Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dorientjuh schreef:Maar dan lijkt het mij toch dat je paard ging luchtzuigen omdat hij zijn natuurlijke behoeften niet kon uitten? Omdat hij op stal stond? Heeft hij nou nog steeds een luchtzuigband om?
_Madelon schreef:Deze pony stond in zijn slechtste tijden 3 tot 4 weken achtereen alleen maar op stal. Hij heeft nu zijn luchtzuigband puur op stal om, niet in de wei, niet buiten zijn stal. Ik heb niet de gelegeheid om hem in de winter in de wei te hebben, en puur voor hem heb ik besloten om hem op stal de luchtzuigband om te doen, dit omdat ik niet wil dat hij weer zo mager wordt als hoe hij is geweest. Je merkt ook gewoon dat hij zich op stal verveeld en zuigt in de winter veel meer lucht als in de zomer, dan doet hij het haast niet.
Waarschijnlijk verhuis ik van het voorjaar van stal waar hij ook in de winter naar buiten kan en ik hoop dat ik dan uiteindelijk de band af kan laten.
Op dit moment heeft het alleen maar een positieve invloed op de pony.
Laura0303 schreef:Hoe zouden ze dan kunnen testen of je paard een maagzweer heeft? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Niisj schreef:Ik doe wel een luchtzuigband aan als ze haar krachtvoer krijgt, is haar voer op, gaat ie weer uit.
tamary schreef:Niisj schreef:Ik doe wel een luchtzuigband aan als ze haar krachtvoer krijgt, is haar voer op, gaat ie weer uit.
Als je zelf voert kan je haar een voeremmer omdoen voor het krachtvoer, dan kan ze ook niet zuigen.
dorientjuh schreef:Ecudes schreef:Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Ook paarden die, nadat ze luchtzuigen hebben ontwikkeld, 24/7 op de wei worden gegooid en prima natuurlijk gedrag kunnen vertonen kunnen door blijven gaan met luchtzuigen, uit gewoonte.
Ondertussen gaat het hele gebit naar de stinkmodder, en dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige paarden blijkbaar (daar is dus nog discussie over) gevoeliger worden voor koliek. Als die luchtzuigband ervoor zorgt dat de gewoonte doorbroken kan worden, en het paard op zn 20ste nog fatsoenlijke voortanden heeft, dan zou ik het wel weten..
Mag ik even vragen waarom je het zo belangrijk vindt dat een paard voortanden heeft? Want alleen die gaan eraan, dus niet het hele gebit, en bovendien kunnen paarden gemakkelijk eten en drinken zonder voortanden.
Anya schreef:Een luchtzuigband is niet alleen fysieke maar ook psychische mishandeling.
Fysiek: luchtzuigen ontstaat a.g.v. maagpijn. Door luchtzuigen wordt speeksel aangemaakt waardoor de maag minder zuur wordt. De band voorkomt dat: paard heeft maagpijn en pijn waar de luchtzuigband druk.
Mijn paard heeft zo'n band omgehad (de oh NIET veilige miracle band). Ze heeft er een inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden. Heel gelukkig zagen we het op tijd want aan de buitenkant was niets te zien.
Een paard kan uitstekend zonder zo'n rotband. Mijn paard staat al jaren happy te luchtzuigen op een speciaal voor haar gemaakte plek (bekleed met rubber omdat de tanden anders slijten). Ze is gezond, happy, heeft nooit koliek gehad en doet het heel leuk in de sport. Zo ken ik nog heel veel happy luchtzuigers. Die banden moeten verboden worden!!!!
Net zoals luchtzuigeroperaties ook al verboden zijn.
fransje23 schreef:Je zou kunnen stellen dat je nu dus op een voor jouw paard ongeschikte stal staat. Waarom nog wachten tot het voorjaar als je nu je pony als gelukkiger kan maken door hem ook in de winter buiten te zetten? Zo een band is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.