Trappen bij hoevenkrabben.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

Re: Trappen bij hoevenkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:32

je kan hem aflieden door hem ondertussen te voeren

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:57

hiphorse schreef:
je kan hem aflieden door hem ondertussen te voeren

Als ik eten in zijn voerbak leg, heeft hij dat heel snel op.
Ik kan niet uitkrabben en voeren tegelijk.
Maar soms komt mijn vriendin wel mee. (maar meestal ben ik alleen)
En dan geeft ze hééél sloom eten.
Dat lukt idd dan wel goed.
Maar 9 van de 10 keer ben ik alleen dusjaa.
Maar het helpt bij hem wel, hij doet echt alles voor eten Tong uitsteken

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:09

Die van mij is ook zo.
Eerst was voetjes geven totaal een ramp, toen kwam de NB-er die het in 30 minuten voor elkaar had al zijn hoefjes mooi af te ronden...
Daarna konden wij ook redelijk uit krabben en dat ging steeds beter.

Voor is helemaal geen probleem meer, maar achter, en dan vooral rechtsachter Misselijk wat een ramp. Na 2 keer van bekapper gewisseld te zijn door omstandigheden is er nu echt geen beginnen meer aan.
En dan kent die alles hoor!! ik mag overal aanzitten, ga van de gekste kanten af borstelen, sta ik links doe ik ook zijn rechterbeen spontaan, dat maakt allemaal niets uit, dus dat is het niet... Maar omhoog. Hij presteert het ook gewoon om op 2 benen weg te lopen Boos!

Eten als afleiding vind ik zelf niet zo'n strak plan, want wat als je straks met buitenrijden langs de weg staat en ff moet uitkrabben?

Afijn, we gaan maandag weer aan de slag met NB-er en eens met hem gamen.
Hij heeft nu natuurlijk ook zo'n puber-leeftijd (bijna 3) dus laat hem wellicht wat teveel in zijn waarde.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:26

Ik heb ook heel wat paarden bekapt die trapten. Voorvoeten zijn eigenlijk gevaarlijker om te doen dan achtervoeten. Veel mensen vinden van niet, maar ik vind de achtervoeten makkelijker te voorspellen.

Mijn advies:
Niet slaan, roepen, etc. Neem er flink wat tijd voor, over een tijd kun je heel snel de voeten uitkrabben, maar dat moet je eerst oefenen.

Je moet ook begrijpen dat een voetje geven voor een paard iets heel engs is. Je vraagt aan een prooidier om zijn beste vluchtmogelijkheid uit te schakelen. Zie het maar alsof je zelf een grote, zwaar bebaarde dokter bent die een lief klein meisje vraagt zich voor een onderzoek uit te kleden. Als ze dan even aarzelt en je begint te schelden, werkt dat niet motiverend.

Begin het paard bij de schoft te aaien, dat is de jouwe wel gewend dus ga dan snel verder over de rug naar de achterbenen en glijd langzaam naar beneden. Zorg dat je voorover gebukt staat, zodat als hij opzij trapt je zelf niet wordt geraakt.

Bij het spronggewricht langzaam je hand eromheen doen (dus niet beetgrijpen) en dan de druk verhogen totdat hij zijn voet optilt en ook omhoog houdt. Dan kun je je hand doorschuiven en de voet pakken.

Vaak gaat een paard dan trappen (kan ook eerder). Wat bij sommige paarden goed werkt: vooral in dezelfde houding proberen te blijven staan en je hand mee laten zwaaien terwijl hij nog om de voet zit. Niet de voet steviger vastgrijpen, dat is eng, maar wel zo stevig dat je hand meezwaait. Soms blijft een paard even trappen. Dat lijkt eng, maar als je buiten bereik staat raken ze je toch niet. Hij trapt niet naar jou, maar hij voelt gewoon 'iets engs' aan zijn voet en hij probeert dat 'ding' er met wat schudden vanaf te krijgen. Het is voor een paard ook heel moeilijk te zien wat er bij zijn achtervoeten gebeurt. Het is eigenlijk een heel goede reactie. Stel dat een klein kefhondje zich in zijn achterbeen vastbijt, dan is het goed dat hij het beest wegschopt.

Als hij merkt dat schudden niet helpt EN dat het 'ding' geen kwaad doet, stopt hij al snel.

Zodra hij stopt, wacht je twee of drie seconden en leg je de voet weer op de grond, dan laat je los, ga je het paard weer aaien en begin je overnieuw.

Succes!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:55

@ Corine; Haahhaha ja, ik hou dan stevig zijn voet vast, maar toch flikt hij het om nog heen en weer te lopen, hoe hij dat op 3 benen voor elkaar krijgt? ik weet het niet hoor! xD

@ Arno; Precies wat jij zegt doe ik ook! Ook al blijft hij trappen ik probeer hem wel vast te blijven houden. Meestal als ik alleen zijn voet vasthebt kan ik hem niet blijven vasthouden, maar hij heeft zo'n leuk sokje waar ik zijn been nog extra goed aan vast kan houden Tong uitsteken En als hij zijn been stil heeft, zet ik hem neer en beloon ik hem! Lachen Dus precies wat jij zegt! Haha!
Tnx voor de tips iedereen! Lovers

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:40

Na gister een uur gegamed te hebben met Dhari is het zowaar gelukt zijn achtervoetjes geven Haha!

Eerst met carrotstick geprobeerd, daar bleef hij naar trappen, maar alleen met linksachter. Rechtsachter, liet ie wel weer toe.
Daarna met handen, eerst trapte hij nog gericht, werd steeds minder en uiteindelijk gaf hij keurig zijn voetje.
Maar toen moest het bekappen nog!! Dat is uiteindelijk (ik stond aan de andere kant van de lijn Haha! ) ook goed gegaan.
Wel met een enkele strubbeling, maar als je bekijkt waar we vandaan kwamen deed hij het echt niet verkeerd.
Nu een kwestie van volhouden en blijven oefenen Haha!

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:45

mijn pony doet dat ook voor geeft ie voetje zonder probleem maar vooral rechts achter trekt ie altijd trug en wilt ie uithalen.. wat je dan het beste kunt doen in de hoef strak tegen je knie opzetten.. dan kan ie geen kant op..