Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:39

Een luchtzuigband is niet alleen fysieke maar ook psychische mishandeling.

Fysiek: luchtzuigen ontstaat a.g.v. maagpijn. Door luchtzuigen wordt speeksel aangemaakt waardoor de maag minder zuur wordt. De band voorkomt dat: paard heeft maagpijn en pijn waar de luchtzuigband druk.

Mijn paard heeft zo'n band omgehad (de oh NIET veilige miracle band). Ze heeft er een inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden. Heel gelukkig zagen we het op tijd want aan de buitenkant was niets te zien.

Een paard kan uitstekend zonder zo'n rotband. Mijn paard staat al jaren happy te luchtzuigen op een speciaal voor haar gemaakte plek (bekleed met rubber omdat de tanden anders slijten). Ze is gezond, happy, heeft nooit koliek gehad en doet het heel leuk in de sport. Zo ken ik nog heel veel happy luchtzuigers. Die banden moeten verboden worden!!!!
Net zoals luchtzuigeroperaties ook al verboden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:01

Ik ben het helemaal met de TS eens, en ook met jou, Anya.
Zo heb ik het idd ook geleerd. Lachen

Ik vind het erg logisch klinken. Als er niet aan de natuurlijke behoeften van een paard wordt voldaan, zoekt het paard iets anders.

Die maagpijn heeft ook te maken met het 3x per dag voeren wat wij doen, hoogwaardig voer, terwijl het paard in de natuur de hele dag kleine beetjes eet, en zijn maag en darmen dus alijd aan het werk zijn.
Het 3x per dag voeren is de werkelijke oorzaak van de koliekgevoeligheid. Niet het luchtzuigen.
Luchtzuigen is een syptoom, en een nogal verslavende gewoonte. We weten al jaren dat symptoombestrijding geen oplossing is.

Er zijn wel oplossingen denkbaar:
Kleine hoopjes hooi (een eind uit elkaar) voeren op de wei.

Geen hoogwaardige voeding, maar bv. lucerne voeren. Bietenpulp is ook prima voer. Muesli (zonder melasse (= suiker) voeren. Wees creatief... er is vrij veel te vinden over goede voeding.
En de paarden lekker veel buiten laten.

Zuigen ze lucht? Laat ze....

Ik vind die banden ook mishandeling, precies om de redenen die mijn voorganger ook noemt.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:10

dorientjuh schreef:
Maar dan lijkt het mij toch dat je paard ging luchtzuigen omdat hij zijn natuurlijke behoeften niet kon uitten? Omdat hij op stal stond? Heeft hij nou nog steeds een luchtzuigband om?

Deze pony stond in zijn slechtste tijden 3 tot 4 weken achtereen alleen maar op stal. Hij heeft nu zijn luchtzuigband puur op stal om, niet in de wei, niet buiten zijn stal. Ik heb niet de gelegeheid om hem in de winter in de wei te hebben, en puur voor hem heb ik besloten om hem op stal de luchtzuigband om te doen, dit omdat ik niet wil dat hij weer zo mager wordt als hoe hij is geweest. Je merkt ook gewoon dat hij zich op stal verveeld en zuigt in de winter veel meer lucht als in de zomer, dan doet hij het haast niet.

Waarschijnlijk verhuis ik van het voorjaar van stal waar hij ook in de winter naar buiten kan en ik hoop dat ik dan uiteindelijk de band af kan laten.

Op dit moment heeft het alleen maar een positieve invloed op de pony.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:13

ik weet niet of het dierenmishandeling is, maar ik weet wel dat er iets aangededaan kan worden.
ik weet dat als een paard veel luchtzuigt, dat hij dan spontaan kan neervallen. dus luchtzuigen is gewoon niet gezond voor een paard......

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:16

Mijn paardje was een heel erge luchtzuiger toen we haar kochten, er werd gewoonweg te weinig mee gedaan. Ze zuigt nu eigenlijk niet meer, alleen in donkere tijden als het koud is enzo of een stressige dag op stal wil ze wel weer eens beginnen. Maarja... een zuigband hebben we nooit over gedacht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:06

_Madelon schreef:
Deze pony stond in zijn slechtste tijden 3 tot 4 weken achtereen alleen maar op stal. Hij heeft nu zijn luchtzuigband puur op stal om, niet in de wei, niet buiten zijn stal. Ik heb niet de gelegeheid om hem in de winter in de wei te hebben, en puur voor hem heb ik besloten om hem op stal de luchtzuigband om te doen, dit omdat ik niet wil dat hij weer zo mager wordt als hoe hij is geweest. Je merkt ook gewoon dat hij zich op stal verveeld en zuigt in de winter veel meer lucht als in de zomer, dan doet hij het haast niet.

