Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:36

Onze ijslander was ook nog hengst toen wij hem kochten en dus ook snel happerig. Het hielp bij ons heel veel om hem nooit (maar dan ook echt nooit) iets te eten uit de hand te geven. Dus altijd op de grond of in een emmer als je hem iets voert. Toen was het supersnel over met happen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:38

Sim0ne schreef:
Onze ijslander was ook nog hengst toen wij hem kochten en dus ook snel happerig. Het hielp bij ons heel veel om hem nooit (maar dan ook echt nooit) iets te eten uit de hand te geven. Dus altijd op de grond of in een emmer als je hem iets voert. Toen was het supersnel over met happen.

Misschien dat dat idd wel de achterliggende oorzaak is. Alleen wil ik zo graag clickertraining gaan doen. Hoe ga ik 'm dan belonen? Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:41

Ben het eens met de manier die Speedster aandraagt.
Het is niet persoonlijk bedoelt tegen het paard, dus wordt er niet schuw aan, maar wel effectief genoeg dat ze er mee stoppen.
Je slaat dus niet, maar je blockt met elleboog/knie waar hij maar heen bijt, dan is het zijn eigen verantwoordelijkheid dat hij daar tegen aan stoot.

Verder niks meer uit de hand geven, niet teveel aan neus/mond zitten met je handen, en ik zou grondwerk spelletjs gaan doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:49

Isegrim schreef:
Misschien dat dat idd wel de achterliggende oorzaak is. Alleen wil ik zo graag clickertraining gaan doen. Hoe ga ik 'm dan belonen? Haha!

Het schijnt bij clickertraining niet zozeer een probleem te zijn, als je het precies goed doet. Dus heel snel belonen als hij een bepaalde opdracht goed uitvoert, en nooit op een ander moment een brokje geven. Maar ik weet niet uit eigen ervaring of dit ook echt goed daat

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:52

Ik kreeg net via de PM (iemand die hier nog niet mag posten) een tip om elke keer dat hij wil gaan happen, plotseling zijn been aan te raken. Als afleidingsmanoeuvre. Klinkt ook als een goeie oplossing!

Ik ga ze gewoon allemaal uitproberen totdat er eentje werkt. Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:59

Dan moet je het wel in de gaten hebben....en bij zijn been kunnen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:05

Oh, ik heb het altijd in de gaten, hij doet geen moeite om het te verbergen. Knipoog En met de zweep kan ik wel bij zijn been als ik zelf niet dichtbij genoeg ben om er met mijn voet bij te kunnen. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:09

De click werkt al als beloning, alleen in het begin heb ik voedselbeloningen gebruikt, nu gebruik ik die nog maar heel af en toe en als we klaar zijn met clickeren

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:10

Ik heb altijd begrepen dat je bij clickeren altijd moet blijven belonen met brokjes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:13

Nee hoor, de click beloont en laat weten at de oefeningen klaar zijn, ik beloon de laatste oefening altijd en als we nieuwe oefeningen aanleren de rest niet meer. Daarnaast geef ik beloninen ook nooit uit de hand, op die manier maak je je eigen paard ook niet happerig.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:15

Daar verschillen de meningen over geloof ik. De één vindt dat op elke click iets lekkers moet volgen, de ander vindt dat de click alleen op een gegeven moment genoeg is...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:17

Nou ja het blijkt dus niet nodig te zijn, maar als je het wil kan je natuurlijk bij elke click een beloning geven dat is je eigen keuze, ik zeg alleen dat het dus niet hoeft.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:18

Zal ook van het paard afhangen denk ik. Ik zou er zelf meer voor zijn om op enig moment de voedselbeloning weg te laten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:21

Ja dat werkt net zo goed hoor, alleen met nieuwe oefeningen is het wel net dat beetje extra motivatie, voor die vreetzaken van mij in ieder geval wel, haha

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:23

Dit is ook een enorme vreetzak. Haha!

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:27

De mijne heeft het ook gedaan.
Ik heb het hem af geleerd door in zachtjes in zijn oor te knijpen.
En daar hij hey te zeggen.
Bij de mijne heeft het erg goed gewerkt.
Geen trama van op gelopen want ik kan gewoon nog aan zijn oren zitten.
En belonen als hij niet aan je zit.
Dat wil ook wel helpen.
Verder heb ik er ook een spelletje van gemaakt.
Wilt strakt met hem vrijheidsdresuur gaan doen vandaar dit.
Ik heb hem elke keer mijn rit sluiting aan geboden.
Met het gevolg dat hij nu mij jas open en dicht rits.
Heel erg grappig.
Mijn pony mag nu alleen mijn rit sluiten nog pakken als ik hem aan bied.
En dit gaat zonder probleem.
Hij was toen ik hem dit leerde net ander half hij is nu 2,8 en doet het nog steeds zonder probleem zonder misbruik er van te maken.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:31

Omdat je het al over Monty Roberts had, hier een tip uit zijn boek:

Train geen paarden door hen uit de hand te voeren, tenzij je een proffesional bent die erin is opgeleid. Als je iets lekkers hebt, leg dat dan in de voerbak van het paard en laat het hem zelf vinden. Als je paard je om welke reden dan ook probeert te bijten, sla hem dan niet op zijn neus. Doe je dat toch, dan treden er een aantal ongewenste effecten op. Het paard zal blijven bijten en zich dan, met jouw huid in zijn mond herrineren dat je hem waarschijnlijk een klap gaat geven. Hij trekt snel terug en doet je waarschijnlijk nog meer pijn. Een ander negatief bijverschijnsel is dat het paard kopschuw wordt. Het paard vindt het slaan heel vervelend en het helpt trouwens toch niet om het bijten af te leren. Let bij een bijtend paard goed op en zodra het paard aanstalten maakt om te bijten, zwaai je met je been en tik je hem met je laars tegen zijn scheenbeen. Je moet niet naar beneden kijken en hem een harde trap tegen zijn scheenbeen verkopen. Blijf gewoon kijken waar je al naar keek, zwaai met je been en raak hem als het ware per ongeluk op zijn scheenbeen. Het is niet de bedoeling om het paard echt pijn te doen en je zult een paard op deze manier nooit verwonden, maar na zes tot acht keer zal je paard eerst proberen te bijten en dan naar zijn scheenbeen kijken. In feite heb je het bijten aan een ander deel van zijn lichaam gekoppeld. Dit is heel effectief. Het gebruik van dit effect speelt in op het fenomeen dat in de psychologie 'afleiding' wordt genoemd. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is een vluchtdier door zijn aard snel afgeleid. De ervaren trainer kan hier zijn voordeel mee doen, als hij tenminste de tijd neemt om het denkproces van het paard te doorgronden!

Succes OK dan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:46

Toch vreemd dan die van mij bijten niet meer en zijn ook niet kopschuw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:47

idem hier.... Lachen
Overigens blijf ik dan weer graag van de beentjes af.

Kopschuw worden ze wel van heel vaak tikken, dat heb ik dan wel weer vaker gezien Lachen

Overigens, iedereen kan hier toch posten? Of ben ik abuis? Lachen
Dit valt onder informatief dus toch voor iedereen toegangkelijk? Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:49

Ja precies maar emt die kopschuw gevallen is er vaak op het hoofd geslagen zonder dat het dan voor het paard direct duidelijk was. Een gerichtte directe tik voor het bijten zal geen paard kopschuw van worden, tenminste ik heb ze nog neit meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:51

of idd veel te laat.
Zodat net wat jij zegt het niet duidelijk is Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:53

Ik zou proberen hem voor te zijn, zoals ik al eerder aandroeg, en als je dan toch te laat bent niet alsnog gaan meppen, maar hem acuut bij het halster pakken en 10 meter achteruit laten lopen. Die van mij heeft daar een enorme hekel aan. Is overigens ook een erg dominant gebaar. Misschien dat je dit een prettigere oplossing vindt dan een tik.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:01

messica schreef:
Omdat je het al over Monty Roberts had, hier een tip uit zijn boek:

Train geen paarden door hen uit de hand te voeren, tenzij je een proffesional bent die erin is opgeleid. Als je iets lekkers hebt, leg dat dan in de voerbak van het paard en laat het hem zelf vinden. Als je paard je om welke reden dan ook probeert te bijten, sla hem dan niet op zijn neus. Doe je dat toch, dan treden er een aantal ongewenste effecten op. Het paard zal blijven bijten en zich dan, met jouw huid in zijn mond herrineren dat je hem waarschijnlijk een klap gaat geven. Hij trekt snel terug en doet je waarschijnlijk nog meer pijn. Een ander negatief bijverschijnsel is dat het paard kopschuw wordt. Het paard vindt het slaan heel vervelend en het helpt trouwens toch niet om het bijten af te leren. Let bij een bijtend paard goed op en zodra het paard aanstalten maakt om te bijten, zwaai je met je been en tik je hem met je laars tegen zijn scheenbeen. Je moet niet naar beneden kijken en hem een harde trap tegen zijn scheenbeen verkopen. Blijf gewoon kijken waar je al naar keek, zwaai met je been en raak hem als het ware per ongeluk op zijn scheenbeen. Het is niet de bedoeling om het paard echt pijn te doen en je zult een paard op deze manier nooit verwonden, maar na zes tot acht keer zal je paard eerst proberen te bijten en dan naar zijn scheenbeen kijken. In feite heb je het bijten aan een ander deel van zijn lichaam gekoppeld. Dit is heel effectief. Het gebruik van dit effect speelt in op het fenomeen dat in de psychologie 'afleiding' wordt genoemd. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is een vluchtdier door zijn aard snel afgeleid. De ervaren trainer kan hier zijn voordeel mee doen, als hij tenminste de tijd neemt om het denkproces van het paard te doorgronden!

Succes OK dan!

Lachen

Hm, helemaal niet uit de hand voeren dus volgens hem.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:03

Ik heb ook zo'n lekker happertje!
Onervaren als ik in het begin was met hem, dacht ik dat het een vorm van genegenheid was, want hij beet niet,alleen zijn lippen zwieberde een beetje langs je heen.
daarna kreeg hij soms toch een velletje te pakken, auwwwww....
Ik begon ook met uh uhhhh roepen en jawel, hij wist het dan echt wel en ging al een pas naar achteren, maar meneer leerde het er niet mee af, deed het de volgende keer weer.
Ik geef eerlijk toe dat ik in het begin niet consequent genoeg geweest ben.
Halstertouwen en al zulk soort dingen vind hij ook super om in te bijten.
Hij is nu 4 en denk dat het wisselen er ook mee van doen heeft.
maar goed, laatst heeft de staleigenaresse die zelf veel met paarden beroepsmatig werkt hem een keer goed in zijn oor terug gebeten en jawel hoor....dat was de remedie Haha!

Maar, wat is dat clicker voor iets dan, ken ik namelijk niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:05

Hoe doe je dat bij een paard van 172? Haha!

En dan met wat pech een kopstoot krijgen en je tanden kwijt zijn Lachen