Concept van 'zelf'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Concept van 'zelf'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:28

Bandida schreef:
Interessant onderwerp, maar echt wel een heel moeilijk. Een probleem is bijvoorbeeld dat zelfbewustzijn bij mensen ook niet helemaal te doorgronden is. We kijken naar de dieren vanuit een referentiekader dat ook nog een beetje wazig is.

Jep.
1. Het concept op zích is diffuus.
2. Ónze perceptie is niet absoluut.

Omdat het zo fundamenteel op de essentie van ´zijn´ en het begrip van ´anders zijn´ betrekking heeft is het voor mij zo rázend interessant in de omgang met dieren. In het bijzonder met Capricho omdat ik zo intensief met hem bezig ben.
Een toename in míjn inzicht maakt dat ik een sprong met zevenmijlslaarzen maak in de samenwerking: ik ben echt de zwakke schakel.

Denk aan Barrabas en Zingaro. Dat paard en diens individualiteit. Hoewel én omdat het concept en bewijs diffuus zijn, is het lastig om je zonder vermenselijking voor te stellen of dit paard wel/geen zelfbewustzijn had.

Vannacht ben ik om 00.30 een campo-rondje van 6 kilometer gaan rennen met hem. Geen maan, geen lichtreflecterend wolkendek en vliegende storm. Doordat ik zo goed als van mijn gezichtsvermogen ontdaan ben moét ik meer op mijn andere zintuigen vertrouwen en krijg ik een heel andere perceptie van mijn paard.
Dan denk ik´hoe zwak bén ik dan als schakel´? Wellicht kan hij in het geheel niet begrijpen dat ik geen idee heb van de geurwereld die de vierde dimensie in zíjn wereldbeeld is.
Hij maakt in ieder geval ´s nachts gebruik van het feit dat hij groenrandjes véél beter kan ruiken/zien dan ik en manouvreert mij als een schaker twee zetten vooruit in een zwakke positie Haha! Overdag niet.
Ik moet dan op basis van zijn lichaamstaal proberen nóg handiger en slimmer te zijn.
We vinden dit beiden een leuk spel.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:10

Ik moet zeggen dat ik zelf niet de indruk heb dat de zintuigen van paarden zoveel scherper zijn dan die van de mens, in elk geval niet op gebied van geur of zicht. (Gehoor, dat wil ik nog wel geloven, maar geur is niet iets wat ik kan plaatsen.) Er zijn trouwens heel wat paarden die zich helemaal niet goed kunnen orienteren in het donker.

Maar goed, met zelfbeeld heeft dat in elk geval heel weinig te maken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 16:28

Shadow0 schreef:
Er zijn trouwens heel wat paarden die zich helemaal niet goed kunnen orienteren in het donker.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat ze erg goed kúnnen zien in het donker:
- Hun ogen zijn uitzonderlijk groot waardoor er veel licht wordt opgevangen
- De receptoren op het netvlies zijn goed op zwakke lichtomstandigheden georganiseerd
- Er is een tapetum lucidum waardoor licht dúbbel geregistreerd wordt

Of ze geleerd hebben daar wel/niet iets mee te doen is wat anders, of ze wel/niet geleerd hebben zelf beslissingen te mogen nemen is wat anders etc.

hc

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:38

Dit was zeker de eerste keer dat hij zichzelf (waarschijnlijk) zag?
Wij hebben hier op stal een spiegel hangen, en elk paard die als eerste voor zo'n spiegel ging staan ging er natuurlijk ook naar kijken, sommige schrokken er ook van, sommigen vonden het juist leuk en gaan er op af. Na een paar keer, of zelfs de volgende keer was dit ook wel over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:18

Henrieke schreef:
Dit was zeker de eerste keer dat hij zichzelf (waarschijnlijk) zag?

Bepaald niet. Ook niet de eerste keer dat we daar langs gingen. Wel de eerste keer dat hij vrij was te doen wat hij wilde. Geen taak, geen ruiter, geen hoofdstel: zélf kunnen ontdekken in een hem op zich al bekende potentiële stressomgeving.
De opzet van de stop bij de pomp was dat hij zélf kon ontdekken wat hij wilde. Het is heel goed mogelijk dat hij in andere situaties ook al interactief met zijn spiegelbeeld bezig was doch dat heb ík dan gemist Haha!
Volgende keer op een gunstig tijdstip plannen en ook een hsm mee. Goed opletten dat ik hem met mijn lichaamstaal niet beïnvloed.

hc

edit; er staat op circa 50 meter van de pomp meestal een paard aan een lange lijn langs de weg. Dat stond er nu niet en er waren nu ook geen lui in de wasstraat met hogedruk-spuiten bezig.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:31

Wilde paarden of bijvoorbeeld koeien die ergens in een beekje
wat gaan drinken en hun eigen weerspiegeling in het water zien
gaan hier toch ook niet naar hinneken?

Volgens mij heeft mijn pony ongeveer wel een idee
wat een spiegel 'inhoud'.
Ik stond er een aantal maanden geleden voor met haar
en ze 'neusde' met mijn spiegelbeeld. Als het goed is
moet ze mij toch wel herkennen in de spiegel.

Of ze kan bevatten dat er ineens twee precies
dezelfde baasjes voor elkaar staan dat weet ik niet.