Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:03

Mijn pony heeft twee aangrenzende kruintjes naast elkaar. Ze heeft ook wel een gecompliceerd karakter met veel tegenstrijdigheden. Ze is echt een hele lieve pony en goudeerlijk, en zowel betrouwbaar als onbetrouwbaar.
Tijdens het rijden heeft ze erg veel looplust. Ze heeft een hele slechte concentratie, hoort alles uit de omgeving en is daardoor heel schrikkerig, kijkerig en stressgevoelig.
Verder heeft ze ook wel veel vechtlust. Als ze iets moet doen wat ze niet wilt wordt ze erg driftig en is ze soms niet meer te bereiken (gedribbel, stuiteren, ronddraaien). Op buitenrit levert dit soms erg gevaarlijke situaties op. Aan de andere kant zorgt de vechtlust er juist ook wel voor dat ze blijft lopen totdat ze er bij neervalt. Ze geeft niet op! Als je haar onder het rijden straft wordt ze alleen maar kwader.
Straf je haar aan de hand, dan wil ze niets meer van je weten en kruipt ze in haar eigen hoekje. Dan kun je moeilijk contact met haar krijgen en dit kan enkele dagen duren.
In de kudde staat ze laag in rang. Ze is wel een buitenbeentje en wordt vaak opgejaagd. Ontdanks dat ze zich apart houdt is ze toch erg gelukkig (voor zover ik kan beoordelen) tussen de andere pony's. Ook is ze erg graag bij mensen, maar je kan niet echt met haar knuffelen.

Ik heb sonms het idee dat mijn pony een soort 2 persoonlijkheden heeft. Aan de ene kant de lieve betrouwbare pony. Als de knop omgaat de onbereikbare driftkikker. Soms begrijp ik haar ook absoluut niet. Dan voel ik dat ze niet lekker in haar vel zit, maar ik heb geen idee waarom. Ik denk ook dat ze een echte binnenvetter is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:55

pharagirlke schreef:
Het zijn vind ik super dieren waar je echt alle kanten mee uit kan. Het enige wat ze willen is dat je het met ze doet en ze niet onder jouw stelt maar gewoon naast je. Jullie zijn partners geen onderdanen. Voor die paarden mag er gewoon geen rang zijn maar moet er wederzijds respect zijn. Een band van vriendschap werkt simpelweg veel beter dan een band waarbij de ene bang is voor de andere.

En wat je zegt van als veulen: ik vind het jammer om dat te lezen, want het word me elke keer duidelijk dat Pretty gewoon mis begrepen wordt of werd. Heb altijd gezegd dat ze niet gemeen was tegen alle andere maar weet het nu ook gewoon. Pretty is helemaal niet gemeen maar ze vind of vond nergens begrip. De 2-kruintjespaarden kunnen er ook niets aan doen dat de wereld bestaat uit paardetende monsters...

idd pg, maar hoe langer je pretty hebt, hoe meer ze door zal krijgen dat jij haar gedrag wel begrijpt en niet afstraft en hoe beter het dus zou gaan..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:56

rossi schreef:
Wij hebben sinds een paar maanden ook een pony met 2 kruinen

Afbeelding
kruinen liggen wel niet tegen elkaar aan....

Ik ken der als een hele sociale pony die heel aanhankelijk is en gek op mensen en aandacht is. Verder is ze heel rustig en eigenlijk niet gek te krijgen, wel merk ik dat ze moeilijk alleen kan zijn zonder de andere paarden en dat ze rust en tijd nodig heeft om dingen op te pikken en te leren. Ze is op haar best als ze regelmaat heeft maar raakt niet in paniek als er iets verandert maar heeft dat wel de tijd nodig om dit even rustig te zien. Maar vind dit eigenlijk ook wel normaal. Merk tot nu toe nog niks negatiefs aan het feit dat ze 2 kruintjes heeft, tis echt een toppony Haha!

rossi, idd dit zijn ook 2 kruinen, maar niet die die aaneengesloten liggen, hierover staat geen enkel voorbeeld in het boek maar in de loop der jaren ben ik veel van deze paarden tegengekomen die dus niet het gedrag vertoonden van de paarden met 2 kruinen die echt aan elkaar lagen...
erg moeilijk te beoordelen dus, meestal ging het om intelligentie en gevoelige persoonlijkheden, maar niet met het stresserige en nerveuze erbij als buien zeg maar..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:58

