is er iets mis als je met een veulen werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: is er iets mis als je met een veulen werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:29

Evelli: Lovely geeft duidelijk aan dat het om een schuw paard gaat, niet doorsnee dus het is dus mogelijk dat dit paard een andere behandeling nodig heeft. Knipoog

Elke dag wandelen vind ik te veel voor een jong paard ivm. het concentratievermogen, maar borstelen en voetjes optillen moet kunnen. Zolang je er niet langer als een kwartiertje mee bezig bent zie ik het probleem niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:30

Zoveel ethologen spreken van, veulen alleen basisdingen en dan vooral bij de moeder en dan met rust laten. Spijtig dat die dingen zo weinig gebruikt worden, ik ben nog altijd en zelfs zekerder na dit topic te lezen, dat het meer voor de mens is dat het veulen.
Behalve natuurlijk hoeven, dat bespaard leed bij de smid van beide kanten

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:31

De dvd van Emiel Voest weleens gezien? Daarin wordt gezegd dat er juist meer met de paarden van die leeftijd gedaan zou moeten worden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:36

Evelli, als je niks te vertellen hebt, post dan ook maar niks.

Katiavl, er komt vanzelf een moment dat een paard van de moeder af is en in mensenhanden komt.

Oke, maar men vindt dus wel dat een paard handelbaar moet zijn bij de smid. Maar dan moet je dus ook een paard kunnen vangen en mee kunnen nemen en daar moet 'ie dus wel tam voor zijn.
Waarom zou je niet langer dan 10 minuten met een veulen kunnen wandelen, daar heeft hij toch geen 'concentratie' voor nodig? Volgens mij wordt daar hier heel overdreven over gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:39

Lovely schreef:
Waarom zou je niet langer dan 10 minuten met een veulen kunnen wandelen, daar heeft hij toch geen 'concentratie' voor nodig? Volgens mij wordt daar hier heel overdreven over gedaan.

Je wilt toch dat hij naar je luistert en op je let, dat hij mee loopt met jou?
Dan zal hij zich toch moeten concenterenen op jou hé Verward

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:41

blijkbaar is mijn post niet helemaal goed gegaan en is er een stuk tekst weggevallen:

ik poste alleen twee quotes die elkaar erg tegenspreken

de ene die zegt dat als ze het eenmaal goed geleerd hebben het nooit meer verleren
de ander die zegt dat je het tot in den treure moet herhalen omdat een paard nu eenmaal veel herhaling nodig hebt

dat laat meer weer zien hoeveel verschillende meningen er zijn in nederland, moet eerlijk zeggen dat ik het met mijn eerste Quote eens ben, als ze het eenmaal hebben geleerd dat ze het niet meer afleren

ik snap wel dat je een schuw veulen wat vaker in handen hebt en daar heb ik ook geen oordeel over, dat is geheel aan hou

tuurlijk moet een veulen "vangbaar" zijn en braaf bij de smid
maar daarvoor hoef je echt niet elke dag uren met het beestje bezig te zijn
2x per week een min of 20 is meer dan genoeg
de concentratie is er maar voor 10 minuten, alles wat je na die 10 minuten doet is eigenlijk "zinloos" want het veulen print dit niet in en gaat zich verzetten, dan ben je uiteindelijk verder van huis

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:44

Als ik met Ellie wandel dan loopt ze op d'r gemakje naast me alle kanten uit te kijken behalve naar mij. Op het moment dat er verkeer of iets nieuws aan komt vraag ik pas haar aandacht. Ik loop zelf ook wat om me heen te gapen... Ik ben dan niet met haar bezig, ik let wel enigzins op wat ze doet, maar ik laat haar zelf lopen en als zij stopt om ergens naar te kijken dan laat ik haar haar gang gaan. Ik heb haar aandacht tijdens het wandelen pas als ik er om vraag, ik wil 'm ook niet constant hebben. Want dat betekend dat ik haar ook constant bezig moet houden Clown

Overigens vind ik dat Lovely en Cassidy elkaar niet tegenspreken. Cassidy zegt dat een paard dat iets eenmaal goed geleerd heeft, het niet meer vergeet. Maar dan moet je het dus eerst aanleren en dat gebeurd volgens Lovely door herhaling (en daar ben ik 't helemaal mee eens, ik doe het niet dagelijks, maar ik werk wel iedere week een keer mijn riedeltje af van pootjes optillen tot spuitbus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:57

Silvia, we zijn het eens hoor, ik ben namelijk nog bezig met het leggen van de basis en niet met een eindeloze herhaling van iets wat hij allang weet. Daarin ben ik het inderdaad ook met Cassidy eens. Maar op een gegeven moment is iets niet meer een leerding, maar gewoon een vrucht van het leerproces.