Waarschijnlijk verhuis ik van het voorjaar van stal waar hij ook in de winter naar buiten kan en ik hoop dat ik dan uiteindelijk de band af kan laten.

Op dit moment heeft het alleen maar een positieve invloed op de pony.

Je zou kunnen stellen dat je nu dus op een voor jouw paard ongeschikte stal staat. Waarom nog wachten tot het voorjaar als je nu je pony als gelukkiger kan maken door hem ook in de winter buiten te zetten? Zo een band is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.

Een paard dat op de juiste manier gehuisvest en gevoerd wordt heeft geen speeltjes nodig....

Het beginnen met luchtzuigen heeft inderdaad ook veel te maken met de stressgevoeligheid van een dier. Die gevoeligheid is waarschijnlijk zlefs erfelijk. Je trouwens je vraagtekens zetten of het wensleijk is om te fokken met paarden die erg stressgevoelig zijn (maar dat is een andere discussie)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:07

Laura0303 schreef:
Hoe zouden ze dan kunnen testen of je paard een maagzweer heeft? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Door een endoscopie van de maag te laten doen. Maagzweren komen overigens heel erg vaak voor metname bij (top)sportpaarden die veel krachtvoer en relatief weinig ruwvoer krijgen.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:14

Een paard op ponykamp had een soort van kooi om zn mond.
Het zag er zielig uit maar is het helemaal niet..
Hij kon nog gewoon eten en drinken, alleen doet het wel pijn als ie een kopstoot geeft Nagelbijten / Gniffelen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:19

Mijn paard heeft 8 maand manegepaard geweest.
Onze manege is een nul op gebied verzorging manegepaarden. Zo moest mijn paard (dat toen uiteraard mijn paard nog niet was Tong uitsteken ) 5u / dag werken, als er niet gewerkt werd de hele tijd op stal staan, & kreeg veel te weinig krachtvoer voor het werk dat ze verrichte + te weinig ruwvoer.
Ze was dus ongelukkig & heb haar toen ook zien beginnen luchtzuigen.
Toen het helemaal mis ging met haar (koliek, vleeswonde, kreupelheid), kon ik het niet meer aanzien & heb ik haar gekocht. Mijn merrie is nu helemaal opgeknapt, staat 12u/ dag op de wei & krijgt als ze 's avonds op stal gaat een hele berg hooi met wortels in verstopt + er hangt een liksteen zodat ze zich kan bezighouden. Toch zuigt zij nog lucht aan haar voerbak wanneer haar voer net op is (niet altijd, soms).
Ik doe wel een luchtzuigband aan als ze haar krachtvoer krijgt, is haar voer op, gaat ie weer uit.
Verder doet ze het niet. Ik doet dit omdat de DA zei dat luchtzuigen wel degelijk koliek kan veroorzaken.
Ik weet het niet maar in elk geval, ik vind het geen mishandeling in mijn geval want mijn merrie heeft het nu goed & zuigt alleen nog lucht uit gewoonte & heeft dus alleen haar band aan als ze haar krachtvoer krijgt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:22

.
Laatst bijgewerkt door nikilover op 03-02-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:35

Niisj schreef:
Ik doe wel een luchtzuigband aan als ze haar krachtvoer krijgt, is haar voer op, gaat ie weer uit.

Als je zelf voert kan je haar een voeremmer omdoen voor het krachtvoer, dan kan ze ook niet zuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:40

De DA die zegt dat ze er koliek van krijgen heeft zijn vaklitteratuur niet bijgehouden. Uit onderzoek blijkt dat de lucht de maag niet haalt, laat staan de darmen. Luchtzuigers krijgen NIET vaker gaskoliek dan niet luchtzuigers. De darmen van ieder paard zelf maken vele malen meer gas aan dat een paard zelfs bij elkaar zou kunnen zuigen.