Elzepelze schreef:
Ik heb een 4,5 jarige vosmerrie met twee kruinen. Ze sluiten aan op elkaar, ik maak morgen een foto.
Het is een heel erg 'kijkerig' paard, ze schrikt bij wijze van spreke van een muis die niest; schrikken van niets dus. Wel kan ik onderscheid maken tussen echt schrikken en foppen. Want als ze echt schrikt gaat ze er ook echt vandoor; maar is wel weer makkelijk onder controle te krijgen.
Rodeo's heeft ze bij mij nog nooit gehouden onder het zadel, wel aan de longeerlijn. Ze is makkelijk te stallen en ze loopt zo achter mij de trailer in. Ze is nooit echt van streek geraakt en heeft nog nooit gesteigerd.
Wel ben ik heel benieuwd hoe ze op vreemd terrein is (lees; wedstrijdterrein) want daar zie ik dus heel erg tegen op. Juist omdat ze van niets schrikt. Op buitenrit met andere paarden is ze heel braaf, maar het kijkerige blijft erin.
Ze is héél aanhankelijk en een echte knuffel. Ze leert heel snel en als ze eenmaal haar aandacht bij mij heeft loopt ze de sterren van de hemel. Je moet haar echt rijden en zorgen dat ze zich niet verveeld, anders gaat ze zelf wat zoeken.

ik ben erg benieuwd naar een hoofdfoto van je paard...
ik zie kleine dingetjes die typisch van de 2 kruinen terug maar het lijkt erop of haar overige kenmerken het juist verzwakken waardoor de persoonlijkheid toch redelijk stabiel is Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:03

Timbers schreef:
Mijn paardje heeft ook twee kruinen en pas min of meer wel in de analyse van Linda Tellington Jones. Het is wel een heel emotioneel paard, kan snel van de kook raken, straffen heeft dan inderdaad geen enkele zin, maakt het alleen maar erger, maar ze kan ook mega cool zijn.
Die van mij maakt het helemaal bont, want die laat ook wel eens oogwit zien Haha! maar ze is zeker niet gevaarlijk hoor, heb het idee dat ze gewoon een wat kleiner oog heeft en dat je het wit daardoor snel ziet ofzo. Ze heeft gewoon een apart karakter, ik moet vaak lachen om dat maffe paard.
Ik zou d'r voor geen goud willen missen want het is echt een gouden dier Vork

En ik heb het idee dat ik juist een betere band met haar heb gekregen door dat emotionele karakter.

Ik zou zo weer gaan voor een paard met twee kruinen Vork

Mooi dat je het op die manier bekijkt Ja
over het oogwit wat je wel eens ziet, heeft ze een erg brede bles of meer wit aan haar hoofd? kan dan gewoon van pigment zijn zeg maar..
oogwit zien staat niet perse voor gevaarlijkheid wat veel mensen denken..
wanneer het wit afhankelijk is van de gemoedsgesteldheid, wijst dit op een slechter mentaal evenwicht of erge spanning (tijdens de buien van het oogwit laten zien dan dus)
wanneer spanning de oorzaak is, is het wit te zien als het paard zijn hoofd omhoog heeft, en niet wanneer hij het omlaag houdt..
sommige mensen geloven dat paarden met zulke ogen nooit helemaal te vertrouwen zijn maar dit klopt dus niet
in het boek staat dat het echter ook voor kan komen bij paarden die pijn hebben waar hun ruiter niks vanaf weet, soms wordt dan het gedrag omschreven als 'gestoord' en wordt het dier dus helemaal verkeerd gelezen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:04

Timbers schreef:
Ik hou wel van die aparte karakters!

Wel apart want haar moeder (heb mijn paard zelf gefokt Knipoog ) heeft maar een kruin en is inderdaad wel een stuk cooler in de kop te noemen en makkelijker in de omgang. Die laat ik met een gerust hart aan anderen over Knipoog

Timber (de merrie met de 2 kruinen) is wel een stuk opgeknapt van NH omgang, grondwerk a la klassieke dressuur en VD enzo. Ik kan haar zonder halster of wat dan ook meenemen over het erf. En ze is in andere dingen ook weer heel makkelijk qua omgang.

Wel grappig want ik ben nu klassieke dressuur aan het doen ook met rijden en ik merk dat ik haar nu veel sneller weer in complete ontspanning heb dan voorheen.
Ik moet gewoon goed scherp van geest blijven als ze in een emotionele bui is.

