&gister avond nog eventjes in de buiten bak,
het interesseerde hem helemaal niks
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Met een heleboel lekkere hapjes!
Maar overdag hebben ze buiten gestaan en er werd hier en daar ook wel wat geknald, daarvan keken ze niet op. Dus ben benieuwd! joyce B schreef:Jennyxx schreef:Mijn paardje had niet zo'n leuk oud & nieuw... De eigenaresse van het paard dat naast hem op stal staat, besloot om 23:50 uur om haar paard weg te halen en in een andere stal te zetten. Mijn paardje bleef alleen achter en ging natuurlijk helemaal uit zijn dak en dan moest het enge vuurwerk nog beginnen. Hoe egoistisch kan een eigenaresse zijn...
Ik heb mijn paard toen maar snel uit zijn box gehaald en voor de box van mijn andere pony gezet. Maar dat betekende dat hij dus gewoon in de buitenlucht stond met al het vuurwerk en knallen. Ik had zo met hem te doen dat er precies om middernacht een traantje over mijn wang biggelde..
hmm, dat vind ik best een asociale actie... Waarom deed ze dat? Was er nog iets van overleg of zo?
Þómas stak alleen bij de hardste knallen zijn hoofd naar buiten om 'tv te kijken', wat Lagsi prima vond omdat hij dan meer kuilgras had.
En Selja, de stresskip die eventjes bij ons onderdak vond, deed in elk geval geen steigerpogingen meer.
Als je langsliep moest je je bekertje echt met twee handen vasthouden.
) Om een uur of twee werd het weer stil op straat, hebben wij alle paarden op hun eigen plekje terug gezet en zijn naar huis gegaan.
joyce B schreef:Altijd goed een verhaal van twee kanten te horen...
Ik had er inderdaad op gerekend, omdat de afspraak bij ons op stal is dat we nooit een paard alleen laten staan, dat de 'buurvrouw' haar paard uiteraard zou laten staan. Om daar 10 minuten voor middernacht achter te komen dat het niet zo is, was inderdaad even stressen.
Gelukkig was de 'overbuurvrouw' zo lief om mijn paardje steeds af te leiden met plukjes kuilgras
Jennyxx schreef:Wellicht verhelderend en leerzaam voor je om zoiets voor de verandering ook eens een keertje vanaf de andere kant mee te maken.(...) Het feit blijft dat de 'buurvrouw' alleen aan haar eigen paard dacht en mijn paard zonder op dat moment een woord met me te wisselen gewoon alleen liet staan. (...)
EricPrast schreef:Dat wij de jaarwisseling op stal zouden doorbrengen was een vantevoren vaststaand gegeven. Mijn vriendin Mies (joy76) doet dat al jaren en omdat mijn paarden nu op dezelfde stal staan, was het natuurlijk niet meer dan logisch dat ik dat nu ook zou gaan doen. 2 van mijn (ijslandse) paarden staan normaal gesproken naast onze stal in een paddockje, dus hadden we bedacht om met wat verschuiven en samenvoegen 2 paarden in 1 box te zetten tijdens het vuurwerk, zodat ze allemaal binnen konden en minder last van de knallen en de flitsen zouden hebben.
In de loop van afgelopen week bleek dat de merrie van een bevriende stalgenote van ons, tevens de buurvrouw van Jennyxx, nogal heftig op vuurwerk reageerde. Dat paardje komt van origine uit IJsland, heeft in Nederland altijd op het platteland gewoond en was duidelijk niet vuurwerkproof. De eigenaresse was niet onterecht bang dat zij tijdens de "big bang" net na twaalven zó in de stress zou schieten dat ze met haar hoofd tegen (of in het ongunstigste geval dóór) het nogal lage dak van haar buitenstalletje zou steigeren. Hier had ze namelijk de afgelopen week al aardig op geoefend, ondanks de rustgevende spulletjes die ze van de eigenares had gekregen.
Omdat wij nog wel wat extra ruimte konden maken in onze stal, hebben wij haar aangeboden dat haar paardje bij ons in een binnenbox mocht. Een aanbod dat ze natuurlijk met beide handen aangepakt heeft. Zij heeft dit om 1 uur 's middags aan de eigenaresse van het paard dat in de box naast haar staat (Jennyxx dus) medegedeeld, zodat die nog alle gelegenheid had om een plan te verzinnen hoe die haar paard zo stressarm mogelijk het nieuwejaar in kon helpen.
Helaas beperkte op dat moment haar reactie zich tot iets met een strekking van: "de mijne kan niet alleen". Wat op zich logisch is, maar aangezien ze er nog één heeft, die in een box staat die ruimschoots groot genoeg is om voor een paar uurtjes twee ponies in te zetten, was onze verwachting dat ze dat dan ook wel zou doen.
Onze verbazing was gisteravond dan ook groot toen bleek dat ze er op gerekend had, dat - vanwege haar opmerking dat haar paard niet alleen kon staan - de eigenaresse van het paard dat bij ons in de stal zou komen logeren, daar wel vanaf zou zien en bereid zou zijn om het risico te nemen dat haar stresskonijn met haar hoofd door het dak zou steigeren. Toen bleek dat de merrie ècht bij ons in een binnenbox werd gezet, ontstond een gênante scène die ik hier maar niet navertel. Weliswaar grijpt Jennyxx dit topic kennelijk aan om haar buurvrouw voor een groot publiek zwart te maken, zelf beperk ik me liever tot een poging te beschrijven wat ik heb waargenomen.
