oke, nu word het irritant!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Re: oke, nu word het irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:41

Jongens wat reageert iedereen toch weer fel, op dat tikje met de zweep. Ze heeft dat paard toch niet af staan rossen. Bovendien geeft ze aan net te zijn begonnen met paardrijden en we hebben het allemaal moeten leren toch?
Dat gedrag wat dit manegepaard vertoont doet echt een groot percentage van de manegepaarden bij ruiters. Ze proberen je gewoon uit. Ook bij de instructeur gebeurd dit heus wel eens. Vraag aan je instructeur om hulp en of het paard te vertrouwen is. Dan samen met de instructeur langs de kont van het paard naar het hoofd lopen (als dat natuurlijk bij dit paard kan) en anders leert de instructeur je wel het paard te draaien. Het gaat puur om houding en overwicht. Dat leer je vanzelf.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:13

Mij is geleerd, nooit een zweep in stal te gebruiken.
Ik heb wel vaker dit soort paardjes mee gemaakt, ze zijn vaak of bang, of eigewijs.
Gewoon met het hoofd mee proberen te draaien, en het hoofdstel nog niet laten zien.
Sta je bij de opening van de stal en heb je zijn hoofd vast? Dan pas pak je het hoofdstel en doe je heel rustig het hoofdstel op.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:20

Wij hebben ook zo'n paard op de manege staan. Ik vond het een erg leuk paard. (nu wat minder)
Eerste week; niets aan de hand
tweede week; als je de deur open deed begon ze op je af te rennen (voor zover dat kon) en kwam ze omhoog. Nja, na een tijdje is het gelukt om haar te pakken.
Derde week; er was geen beginnen aan! niemand kreeg haar te pakkken. Na ruim een kwartier was het eindelijk gelukt.

Vanaf dat moment heb ik gewoon haar stal op een kiertje gedaan, en ervoor staan wachten. gewoon net zo lang tot ze zelf naar me toe kwam uit nieuwsgierigheid. Nu is het geen probleem meer om haar uit heer stal te halen.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt...

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:10

ik sluit me compleet aan bij Lara_silver. Ze zegt precies wat ik dacht.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:37

K_im schreef:
Wij hebben ook zo'n paard op de manege staan. Ik vond het een erg leuk paard. (nu wat minder)
Eerste week; niets aan de hand
tweede week; als je de deur open deed begon ze op je af te rennen (voor zover dat kon) en kwam ze omhoog. Nja, na een tijdje is het gelukt om haar te pakken.
Derde week; er was geen beginnen aan! niemand kreeg haar te pakkken. Na ruim een kwartier was het eindelijk gelukt.

Vanaf dat moment heb ik gewoon haar stal op een kiertje gedaan, en ervoor staan wachten. gewoon net zo lang tot ze zelf naar me toe kwam uit nieuwsgierigheid. Nu is het geen probleem meer om haar uit heer stal te halen.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt...

Kan ook...

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:31

Een tik geven is idd niet de oplossing. Eerder om hulp vragen op zo'n moment, ieder paard heeft z'n eigen "nukken" en als je niet weet welke dat zijn kun je beter meteen vragen op het moment dat het niet lukt. Stel je voor dat iedere leerling hem een tik geeft, wordt ie de hele dag geslagen.

Gr. Ingrid

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:51

Je moet heb geen tik geven , dat help echt niet ! , gewoon ZELFVERZEKERD naar zijn hoofd toe lopen en hem een hoofdstel of halster om doen !! Als hij gaat draaien , gewoon mee lopen , als je maar bij zijn hoofd blijf , je kan de teugel of het halster touw eerst om hem heen doen voor dat je het hoofdstel / haster helemaal om doet .. je kan hem al tijd met je stem straffen , als je een goede reden daar voor hebt , Gewoon een beetje boos en duidelijk zeg "nee" of "Ho" of " Uh "...
Dat is echt wel genoeg...
Ik ben trouwen heeeel erg tegen zweepgebruik , in de stal...!!!!

