begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

Re: begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:07

Ik heb van de week ong. 20 minuten alleen gereden zonder begeleiding maar wel met een ander paard in de bak. Ik voelde dat ze minder ontspannen was maar dat zal ook aan mij gelegen hebben. Eigenlijk ging het die 20 minuten echt super en heeft ze geen gekke dingen gedaan. Al blijf ik wel heel alert.
Morgen probeer ik een half uur zelfstandig te rijden. En zondag is mijn instructrice er weer.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat!!!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:09

Misschien heeft ze wel een lichamelijke klacht, of misschien is er iets mis met het hoofdstel en/of zadel.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:21

Waarschijnlijk doet jou paard dat om je uit te proberen. Wat mag ik wel wat mag ik niet.
Doen eigenlijk heel erg veel paarden van alle jonge paarden die ik al gereden heb. Je moet wel
altijd terug op je paard klimmen is mijn gouden tip. Altijd doorgaan, en nooit opgeven. Alleen goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren.

Niet bang worden, echt niet opgeven. Het is gewoon een fase waar je samen doorheen moet komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:04

als je erg onzeker bent, is erop klimmen niet het beste wat je kunt doen.´Een paard heeft dat feilloos in de gaten en reageert daarop. In een dergelijk geval kun je beter veel grondwerk doen en erop gaan zitten als je je zeker van jezelf voelt. Als dat maar 10 min. is... prima... Iedere keer dat het goed gaat, versterkt het zelfvertrouwen en dat langer rijden komt dan vanzelf, alleen op de goede manier omdat je je vertrouwen overbrengt op de pony. Zeker bij een jong dier superbelangrijk. Maar volgens mij doet ze het al op die manier en dat is goed.

Nothing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:47

Ik zou eerst longeren. Totdat hij lekker moe is, en waarschijnlijk niet meer zoveel engergie heeft om te gaan bokken e.d. Dan zou ik erop gaan zitten, met de instelling: Ik ben de baas, jij luisterd naar wat ik zeg.. Als ik zeg dat het niet mag, mag jij het niet doen! (zeg dit ook gewoon tegen je pony, het zijn slimme dieren; ze snappen meer dan jij denkt;)) Zo krijg jij je zelfvertrouwen, en kun je je pony steeds was korter gaan longeren.. totdat je er zo op kan zonder van te voren te hoeven longeren.

Ik heb zelf ook zoiets gehad. Mijn pony ging er of heel hard/bokkend vandoor, of bleef stilstaan en bokken.. Door tegen je pony te praten ga je in jezelf geloven.. En de pony gaat naar jou luisteren.. Zodra hij/zij weer wil uitproberen hoef je maar te zeggen: Denk dr om! Dit wil ik niet, jij luisterd naar wat ik zeg!! Zo zal de pony steeds meer naar je gaan luisteren, en zullen jullie een steeds betere combinatie worden door dat jullie elkaar gaan vertrouwen.Pling

Veel suc6! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het snel beter gaat !! Pling

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:50

Heb je wat veranderd ? ander zadel , anderen plek ander paard erbij , of is er iets gebeurd op de plek waar hij staat ?

Plz. geef ff antwoord...

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:22

Ik zou eerder naar een goede reden zoeken dan meteen te zeggen dat de pony het met opzet doet..
Een driejarige pony is nog in de groei, het kan dus makkelijk zijn dat het zadel niet meer goed past en ze daar last van heeft.
Mijn advies is dus even laten controleren door iemand die daar verstand van heeft, ook is het verstandig even haar mond te laten controleren op haken oid.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:25

bang zijn is niet oke, paarden voelen dat aan!
van te voren longeren, ff lekker al die vreugdesprongen/ gekke uitspattingen enz dr uit..
verder misschien even een stapje terug doen, terug naar het punt war t nog wel goed ging
als je je onzeker voelt zou ik er niet meer opgaan, het kan dan alleen maar erger worden. kijk of je iemand kent die veel ervaring heeft met jonge paarden en waarvan je het gevoel hebt dat hij/zij dit wel aankan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:40

Tsja vaak is het zadelmak maken en de eerste paar keer erop niet zo'n probleem. Maar daarna..
Als je je zekerder voelt met je instructrice erbij dan zou ik haar gewoon 2 keer in de week laten komen of meer als je portomonee het toelaat. De overige dagen kun je grondwerk doen of een keer longeren en wat wandelen in de omgeving. Zou bouw je wederzijds vertrouwen op en blijft het ook leuk en afwisselend voor je pony. Later kun je het rijden uitbouwen en bijvoorbeeld een vriend(in) vragen je bij te staan vanaf de grond.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:32

Gelukkig gaat het al wat beter.
Daar je zei dat je pony het doet met anderen in de bak vroeg ik me af of jij dan niet wat onzekerder wordt.
Ik vond het met die van mij in het begin ook niet zo prettig rijden met anderen. Wist nog niet wat ze zou doen als een ander paard er vandoor knalde. Ook ging ik met wat meer spanning in mijn lichaam zitten als iemand vlak langs me kwam rijden. Dit soort spanning breng je over op je paard.

