Welk probleem heb jij met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Welk probleem heb jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:39

De eerste paar weken reden mijn vader en ik om de drie dagen drie (grote!) tonnen water naar zn wei, maar dat was gwn geen doen, omdat papa eigenlijk wel wat beters te doen had Knipoog Dus toen hebben we een aanhangwagen gekocht (tweedehands gevalletje) en daar een heel grote waterbudon (zo'n soort tank uit plastiek) op gezet, die thuis gevuld, en dan de aanhangwagen gwn in de wei gezet. De budon moet om de twee weken ong. bijgevuld worden, maar dat is natuurlijk lang niet zoveel werk als om de drie dagen Lachen Ook zijn we nu bezig een dakgoot te installeren, en we hebben een aantal 'tanks' waar dat water (regenwater dan) in opgeslagen kan worden. Tis natuurlijk niet zo handig, maar als je wat creatief bent lukt het nog wel Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 09:49

Dat hebben jullie inderdaad mooi opgelost op deze manier Ja .

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:17

Die van ons heeft heel makkelijk last van het weer Clown
Verder is ze te schuin bekapt en heeft ze lichte overbeet, maar daar kan ze zelf niks aan doen natuurlijk Clown

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:17

toen ik mijn paard net had,
rende hij de wei en de stal in, en oke de wei is nogal logisch omdat hij lekker naar buiten wilt (echt een buitenpaard) maar hij wilde het liefst al gaan rennen als hij 2 passen uit zijn stal was, nou na veel oefenen is het me toch gelukt om hem rustig de wei in te krijgen, stal is nog wel een klein probleempje, maar daar werk ik aan, enne... als er geen uitdagingen zijn is het toch ook veel minder leuk???

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:32

Mijn pony heeft een trailerprobleem.. als veulen is ze er een keer van afgevallen. Ik vind dit dus ook wel logisch.. Wij hebben met professionele hulp haar in de trailer gekregen, maar het blijft moeilijk voor haar. Steeds als ze een stuk gereden heeft dat ze te lang vind gaat ze er niet meer in of op ander terrein dan op onze stal ook niet. Ik heb er al heel veel tijd ingestoken, maar het gaat wel steeds beter Knipoog

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:50

Één van onze paarden is altijd erg schrikachtig, al hebben we geen idee hoe het komt. Toen we hem net hadden en nog een tijdje daarna was die altijd erg bang als je hem aantikte met de zweep.. Er is een tijdje geleden ook een paardenfluisteraar (of hoe je dat noemt) bij ons geweest en die zei dat hij haar vertelde dat hij is geslagen met een stok.. Dus waarschijnlijk komt dat daardoor.. Gelukkig is hij er nu al veel minder bang voor. Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:54

Mijn pony is aartslui Clown
En ja, dat wil nog wel eens problemen opleveren in de proef, aangezien ze gewoon weet dat ik haar niet op haar donder kan geven binnen de witte hekjes. Achja, ik hoef ook eigenlijk niet te zeuren, 9 van de 10 x loopt ze netjes en we hebben het tot de M1 met winst kunnen redden dus zó erg zal het wel niet zijn Haha!
Dit is eigenlijk mijn grooste 'probleem' met mijn paardje, verder is ze zoooo lief Lovers

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:42

Om even terug te komen op de eerste vraag van deze topic.

Ik heb een 21-jarige gelderse merrie. Ik heb haar sinds 7 jaar. Daar voor heeft ze bij andere eigenaren gestaan waarvan ze waarschijnlijk bij de eigenaar voor ons een aantal klappen heeft gehad (om het netjes te zeggen Boos! ).
Ze was netjes onder het zadel en redelijk in de omgang tijdens het bezichtigen.
Pas toen ze bij ons op stal stond begonnen de "problemen". Ik noem het ook liever uitdaging. Met heel veel geduld, oefenen, het wederzijds vertrouwen opbouwen, nog meer geduld en 7 jaar verder, kan ik nu zeggen dat ze een voorbeeldig paardje is.
Van mannen moet ze niets hebben en dat moeten we maar accepteren.
Voor de rest doet ze echt alles voor je zolang je maar naar haar lichaamstaal blijft luisteren en daarop inspeelt en in haar tempo meegaat.

Ook heb ik nog een 16-jarige tuiger ruin.
Hij is super dominant, koppig en eigenwijs. Ik heb al menigmale te horen gekregen dat ik hem maar moest verkopen.
Ik was echter op het eerste gezicht verliefd, er was meteen een klik.
Dit wil niet zeggen dat hij het me makkelijk maakt. De eerste keer dat ik op hem zat heb ik alle hoeken van de bak gezien. Ik heb er ontelbare keren vanaf gevallen. Samen met mijn instructeur en heel veel oefenen, geduld hebben en een dosis doorzettingvermogen van mijn kant lopen we nu samen op L-niveau dressuur en springen we 1.20 Haha!