We hebben haar aangeraden om haar twee ponies dan samen in haar grootste box te zetten, ze staan ook met z'n tweetjes op het land, maar dat wilde ze niet omdat ze bang was dat er knok zou ontstaan. Omdat we probeerden mee te denken, hebben we haar toen nog aangeboden dat haar merrie bij ons in de stal bij de merrie van de bewuste buurvrouw mocht (die zijn namelijk moeder en dochter). De ruin om wie deze toestand was ontstaan zou dan in de box van de merrie kunnen, in het gezelschap van drie andere paarden. Dit aanbod sloeg ze af en ze koos in plaats hiervan ervoor om samen met haar ruin vóór de box van haar merrie te gaan staan. Vanuit onze stal konden we overigens goed zien dat die ruin er rustig bij stond, hij was lekker aan het kuilgras aan het knabbelen dat Mies (overigens aan alle paarden op het erf) had uitgedeeld.
O ja. Hoe waren onze paarden met de jaarwisseling?
Ondertussen hadden wij de hele volksverhuizing bij ons in de stal voor elkaar: Þómas en Lagsi stonden samen in de box van Kolbrún, Kolbrún en Dögg samen in die van Þómas, Selja van de bewuste buurvrouw in de box van Lagsi (waar de merrie van Jennyxx dus nog bij had gepast en had mogen staan) en mijn claustrofobische oude Röskva'tje stond achter een halstertouwtje in het gangpad. De lichten en de radio waren aan. Maar boven alles zijn ze allemaal zo gek op kuilgras, dat je er een kanon naast af kunt schieten zonder dat ze reageren, zodat toen om 12 uur het vuurwerk losbarstte alle paardjes rustig stonden te eten.
Oké, er gebeurde wel íets. Dögg probeerde haar tijdelijke nieuwe buurman Beau te verleiden, Beau ging hier uiteraard op in door haar liefdevol in haar neus te bijten en Kolbrún probeerde de hoeven van Dögg van het kuilgras te krijgen.Þómas stak alleen bij de hardste knallen zijn hoofd naar buiten om 'tv te kijken', wat Lagsi prima vond omdat hij dan meer kuilgras had.
En Selja, de stresskip die eventjes bij ons onderdak vond, deed in elk geval geen steigerpogingen meer.
![]()
Na elkaar "gelukkig nieuwjaar" gewenst te hebben, hebben wij de meegebrachte flessen ontkurkt, de oliebollen en de appelbeignets bepoedersuikerd en werd het bij ons binnen ondanks alles alsnog een gezellige boel. (Opmerkelijk detail: alle paarden waren zéér geïnteresseerd in onze bubbeltjesrosé...Als je langsliep moest je je bekertje echt met twee handen vasthouden.
) Om een uur of twee werd het weer stil op straat, hebben wij alle paarden op hun eigen plekje terug gezet en zijn naar huis gegaan.
polly2 schreef:Op het moment suprème is er niemand op dat idee gekomen, maar nu je het zegt: dat was zeker een haalbare mogelijkheid geweest.Wat een ingewikkeld gedoe... Hoe simpel ben ik, als ik dan denk dat Jenny haar merrie in de leeggekomen box had kunnen zetten? Dan stonden ze naast elkaar en hoef je niet bang te zijn voor geknok... Ben ik nu echt een simpele ziel....of doen mensen soms gewoon ingewikkeld om niets....?
). Alleen de jongste, een jaarling, had vooral in het begin heel veel moeite met het lawaai (bij zijn eerste jaarwisseling stond hij ergens anders ivm afspenen). Normaal gesproken is het het koelste paardje van de hele wereld, maar afgelopen nacht heb ik hem voor het eerst echt bang gezien, het arme beest...Gelukkig kalmeerde hij ook wel weer best snel, toen de ergste klappen voorbij waren.potverdikkie schreef:Skess@ Hoe is het nu met je paardje?
EricPrast schreef:polly2 schreef:Op het moment suprème is er niemand op dat idee gekomen, maar nu je het zegt: dat was zeker een haalbare mogelijkheid geweest.Wat een ingewikkeld gedoe... Hoe simpel ben ik, als ik dan denk dat Jenny haar merrie in de leeggekomen box had kunnen zetten? Dan stonden ze naast elkaar en hoef je niet bang te zijn voor geknok... Ben ik nu echt een simpele ziel....of doen mensen soms gewoon ingewikkeld om niets....?
Maar helaas kon dat niet. Als ik mijn merrie weg had gehaald om in die lege box naast mijn ruin te zetten. Dan zou de buurvrouw van mijn merrie weer alleen komen te staan. En ik ben niet zo egoïstisch om alleen aan mijn eigen paarden te denken
Ooit gaan ze bij ons misschien verbouwen. Er komt dan 1 grote stal met allemaal boxen ipv die 2 aan 2 boxen. Dat lijkt me pas simpel