Het enige nadeel is dat als mevrouw heeft besloten dat er een tijger in de struik loert, of een krokodil in de sloot zit, dat dit heel moeilijk uit haar hoofd te krijgen is Clown

dit is ook leuk om te horen voor mij, ben een aantal keren eerder 2 kruinen paarden tegen gekomen die positief veranderden bij een andere omgang, zoals jij dus de nh noemt en de klassieke dressuur waarin toch op een andere manier wordt gecommuniceert
(ik zeg niet dat de traditionele manier 'fout' is, iemand die op die manier gewoon goed naar zijn paard luisterd en ermee communiceert komt ook ver)
maar voor mij in ieder geval een fijne bevestiging om te horen dat omgang/training echt enorm veel invloed heeft

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:05

Hee wat een leuk topic, hier lopen ook verschillende paarden met meer dan 1 kruin. Volgens mij hebben 2 ervan 2 kruintjes die vlak naast elkaar liggen. En dan hebben we nog 1 hele aparte, die heeft overal kruinen, bijv lange aan allebei de zijkanten van zijn kaken, en op alle vier zijn benen, de onderste helft, dus vanaf de kogel omhoog tot bijna aan de voorknie en sprong lopen de haren van onder naar boven, waar ze in een borstel de haren van erboven tegenkomen die gewoon naar beneden lopen.

SuperRoos: Is daar ook nog iets aparts over te zeggen?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:05

Joris heeft er 2 naast elkaar.

En hij kan soms helemaal in de stress schieten door kleine dingen. Dan is die even helemaal de kluts kwijt. En het is daarna ook zo weer over . Verder is het echt een super betrouwbare pony

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:06

Tooske schreef:
Ik heb een paard met 2 kruinen op de hals en daarvan herken ik veel in de eigenschappen eigenlijk.

op zich zeggen kruinen op de hals niks over de persoonlijkheid
ik denk wanneer je alle gezichtskenmerken van je paard gaat bekijken dat er dan vormen zijn die gelijksoortig gedrag met zich meebrengen bijvoorbeeld...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:08

supertammy schreef:
Ik heb sonms het idee dat mijn pony een soort 2 persoonlijkheden heeft. Aan de ene kant de lieve betrouwbare pony. Als de knop omgaat de onbereikbare driftkikker. Soms begrijp ik haar ook absoluut niet. Dan voel ik dat ze niet lekker in haar vel zit, maar ik heb geen idee waarom. Ik denk ook dat ze een echte binnenvetter is.

je hele verhaal klinkt idd echt als een typisch 2 kruinen paard waarbij de 2 kruinen flinke invloed hebben..
ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk is om al het gedrag te begrijpen, misschien heb je ook wat aan de ervaringen van andere mensen..
ik lees uit je verhaal in ieder geval dat je alles wil begrijpen en daar is zo'n dier al mee geholpen, ook dat je begrijpt dat straffen geen nut heeft..
op de momenten van stress en spanning een extra goede leider zijn en als het ware een hele veilige 'thuishaven' te creeeren daar heb ik goede resultaten mee gezien..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:10

Nicole288 schreef:
Hee wat een leuk topic, hier lopen ook verschillende paarden met meer dan 1 kruin. Volgens mij hebben 2 ervan 2 kruintjes die vlak naast elkaar liggen. En dan hebben we nog 1 hele aparte, die heeft overal kruinen, bijv lange aan allebei de zijkanten van zijn kaken, en op alle vier zijn benen, de onderste helft, dus vanaf de kogel omhoog tot bijna aan de voorknie en sprong lopen de haren van onder naar boven, waar ze in een borstel de haren van erboven tegenkomen die gewoon naar beneden lopen.

SuperRoos: Is daar ook nog iets aparts over te zeggen?

vanuit vroeger van de paardenvolken werd gezegd hoe meer kruinen over het lijf, hoe gecompliceerder en hoe meer ongeluk het zou brengen..
deze theorie heeft dat niet bewezen zeg maar en kijkt echt naar de kruinen die op het voorhoofd liggen, ongeveer tussen de ogen in, zelfs de kruinen op de wangen dan tellen niet mee..
het kan best zo zijn dat enorm veel kruinen op het lijf staan voor een gecompliceerder paard maar aangezien dit niet bewezen is, en ik het zelf niet meer dan 10 keer ben tegen gekomen plak ik mijn naam er niet aan dat ik dit 'waarheid' vind zeg maar Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:27

Tja, het is dan ook het meeste makke paard van het hele stel, hij vindt alles gezellig, nieuwe dingen niet eng en volgt je zo overal naartoe, ook weg van zijn vrienden. Mss heeft ie er gewoon zo veel dat ie van de weersomstuit zo mak is als een schaapje Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:43

SuperRoos schreef:
over het oogwit wat je wel eens ziet, heeft ze een erg brede bles of meer wit aan haar hoofd? kan dan gewoon van pigment zijn zeg maar..

