Paard trapt, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Paard trapt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:46

@hippo: Ja dat zal ik dan wel gaan proberen, want het lijkt net of ze bang is als ik aan haar achterkant kom, dat ze zicht dan bedreigd voelt.
@Sietske: ja je hebt helemaal gelijk, maar dat is toch moeilijker voor mij dan het lijkt
@ifever: Ze doet dit bij iedereen (ook bij de hoefsmid, die moet haar met klemmen vast zetten omdat ze zo wild word)
Ik durf nog wel hoeven uit te krabben bij andere paarden, want ik les ook op manegepaarden en vorige week nog reed ik op een die hele vieze hoeven had (meestal hoeven we de hoeven niet uit te krabben) maar ik vond ze zo vies, dus ik ging gewoon haar voor en achterbenen doen.. zonder problemen.. alleen ik ben gewoon bang als ik dat bij misty doe..
en met de hoeven oefenen bij misty doe ik ook altijd in de bak en niet in de stal ofzo.
En ja je hebt wel gelijk, paarden zijn érg hard voor elkaar.. maar ik vind het gewoon zielig en ik denk dat ze bang voor me word als ik haar een mep geef..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:48

ifever schreef:
Sodeletuut schreef:
Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd..
ze is niet zo best behandeld bij haar vorige eigenaar..ik heb haar pas 2 maandjes..maar toen ze bij ons kwam, slecht verzorgd, mager, ze had verschrikkelijke jeuk van de eczeem (is niks aan gedaan).. ze was gewoon echt zielig, je kon haar ribben tellen en heeft bij mensen gewoont die niks van paarden afwisten

ik lees dit nu net, als ik dit zo lees zou ik gaan voor het veel aanraken van je paard en langzaam langs haar lijft tegaan, jullie moeten vertrouwen winnen in elkaar... en laat iemand goed jou gedrag en houden in de gaten houden, jij geen vertrouwen in je paard het paard geen vertrouwen in jou, het zijn gevoels dieren ze kunnen jou lichaamstaal heel goed lezen en daar handelen ze naar. en jij haar niet vertrouwens zij jou niet vertrouwen dus 'weg met jou want je kan gevaar opleveren' ( dit niet heel letterlijk opnemen a.u.b.) en gaat ze slaan.

ook zou ik het dan bij de 'brul' houden.. denk dat je paard daar aardig van schrikt.. je kan dan altijd nog verder gaan door en tik te geven. wees wel consequent in alles anders weet je paard het ook niet meer.

ik vertrouw haar wel, maar alleen bij dat punt niet.. eerst altijd wel..maar in de wei heeft ze me ook een keer geschopt en nu durf ik niet meer achter haar langs te lopen..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:50

Toch je angst proberen te overwinnen zou ik zeggen. Geloof me, het wordt zoveel keer minder als je niet bang bent! Lachen Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het misschien verstandig om al je van tevoren voor te nemen om het te doen, en als ze je wil trappen, het ook echt te doen, gewoon al je moed verzamelen, en meteen flink teruguithalen. Ze is net onder het zadel zei je? Waarschijnlijk is er dan iets niet helemaal goed gegaan met africhten, of ze zit in de fase dat ze je uit gaat proberen...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:53

Ze is onder het zadel echt superbraaf ( nu na 2 maandjes kan ik er al op zonder longeren of wat en ze loopt superbraaf ), verder zijn er echt geen onzekerheden in onze samenwerking en onze band. maar is het ook een idee om gewoon sterk proberen te zijn en het been vast te houden met al je kracht? of gaat dat nooit lukken/is dat een dom idee

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:53

Sietske94 Ik vind het heel erg voor je ,jij weet nu wat je de volgende keer doet. Sterkte Jij weet nu waar je in het nieuwe aan gaat werken. Knipoog

en Sodeletuut jou paardje is waarschijnlijk niet opgevoed en erg verwaarloost door de vorige eigenaar. dus probeer ook bij alles wat ze goed doet erg te belonen, maar alles wat ze fout doet zal je dus echt moeten laten zien wie de baas is. Anders krijg je nooit een goede band met haar en leert ze nooit respect voor je te krijgen..
Succes Knipoog

succes met jullie paardjes allemaal, fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar met fam en paardjes Pling