Kortom: heb je een luchtzuiger met koliek. Ga dan kijken wat je ook zou doen met een niet luchtzuiger met gaskoliek. Kijk naar het hooi, het voerbeleid, schimmel in het voer, wormen (in 70% de boosdoener) en gooi het niet op luchtzuigen. Achterhaalde onzin, die 20 jaar geleden nog wel gold, maar nu weten ze door onderzoek beter!!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:41

tamary schreef:
Niisj schreef:

Als je zelf voert kan je haar een voeremmer omdoen voor het krachtvoer, dan kan ze ook niet zuigen.

Dat is misschien wel een oplossing.
Ja ik voer 2 voerbeurten zelf. Alleen 's morgens krijgt ze een voerbeurt van de boer maar die heeft zeker geen bezwaar tegen een voeremmer omdoen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:42

dorientjuh schreef:
Ecudes schreef:
Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Ook paarden die, nadat ze luchtzuigen hebben ontwikkeld, 24/7 op de wei worden gegooid en prima natuurlijk gedrag kunnen vertonen kunnen door blijven gaan met luchtzuigen, uit gewoonte.
Ondertussen gaat het hele gebit naar de stinkmodder, en dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige paarden blijkbaar (daar is dus nog discussie over) gevoeliger worden voor koliek. Als die luchtzuigband ervoor zorgt dat de gewoonte doorbroken kan worden, en het paard op zn 20ste nog fatsoenlijke voortanden heeft, dan zou ik het wel weten..

Mag ik even vragen waarom je het zo belangrijk vindt dat een paard voortanden heeft? Want alleen die gaan eraan, dus niet het hele gebit, en bovendien kunnen paarden gemakkelijk eten en drinken zonder voortanden. Lachen

Nou, dat vind ik eigenlijk maar een beetje raar. Gras afsnijden etc., doen ze trouwens gewoon met hun voortanden. En daarbij, je hoeft toch niet de tanden van je paard naar de knoppen te laten gaan, omdat hij een slechte gewoonte heeft? Dan kun je toch gewoon beter die slechte gewoonte aanpakken? Vork Lijkt mij wel...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:48

Anya schreef:
Een luchtzuigband is niet alleen fysieke maar ook psychische mishandeling.

Fysiek: luchtzuigen ontstaat a.g.v. maagpijn. Door luchtzuigen wordt speeksel aangemaakt waardoor de maag minder zuur wordt. De band voorkomt dat: paard heeft maagpijn en pijn waar de luchtzuigband druk.

Mijn paard heeft zo'n band omgehad (de oh NIET veilige miracle band). Ze heeft er een inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden. Heel gelukkig zagen we het op tijd want aan de buitenkant was niets te zien.

Een paard kan uitstekend zonder zo'n rotband. Mijn paard staat al jaren happy te luchtzuigen op een speciaal voor haar gemaakte plek (bekleed met rubber omdat de tanden anders slijten). Ze is gezond, happy, heeft nooit koliek gehad en doet het heel leuk in de sport. Zo ken ik nog heel veel happy luchtzuigers. Die banden moeten verboden worden!!!!
Net zoals luchtzuigeroperaties ook al verboden zijn.

Mishandeling? Ik vind het een beetje ver gaan om dat hier zo te zeggen. Dan noem je de mensen die voor een band zijn, mishandelaars. Mijn paard zuigt trouwens geen lucht, en ik heb er dus geen last van, maar ik ken genoeg luchtzuigers.

Als je paard er een beschadiging aan over heeft gehouden, dan heb je toch zelf echt iets goed verkeerd gedaan. Hij is speciaal voor paarden gemaakt en er zijn hordes paarden waarbij de band helpt. Die band wordt bij hun op een goede manier gebruikt, en daar houden ze niets aan over, enkel het gevolg dat hen een slechte gewoonte afgeleerd kan worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:48

Je kunt de tanden prima beschermen Ja
En verder heb ik uitgebreid overleg gehad met de paardentandarts van de kliniek in Utrecht. Ook zonder voortanden kunnen paarden prima grassnijden. Dan doen ze het met het tandvlees en de lippen. Want niet alleen luchtzuigers hebben een verhoogd risico op afgesleten tanden. Ook door een ongeluk bijvoorbeeld kan dit voorkomen.