Nope ze is geheel zwart Haha!
Ze wordt ook regelmatig op rug en dat soort dingen behandeld (ben zelf homeopaat) dus ik geloof ook niet dat ze pijn heeft. Ze kan haar oogwit ook laten zien op momenten dat ze niet gestressed is ofzo. Gewoon haar manier van kijken.

Absoluut geen gevaarlijk paard dus ROFL het is inderdaad onzin om te zeggen dat oogwit met gevaarlijk zijn te maken heeft. Als er een niet gevaarlijk is is het die van mij wel, maar je moet dingen wel beleeft aan haar vragen Knipoog Niet iedereen kan haar ook waarderen hoor.....vrees dat ze bij een ander al snel staatsgevaarlijk zou worden. Ik heb de gebruiksaanwijzingen een beetje gevonden inmiddels. Het is gewoon een paard met een grote bek, klein hartje en oooooooh zo onzeker.

Zo heeft ze een heel rare trek door haar oren in haar nek te leggen en te dreigen, maar zodra ik haar dan aai is ze in no time rustig oren naar voren en relaxed. Terwijl dat dreigen juist de mensen die haar niet kennen afschrikt, maar dat snapt ze niet zo goed Clown

Toen ze geboren werd en ik de twee kruintjes zag dacht ik wel even "oh oh" Bloos , maar ik zou haar echt voor geen ander paard in de wereld willen inruilen want het is een wereld paard Vork

Vorig jaar stond ze op een gegeven moment ook weer zo raar met haar hoofd te zwaaien en te dreigen en toen begreep ik haar ineens.....ik liep veel te veel te rennen en te vliegen. Ik ben voor haar box gaan zitten en ze plantte haar koppie in mijn schoot en daar hebben we een hele tijd in alle rust gezeten.......wat ik dus zegt een wereld paard, als je maar naar d'r luistert Ja

Ze heeft trouwens ook een soort van dish in d'r hoofd (en het is geen arab).....zegt dat ook nog wat?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:54

Hé dit is leuk! Wij hebben er twee, een moeder en een zoon, allebei met twee kruintjes vlak bij elkaar iets boven de ogen. Hier en daar al wat bekends tegengekomen. Ik houd dit topic dus mooi nog even in de gaten...
(mams Prairie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-URFZEZSL-1.jpg , zoon Pepper: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NDYRI8SS.jpg )

Het zijn allebei schatten, vooral Prairie, maar wel net iets schrikkeriger en sneller onder de indruk dan de andere twee. Verder heb ik wel het gevoel dat ze ook vrij gevoelig zijn. Vooral Prairie was erg snel van haar stuk te brengen (alleen al Duits praten was al soms voldoende om haar van streek te maken). Helaas heeft ze ook een verleden (in Duitsland, waarschijnlijk), hierdoor was ze vroeger erg druk en rennerig maar de eigenaar heeft ze weer helemaal voor elkaar gekregen. Het was alleen nog merkbaar met zwepen, die vond ze doodeng, tegenwoordig geeft ze daar ook niet meer om.

Wat Prairie verder betreft, makkelijk in de omgang mits je haar op een eerlijke en rustige manier behandelt, is ze ergens van onder de indruk moet je haar even laten begaan, ze kan een hele tijd rustig blijven onder de meest rare omstandigheden en dan ineens bij iets simpels als bv een poetsbak compleet over de rooie gaan, het enige wat dan helpt is zelf rustig blijven (ademhalen). Voor de rest is het zo ongeveer het liefste en vriendelijkste paardje wat ik ooit ben tegengekomen (en ik heb er al heel wat gezien). Ze heeft nu al zoveel vertrouwen dat ze rustig gaat staan dutten als ik bij haar sta, wat ze ook doet is me beschermen tegen opdringerige en lompe veulens. Wat wil je nog meer...