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:59

Ze is idd niet goed behandeld bij haar vorige eigenaren, in haar korte leventje is ze al 5 keer verhuisd. toen ze een veulen was is ze verloot bij een loterij..mensen die niks van paarden afwisten hebben haar gekregen en in een weiland gezet, verder niks mee gedaan.. toen is ze nog 2 keer verhuisd, en toen kwam ze bij handelaren.. slechte handelaren achteraf.. ze hebben ons niet verteld dat ze zomereczeem had (dat hadden ze met knotjes verbergt). en ze zag er echt niet goed uit.. en toch is het zo'n lieve schat.. alleen ja, ik weet niet hoe met haar is omgegaan toen ze jonger was.. als ze nooit iets hebben gedaan met voetjes geven enzo, dan kent ze dat natuurlijk ook niet. of ze hebben het te hardhandig gedaan, dat ze er bang voor geworden is. voorvoetjes geven wou ze eerst ook niet, nu inmiddels wel maar ook nog niet perfect.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:00

Toevallig heb ik vandaag iemand gesproken die zn (angstig) 2,5 jarig paard achterhoefje geven aangeleerd had door middel van clickertraining. Op een dag was het gelukt, maar(!) ze heeft er wel een professioneel iemand voor laten langskomen.

Mss een idee als het een beetje aan angst ligt. Als dominantie het probleem is, kan je best de tips volgen die hier al zijn gegeven. Gwn klein beginnen, eerst aanraken, en ze trapt niet= goed zo, en je stopt ermee. Dan steeds een stukje verder, tot je haar hele been mag aaien. En dan dus met optillen erbij,... Als mijn paard eens trapt uit ongeduld, geef ik altijd een brul en bleef zn been vasthouden (natuurlijk niet doen als je paard als een krankzinnige gaat schoppen) en als hij dan even braaf blijft stilstaan, been nog even vasthouden en dan zachtjes laten zakken wnr ík het wil. Veel suc6 in ieder geval.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:03

Die clickertraining klink ook wel interessant. alleen ik denk niet dat bij misty het zelfde probleem ligt, want ze is niet bang, zo lijkt het in ieder geval niet. ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met aaien enzo, maar ik ging gister ook alleen haar bovenbeen aaien en toen gaf ze al een trap opzij(!)

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:07

Kan je wel gewoon peesjes omdoen aan haar voorbenen?
Dit probleem heb ik dus gehad met mijn paard. Hij heeft een wond gehad toen hij 1,5 jaar was en moest ik dus steeds insprayen met gevaar voor eigen leven want hij sprong echt alle kanten op. 1,5 jaar later had ik dus veel problemen met peesbeschermers omdoen. Ben 2 uur lang bezig geweest ze af te krijgen hij bleef slaan met zijn voorbenen. Maar met veel geduld heb ik ze afgekregen. Zorg in ieder geval dat je met z'n 2en ben als je met je paardje bezig bent. Laat iemand je paard even knuffelen of wat lekkers geven terwijl jij langzaam gewoon doorgaat bij haar achterbenen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:09

Hoe sneu het ook is voor die pony, hoe belangrijker het is dat je duidelijk blijft naar haar. Ze zal je gaan vertrouwen als ze duidelijk weet dat ze op je kan rekenen en wer wat wel en niet mag. Zonder regels en correcties blijft zo'n dier denken "Ik moet vechten tegen alles anders heb ik het slcht, ik moet vechten tegen iedereen en de baas blijven wat niemand wijst me de weg"

Door eerlijk maar heel erg duidelijk te zijn bereik je dat, super belonen als het goed gaat en gewoon een correctrie als het niet goed is.

