog doet........... kan ik echnie bij Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:38

Hihi tegen de tijd dat ik bij de oor van mijn pony ben, is het al te laat om te straffen Nagelbijten / Gniffelen

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:39

Daar heb ik slechte ervaringen mee, paarden op het hoofd slaan.
Een vriendin deed het altijd van me, resultaat: je mocht niet meer aan zijn hoofd zitten Scheve mond
Als mijn pony te opdringerig is ofzo. Doe ik altijd eerst met de stem, en luisterd ze dan nog niet, een ruk aan de teugels of aan het halstertouw.
Aan de teugels alleen als ik er naast loop ofzo!
Maar slaan niet!
Alleen als een pony naar me hapt dan tik op de neus.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:41

Als mijn pony naar mij hapt, krijgt ie een tik hoor, ik laat me niet bijten, ook niet met aansingelen

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:51

Bij een hap is het idd handje op neusje en niet altijd even zachtjes Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard was best goed opgevoed maar kon bij tijd vre-se-lijk etteren, die heeft ook vaak zat een tik voor dr neus gehad hoor en niks niet kopschuw, die wist dat het was omdat ze fout zat. Vaak was het wel eerst Pas op of Niet doen maar daarna was het heel makkelijk. Het was een vrij dominant dier en als ik niet vrij strak was denderde ze in een week over me heen.
Bij een bang(er) paard had ik het niet gedaan maar hier hielp het prima.

Ook heeft ze 1x een ongelooflijk pak met de zweep voor haar hoofd gehad, ze werd gereden door mijn instructrice en was toen vreselijk verwend op het moment. Ze kwam zo ongelooflijk vies omhoog dat ze toen een paar ongelooflijke klappen tegen dr hoofd heeft gehad, maar daarna heeft ze nooit meer gesteigerd en als ze het deed(wat niet hoog was maar dat is iets wat ik gewoon NIET tolereer) was een tikje met mijn hand al voldoende om haar doen te beseffen dat het NIET de bedoeling was en was er ook niets meer aan de hand. Vaak hielp een brul dan ook al voldoende.
Op dat soort momenten was op haar billen slaan niet mogelijk, ze sloeg nl terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:55

ik zeg altijd............. "stel je loopt in de stad, lekker op je gemakkie kleertjes uit te zoeken, en er staat ineens iemand voor je die tegen je zegt "heei, ik ga jouw tikken" " wat doe je dan........ loop je weg, of zeg je komaaah, kommaaaropjij.....