Pepper is pas twee en heeft z'n hele leventje alleen bij ons en op het land gestaan, dus nog geen schokkende dingen meegemaakt. Het is een rustig vriendelijk manneke wat dol is op knuffels. Wel is hij net wat schrikkeriger en bokkeriger dan zijn broertje van 1. Ook vrij snel onder de indruk van 'strafmaatregelen' (al daar moet je je niet teveel bij voorstellen, m'n kont toedraaien en een keertje stampvoeten is meestal al meer dan voldoende).

Allebei leren ze snel, Prairie is daarnaast ook dol op écht werken, niet lummelen in de bak want dan gaat ze net zo lief haar stal of landje weer in, wel is ze weer superbegrijpend voor beginners. Allemaal zijn ze dol op kinderen, dat is ook wel grappig, vooral Prairie (als een echte mams) kan geen genoeg krijgen van kleintjes, waar ze dan ook heel zacht mee omgaat. Gouden paardjes, allemaal, en niet eens alleen vanwege de kleuren...

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:00

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:03

het karakter van je paard bepalen n.a.v. het aantal kruinen, de vorm van zijn hoofd, het aantal vlekjes op de hoeven, de maat van neusgaten, de lengte van de darmen.. Het is grote flauwekul. Of ze er nu een boek over schrijven of niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:07

nou en...het is wel leuk en soms helpt het wel enorm om het een en ander van je paard te begrijpen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:10

ach het houdt je van de straat, maar om je paard te leren begrijpen kun je beter een paar uur bij de wei gaan zitten kijken Ja Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:12

Anya schreef:
ach het houdt je van de straat, maar om je paard te leren begrijpen kun je beter een paar uur bij de wei gaan zitten kijken Ja Haha!

nou ik zit er zowat al 25 jaar naar te kijken en ik snap die beesten soms nog eeeeeecht niet Tong uitsteken

Ywie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:39

Wat ontzettend leuk om te lezen! Mijn paard heeft ook 2 kruinen boven elkaar, die in elkaar doorlopen. Ik heb altijd geweten dat dit wat zegt over het karakter, ook hoor je vaak dat dit moeilijkere paarden zijn, maar dat geldt voor de mijne dan weer niet...

De omschrijving zoals ts hem geeft past erg goed bij mijn paard, het is overigens een 8-jarige ruin. Hij is te omschrijven als fijngevoelig, emotioneel. Hij is erg gevoelig voor stress als er drukte is op stal dan pikt hij dat meteen op, maar hij zal het niet gauw uiten, het is een echte binnenvetter. Ik zie het vooral doordat hij met zijn lippen gaat bewegen (ziet er best grappig uit). Ook pikt hij feilloos de emoties op van mensen en paarden om hem heen, heb wel eens meegemaakt dat er erg gespannen mensen langs de kant stonden en ineens durfde mijn paard er niet meer langs, terwijl hij normaal zonder problemen langs mensen loopt.

Overigens las ik in eerder berichten ook dat mensen een heel speciale band hebben met een paard met 2 kruinen en dat geldt voor ons ook, ik heb nog nooit zo'n band met een ander paard gehad. Daarnaast merk ik dat hij erg aan mij hangt, hij wil bijvoorbeeld ook niet graag alleen op de poetsplaats blijven en is dan onrustig tot ik weer bij hem ben.
Ik denk dat het door dit vertrouwen komt dat ik juist geen problemen heb met laden, zowel op de trailer als op de vrachtwagen loopt hij zo met me mee, maar een ander kan hem niet laden.

Overigens is buitenrijden echt niks voor hem, hij gaat dan in standje "autistisch" sluit zich af voor de buitenwereld en niets komt meer door...

Maar kort samengevat hij is echt een heel speciaal paard!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:57

Mijn vosmerrie heeft twee kruintjes naast elkaar.

Ze is het meest nuchtere paard dat ik ken, maar ook het vrolijkste en liefste. Ze onderhoudt namelijk uit zichzelf relaties met mensen door uitgebreid te gaan kroelen. Ik ben nog niet eerder een paard tegengekomen dat uit zichzelf een mens uitgebreid gaat kriebelen, zonder dat er jeuk in het spel is of de mens het paard eerst heeft aangeraakt.

Schrikkerig? Nee. Snel over de rooie? Absoluut niet.