'Meelopen' is iets wat hij al kan, als hij even niet weet wat hij moet doen, komt hij het vragen aan me, keurig toch?

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:03

het is juist goed om met veulen beetje dingen te doen, maar laat ze ook nog lekker grazen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:05

Zelf ben ik nu toe aan mijn tweede jonge paard. Met de eerste heb ik veel (soms te veel) gedaan. Internet en bokt bestond niet en het ging om een jaarling die alleen maar bij z'n moeder had gestaan en haar volledig de baas was. Hij was erg dominant, maar wist zich tussen andere en meerdere paarden geen raad. Nu heb ik een 2,5 jarige (inmiddels 3-jarige) waar werkelijk nooit naar om is gekeken en die nooit in handen is geweest.
Beide paarden zijn fijne, enthousiaste paarden geworden. Ze vinden mensen en omgang daarmee leuk. Bij de 2,5 jarige heb ik een klein maandje werk gehad om haar aan alles te laten wennen en zich netjes te laten gedragen. Terwijl ze de eerste week niet aangeraakt wilde worden en alleen maar zo ver mogelijk van je vandaan liep.
Bij het eerste paardje heb ik veel 'issues' gehad die simpelweg met veel minder contact nooit een issue waren geworden.

Mijn punt is: Het kan altijd op een zachtaardige manier goedkomen, ook als je kiest voor opfok. Je maakt het jezelf met een jong paard hoe langer hoe moeilijker door zoveel aandacht te geven. En knuffelen kan in mijn ogen uberhaupt pas als het paard zich eerst voorbeeldig weet te gedragen en aangeeft er geen problemen mee te hebben. Knuffelen is namelijk voor de meeste jonge paarden erg funest. Ze raken er onbeleefd van en het legt een druk op ze waar ze niet goed mee om kunnen gaan.

Over degene die juist veel wil doen omdat ze een ril en onzeker paardje heeft: veel herhaling van handelingen houdt dat gedrag juist in stand. Wat bij zo'n veulen goed werkt is nooit druk opleggen, nooit iets vragen. Laat het veulen gewoon alleen handelingen meemaken aan andere paarden, maar vraag niets van het veulen zelf, raak het zelfs niet zomaar aan. Alleen zo krijgen ze het vertrouwen dat je niet eng bent. Zeker zo'n jong paard moet door veel vrijheid genoeg vertrouwen krijgen om naar jou toe te komen, dan pas kun je gaan handelen, heel voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:11

Kukkie, dat ben ik helaas niet met je eens omdat mijn ervaring anders is. Maar misschien komt dat doordat ik geen druk gelegd heb op mijn paard maar hem op een andere manier naar me toe gehaald heb. En ja, hij wordt ook geaaid Lachen.
Hij is nu goed aan mij gewend en moet hij aan andere mensen ook gaan wennen. Van het voorjaar gaat hij de opfok in en als hij dan nog steeds niet te benaderen zou zijn, krijgt hij zijn bekapbeurten, entingen en wormspuiten ook niet. Bij opfokbedrijven gaan ze namelijk niet afwachten wanneer een paard genegen is om uit vrij wil zijn wormenspuit te komen happen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:14

Op dat alles heb ik niets op tegen, maar euhm vriendin van mij rijdt al vanaf 2.5 jaar met haar veulen, nu is ze 3.5 en rijden ze al jumpingparcours van 70cm, dit vind ik gewoon grandioos schandalig! Laat ze toch lekker volgroeien, lijkt mij echt niet goed voor dat beendergestel en vooral de rug!

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:29

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik vind gewoon dat je max 10 minutjes met een veulen bezig mag zijn. desnoods gewoon even knuffelen even poetsen. en dan gewoon als ze je vertrouwen 1x in de week voetje vragen. gewoon 1 voetje optillen en dan weer terug naar het land, is hooguit 3 minuutjes. derest van de dag gewoon lekker op het land met andere veulentjes/jaarlingen.
Zo denk ik erover.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:15

Ik heb mijn paardje gekocht toen hij 9 maanden was, hij kwam uit een kudde en zag haast nooit mensen.
De eerste dag dat ik hem had stond hij in de stal nou niet voor lang:evaw:
Hij sprong over de staldeur en stond met z'n achterbenen en nog in. met moeite klom hij erover en in de wei alleen was ook geen optie. hij liep door het stroomdraad.

Na een tijdje begon hij me te vertrouwen, hij liep me achterna waar ik maar ging.