Succes...

Kus

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:54

Ik neem aan dat het paard zo ging staan dat je niet naar zijn hoofd toe kon lopen?

Ik heb het in jou verhaal even gemist, maar heb je lekker gepoetst van tevoren of niet?
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er van tevoren even flink aandacht gegeven word aan een paardje. Lekker poetsen en even kletsen.
Dan zijn ze vaak veel liever met opzadelen dan dat er iemand binnenkomt en gelijk een zadel en hoodstel erop wil gooien.

Ik zie het bij ons op de manege ook vaak. Komen ze 10 minuten voordat de les begint binnen zetten. En 10 minuten na de les zijn ze ook meteen weer weg.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:18

pasdedeux schreef:
Jongens wat reageert iedereen toch weer fel, op dat tikje met de zweep. Ze heeft dat paard toch niet af staan rossen. Bovendien geeft ze aan net te zijn begonnen met paardrijden en we hebben het allemaal moeten leren toch?

Mee eens Knipoog Ik zou zelf me paard niet slaan met een zweep in de stal, maar als je net begonnen bent....
Ik zou gewoon rustig maar zelfverzekerd naar het paard toe lopen, kijken of dat werkt...
Anders moet je is kijken of hij bij anderen ook zo reageert. Zo niet, kijken wat zij dan anders doen Knipoog

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:32

Volgens mij gebeuren deze dingen op maneges heel vaak. Op de manege waar ik rijd staan enkele paarden die soms bijten. Als onzekere mensen de stal inkomen, happen ze. Komt de instructeur of manegebaas erbij, dan doen ze het niet. Ze weten precies bij wie ze het wel en niet kunnen doen.
Als de baas van de manege een les geeft omdat de instructrice ziek is, doen de paarden extra hun best.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:17

Ook ik vind deze reacties wel erg fel. En enkele ook erg oftopic.

Geen enkel paard neemt mensen "in de maling". Het dier zal hoogstens geleerd hebben, dat zijn kont toe draaien het resultaat heeft dat hij met rust gelaten zal worden. In ieder geval door een groot deel van de mensen die daar lessen. De instructrice is waarschijnlijk een bekend persoon waarbij hij weet dat dit niet helpt.

Als ik jou was zou ik eens kijken wat het paardje bij de andere lesklanten doet. Hoogst waarschijnlijk het zelfde. Daarom zou ik het ook niet te persoonlijk opvatten. Het straffen van dit paard heeft geen zin. Het dier heeft blijkbaar goede redenen om liever met rust gelaten te worden dan interactie te hebben met de mens. Straffen versterkt dit alleen maar. Als meerdere paarden in 1 manege dit gedrag vertonen, zou dat voor mij persoonlijk een reden zijn om een andere manege te zoeken.

Mocht je hier blijven, vraag dan je instructrice om het dier te pakken. Met zoveel mensen die de stal in en uit lopen met weinig kennis van zaken, wordt het heel moeilijk dit probleem voor eens en voor altijd te tackelen. Zeker omdat je waarschijnlijk niet dagelijks met het paard werkt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:13

Mariettuh schreef:
Ik neem aan dat het paard zo ging staan dat je niet naar zijn hoofd toe kon lopen?

Ik heb het in jou verhaal even gemist, maar heb je lekker gepoetst van tevoren of niet?
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er van tevoren even flink aandacht gegeven word aan een paardje. Lekker poetsen en even kletsen.
Dan zijn ze vaak veel liever met opzadelen dan dat er iemand binnenkomt en gelijk een zadel en hoodstel erop wil gooien.

Ik zie het bij ons op de manege ook vaak. Komen ze 10 minuten voordat de les begint binnen zetten. En 10 minuten na de les zijn ze ook meteen weer weg.