En verder: luchtzuigers in de vrije natuur komt niet voor. Paarden gaan luchtzuigen door ons debiele voerregiem. Twee keer per dag lekker veel brok en weinig hooi, en vooral op stal zetten de hele dag. Is goed voor het ontwikkelen van luchtzuigers. Wie heeft er dus een nare gewoonte...???? Het paard? Dacht het niet. Niet nadenkende verzorger creëren een luchtzuiger. En doen ze het eenmaal.. tja.. dan is het moeilijk ze het af te leren. Deels is het gewoonte geworden. Maar mijn luchtzuiger heeft maagzuurremmers gehad en luchtzuigt eigenlijk alleen nog rond etenstijd. Ik vind het prima Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:51

Ja inderdaad ik noem dat mishandeling.
En nee.. de band zat precies zoals hij hoorde te zitten. En bovendien was ze toen mijn paard nog niet.
Los daarvan zijn bij de kliniek waar ze onderzocht werd paarden met inwendige wonden binnengebracht a.g.v. de luchtzuigband die vele malen erger waren dan de beschadiging waar ik het over heb. Vanwege die oh zo veilige martelwerktuigen.

Martelwerktuig omdat je niet de oorzaak (maagpijn) aanpakt, maar het symptoom bestrijdt. En omdat domme mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, dit soort dingen blijven roepen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:56

Maar paarden die luchtzuigen krijgen toch maagpijn omdat ze te weinig ruwvoer krijgen hé & gaan daardoor luchtzuigen ?

Anya, had jouw paard dan zo'n metalen luchtzuigband (toen ze nog niet van jou was) ?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:57

Tja, maar dan moeten we verder gaan kijken dan enkel naar de luchtzuigband. Je moet de paarden op een goede manier houden, dan ontwikkel je ook geen luchtzuigers. Dan ben je pas een mishandelaar, als je er niets aan probeert te doen. Ik ken paarden die er zo in doorslaan, dat ze zelfs op de wei niet eens meer eten. Nee, alleen maar aan het hek luchtzuigen, de hele dag door. Dat vind ik pas mishandeling, en als je je paard zichzelf kapot laat maken, door bijvoorbeeld hem zijn tanden te laten vernielen. Ja, dat kan ook door een ongeluk gebeuren, maar daarom hoef je het toch niet toe te staan dat hij het door een slecht gebrek doet?

Het is ook echt maar hoe je de luchtzuigband toepast, daar blijf ik bij Lachen Als die goed zit, maakt die je paard niet kapot. Maar goed, los daarvan, wil ik alleen maar zeggen wat ik in de vorige alinea getypt heb.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:59

Inderdaad Niisj, er zijn slechte luchtzuigbanden, zo'n metalen lijkt me ook niet erg geslaagd...
Veel paarden gaan ook luchtzuigen uit verveling. Of hier maagpijn/koliek ontstaat, is nog een discussie over.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:02

Ik vind dat mensen niet mogen oordelen over luchtzuigen als ze zelf geen paarden kennen die het doen. Een vriendin van mij heeft een pony die het heel erg doet, als hij wat te eten heeft gaat hij meteen staan zuigen. Zij heeft echt alllles geprobeerd om het paard ermee te laten stoppen. De hele stal hing vol met allemaal speeltjes, paardje staat 7uurtje overdag buiten , maag poedertjes enz, voeldoende hooi.Niks hielp. Hij kreeg een zuigband om. En zowaar het luchtzuigen werdt minder . Na 2 weken deed hij het niet meer!!!. hij kreeg kleine wondjes door de band door de warmte, dus ze dacht laat ik hem mr aflaten want hij doet het niet meer. Na een paar uurtjes werdt ze gebeld!!!!haar paard had onwijs zitten luchtzuigen toen hij hooi kreeg. Haar paard had ineens gaskoliek. En door het rollen in zijn stal heeft ie nu een peesblessuren. Dus vind het een beetje toevallig. Paarden kunnen geen koliek krijgen van luchtzuigen Nors opkijken nou je ziet het maar, het kan dus wel. Ik hoop dat iedereen gewoon de beste beslissing voor zichzelf maakt en niet laat beïnvloeden door andere mensen.
De pony heeft zijn band weer om en is bijna weer helemaal hersteld van zijn peesblessuren.
Sorry moet het even kwijt Knipoog( PS ze heeft een lerenband)
Laatst bijgewerkt door jodie op 25-12-07 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:02

Nee ze had zo'n 'paardvriendelijke miracle luchtzuigband'. maar ook daar zit een klein metalen plaatje in het leren stukje. Een paard dat daar doorheen zuigt (en dat schijnen er volgens utrecht vrij veel te doen) krijgt inwendige drukplekken. En als ze dat maar lang genoeg doen worden de plekken vanzelf wonden.

