Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:23

Miss_Malfoy schreef:
Dat dat af en toe ook heuse krengen kunnen zijn, maar dat ze dan van mij gewoon een schop onder hun kont kunnen krijgen.

1. Wanneer paarden naar doen naar mensen is dat in de regel áángeleerd gedrag, hebben ze daar een reden voor.

2. ´onder hun kont schoppen´ is een te algemene omschrijving om te kunnen beoordelen als gepaste of ongepaste bekrachtiger.

Er is op zich niets tegen dat paarden werken voor kost en inwoning.
Het is niet de bedoeling dat de manier waarop dit ingevuld wordt ´slavendrijven´ is.

Blijkbaar zijn deze paarden (ponies) niet zó ´gewend´ (afgestompt) dat ze niet meer protesteren. Ze ervaren nog steeds reden om narrig te doen.
Onder de streep geven de ponies zélf aan dat ze er niet gelukkig mee zijn; ´Dat dat af en toe ook heuse krengen kunnen zijn´
Nee, het zíjn geen krengen, ze tekenen op hun manier protest aan.

hc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:37

Ik denk nog ergens aan...

Wat leer je de kinderen die erop "rijden"?
Mogen die een plukje suikerspin geven óf kijken ze terwijl je dat geeft.
Net als dat wanneer je ze op hun donder geeft, wat leert zo'n kind darvan?

Of wat jij doet dierenbeulerij is of niet, dat kan IK niet zeggen vanaf m'n computertje.

Wel vind ik het belangrijk dat kkinderen niet de verkeerde dingenleren.
Want "wij" zien en weten wanneer iets wel en niet kan, voor en kind zijn deze signalen onduidelijk, Zoals suikerspin geven, voor een kind is het onduidelijk dat die pony daar maar weinig van krijgt op een dag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:02

eens met HC en superwoman.

@ nessah, zou je de moeite willen nemen om mijn stukken te lezen? daar vind je nl wat het probleem is, JUIST als het maar een paar keer per jaar is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:06

Ben het helemaal met HC^& Superwoman eens Ja

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:46

nee zielig vind ik het niet want het is immers maar een paar dagen per jaar.

wel vind ik dat ze om ste beurt pauze moeten krijgen en dan ook lekker wat moeten kunnen drinken en eten (gewoon paardenvoer!)

ik heb vroeger ook zoiets gedaan op een park hier in de buurt, en de ponys kregen ook als het druk was, om ste beurt pauze. we hadden van hekken een soort box en daar stonden ze dan met hooi en water en als het zomer was ook een grote parasol, zodat ze even in de schaduw konden staan.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:08

shyla schreef:
ik vind het ook geen dierenbeulerij. als ze gewoon wat lopen en tussendoor wel verwent worden en stil kunnen staan. en ze stappen alleen maar. dan vind ik het op een manege zieliger. daar worden de paarden/ponys vaak 2 á 3 uur op een dag gebruikt, en die moeten dan ook echt werken en hard lopen. en als er springen is moeten ze ook nog springen. als die ponys het bij het laatste uur het ook gehad hebben worden ze ook flink naar voren geschopt of zelfs zwepen gebruikt om ze maar aan het lopen te krijgen..
en met van die huifkartochten, lopen de ponys/paarden ook flinke einden en die krijgen ook een schop onder hun kont als ze niet willen lopen.. dus vind het niet erg hoor. zolang ze niet afgebeuld worden met contstant lopen en geen pauzes en geen eten..