Op stal, in de weide en aan de hand accepteert hij mij nu als leider. Hij zal me niets doen. Iemand anders moet echter niet zomaar zijn stal of wei in lopen want dan kan ik niet garanderen dat er geen ongelukken gebeuren. In het begin beet hij me als ik niet oplette, ging er vandoor, liep me omver, steigerde, enz. Oefenen, geduld hebben, vertrouwen opbouwen en bovenalles......niet opgegeven. In een speelse bui komt het nog eens voor dat hij steigerd als ik hem uit de wei wil halen maar dat is nog maar zeer sporadisch. Bijten doet hij me niet meer en me omver lopen ook niet. Er van door gaan doet hij eveneens niet meer.

De trailer was iets wat niet in zijn blik veld moest verschijnen want dan is er niets meer met hem te beginnen. Samen met een maatje gaat hij sinds een aantal jaren probleemloos de trailer op.
Mijn goede voornemens voor volgend jaar zijn, dat hij alleen de trailer opgaat mee naar de club!? Deze week gaan we met het oefenen beginnen.

Verkeersmak was hij wel. Alleen naar buiten gaan zat er echter niet in als je niet in het ziekenhuis wilde belanden. Sinds een jaar kan ik alleen met hem buitenritten maken. Vandaag zijn we anderhalf uur op pad geweest + een nieuwe route (een nieuw record qua tijd en obstakels).

Ik heb met hem geoefend volgens de leer van Monty Roberts. Zijn visie is de mijne!!! En hij werkt echt. Jodoc en ik zijn echt maatjes voor het leven. Ik heb vorig jaar 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en Jodoc heeft 4 dagen niets gegeten en er was niets met hem aan te vangen Bloos !
Aan de ene kant was ik wel emotioneel geraakt omdat hij hierdoor toch heeft laten merken dat ik echt zijn maatje ben. Aan de andere kant vond ik het heel jammer want het betekent wel dat andere hem niet zomaar kunnen verzorgen of rijden zonder problemen.

Iedere dag staan we voor nieuwe uitdagingen en dat maakt het wel leuk. Ik ben wel iemand die van uitdagingen houdt en creatief ben ik het zoeken naar oplossingen.

Ik heb ook nog een shetlandpony van 2 1/2 jaar en daar heb ik, buiten de shetland-ondeugde nog geen "problemen" mee. Hij is als 1/2 jarige bij ons gekomen en ik heb hem helemaal naar mijn hand kunnen zetten/opvoeden. Ik moet zeggen dat dat me ook wel bevalt Tong uitsteken

Ik houdt van al mijn paarden en inderdaad.....als je weet dat een paard niets "expres" doet om jou het leven zuur te maken maar dat hij het doet om jou iets kenbaar te maken, dan zie je de dingen ook niet als problemen maar als uitdagingen om het je paard zo aangenaam mogelijk te maken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:25

mijn paard heeft een heleboel problemen:

hij kan niet alleen naar buiten( alle dit gaat niet zo goed, het gaat wel met veel overtuiging)
hij kan niet in de buitenbak rijden in draf of galop want hij pakt het bit in de mond en dan racet hij naar de ingang, dus dit betekent ook dat je geen normale figuren kunt rijden
eerst kon hij in de binnenbak niet galloperen want daar pakte hij ook zijn bit in de mond en draaide naar de kant waar hij op wou, dit gaat gelukkig sinds 2 weken goed en ik hoop dat het ook zo blijft( afkloppe)
voor de rest is het een sok van een paard, alleen dat dat hij (nog) niet in de buitenbak kan lopen, maar ik volg prive lessen met hem en nu gaat het al beter, en in de lente gaan we proberen stilletjes in de buitenbak te oefenen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 13:41

@jodoc wat heb je het prachtig omschreven hoe jij met je verschillende paarden de uitdagingen aangaat.
Heel veel succes toegewenst met het oefenen om alleen de trailer op te gaan volgend jaar gaat vast goedkomen.
En wat een prachtige band heb je met Jodoc dat moet vast heel bijzonder zijn Pling .

orrieknorrie schreef:
enne... als er geen uitdagingen zijn is het toch ook veel minder leuk???
.

Ben het helemaal met je eens Haha!

Merk dat er veel paarden zijn die schrikachtig zijn en dat is natuurlijk de natuur van een paard.
En merk dat je een hoop uitdagingen in de hand hebt door ze met geduld en vertrouwen te geven makkelijk oplost.
Bedankt voor jullie antwoorden blijf het leuk en interresant vinden om te lezen hoe elk van jullie zijn uitdagingen met het paard aangaan .

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:44

Nou, heel erg bedankt voor al jullie reacties en ik zal inderdaad veel grondwerk gaan doen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:54

van de zomer op trektocht geweest met mijn paardje
erg braaf en enorm veel nieuwe dingen gezien
liever lui als moe

en nu ?

nu is het winter + pubertijd + wissellen + 1 brok energie
en een collossale uitdaging Haha!

komt wel weer goed Knipoog

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:11

mijn paard vindt vuurwerk, ritslende dingen,motors,skippyballen,klapperende deuren allemmaal enge en nog veel meer dingen maar deze het meest

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:25

Haha @nickyu jij staat ineens wel voor een hele grote uitdaging gelukkig ben je positief en zeker weten dat het weer goed komt veel succes ermee.