Klinkt raar maar juist als jij nou even streng bent en wél je pony corrigeert zal ze rusterge worden en meer vertrouwen krijgen. Als jij alles goed vind en nooit corrugeert weet die pony niet wie de baas is en weet ze niet beter dan de ellende die ze nu heeft gekend. ls je hem zegt "jij mag mij niet trappen dat is verkeerd hier heb je een oplawaai terug !" zal die pony steeds beter zien wat goed en slecht is.

Zonder straf.. en zonder slecht.. bestaat er namelijk ook geen goed en braaf en blijft dat dier onzeker.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:11

@hippo: ik rijd niet met peesjes, dus geen idee..
@Riant: Het klinkt idd wel raar, maar je hebt helemaal gelijk.. het is net als bij kleine kinderen..die gaan ook over je heen lopen als je ze niet een keer kan straffen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:17

Sodeletuut schreef:
Ja dat is waar. het is gewoon opvoeden.. maar mijn instructeur zegt ook gewoon dat ik haar dan een mep moet geven.. maar ik ben dan juist bang dat ze dan alleen maar bozer word.
maar ik moet het toch maar proberen, want iedereen zegt dat dat gewoon moet, en ik wil er geen trappaard aan overhouden

Dat ze bozer wordt is haar probleem, niet de jouwe, zolang je maar duidelijk laat zien dat jij bepaald wat er gebeurd..
Ze mag best boos worden, maar mag niet lelijk tegen je doen, en dat moet je haar ook duidelijk maken..
en zoals eerder gezegd, kan je best een keer een por in dr ribben geven als ze uit haalt naar je..
aan de andere kant moet je ook weer heel veel belonen als je al een klein stapje verder bent dan in het begin, en niet gelijk eisen dat ze het in 1 keer goed doet.. maar kleine stapjes verder elke keer..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:19

Oke, maar ze wil al trappen als ik uberhaubt haar been aanraak. duss dan gaat dat nog lang duren tot ik een keer haar hoef uit kan krabben..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:21

idd als kleine kindern nooit straf krijgen en alleen maar knuffels omdat ze zo schattig zijn .. worden het verschrikkelijke verwende arrogante en nare mensen ..

waarom zouden paarden anders zijn. In een kudde voeden ze elkaar op .. jij bent een "kuddegenoot" van jou pony, maar wel hoger in rang ... dus je geeft hem voer en alles wat hij nodig heeft .. dus ook een correctie op zijn tijd. Beide is even belangrijk.

Ennuuhh als ie zulke losse achterbenen heeft zou ik peesjes wel overwegen Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:22

helpen peesjes daar tegen dan?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:27

Mijne doet dit ook geregeld, mijn reactie is dan meteen been lossen en een flinke klap op zijn ribben op kont, hij hoort mij NIET te trappen of wat dan ook. ík ben de baas, hij moet nar míj luisteren. En als ik hem straf om zoiets moet hij er maar naar luisteren.
Als je dit laat aanmodderen heb je zo'n klap in je gezicht vast. Dan geef ik mijn paard liever een knal op een ongevoelige plek.

Na een paar x snappen ze het en hoef je dus ook niet meer te slaan of straffen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:30

Sodeletuut schreef:
Oke, maar ze wil al trappen als ik uberhaubt haar been aanraak. duss dan gaat dat nog lang duren tot ik een keer haar hoef uit kan krabben..

Nee hoor, kan met een week helemaal voorbij zijn..
Ik heb met regelmaat jonge paarden die niet eens een mens kennen, laat staan dat ze weten dat het ok is als zo'n mens aan de benen zit..
Gewoon beginnen met een borstel over het hele lijf, en benen, en niet toegeven als ze een keer dreigt.. zorg wel dat je zelf zo ver mogelijk bij de voorbenen staat met het poetsen van de achterbenen.. dat als ze uit haalt, je niet kan raken..
Het is een kwestie van door zetten, en laat je niet bang maken..
Als je dat elke dag even doet, kan je met een week zo de benen aanraken, en is de stap naar het uitkrabben van de hoeven ook erg klein..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:30