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik maak ook wel eens een lange buitenrit!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:27

Wij hebben dat soort pony-staprit-onzin-gedoe (waar ik vroeger als klein onwetend meisje ook dolblij van werd) ook in het dorp, maar dat duurt 2 uur. Ipv 6 en je merkt dan al dat de meeste ponies het een beetje zat beginnen te worden.
Hou rekening met die dieren. Ik ga met de ponies mee, ik zou ook beginnen te bijten na een uur of 4 geduldig stilstaan, opstappen, rondje lopen, stilstaan, afstappen, stilstaan, opstappen etc. Even een vervormde uitspraak (sorry, vond em dolkomisch) "Wat U niet wilt dat U geschied, schiet dan ook een ander niet"
Nee geen dierenbeul maar ik vind het tegenover de pony's hypocriet.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:36

aerdenhout1 schreef:
Nou ik denk dat het allemaal wel meevalt met die dierenbeulerij.
Liever een paar keer per jaar een dag wat harder werken ( nou ja...werken?) dan een verzorgster van een jaar of 14 die er lekker mee het bos in gaat crossen en springen met een paar benen die in hun nek liggen en dan ook nog blijven beweren dat de shetlanders het ZOOOO leuk vinden!! En daar vind half bokt dat het WEL kan??

Ben ik helemaal met je eens!

En als je nadenkt, ze lopen 6 uur op een dag waarvan een half uur eetpauze en tussendoor nog rustmomentjes. Dan kom je uit op zo'n 4,5 uur.. Kan je vertellen dat de pony die ik vroeger reed in het weekend wel 5 uur op een dag liep!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:34

ja, maar nogmaals, deze ponies doen verder zo goed als het hele jaar niets. als je zelf de hele dag op kantoor zit, en je gaat dan de vierdaagse lopen, á drie uur wandelen per dag, dan voel je dat ook. die ponies hebben gegarandeerd spierpijn, om over het geestelijk stukje nog maar te zwijgen.
doe dan een uurtje per pony, 4,5 uur is echt belachelijk voor een pony die het niet gewend is.

met mijn paard rijd ik ook wel buitenritten van meerdere uren, soms blijven we een hele dag (zo'n 7 á 8 uur) weg. mijn paard is echter wel in conditie, en tussendoor hebben we meerdere lange pauzes zowiezo. als ik mijn paard één keer per jaar pak voor een lange buitenrit wordt hij daar echt niet blij van.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:29

Ik neem aan dat ze de rest van het jaar ook nog wel af en toe aan de longe oid komen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:03

En denk je merrieveulen, dat ze de hele dag op het land stil staan? En die buitenrit van jou van 7 uur daar draaf en galopeer je wel regelmatig neem ik aan. Deze pony's hebben kinderen die niet kunnen rijden op hun rug, dus stappen!En geestelijk stukje?? Met al die lekkere dingen die ze krijgen is het een feest voor die dieren. En ik neem aan dat ze ook niet 6 uur achter elkaar lopen. Dan zou het n.l wel HEEEEL druk zijn op zo'n dag. Ik heb dit soort dingen ook wel gedaan met de pony's vroeger en ze zijn er nooit slechter van geworden!
Nogmaals, ik zie veel ergere dingen langskomen op bokt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:11

nou bij een hele dag erop uit is het vrijwel alleen maar stap... dat zowiezo. dan is het puur genieten, lekker aan een lang teugeltje niksen. zou ik mijn paard wel uitputten dan zou het een beetje een 'pot verwijt de ketel' geval zijn denk je niet?
dat ze op het land stilstaan? uiteraard niet. zo'n 30 km per dag meen ik, gemiddeld. echter, dergelijke beweging is niet te vergelijken met rondjes lopen met kleine kinderen.

'alle lekkere dingen' die het een 'feest' moeten maken wegen kennelijk niet op tegen de ongemakken, aangezien de dieren na verloop van tijd 'vervelend' worden en aangeven het goed beu te zijn... kennelijk worden ze er dus niet zo blij van.

ze lopen 4,5 uur, imo een redelijke aanslag op een pony die de rest van het jaar in de wei staat...