Mevrouw is vrolijk, maar onverstoorbaar moedig en nooit bang. Ze is het type waar de schijtluizen in de groep achter gaan staan als er gevaar dreigt. Ze is dan ook wel heel beschermend. Toen we een nieuw paard kregen heeft ze 'haar kudde' (bestaand uit één pony) bijna 2 maanden 24/7 bewaakt. Er is geen seconde geweest waarin ze niet tussen de ruin en de pony instond. Het duurde dan ook een eeuwigheid voor de pony eindelijk kennis kon maken met het nieuwe paard. Clown

Bazig en vreselijk eigenwijs, maar tegelijkertijd heel meewerkend en vriendelijk. Ze doet graag haar best. Ze kan het bloed onder mijn nagels vandaan halen (als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, breng je haar daar nooit meer vanaf Rolleyes) en ook het paard zijn waar ik het allerliefste bij ben. Ik ben net zo gek met de andere paarden, maar bij Lotje voel ik me geen moment alleen 'voermens'. (Hemeltje, it all sounds very penny Haha! Muaha)

Volgens mij kan iedereen het goed met haar vinden. Ik kan dat alleen niet met zekerheid zeggen, omdat we haar rechtstreeks van de fokker uit het land hebben en er nog nooit iemand anders opgezeten heeft.

Ik kan me in de meeste vooroordelen die gelden met betrekking tot meerdere kruinen niet vinden.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:11

Anya schreef:

Dat doe ik ook regelmatig hoor Clown Zomers lekker met fotocamera en een zakkie chippies en een blikje cola Vingers aflikken en in de winter op de rand van het hek van de paddock.
Zalig om te doen, beter dan wel tv programma ook Vork

Maar dan is die van mij in haar vertrouwde omgeving met haar mammie erbij en haar vriendjes en dan gedraagd ze zich toch heel anders dan in een situatie waar ze zich minder zeker voelt. Het stukje van de dubbele kruin gaf mij wel een beetje inzicht in hoe met d'r om te gaan......niet dat ik denk dubbele kruin "oh die zal wel zo en zo zijn". Ik behandel haar zeg maar niet als een paard met een dubbele kruin, maar gewoon als een paard Haha!

Moet je ook eerlijk zeggen dat toen ik dit topic zag ik weer dacht "oh ja dat heeft mijn monster ook". Maar ik benader haar zeg maar niet anders dan dat ik mijn andere paard met een kruin doe.....ze is gewoon altijd zo snel van de kook geweest van baby af aan.

@Lorette, grappig dat die van jou dat ook heeft.....zal het een familietrekje zijn?
Alleen het karakter van jou paardje is totaal anders dan dat van mijn zwarte monster Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:19

SuperRoos schreef:
Timbers schreef:
Mijn paardje heeft ook twee kruinen en pas min of meer wel in de analyse van Linda Tellington Jones. Het is wel een heel emotioneel paard, kan snel van de kook raken, straffen heeft dan inderdaad geen enkele zin, maakt het alleen maar erger, maar ze kan ook mega cool zijn.
Die van mij maakt het helemaal bont, want die laat ook wel eens oogwit zien Haha! maar ze is zeker niet gevaarlijk hoor, heb het idee dat ze gewoon een wat kleiner oog heeft en dat je het wit daardoor snel ziet ofzo. Ze heeft gewoon een apart karakter, ik moet vaak lachen om dat maffe paard.
Ik zou d'r voor geen goud willen missen want het is echt een gouden dier Vork

En ik heb het idee dat ik juist een betere band met haar heb gekregen door dat emotionele karakter.

Ik zou zo weer gaan voor een paard met twee kruinen Vork

Mooi dat je het op die manier bekijkt Ja
oogwit zien staat niet perse voor gevaarlijkheid wat veel mensen denken..
wanneer het wit afhankelijk is van de gemoedsgesteldheid, wijst dit op een slechter mentaal evenwicht of erge spanning (tijdens de buien van het oogwit laten zien dan dus)
wanneer spanning de oorzaak is, is het wit te zien als het paard zijn hoofd omhoog heeft, en niet wanneer hij het omlaag houdt..
sommige mensen geloven dat paarden met zulke ogen nooit helemaal te vertrouwen zijn maar dit klopt dus niet
in het boek staat dat het echter ook voor kan komen bij paarden die pijn hebben waar hun ruiter niks vanaf weet, soms wordt dan het gedrag omschreven als 'gestoord' en wordt het dier dus helemaal verkeerd gelezen...

