stalondeugden vs. stereotype gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: stalondeugden vs. stereotype gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:41

Misschien is er in sommige gevallen wel een genetische factor in het spel.. staat ook vermeld in het artikel Knipoog
Er zijn volgens hem mogelijk ook erfelijke factoren in het spel: waarschijnlijk bestaat er geen specifieke genetische basis voor stalondeugden, maar wel voor temperament. Een meer zenuwachtig paard zal eerder stalondeugden ontwikkelen in een chronische conflictsituatie dan een niet-zenuwachtig paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:03

Ik heb een luchtzuiger.. luchtzuigt alleen tijdens etenstijd en alleen in de stal. Ik heb er geen last van. Maagklachten heeft ze niet meer. Het beetje luchtzuigen wat ze nu nog doet is gewoonte waarschijnlijk.. Maar wel voedselgerelateerd. Mijn andere paarden hebben op stal geen afwijkend gedrag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:51

Anya, is het voermoment niet gewoon nog DE periode waarvan jouw paard het meest gestresst raakt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:52

Bandida schreef:
Misschien is er in sommige gevallen wel een genetische factor in het spel.. staat ook vermeld in het artikel Knipoog
Er zijn volgens hem mogelijk ook erfelijke factoren in het spel: waarschijnlijk bestaat er geen specifieke genetische basis voor stalondeugden, maar wel voor temperament. Een meer zenuwachtig paard zal eerder stalondeugden ontwikkelen in een chronische conflictsituatie dan een niet-zenuwachtig paard.

Daarmee heb je ook gelijk alles afgedekt:
- aard van het beest
- medische oorzaak
- manier van houden

wie er nog een kan bedenken...? Haha!
m.a.w. men weet het gewoon nog niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:56

Als ik haar zo aanzie... stress ze helemaal niet op dat moment. Ze krijg als eerste haar voer (staat vooraan) en haar meeste luchtzuigjes doet ze tijdens het eten van brok (ze heeft dan eerst haar hooi al gehad). Van luchtzuigen is bekend dat het voedselgerelateerd is en bij haar klopt dat ook. Een kwartier nadat de brok op is, is het luchtzuigen ook weer gestopt.

Geef haar tussendoor een wortel of zo en er komen gelijk een paar luchtzuigjes mee. Maar nogmaals ik heb niet de indruk dat ze gestresst is dan. In ieder geval geen uiterlijk andere kenmerken.

oh ja.. er zijn ook andere oorzaken te bedenken, namelijk abnormale externe. Ik weet vrijwel zeker dat mijn paard is gaan luchtzuigen omdat ze moederloos veulen is. Ze heeft na de flessenperiode bijvoorbeeld zichzelf geleerd op de tong te sabbelen. Dat is dan weer geen luchtzuigen, ze sabbelt gewoon. En dit doet ze eigenlijk niet zo heel vaak. Meestal als ze moe is en tegen het donker aan. En ook niet dagelijks.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:09

Anya schreef:
Geef haar tussendoor een wortel of zo en er komen gelijk een paar luchtzuigjes mee. Maar nogmaals ik heb niet de indruk dat ze gestresst is dan. In ieder geval geen uiterlijk andere kenmerken.

Stress kun je ook vertalen als spanning/opwinding. Als ze blij wordt van eten wordt ze een beetje opgewonden en dat luchtzuigen is wellicht haar manier van uiten geworden.

Mijn paard is een headshaker (headshaken als vorm van spanning uiten). Dat is heel heel erg geweest. Het gaat nu heel goed maar als er iets spannends (positief of negatief) is geeft hij zo af en toe nog een shake-je verder zie je er niets aan. Dat is zijn manier van uiten geworden. Wellicht werkt het voor jouw paard ook zo??

EDIT typo
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 01-01-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:15

Buitenom aard en uitzonderingen kun je natuurlijk in heel veel gevallen dit gedrag voorkomen, en ieder geval verbeteren zodat de kans vele malen kleiner is. Om mij heen zie ik genoeg luchtzuigers en paarden met stalgebreken. Eigenaar verandert niets aan de situatie, ze staan nog steeds 23 uur op stal, geissoleerd en mogen gewoon niet paard zijn. En dat vind ik nu gek, dan moet er toch een lichtje opgaan? Als je paard dit gedrag heeft wil je toch niets liever dan de situatie verbeteren? Of er in ieder geval over nadenken, hoe kan ik mijn paard weer gelukkig krijgen? Ook al weet je dat ze het vaak blijven doen als het eenmaal aangeleerd is. Ik denk dat een ieder dat gewoon voor zich zelf moet nagaan. Ik heb een kennis, die fokt paarden, al 15 jaar. Er worden veel veulens geboren. De veulens worden buiten geboren, blijven buiten (hebben een schuilstal en altijd hooi en grasland). ze worden als 4 jarige onbeleerd verkocht en er heeft nog NOOIT een paard bijgezeten die met een stalgebrek weggaat. Volgens die eigenaar komt het gewoon in de natuur niet voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:18

Nee, Lan luchtzuigt nooit bij spannende zaken. Niet bij dierenartsen, klinieken, wedstrijden, trailers o.i.d. Het is echt alleen tijdens het eten.

Ik heb indertijd haar maag laten onderzoeken. Het maagvlies was erg geirriteerd en er zaten kleine zweertjes. In die tijd deed ze het de hele dag. Ik heb een hele tijd maagzuurremmers gegeven in overleg met de DA en daarna weer haar maag laten onderzoeken. Die was toen gezond en niet geirriteerd. Gestopt met de maagzuurremmers en haar luchtzuigjes beperkten zich tot het eten.

luchtzuigen levert spuug, spuug is basisch en maakt de maag minder zuur.. ik denk dat dat ook voor haar tongsabbelen geldt. Nu ze geen maagpijn meer heeft zie je dat zowel het tongsabbelen als het luchtzuigen drastisch afgenomen zijn. Maar kennelijk is er nog een reactie op eten.. eten veroorzaakte immers vroeger toegenomen maagzuur en dus maagpijn.. luchtzuigen verminderde de pijjn.. ik denk dat het in haar geval dus pijngerelateerd was en dat de respons deels is geinternaliseerd tot stereotyp gedrag tijdens het eten.