Toen hij bij de andere paarden mocht (eerst bij 1 etc) ging hij veel met ze om. Maar als ik kom dan komt hij alsnog achter me aan. Ik denk dat veulen jaarlingen etc, op hun verzoek willen ze best aandacht van de mens.
Ik vind er niks verkeerd aan.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:32

Zo doe ik het :
De eerste levensuren kun je een veulen laten wennen aan je aanwezigheid en je stem,dat vergeet ie nooit meer.
Na een paar dagen een halstertje aanwennen en aanraken op alle plekjes van zijn lijfje
Na een paar weken even kort vasthouden aan het halstertje en een rondje om je heen laten lopen als ie weg wil lopen.
Iedere dag aanraken en aaien ,een beetje aan moeder rommelen terwijl hij erbij is.
Na 2 maanden even in de wei zonder mama ,wel met de anderen erbij.
Verder leer ik het veulen aan het touwtje lopen en even stilstaan of vaststaan naast mama.
als ze gespeend zijn kun je gerust een wandelingeje maken maar doe dat op de wei of in de bak zodat je hem kunt loslaten wanneer er iets aan de hand is. Ik haal het halstertouw door de ring maar zorg dat als ik loslaat het touw meteen eruit glijd dus niet vast maken aan de clip .Ik ga nooit de strijd aan met een veulentje ,daar zijn ze niet aan toe. Als er strijd is laat ik het los totdat hij weer naar me toe komt, beloon ik hem en ga dan weg.
Het is goed om je veulen te leren meelopen ,luisteren, stilstaan,voetjes geven onder de staart kijken en in de mond kijken. Je zult hiermee vertrouwen opbouwen en een hoop strijd voorkomen als ze beleerd moeten worden.
Natuurlijk staat het veulen de rest van de dag op de wei bij de anderen en mag spelen zoveel hij wil
Ik heb een grote belangrijke regel :
Nooit te vaak ,teveel tegelijk vragen en duidelijk en vriendelijk blijven

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:45

Ik heb m'n veulen (ondertussen 8 maand) van jongs af aan geleerd een halstertje aan te doen, poetsen, hoefjes uitkrabben, maar dat is het!
Ik vind persoonlijk dat je die basisdingen het best zo vroeg mogelijk aanleert.
Sinds kort heb ik een jaarlinghengst, is bij mij gekomen toen hij 10 maand was en kon nog niets, enkel aan de halster meelopen.
Ondertussen kan ik hem ook al poetsen en z'n hoefjes uitkrabben, heel rustig aan begonnen want hij was het helemaal niet gewoon om aangeraakt te worden.
In het begin werd hij heel nerveus en sloeg hij z'n been al uit als je nog maar aan z'n oksel kwam, laat staan z'n buik! Clown
Meer leer ik ze absoluut nog niet, ze lopen heerlijk op de weide en worden gerust gelaten tot ze 4 jaar oud zijn Knipoog

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:15

Sylvia schreef:
Ik heb nog nooit een veulen in de opfok gehad en ze zijn er nog nooit slechter van geworden dan een veulen dat wel in de opfok stond. Ik heb ze wel altijd bij andere paarden staan en als het even kan met verschillende leeftijden, ook oudere paarden. Ik vind het belangrijk dat een veulen leert om paard te zijn, maar imo is een opfok niet heilig en kan dat ook in een kleinere kudde met variatie.

Ik heb momenteel een veulen van bijna 9 maanden Lachen Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren Lachen Als het weer goed is dan ga ik wandelen, meestal ben ik dan een uurtje weg. Gewoon in stap en zo nu en dan eens 100 meter draf aan de hand. Ze heeft er tot dusver gewoon lol in en wordt verre van moe. Merk ik dat ze het niet leuk vind of dat ze moe wordt dan pas ik de tijd daarop aan, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Op keuringen moeten ze ook aan de hand kunnen draven en imo is een keuringsdag (geestelijk) vermoeiender dan een uurtje relaxed wandelen Lachen Ik ben ook meer tijd kwijt met alles laten 'ontdekken' dan echt aan het lopen.

Ze kan voetjes geven, accepteert spuitbussen, loopt netjes mee aan de hand en is redelijk verkeersmak. Uiteraard, als er echt een hele zware combinatie langs komt, of als een hond ineens vanuit het niets opduikt, schrikt ze, maar ze blijft handelbaar.