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:04

mijn paard is bang voor heel veel dingen, net als toen er sneeuw lag was hij bang voor iets wat iets witter was dan eerst, aangezien alles wit was kon ik helaas toen met moeite rijden, maar het is me toch nog gelukt, ook al koste het veel tijd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:42

kwa gedrag heb ik geen enkel probleem met mijn paard

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:17

Ik vind het niet snel problemen, maar gewoon wat moeilijkheden waar ik aan moet werken.
En waar je natuurlijk ook weer veel van leert.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:24

Volgens mij heeft elk paard wel wat, maar als een paard echt iets 'gevaarlijks' heeft zou ik het toch niet zo snel kopen. B.v. stijgeren en dan achterover laten vallen. Dan had ik echt gezegd 'Nee dankje' Haha!. Of echte lichamelijke gebreken. Maar verder heeft volgens mij echt elk paard wel idioot gedrag.

Die van mij ging er b.v. altijd vandoor met mensen die er nieuw opzaten Bloos. En dat is best genant zo af en toe. Zoals dat ik tijdens de les zei dat hij nogal aan het draken was en iemand dat niet geloofde. Ze wilde voor deze les wel even ruilen van paard. Nou, prima. Dus ik zat op HAAR paard.. paardje stond stil op het midden, ik beugels nog uit, teugel lang, paard hoofd laag. En om mij heen galoppeerde MIJN paard (met ruiter, behoorlijk in paniek op zijn rug) hard rond. Moest de manege-eigenaar erbij komen om haar (en mijn paard) stil te zetten. Paard heeft nooit meer echt een goede naam gehad op stal Bloos. Terwijl hij verder hartstikke lief is. Tja, zolang het geen echt gevaarlijke/gemene acties zijn (hij zit comfortabel en gooit niemand er expres af, hij ging alleen héél hard) vind ik het geen problemen maar uitdagingen. Maar zoals ik al zei.. als het gevaarlijk wordt..

Edit: overigens doet mijn paard dit nu niet meer (*afkloppen* Knipoog ). Het is over gegaan toen hij ouder werd en ook doordat wij vrij streng voor hem waren. Als we het niet konden voorkomen zorgden we wel dat hij na 3 galopsprongen weer in een dressuuroefening zat. Zo zijn we nog wel meer uitdagingen tegen gekomen, maar nu heb ik een hartstikke leuk paard met af en toe wat gekke dingetjes. En juist door die uitdagingen hebben hij en ik vertrouwen gekregen in de wereld (;)) en in elkaar. En dat geeft dan weer kracht om volgende uitdagingen aan te gaan Haha!.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:19

Uhm... Geen problemen eigenlijk Haha! Buiten dat het soms lastig is met voeren, hoeveel en wat, gezien ze drachtig is moet ik dat steeds maar even bekijken Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:22

Uhm, nou, de Fries springt op de rechterhand alleen links aan, zijn we hard op aan het oefenen, gaat steeds beter Lachen
Met mijn pony gaat het redelijk. Hij is een beetje strak en dwars, maar dat komt omdat hij een lange tijd stil heeft moeten staan voor een blessure en dus weer een beetje op gang moet komen Clown
Verder geen problemen, gelukkig.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:24

Blijf het leuk vinden om te lezen hoe iedereen met zijn eigen uitdagingen omgaat.
@Flor inderdaad als het gevaarlijk gaat worden moet je hulp zoeken en niet zelf je aan de uitdagingen gaan wagen.
Wel mooi hoe je namate vertrouwen hebt gekregen in het paard dat jullie kracht hebben gevonden voor evt nieuwe uitdagingen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:03

Als je op mijn paard gaat zitten wordt ie gek en als je je handen te snel beweegt vindt hij je eng. Gek paardje Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:09

Cortes_ schreef:
Als je op mijn paard gaat zitten wordt ie gek en als je je handen te snel beweegt vindt hij je eng. Gek paardje Clown

Klinkt niet als een gek paardje, maar als een paardje met een degelijk set problemen. En dat betekent dat jij met een set degelijke uitdagingen bezig mag. Verdrietig

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:16

blensink schreef:
Blijf het leuk vinden om te lezen hoe iedereen met zijn eigen uitdagingen omgaat.
@Flor inderdaad als het gevaarlijk gaat worden moet je hulp zoeken en niet zelf je aan de uitdagingen gaan wagen.
Wel mooi hoe je namate vertrouwen hebt gekregen in het paard dat jullie kracht hebben gevonden voor evt nieuwe uitdagingen.

Ja dat is ook zo! Met elke geslaagde uitdaging krijg je meer vertrouwen in jezelf en in je paard.. en daardoor meer vertrouwen bij een eventuele volgende uitdaging!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:45

Mijn paardje kwam uit een kudde, en was geen mensen gewend. Eerst was hij wat bang voor mensen en vond het moeilijk alleen te zijn maar voor mensen schrikt hij niet hij wil graag bij je zijn. Alleen zijn vind hij jammer maar hij is dan niet meer zo bang.