Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(zie profiel), of vind jij van wel? Ook gek op aandacht, maar ook gek op zijn vrijheid.
die heeft ook zo'n dun iberisch jasje, krijgt amper wintervacht dus die maak je niet blij 24/7/365. Maar die van Nadya kennelijk wel, en zo ken ik er meer. Paarden zijn in principe heel makkelijke dieren, schikken zich naar wat ze kennen. Ik ken ook bosjes stalpaarden die hartstikke gelukkig zijn maar ook paarden die daar doodsneu van werden. Het ligt dus erg aan het paard en wattie gewend is. Maar die van mij zou ik de poesta niet opsturen hoor, die gaat liever 's avonds mee naar huis om knus bij me in bed te kruipen denk ik
pressent schreef:in veel gevallen zal het ook niet het geval zijn dat ze duf worden enzo, maar bij die van jou ga jij waarschijnlijk ook iedere dag op bezoek?
Dat gebeurde bij deze pony niet, en je ziet gewoon heel duidelijk die hij heel erg opknapt van alle aandacht die hij krijgt, terwijl hij nu toch wel op veel stal staat en niet meer 24/7 uur per dag op de wei is, waar hij gezellig met soortgenootjes een toch wel vrij natuurlijk leven lijde.
kjoetie schreef:ik denk dat het wezen paard niet veranderd is, wel dat ze minder sterk zijn door doorfokken en behandeling door de mens. Voor de één geldt dat sterker dan voor de ander. Mijn 2,5jarige heeft er vanaf jonkie af aan een hekel aan om in de kou en nattigheid te staan, dan liet ze haar kudde staan en ging zelf op stal staandie heeft ook zo'n dun iberisch jasje, krijgt amper wintervacht dus die maak je niet blij 24/7/365. Maar die van Nadya kennelijk wel, en zo ken ik er meer. Paarden zijn in principe heel makkelijke dieren, schikken zich naar wat ze kennen. Ik ken ook bosjes stalpaarden die hartstikke gelukkig zijn maar ook paarden die daar doodsneu van werden. Het ligt dus erg aan het paard en wattie gewend is. Maar die van mij zou ik de poesta niet opsturen hoor, die gaat liever 's avonds mee naar huis om knus bij me in bed te kruipen denk ik
poes schreef:Maar dat heb je dus sinds je hem berijdt? Dus het is mogelijk dat die spierpijn door guur weer er enkel komt door de combinatie met rijden?
. Maar die keren kun je op 1 hand tellen. Zijn regendeken (en de regendeken waar hij uitgegroeid is) ligt echt te vergaan in de kast
.
Nadya schreef:Als het langdurig extreem regent, krijgt die van mij ook een regendeken 's winters op, hoor. Maar die keren kun je op 1 hand tellen. Zijn regendeken (en de regendeken waar hij uitgegroeid is) ligt echt te vergaan in de kast
.
Mijn merrie gaat 's nachts op stal met slecht weer en in de winter, dus heeft in principe de gelegenheid om fatsoenlijk op te drogen. Toch doe ik haar nu op regendagen een deken op, omdat ze het dan gewoon comfortabeler heeft. Voor hier en daar een buitje doe ik geen moeite. Deze winter heeft ze haar deken nu misschien 10 tot 15x opgehad, waarvan zeker twee keer omdat ik haar had gereden bij buiig weer en ik geen regen op warme spieren wil hebben. Als ik haar niet gereden had, had ze die deken niet opgekregen.

) spelen met elkaar, hoe de verhoudingen in de kudde liggen (en veranderen), gewoon hoe ze met elkaar leven. Maar moet zeggen, hier wordt alles op de wei bijgevoerd en ze zijn toch heel wat drukker met zijn allen met eten, dan dat er nog echt gewaakt wordt.. tenzij daar een goede reden voor is in de vorm van iets vreemds. Dani62 schreef:Als ik de kudde waar mijn paard in staat observeer vind ik het fascinerend. Bijvoorbeeld hoe ze telkens de omgeving blijven afspeuren.. Zou dat er dan niet uitgefokt moeten zijn? Ze weten nou toch wel dat hier geen dieren rondlopen die ze zouden kunnen besluipen en opeten?
En die hebben alle paarden nog. Terwijl ze eigenlijk zelden echt in gevaar zijn. Kingsley2 schreef:Ik zou ook graag willen dat kingsley in de winter buiten kon staan we hebben het geprobeerd maar het lukt niet, en dat heeft niks te maken met dat jij denkt dat ik in de winter op het zelfde niveau wil rijden als in de zomer. jij weet niet wat mijn tinker is gewend hij heeft als veulen dag en nacht buiten gestaan het hele jaar tot zijn derde. En nu gaat hij per 1 januari tot 1 mei naar binnen dag en nacht, en van af 1 november tot 1 januari alleen overdag naar buiten.
Maar ik bedoel je kan een paard die in nederland geboren is niet in de pyreneën zetten, Ik heb geinformeerd over verschillende tinkers je heb er bij die wel tegen alle weervoorspellingen kunnen en andere niet heb ik me door een foker in Engeland laten vertellen.
Nadya jou paard is blijkbaar sterk genoeg om te overleven in het wild en zo zullen er nog meer zijn maar dan ook alleen in Nederland. In elk land heb je te maken met andere klimaat en andere bodum en ander voedsel. dus geen één paard kan je zomaar in een ander land in het wild zetten.
ieder paard is anders en dat ligt zeker aan de manier hoe wij hem groot brengen, en ieder paard is nog steeds in zijn hoofd en gedrag met andere paarden een wild paard maar of hij het overleeft in die situaties is afhankelijk van het paard en ras.
KiWiKo schreef:Door de jaren heen is dienstbaarheid erin gefokt en zelfredzaamheid eruit gefokt....