Sodeletuut schreef:
Die clickertraining klink ook wel interessant. alleen ik denk niet dat bij misty het zelfde probleem ligt, want ze is niet bang, zo lijkt het in ieder geval niet. ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met aaien enzo, maar ik ging gister ook alleen haar bovenbeen aaien en toen gaf ze al een trap opzij(!)

clickertraining hoeft niet alleen bij bange paarden. het kan bij alle paarden. je leert ze dingen op een hele positieve manier aan. alles wat ze goed doen, beloon je. alles wat ze niet willen doen, dwing je niet, maar vraag je. doet ze het niet, betekend gewoon geen beloning.
Ik doe het bij mijn hond, werkt ong. hetzelfde als bij een paard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:31

nou nee maar als een keer met een achterbeen een voorbeen raakt dan heb je dikke blessures.. wil je ook weer niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:33

femmefatale1 schreef:
Sodeletuut schreef:

Nee hoor, kan met een week helemaal voorbij zijn..
Ik heb met regelmaat jonge paarden die niet eens een mens kennen, laat staan dat ze weten dat het ok is als zo'n mens aan de benen zit..
Gewoon beginnen met een borstel over het hele lijf, en benen, en niet toegeven als ze een keer dreigt.. zorg wel dat je zelf zo ver mogelijk bij de voorbenen staat met het poetsen van de achterbenen.. dat als ze uit haalt, je niet kan raken..
Het is een kwestie van door zetten, en laat je niet bang maken..
Als je dat elke dag even doet, kan je met een week zo de benen aanraken, en is de stap naar het uitkrabben van de hoeven ook erg klein..

misty kan echt alle kanten op trappen, ik weet niet hoe ze het doet maar ze kan echt gewoon overal naar toe trappen.. dat vind ik eng..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:33

waar moet ik haar dan slaan als ze wil trappen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:34

Riant schreef:
nou nee maar als een keer met een achterbeen een voorbeen raakt dan heb je dikke blessures.. wil je ook weer niet

oh zo, maar met rijden heeft ze dat volgens mij niet ( ik zal wel eens vragen aan instructeur of het wel of niet zo is ), en zo ja, dan kan ik beter wel peesjes om gaan doen ( moet dat dan alleen voor?) en welken zijn dan de besten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:36

Gewoon op een plek waar ze reageerd.. kan een por in de ribben zijn, of gewoon op de kont.. als ze maar begrijpt dat dit gedrag absoluut niet kan..

Als jij zorgt dat je zelf naast de voorbenen blijft, kan ze je bijna niet raken..
Maar dan nog... je ziet het toch aan komen??

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:36

Heeft ze sokken ?? Ga er dan naast staan (zodat je weinig kans hebt getrapt te worden) en houdt de sok vast. Ze kunnen trappen wat ze willen, maar aangezien jij ze bij de sok vasthebt kunnen ze weinig kanten op. Voor paarden zonder sokken zou ik een bandage om het achterbeen wikkelen, al is het maar een slag. Lachen Zo went ze aan iets om haar been, maar kan jij niet getrapt worden. Je stem verheffen als ze trapt en zet ze haar voet neer, goed belonen! Je kan daarna ook proberen om strijklappen om te doen, en daarmee te rijden ook. Daarna voorzichtig voetje pakken (al is het maar een paar seconden) en vóórdat ze ongeduldig wordt hem weer rustig neerzetten, en het paard uitbundig belonen. Pas als dat goed gaat, ga je een stapje verder en pak je de hoevenkrabber erbij Lachen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:39

@Femmefatale: Oke dankjewel, en ja ik kan het wel een beetje zien aankomen, maar vorige keer heeft ze me wel geraakt terwijl ik toch erg snel opzij sprong.
@3hearts: ja ze heeft wel kleine sokjes die ik wel een klein beetje vast kan pakken.

Maar als ik haar been heb, en ze wil dan trappen, en ik heb haar been nog vast, en ik kan hem zelf neerzetten. moet ik haar dan belonen of straffen?