verder, uiteraard zijn er ergere dingen, maar ik ben van mening dat je niet moet kijken hoe het slechter kan, maar hoe het beter kan.
wat is er erg aan om 'klanten' even te laten wachten? zij weten toch ook dat een pony een levend wezen is met gevoel, en dat die dus nu en dan rust nodig heeft tussendoor? ik zie daar echt de moeite niet van. TS geeft aan er problemen mee te hebben als de kinderen en ouders gaan zeuren, en dat daarom de ponies door moeten. dat is niet bepaald denken in het belang van de pony imo.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:28

Juist omdat die pony's hetzelfde rondje lopen, in hetzelfde tempo, in hetzelfde ritme, met dezelfde dingen te zien, vervelen ze zich. Het is lichamelijk zwaar voor ze omdat de TS aangeeft dat ze de rest van het jaar eigenlijk niets doen (zo nu en dan een keertje mee), maar het is vooral geestelijk dodelijk vermoeiend en ik kan me helemaal voorstellen dat zo'n pony dan een beetje humeurig word, waarom denk je dat ze shetlanders nemen en geen arabische hengsten? Die pikken dat niet, een shet is (mits een beetje opgevoed) prima in toom te houden met een ruk aan het halster en een schop onder de kont (figuurlijk), mede door het temperament, of beter gezegd het bijna ontbreken daarvan (bij de meeste shets dan he, er bestaan uitzonderingen, een shet doet stoute dingen vaak bewust en vanuit rust, niet vanuit paniek en gekte) zijn die diertjes daar zo geschikt voor.
Ik zou zeggen, prima dat je die diertjes meeneemt voor het ponystappen want de eerste 2 uur vinden ze het vast prima en een hapje suikerspin is vreemd, maar daar zal niemand zich druk over maken. Maar hou het daarbij, zet de pony na 2 uur lekker weg. Zorg voor meer pony's die elkaar in ploegendienst afwisselen. Blije pony's, blije ouders, blije naastlopers en vooral veel blije kinderen!
Succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:47

prima uitleg, Bonitabon...

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:46

Ik vindt jou geen dierenbeul, maar waar wordt dit voor gedaan, financieel gewin? En dan voor de eigenaar? of komt het tengoede aan de pony's? In mijn optiek moeten er meer pony's komen zodat ze minder uren draaien.

Mijn shetlanders moeten ook wel eens op komen draven voor een kerstmarkt op school of andere goede doelen, maar altijd onder die verstande dat wanneer de pony aangeeft dat ze genoeg heeft van kleffe kinderhandjes en het gehobbel op de rug dan gaan we naar huis, meestal gaat het ong. 1,5 tot 2 uur goed. zo zijn het ook levende weegschalen liegen over het gewicht is er niet bij, pony's staken bij 40 a 45 kg. Ze laten zich niet dwingen te lopen met een tezware last. (Deze deponeren ze netjes naast zich en wachten op een beter gewicht.)

Kortom we willen best meewerken aan een goed doel maar nooit ten kosten van de pony. Overigens heeft het niet met de afstand te maken, mijn pony's leggen aangespannen of ohz met mijn kinderen 15 en 25 kg. zeer lange afstand af zonder te blikken of te blozen, als de kinderen met hun spulletjes aankomen komen de pony's gelijk aanrennen uit de wei, ze willen graag mee wandelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:53

Ik ben een van de personen die het tegne je gezegd heeft inderdaad.

Ik heb nooit gezegd dat je een dierenbeul bent wat ik wel gezegd heb is het volgende.

Voor dieren die altijd maar in de wei staan en dan dus tussendoor dagen van 10 tot 4 moeten maken vind ik niet eerlijk tegenover de dieren. Dat zijn ontzettend lange dagen en naar mijn mening totaal neit eerlijk met wat ze gewend zijn. dieren die dus neit getraidn zijn meoten dan dus ineens een hele dag hun aandacht erbij houden en rondjes lopen met kinderen en dan als ze pauze hebben ook nog geknuffeld worden door kinderen.