Helemaal mee eens , ik vind ook dat je heel veel aandacht aan je paardje moet besteden voor de je gaat rijden !!! Dat is veel fijner voor het paard , en ik vind het ook fijner voor my zelf !!!!
Ik poets 1 uur lang er voor en een kwartiet daarna i.v.m zweten!!!!

Moet je ook eens proberen , je paard is dan meestal veel relexter !!!!

Succes

Kus Sanne

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:15

Leuk om te lezen dat iedereen zich hier laat meppen door een paard. Ongeacht het dier van jezelf is of niet.. Eerst hulp vragen zou beter zijn, maar als het mij gebeurt laat ik het paard in kwestie weten dat het niet de bedoeling is. Dan zou ik hulp gaan halen. Maar ik laat me niet de stal uitslaan. Territorium of niet. Slaan en bijten is not done.

Maar doe het wel direct. Ga niet tot 3 keer aan toe van en naar de box. Gelijk rechtzetten en dan hulp halen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:13

Paarden schijnen volgens de geleerden uberhaupt geen territoriumdrang te hebben. Ze hebben namelijk in het wild geen territorium, maar een Home-range.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:15

Beetje laat misschien Clown

maar als een paard zijn rug naar je toedraait is dat onbeleefd, hij ziet je dus niet als leider, de instructrische (gelukkig maar) wel. Dat wilde ik ff zeggen Knipoog (zorg dus dat je wel de leider bent, door dominant gedrag te vertonen)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:26

't is misschien wel onbeleefd maar het is niet brutaliteit. Het is pure desintresse, onverschilligheid.
Ik zou persoonlijk hier geen zweep gebruiken maar dit gedrag negeren en gewoon doorpakken, hup naar zijn hoofd lopen en halstertouw omdoen.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als een paard naar je dreigt. maar dat maak ik hier niet uit op.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:08

Wat raakt iedereen toch geirriteerd om die zweep.... Ze wist niet beter heeft dit aangegeven, hou er dan ook even over op en geef nuttige tips hoe het wel te doen Lachen.

Iedereen zegt hier ook dat ze iemand er bij moet halen. Ik lees dat ze dit uiteindelijk heeft gedaan en raar wordt aangekeken door aan instructrice. Op die manier wil je ook niet snel nog iemand erbij halen omdat zo iemand je het idee geeft dat het aan jou ligt. Een instructrice die je dan gewoon helpt en ook tips geeft zou meer helpen lijkt mij....

En ook die tips van wachten tot het paard naar jou toe komt en met snoepjes lokken hebben niet veel effect.... Dat trucje kennen ze ondertussen ook al.... Een paard bij ons op de manege deed ook precies hetzelfde en of je nu met hoofdstel, halster of met niks de box in ging ze draaide dr kont naar je toe... Dat was dus wel gewoon hard meerennen... De eigenaar kon dr vaak wel sneller te pakken krijgen, maar die kent ze idd.

En het snoepjes aan paarden geven zodat ze je beter leren kennen... Na een week vol kinderen die je snoepjes geven weten ze echt niet meer dat jij er ook één van was....

Ik zou zelf ook iemand erbij halen, en dan maar hopen dat het wel iemand is die echt naar je luisterd en je helpt. Niet iemand die je behandeld alsof het aan jou ligt...

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:31

slaan heeft natuurlijk geen zin. misch dat je dan zelfs nog een trap krijgt. misch met paarden snoepjes lokken of iets dergelijks