Paarden gaan volgens onderzoek vaak luchtzuigen rond de leeftijd van 2 - 3 jaar of als ze veel ouder zijn (rond 17 - 20 jaar). Voor jonge paarden geldt: rond die tijd worden ze op stal gehaald, krijgen krachtvoer, moeten gaan presteren, eten niet meer kleine beetjes gras de hele dag door, maar lopen weinig (stal) waardoor het voedsel slecht verteerd en in te grote hoeveelheden in de maag komt. Daardoor komt een overproductie aan maagzuur op gang met maagpijn als gevolg. Luchtzuigen produceert spuug. En speeksel is basisch.. het maakt de maag minder zuur.

Luchtzuigers die maagzuurremmers krijgen gaan vrijwel allemaal minder vaak luchtzuigen. Die van mij zoog de hele dag (en ja ik heb haar toch gekocht, het is een geweldig paard (zie mijn profiel) en tegenwoordig zuigt ze alleen rond etenstijd. Luchtzuigen is ook voedselgerelateerd. Veel luchtzuigers blijven rond etenstijd zuigen, ook als je de klacht (maagpijn) oplost.

Wat ik nu het trieste van die banden vindt is dat ze de klacht niet oplossen. Ze zorgen alleen dat wij er geen last van hebben. Want we vinden het zo'n rotgeluid. Bah!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:07

fransje23 schreef:
Je zou kunnen stellen dat je nu dus op een voor jouw paard ongeschikte stal staat. Waarom nog wachten tot het voorjaar als je nu je pony als gelukkiger kan maken door hem ook in de winter buiten te zetten? Zo een band is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.

Misschien omdat ik daar nu niet de mogelijkheid toe heb?! Er is hier in de buurt ook bijna geen stalling waar ze in de winter naar buiten kunnen omdat veel van deze stallen in de uiterwaarden liggen en de weilanden dus onder water komen te staan. Geld om hem op een super dure stalling neer te zetten heb ik op dit moment ook niet. Zodra de stalling klaar is waar hij gaat staan gaat hij daar direct heen maar deze wordt dus opgeknapt, het was ook de bedoeling dat hij daar al zou staan, maar door vertragingen wordt het dus van het voorjaar.

Ik probeer hem ook zoveel mogelijk uit zijn stal te krijgen nu hij "verplicht" binnen staat. Zo gaat hij bijna elke dag minstens 1 uur de buitenbak in en krijgt hij voor en na het rijden minstens nog een half uur aandacht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:08

Sorry: om je uit de droom te helpen. Er zijn geen vriendelijk luchtzuigbanden. Ze werken allemaal met druk en een harde plek die op het strottenhoofd drukt.. een paard dat toch wil luchtzuigen en erdoorheen zuigt... krijgt echt wonden. En geloof me ik heb alle luchtzuigbanden onderzocht, in de handen gehad!

ja je moet beginnen bij de wijze van paardenhouden en omgaan met paarden. Niet een driejarige van het land trekken en aan het werk zetten op veel krachtvoer. Vragen om een luchtzuiger.

En zorgen voor voldoende weidegang in een groep. Stallen in de randstad zonder weidegang verplicht dichtdoen Ja maar dat gaat mensen veel te ver.. want waar moeten ze dan hun paard houden. Misschien wel niet dus.. het is geen goede omgeving voor paarden. 24 uur per dag in een stalletje en een half uurtje eruit als het baasje komt. Het zijn kuddedieren met een verteringstelsel dat bedoeld is voor lopen en kleine beetjes eten.

Een paard dat staat te luchtzuigen op een paaltje in de wei?
Extra draad ervoor spannen... Zodat dat paaltje niet bereikbaar is. Mijn wei is luchtzuigproof.. daar staan bosjes voor het draad. en nogmaals..luchtzuigen zelf kan geen kwaad.. dus me moet de tanden beschermen; bekleed het paaltje met rubber. Geef het luchtzuigende paard aangepast voer (weinig brok, onbeperkt hooi) en een maagzuurremmer i.p.v. het symptoom aan te pakken, pak de oorzaak aan.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:28