Mijn andere paard heeft heel sprekende ogen omdat zijn oogwit altijd zichtbaar is. Sommige mensen vinden het eng, maar je kunt er heel veel in aflezen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:34

Kawa heeft ook 2 kruinen
schuin boven elkaar Lachen

Hij is niet de makkelijkste.
Heb je zijn respect gewonnen dan kun je er heel veel mee en wil hij je ook helpen. Heb je dat niet dan vergeet het maar, dan is het de groote etter die je kunt vinden. Zowel aan de hand als onder het zadel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:54

Timbers schreef:
SuperRoos schreef:

Nope ze is geheel zwart Haha!
Ze wordt ook regelmatig op rug en dat soort dingen behandeld (ben zelf homeopaat) dus ik geloof ook niet dat ze pijn heeft. Ze kan haar oogwit ook laten zien op momenten dat ze niet gestressed is ofzo. Gewoon haar manier van kijken.

Absoluut geen gevaarlijk paard dus ROFL het is inderdaad onzin om te zeggen dat oogwit met gevaarlijk zijn te maken heeft. Als er een niet gevaarlijk is is het die van mij wel, maar je moet dingen wel beleeft aan haar vragen Knipoog Niet iedereen kan haar ook waarderen hoor.....vrees dat ze bij een ander al snel staatsgevaarlijk zou worden. Ik heb de gebruiksaanwijzingen een beetje gevonden inmiddels. Het is gewoon een paard met een grote bek, klein hartje en oooooooh zo onzeker.

Zo heeft ze een heel rare trek door haar oren in haar nek te leggen en te dreigen, maar zodra ik haar dan aai is ze in no time rustig oren naar voren en relaxed. Terwijl dat dreigen juist de mensen die haar niet kennen afschrikt, maar dat snapt ze niet zo goed Clown

Toen ze geboren werd en ik de twee kruintjes zag dacht ik wel even "oh oh" Bloos , maar ik zou haar echt voor geen ander paard in de wereld willen inruilen want het is een wereld paard Vork

Vorig jaar stond ze op een gegeven moment ook weer zo raar met haar hoofd te zwaaien en te dreigen en toen begreep ik haar ineens.....ik liep veel te veel te rennen en te vliegen. Ik ben voor haar box gaan zitten en ze plantte haar koppie in mijn schoot en daar hebben we een hele tijd in alle rust gezeten.......wat ik dus zegt een wereld paard, als je maar naar d'r luistert Ja

Ze heeft trouwens ook een soort van dish in d'r hoofd (en het is geen arab).....zegt dat ook nog wat?

ik heb even gespiekt in je profiel, prachtig dier zeg Ja
de dish, oftwel het snoekshoofd staat voor gevoeligheid, bij een extremer snoekshoofd wil schrikkerigheid daar ook bij voorkomen...
verder heeft ze prachtige neusgaten waaraan ik zie dat ze geinteresseerd, enthousiast en actief is bij leuk afwisselend werk en dat ze meewerkend en eerlijk is zolang ze haar trainer vertrouwt en diegene ook echt 100% eerlijk naar haar is

ik ben altijd blij als ik die laatste eigenschap tegenkom Lachen leren mensen veel van namelijk haha

leuk dat je zelf homeopaat bent, op die manier heb je waarschijnlijk snel in de gaten als er wel pijn in het spel zou zijn maar dat is dus niet zo, fijn!

er gaan helaas een boel foute geruchten rond over bepaalde uiterlijke kenmerken, oogwit laten zien zou een gevaarlijk paard zijn, paarden met 2 kruinen zouden onwijs gecompliceerd zijn, kan ook wel maar komt natuurlijk veel meer bij kijken aan kenmerken en omgang en hoe dat alles samenvalt voordat je daar een conclusie over trekt, verder is de inwerking gewoon bij elk individu anders..

wat je noemt dat je paardje gevaarlijk zou kunnen worden bij een ander, dat kan ik me ook wel voorstellen als ik haar koppie zie, en ik kom dat vaker tegen bij de analyses, dan vertel ik mensen ook van wanneer zo'n dier te hard en ruw behandeld zou worden, of niet het respect krijgt wat het verdient en de afwisseling + sociale contacten, dat ze dan idd gevaarlijk kunnen worden, zijn gewoon paarden met een gebruiksaanwijzing die gewoon geweldig zijn wanneer je die goed kan lezen Lachen

mooi je ervaring met haar vorig jaar, kippenvelmomentje denk ik of niet hihi Lachen