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:01

mmh .. vindt het erg lastig om hier wat over te zeggen zal mijn best doen haha!
Persoonlijk denk ik niet dat een paard zoiets doet om de persoon in kwestie eens even goed te grazen te nemen. Een paard is niet van hetzelfde inteligentie niveau als een mens, daar bedoel ik mee dat een paard niet kan beredeneren wat zijn actie tot gevol heeft. Ik heb geleerd dat als een paard de stal niet wil verlaten en zich dus omdraait, er waarschijnlijk meer aan de hand moet zijn. Pijn bij het rijden / pure verveling , depressie / enz.
Tuurlijk is het niet de bedoeling dat een paard je slaat of dat je in een gevaarlijke situatie terecht komt, maar persoonlijk vindt ik dat de manege hier op onderzoek uit moet gaan waarom het paard dit gedrag vertoont. Vaak even lekker op de wei en/of een andere stal kunnen wonderen doen!!
In het vervolg zou ik dus gelijk even aan de bel trekken, zodat jullie beide niet in een vervelende situatie terecht komen. En zoals eerder genoemd iedereen moet het leren (ik kan het dus ook best verkeerd inschatten!)! Succes

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:05

nooit met snoepjes gaan lokken!
dat hij met de kont naar je toe gaat staan is echt niet oke.. ik zou dr omheen lopen en dan nog eens proberen te pakken, loopt hij dan nog te drijgen dan had ik m eerlijkgezegt eens even heel erg flink aangepakt.

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:48

PaardenLovit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:42

O das iritand ik mijn paarden luisteren gewoon naar mijn stem dus ik heb dat niet echt.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:28

Klinkt alsof het paard erg kieskeurig is qua mensen Lachen Dat ie sommige mensen gewoon niet mag. en dat draait ie lekker zn kont naar je toe. Nooit gaan lokken met snoepjes want dan beloon je het paard alleen maar. Gewoon naar het paard toelopen naar zn hoofd en wil die dan trappen dan mag je best een tik geven maar je hoeft de zweep er dan niet bij te gaan pakken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:59

ALS het hier al eens voorkomt, ALS... Dan pak ik de staart vast, trek er eens zachtjes aan, speel er wat mee, probeer het paard nieuwsgierig aan zijn/haar eigen staart te laten snuffelen, even aaien, even kriebelen en meestal is het dan wel weer over...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:25

Dit komt me heel erg bekend voor en het heeft absoluut NIETS met grondwerk/leiderschap/... te maken. Het is gewoon een manegepaard. Toen ik nog op de manege reed gebeurde het zó vaak: ik kreeg paardje met geen mogelijkheid uit de stal, draaide steeds de kont naar me toe en sommigen probeerden zelfs te slaan. En als de instructeur kwam, probeerden ze het niet eens. Dat is echt heel typisch en heeft te maken met 1. snelheid Knipoog 2. de manier waarop je overkomt.
Na een paar jaar op de manege, toen ik zelfzekerder was, kon ik het ook bij elk paard en toen waren er andere mensen die verwonderd naar mij keken. Het is gewoon een simpel manegepaard-trucje. Als je heel zelfzeker de stal inloopt, schouders recht, gewoon op 'm af en meteen zijn hoofd pakt, zal je normaal gezien totaal geen problemen meer hebben.

Dit "advies" is echt voor dit bepaald geval, stel dat niemand anders dat paard kon vangen, dan had je een ander probleem. Maar als je instructeur het wel kan, moet jij in principe gewoon doen wat hij doet.
En die mevrouw die sloeg met het hoofdstel, dat is gewoon een andere manier. Die werkt ook, maar daarin moet je natuurlijk kiezen, wil ik slaan of probeer ik het eerst met zelfzeker overkomen. Sommige paarden testen altijd een keertje, en dat laten ze zich natuurlijk wel vangen als ze een indrukwekkende klap met het hoofdstel krijgen, dan weten ze 'ohja, me die kon ik niet sollen, da's ook waar'.

Het werkt niet bij elk paard, maar zoals jij het omschrijft heb ik er al veel gezien en daarin moet je gewoon zelfzekerder worden. Een zweep heb je helemaal niet nodig. Observeer je instructeur eens wanneer hij dat doet en doe het dan na Lachen . (niet diegene die slaat he Knipoog ).