Is dat slecht? Neuh. Ieder zijn ding. Ik 'voed' mijn veulens zo op, iemand anders gooit ze 3 jaar de opfok in. Lachen Het wordt een ander verhaal als dat veulen constant op stal staat, in z'n uppie op de wei, wekelijks tig keer in de hand komt ed. Ik vind persoonlijk paardcontact en (bij voorkeur) 24/7 weidegang het belangrijkste.

dit vond ik nu een geweldig stuk.
zo zou ik het ook willen. en dat terwijl je eigenlijk maar 1 keer in de week gewoon wat met hem doet.(kan het geneens werken noemen). ga jou voorbeeld dus maar opvolgen. Knipoog met nog andere tips daarbij. en alleen het uur laat ik maar zitten , want dat vind ik nog wat teveel voor sky.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:04

"werken" met een veulen ben ik het ook niet mee eens
maar meelopen aan het halster en vast kunnen staan en poetsen etc leren wij wel van jongs af aan
scheelt een hele hoop als ze ouder en sterker worden. en zo weten ze ook meteen dat de mens "boven" hun staat. wij doen dat ook echt niet elke dag meestal maar 1x in de 2 weken of zo, dus hebben ze tijd zat om paard te zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:47

Werken met een veulen vind ik ook niet goed.
Maar leren meelopen aan een halster, vaststaan, poetsen en hoeven uitkrabben lijkt me niet werken maar gewoon opvoeding.
Wij hebben dat destijds ook gedaan met ons veulen en dat scheelt toch wel een hoop hoor. Als ze eenmaal volwassen zijn en je moet ze al deze dingen nog leren dan heb je een heleboel meer werk ervan.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:04

Ik heb mijn merrietje al vanaf 6 maanden.. Ze komt 3 keer in de week in handen, en verder staat ze tussen leeftijdsgenootjes. Ik heb respect voor haar en zij voor mij. Ze is 100% verkeersmak, en zo is het paard wat ik later wil hebben. LAat haar zo veel mogelijk met rust, maar laat haar wel met van alles kennismaken. Liever met een jonkie dan een 3 jarige.

En wat is nou een half uurtje op een dag? Anderhalf uur in de week.. Tijd zat om nog jong te zijn!

Edit: En ben het 100% met Sylvia eens!

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:28

Evelli schreef:
dat paarden elkaar beter op hun plek kan zetten dan dat jij ooit zou kunnen doen omdat jij hun taal niet spreekt en hun jouw taal niet spreken

En daarom moet een jong paard ook mensentaal leren. Ik ben geen voorstander van opfok, maar gewoon gezellig met een vriendje(s) thuis opgroeien en er alvast met mate dingen mee doen (mensentaal leren). Ik moet er niet aan denken als ik die van ons met 3 jaar van het land zou halen en hem alle dingen zou moeten leren die hij nu al kent (voetje geven, vaststaan, wat grondwerk etc). Ik hoor zat verhalen van mensen die hun veulen na 3 jaar opfok als onhandelbaar paard ophalen. Die paarden kennen alleen maar paardentaal en ga dan de standaar dingen maar eens aan een uit de kluiten gewassen puber leren.

Ik doe al vanaf 4 maanden wat met onze inmiddels jaarling en dat gaat erg goed. Niet te veel natuurlijk want hij moet ook lekker een peuter kunnen zijn. Nee hoor, er is niks mis met het feit als je al wat met je veulen doet (niet overdrijven natuurlijk).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:32

Je kunt ook de middenweg kiezen. Veulen goed opvoeden, en als 'ie 1 jaar oud is de opfok in. Af en toe op komen zoeken, kijken of de knopjes er allemaal nog opzitten, en na 2 jaar kun je 'm volledig opgevoed (door de kudde) weer op komen halen, en beginnen met zadelmak maken. (Afhangend van ras en type)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:35

Wat versta je onder werken? Onder werken versta ik longeren, en dat soort dingen.
Je mag gerust met je veulen wat wandel over hte erf, aan een halster leren wennen leren mee lopen aan een touw. Poetsen hoeven verzorgen. Laten wennen aan een waterslang. Dat kan absoluut geen kwaad hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:37

nicolaas schreef:
Evelli schreef:
dat paarden elkaar beter op hun plek kan zetten dan dat jij ooit zou kunnen doen omdat jij hun taal niet spreekt en hun jouw taal niet spreken

En daarom moet een jong paard ook mensentaal leren.

Wijze spreuk, vertaald uit het Fries: Pling

Een paard moet niet leren denken als een mens.
Een mens moet leren denken als een paard.
Dan pas kun je een paard iets leren.

Met dank aan Yamcha voor deze spreuk Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:42

superwoman schreef:
Wijze spreuk, vertaald uit het Fries: Pling

Een paard moet niet leren denken als een mens.
Een mens moet leren denken als een paard.
Dan pas kun je een paard iets leren.

Met dank aan Yamcha voor deze spreuk Knipoog

100% mee eens! Mooie Superwomen!