Als een pony dan aangeeft dat het teveel is en dat hij het niet leuk vidn, geeft jij ze een schop omdat jij vidn dat ze gewoon vervelend zijn. Nou heb ik niks tegen een schop geven maar dan alleen als het terecht is. Naar mijn mening is een dier een schop of tik geven terwijl het alleen dus duidelijk aangeeft dta het teveel is of dat hij/zij niet geschikt si voro zulk werk totaal neit eerlijk tegenover het dier.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:59

patsur schreef:
Ik neem aan dat ze de rest van het jaar ook nog wel af en toe aan de longe oid komen?

Op zaterdag en woensdag middag gaan de kinderen uit de ponylessen meestal wel met ze spelen. Even een beetje poetsen (niet te veel, het zijn weidepony's, vacht moet vet blijven) en dan gaat ze ook wel eens longeren, of er even mee rennen in de longeerbak.

Trouwens, de shetten krijgen max. 40 kilo op hun rug, maar meestal is het maar iets van 20 kg. We hebben ook nog altijd wat manegepony's mee, maatje C/D. Daar kunnen wat grotere kinderen op.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:00

het is niet gelijk een dierenbeul maar ik vind het NIET goed voor je pony het verpest je pony ik zou het niet zolang doen

ik kende ook eenpony de dat moest het werd een gemene kwade pony

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:08

De pony's geven aan dat ze geen zin meer hebben.. Ja, dan vind ik het zielig als jij ze daar dan ook nog eens voor straft.

Edit: typfoutje Bloos

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:11

jouri_lover schreef:
het is niet gelijk een dierenbeul maar ik vind het NIET goed voor je pony het verpest je pony ik zou het niet zolang doen

ik kende ook eenpony de dat moest het werd een gemene kwade pony

Waarop baseer je dat het je pony verpest? Op die ene ervaring met een pony? In dat geval: slecht argument.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:19

Onze pony's zijn helemaal niet vals hoor... Het zijn de meest geduldige scheetjes die ik ken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:21

Niet elke pony is ervoor geschikt. De mijne zou ook veranderen in "een gemene kwade pony", als ze meegenomen werd. Maar dat gebeurd dus niet Clown

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:23

En als je die afweging maakt komt het wel goed toch?
En er word ook met de pony's persoonlijk rekening gehouden. 1 pony wil bijv. alleen maar achter zijn vriendje aan lopen. Dat doen we dan ook, waarom niet? Ik ga 'm echt niet vooruit sleuren als ik 'm heel ontspannen en relaxt achter een ander aan kan laten lopen. Kan ik zelf ook nog gezellig kletsen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:44

Miss_Malfoy schreef:
Onze pony's zijn helemaal niet vals hoor... Het zijn de meest geduldige scheetjes die ik ken.

Als het zulke geduldige scheetjes zijn..? Waarom luister je dan niet naar ze?? En dan bedoel ik niet 'luisteren' in de zin van baas-werknemer. Maar verdiep je in ze. Ze zijn lief en geduldig en doen hun best. Neem hun 'geklaag' dan serieus! Enough is enough!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:05

Bonita_Bon schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Als het zulke geduldige scheetjes zijn..? Waarom luister je dan niet naar ze?? En dan bedoel ik niet 'luisteren' in de zin van baas-werknemer. Maar verdiep je in ze. Ze zijn lief en geduldig en doen hun best. Neem hun 'geklaag' dan serieus! Enough is enough!

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. het zijn inderdaad als ik het zo hoor heel lieve, brave ponies, met een hoop geduld. dat is iets om trots op te zijn, maar ook iets om rekening mee te houden. juist zulke ponies kunnen je een hoop vertellen, en kribbig gedrag zou ik dan ook serieus nemen. als een pony aangeeft het zat te zijn, gewoon niet meer mee laten lopen. de kinderen mogen al heel blij zijn dat ze zomaar mogen rijden, dan hebben ze ook maar wat rekening met de dieren te houden, en dus even geduld te hebben.