Wat dat gelijk er weer op gaan zitten betreft, dat gaat helaas niet altijd. Nusca heeft me er een 1x keer afgegooid, kon gelijk 3 weken niet meer rijden.
Ze is toen aan de longeerlijn gecorrigeerd (gewoon dat ze moest luisteren naar de stemcommandó's stap, draf en galop)

Misschien kun je samen met een stalgenootje het samen met anderen rijden opbouwen.
Laat ook is kijken of je dan niet meer gespannen rijdt dan wanneer je alleen in de bak bent.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:18

Het beestje is pas drie begreep ik ? Ik vind het niet raar dat die er weleens tussenuit gaat of iemand eraf gooit (denk aan mijn pony toen die drie jaar oud was) Het is nog een jong beestje dus lekker vreudig moet waarschijnlijk nog alles leren en dat is ook weer nieuw voor die pony.

Voor het rijden even lekker aan de longeerlijntje doen even lekker longeren is ie dan braaf stap je erop. Ja dat tussenuit vliegen ik hou het ermaar op het is jongigheid. (mijn oude pony kon ook zo zijn toen die drie jaar oud was en nu is ie zo braaf als ik weet niet wat)

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:07

Ik wilde even iedereen bedanken voor de aanwijzingen! Het gaat inmiddels super goed met mij en de pony! Ben door het moeilijke punt heen op dit moment! We zullen er vast wel meer krijgen maar voorlopig zijn we op de goede weg!

DobelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:10

ik denk dat je van te voren had kunnen weten dat een 3 jarig zadelmak paardje een vak appart is, zoals al gezegd, beestje gaat uitproberen, wat mag ik.. tot hoever kan ik bij dit baasje gaan? Nu is dus aan jou de vraag, hoever laat jij je pony gaan?
wees streng, schuinbewegingen mag niet, geef hem op zijn flikker als die dat doet, jullie moeten er samen doorheen, les nemen is een slimme zet !

Succes, en absoluut niet opgeven, je moet er gewoon even doorheen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:51

mss even de reactie voor je lezen?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:39

Consequent zijn voor je pony. Net onder het zadel lekker jong dus zit vol energie. Misschien van te voren even longeren ? Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:34

Hoe moeilijk of hoe eng het ook is als ze zo doet, ik zou er niet afstappen als ik jou was, want dan wint ze van jou en zo los je dat gedrag dan niet op. Je moet heel consuquent zijn en dat is soms moeilijk, dat weet ik ook wel. Maar door der te laten winnen als je afstapt.. dan flikt ze het elke keer weer opnieuw omdat zij daardoor der zin krijgt.
Heel veel geduld hebben, dan bereik je wat Knipoog
En ik zou der idd voorlopig ff van tevoren longeren zodat ze daar al heel veel energie aan kwijt kan, scheelt ook een hoop! Of miss laten longeren en dat jij erop gaat rijden tijdens het longeren, kan ze iig niet wegrennen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:12

Gelukkig dat je door dit lastige punt heen bent.
Heel verstandig dat je hulp gevraagd hebt en niet doormodderd.
Ik hoop dat je nog veel plezier beleefd aan je pony Knipoog.
Het komt vast wel goed.
Succes

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:13

Iemand zoeken die kan helpen

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:18

Hallo,

Met ups en down gaan we toch wel vooruit. Rijd ook weer zelfstandig maar toevallig was het gister weer even wat minder en heb ik aan de longe gereden.
Er waren wat nieuwe ponys op stal en ze kan nog niet erg goed met verandering omgaan. Daardoor was ze weer erg kijkerig en schrikkerig. Maar goed, we gaan vooruit!

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:37

het kan zijn dat je paard, nu het alle gangen goed door heeft, zich een beetje begint te vervelen. Onthoud dat je hier te maken hebt met een jong paard en vééél energie.
Wat je zou kunnen doen is meer gang-overgangen te maken en meer figuren, rij dan weer een volte, een slangenvolte, gebroken lijnen en dergelijke. Zorg dat je paard zijn of haar aandacht er steeds bij moet houden.

Op deze manier heeft ze minder de kans om zich te vervelen, en plannetjes te gaan bedenken om er vandoor te schieten en de ruiter eraf te gooien.

Ook een optie is om het paard eerst te longeren zodat het al wat energie kwijt kan raken.

Hopelijk heb je wat aan deze tips;)

Groet, Hikari